selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Klanters wrote:
Rätta mig någon om jag har fel men dels är väl Axis fjädrad (icke justerbart) och dels har Axis en avancerad motorstyrning (en föregångare till Lingo?).

Finns säkert fler skillnader.
Axis är fjädrad men den är faktiskt justerbar men behöver inte justeras så ofta och det är rätt att motorstyrningen är en föregångare till Lingo och lagret har jag för mig skall vara en föregångare till Cirkus lagret.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Axis var alltså en bättre spelare än Basic? Den var dyrare?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 18:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Tjagge wrote:
Axis var alltså en bättre spelare än Basic? Den var dyrare?
Ja.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
hepcat wrote:
lagret har jag för mig skall vara en föregångare till Cirkus lagret.
Lagret är samma som i Basik vad jag vet.

Axis är förresten klart bättre än Basik, kan man nog hitta billigt men det är inte så ofta man ser dem tycker jag.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Klanters wrote:
Rätta mig någon om jag har fel men dels är väl Axis fjädrad (icke justerbart)
Axisen är väl inte fjädrad? Det var inget som jag märkte på min gamla i alla fall. Den stod i och för sig på mjuka fötter som fjädrade en del, men det är ju en annan sak.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 03:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Axis är "flytande upphängd" på tre stycken silikonpelare. Höjden kan regleras med skruvarna i mitten av de större silikonfötterna på undersidan av spelaren. Tryck på innerplattan så ska du se att den fjädrar medan den yttre ramen står still.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Hur är det med tillgängliga uppgraderingar för en Basik? Motorstyrningar, armar, remmar, lager osv.....

Någon som har koll på begpriser på just Basik, Akito, K5? Stämmer 2-3000 kr?

Fick precis nys på en Basik och om jag inte är helt missinformerad så är den inte spelad på ett bra tag, kanske 4-5år. Har det någon inverkan på spelaren, remmen kanske har torkat??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
OTTO wrote:
Hur är det med tillgängliga uppgraderingar för en Basik? Motorstyrningar, armar, remmar, lager osv.....

Någon som har koll på begpriser på just Basik, Akito, K5? Stämmer 2-3000 kr?

Fick precis nys på en Basik och om jag inte är helt missinformerad så är den inte spelad på ett bra tag, kanske 4-5år. Har det någon inverkan på spelaren, remmen kanske har torkat??
Remmen lär ju behöva bytas [230:-] kanske även pickupen [grado black till Grado gold] eller [Adikt], men det är ju inget som påverkar priset direkt. uppgraderingar till en Basik nä inget som är värt att lägga pengar på fast det skulle ju iofs se kul ut med en Basik med Ekos arm. vad gäller motorstyrningar så är det standard som gäller även om man kan använda Valhalla kanske även Lingo men det är som sagt inget att bry sig om priset borde väl röra sig om runda slängar 3000:- men jag är inte helt säker på det.
(Personligen föredrar jag en Grado Bllack framför en Linn K5)

Ps om armen skulle vara lite dålig i lagrerna så kan ju en akito II vara på sin plats speciellt om det skall siktas på en 12a senare

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
spheniscus wrote:
Har kanske en LINN Basik, m AKITO och K5 på gång.
Jag är medveten om att en LP spelare kan vara i mkt dåligt skick och då vill man ju ha budget över för reparation. :?
Så vad kan den vara värd om den är i dåligt resp bra skick :?:
Någon som har en aning?? Hepcat kanske?

Har läst i en annan tråd att man bör få den kollad innan man köper men detta är nog inte möjligt. Så vad bör jag se upp med :?:
Hur gick det med svarven, klippte du till på den?

Själv så kunde jag inte motstå tillfället och köpte just en Basik med Akito och K5 *suck* nu måste man tokköpa massa vinyl helt plötsligt!...........oops, måste ju ha en riaa också.......faan vad dyrt det blev!!


