selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 22:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Flyttade detta inlägg till "Diskutera Linn" istället. /fredde

Hej! jag har en lite fundering till ni som är väldigt hemma på det här med hifi"utrustning". Hur pass "sund" uppgradering för pengarna är en Genki från en KarikIII? (som jag har nu, och är väldigt nöjd med iofs)


Hur står sig en sådan uppgradering, tycker ni, mot att "aktivera" sin anläggning? Jag har Exotik, 5125, och Ninka i övrigt...

Förlåt min okunskap på detta område, iaf det tekniska...


Top
   
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 22:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Gospodin wrote:
Förlåt min okunskap på detta område, iaf det tekniska...
Det där behöver du absolut inte ta upp igen under några som helst omständigheter för det finns inte någon fråga som är så enkel att den inte kan ställas. Och säger någon annan det så ignorera det! Eller skicka mig på han (eller hon)! :wink:

Angående din fråga så har jag inte exakt samma saker, men har nyligen gått från passivt till aktivt på Katan. Har ikemi som källa men om jag hade haft Genki med passiva Katan skulle jag förmodligen först fixat aktiv drift på Katan innan jag bytt källa. I ditt fall hade jag ännu troligare skaffat aktiva kort först i och med att du redan har fyra tillgängliga kanaler i 5125:an. Sen att det inte stämmer med source-first må väl vara hänt, det är ju jag som ska lyssna och ingen annan. Karik vs. Genki finns säkert en hel del andra som kan uttala sig om skillnaderna på bättre än mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det känns som om en Genki är lite för "dålig" för det övriga system du har. Med Exotik och 5125 tycker åtminstone jag att du minst bör satsa på en Ikemi. Det blir liksom en snedvridning till signalkällans nackdel annars.

Gör du systemet aktivt kommer det att bli ännu mer krävande på det som ligger innan i signalkedjan så det skulle jag inte heller rekommendera,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
fredde wrote:
Det känns som om en Genki är lite för "dålig" för det övriga system du har. Med Exotik och 5125 tycker åtminstone jag att du minst bör satsa på en Ikemi. Det blir liksom en snedvridning till signalkällans nackdel annars.

Gör du systemet aktivt kommer det att bli ännu mer krävande på det som ligger innan i signalkedjan så det skulle jag inte heller rekommendera,
Att kalla Genki för dålig i detta system vet jag inte om jag skulle göra men om man ser det ur ett linn-fetischistiskt perspektiv så bygger du inte efter source first principen. Det är i alla fall inget jag stör mig på.

Du får nog fråga dig vad uppgraderingarna kostar och vad du får ut av det?
En Genki får man väl för 7-8000 kr, eller? och en Ikemi för 16000 och uppåt
Aktiva kort i runda slängar 5-6000 kr, frågan blir vart du skall lägga pengarna?
Skall du som fredde föreslog, balansera systemet med en Ikemi eller att gå aktivt??
Att byta från en Karik III till en Genki känns som ett onödigt byte, inget jag skulle lägga pengar på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 23:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Håller med föregående talare här - om du ska byta ut något i systemet är det iaf inte Karik till Genki. Inte för att Genki på något sätt är en dålig spelare, men Karik är i Genki-klass (tycker jag), så du lär inte göra något stort byte uppåt så att säga. Jag säger som de andra, sträva efter en Ikemi om du vill byta upp dig på CD-sidan. I din situation skulle jag nog aktiverat systemet först och sen börja spara ihop till Ikemi.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 00:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Tack för svaren!
Quote:
om man ser det ur ett linn-fetischistiskt perspektiv så bygger du inte efter source first principen. Det är i alla fall inget jag stör mig på.
hehe nej :oops:

Jag har fått höra från en del håll att en Genki skulle bli en så dramatisk förändring, men har tvivlat...
Ikemin är ju inte allför billig och då är det givetvis mer lockande med aktivt, men hur pass mycket gör det med oförändrad källa?
(Jag tycker iofs att Karik är en förträfflig cd spelare)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Gospodin wrote:
Tack för svaren!
Quote:
om man ser det ur ett linn-fetischistiskt perspektiv så bygger du inte efter source first principen. Det är i alla fall inget jag stör mig på.
hehe nej :oops:

Jag har fått höra från en del håll att en Genki skulle bli en så dramatisk förändring, men har tvivlat...
Ikemin är ju inte allför billig och då är det givetvis mer lockande med aktivt, men hur pass mycket gör det med oförändrad källa?
(Jag tycker iofs att Karik är en förträfflig cd spelare)