Top
   
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
OTTO wrote:
spheniscus wrote:
Har kanske en LINN Basik, m AKITO och K5 på gång.
Jag är medveten om att en LP spelare kan vara i mkt dåligt skick och då vill man ju ha budget över för reparation. :?
Så vad kan den vara värd om den är i dåligt resp bra skick :?:
Någon som har en aning?? Hepcat kanske?

Har läst i en annan tråd att man bör få den kollad innan man köper men detta är nog inte möjligt. Så vad bör jag se upp med :?:
Hur gick det med svarven, klippte du till på den?

Själv så kunde jag inte motstå tillfället och köpte just en Basik med Akito och K5 *suck* nu måste man tokköpa massa vinyl helt plötsligt!...........oops, måste ju ha en riaa också.......faan vad dyrt det blev!!
Begagnadde skivor oftast inte speciellt dyrt. Projekts Riaa eller gammal LK1a inte jättedyrt men det är ju pengar e klart. Jag rekomenderar att leta upp en LK1a.

Bygg Riaa själv kanske inte ett alternativ och kan bli bra kan bli dåligt men det är inte jättelätt att få det bra har väl lyckats bygga två hyffsade riaa men inget som kommit upp i LK1ans prestanda men kanske (troligt) varit bättre än Projects. och det blir lätt dyrt att bygga själv men det är kul.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 17:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Nä, det blev ingen svarv den här gången. Hade varit tvungen att åka till Malmö för att titta på den (35 mil). Men från att ha varit totalt oprioriterat så har det plötsligt blivit något på önskelistan. Har faktiskt en hög LP skivor, och några börjar jag sakna riktigt mycket. :)

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
hepcat wrote:
OTTO wrote:
Hur är det med tillgängliga uppgraderingar för en Basik? Motorstyrningar, armar, remmar, lager osv.....

Någon som har koll på begpriser på just Basik, Akito, K5? Stämmer 2-3000 kr?

Fick precis nys på en Basik och om jag inte är helt missinformerad så är den inte spelad på ett bra tag, kanske 4-5år. Har det någon inverkan på spelaren, remmen kanske har torkat??
Remmen lär ju behöva bytas [230:-] kanske även pickupen [grado black till Grado gold] eller [Adikt], men det är ju inget som påverkar priset direkt. uppgraderingar till en Basik nä inget som är värt att lägga pengar på fast det skulle ju iofs se kul ut med en Basik med Ekos arm. vad gäller motorstyrningar så är det standard som gäller även om man kan använda Valhalla kanske även Lingo men det är som sagt inget att bry sig om priset borde väl röra sig om runda slängar 3000:- men jag är inte helt säker på det.
(Personligen föredrar jag en Grado Bllack framför en Linn K5)

Ps om armen skulle vara lite dålig i lagrerna så kan ju en akito II vara på sin plats speciellt om det skall siktas på en 12a senare

Skulle det funka rent praktiskt med Lingo på en Basik? Prisvärt kanske det inte blir men definitivt borde det låta bättre? Om målet är en 12:a så har man ju redan Lingo på det viset


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 22:54 
don Tomaso wrote:
Skulle det funka rent praktiskt med Lingo på en Basik? Prisvärt kanske det inte blir men definitivt borde det låta bättre? Om målet är en 12:a så har man ju redan Lingo på det viset
Näää, spara pengarna till en tolva direkt istället, och skaffa Lingon till tolvan. Då kommer du uppleva en uppgradering.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Mortifikator Crenshaw wrote:
don Tomaso wrote:
Skulle det funka rent praktiskt med Lingo på en Basik? Prisvärt kanske det inte blir men definitivt borde det låta bättre? Om målet är en 12:a så har man ju redan Lingo på det viset
Näää, spara pengarna till en tolva direkt istället, och skaffa Lingon till tolvan. Då kommer du uppleva en uppgradering.

/ MC
Jo det är såklart den rätta vägen att gå. Kommer dock att vänta (har man sagt det förr? :wink: ) med att köpa en 12