Stor skillnad. Skulle tro att det gör ungefär samma skillnad som att byta till Ikemi tycker jag tycker inte att byte till Genki känns som en direkt uppdatering i ditt fall. att gå aktivt kan ofta jämföras med att få en mycket bättre signalkälla iofs under förutsättning att man har bra signalkälla och Kariken kan ju knappast kallas dålig. så jag stämmer in i kören med aktivt först sedan Ikemi eftersom kariken fortfarande fungerar. Så det är aktivt eller ikemi som gäller vad det känns som.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Med aktiv drift så ändras karaktären markant tack vare bla en djupare bas. Det innebär också att du får ett tajtare och mer detaljerat ljud samt att man kan kräma på väsentligt mer innan det blir protester (från stereon menar jag) än med ett passivt system.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 03:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Ett kul mellansteg skulle ju kunna vara att skaffa en Numerik som du kör till Kariken. Rolig liten pryl!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 04:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
har jag fel då skillnaden borde bli mer uppenbar med aktiv drift? alltså inte sagt att det blir på nåt sätt "bättre" än med en ikemi exvis...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
OTTO wrote:
fredde wrote:
Det känns som om en Genki är lite för "dålig" för det övriga system du har. Med Exotik och 5125 tycker åtminstone jag att du minst bör satsa på en Ikemi. Det blir liksom en snedvridning till signalkällans nackdel annars.

Gör du systemet aktivt kommer det att bli ännu mer krävande på det som ligger innan i signalkedjan så det skulle jag inte heller rekommendera,
Att kalla Genki för dålig i detta system vet jag inte om jag skulle göra men om man ser det ur ett linn-fetischistiskt perspektiv så bygger du inte efter source first principen. Det är i alla fall inget jag stör mig på.
Att balansera ut ett system tycker jag inte är frågan om linn-fetischistism. Exotik är ett så pass bra försteg att en Genki eller Karik inte alls spelar i samma division. Att då göra systemet aktivt är att lägga ännu mer krut i slutet på signalkedjan vilket kan vara ok om man tänkt byta till en Ikemi eller bättre sedan, annars tycker jag inte alls att det är en bra idé.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tycker att du har två alternativ. Antingen byta upp dig till en Ikemi eller aktivera systemet. Eller både och förståss.

Om jag vore som du skulla jag aktivera systemet. Det ger en stor förändring för ganska lite pengar iom att du redan har förstärkeriet. Som ett andra steg kan du ju skaffa en Ikemi längre fram. Det är väl inte helt orimligt att Linn släpper en ny efterföljare till Ikemi snart och då kan du ju passa på när priserna på en beg Ikemi sjunker ytterligare. Eller om du har pengar satsa på efterföljaren. (En efterföljare till Ikemi är dock inget jag vet om, bara så att jag inte sprider falska rykten. Men som Linns produktutbud ser ut nu säljs det nog inte så många nya Ikemi).

Jag har en Karik/Numerik (och kolektor, lk140, Ninka) och lånade hem en Genki ett par dagar. Utan någon som helst tvekan föredrog jag karik/numerik. Jag tycker att K/N låter som en skivspelare medan Genkin låter lite råare eller opolerad. I ditt system som är mer avslöjande än mitt kommer du förmodligen att uppleva skillnaden ännu starkare än jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag skulle utan tvekan byta till Ikemi innan jag går aktivt. Min egen erfarenhet är att det nästan alltid gett bästa resultat för pengarna när jag investerat i början på anläggningen. Det verkar finnas mycket missförstånd kring source first - som om det vore en teori som måste följas om man köper Linn produkter. En demo är sättet för dig att prova Ikemi/passivt mot Karik/aktivt och dra slutsatser. Jag skulle inte alls bli förvånad om du föredrar det utökade svängiga tighta naturliga sättet Ikemin spelar musik på framför att kräma ur lite mer av vad din Karik släpper ifrån sig. Hoppa över Genki - lite sämre//lika/lite bättre so what - fortfarande för liten skillnad för att det ska vara värt att lägga pengar på.

Lycka till
Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
PS. Haakan, sorry jag har bara varit inne på forumet sporadiskt sista tiden så har säkert missat en del - men vad är grejen med homosex-Avatarerna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 12:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Carl Nyqvist wrote:
PS. Haakan, sorry jag har bara varit inne på forumet sporadiskt sista tiden så har säkert missat en del - men vad är grejen med homosex-Avatarerna?
:lol: Misstänker att den passar in mer naturligt på ett annat forum som jag också sett avataren på....


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited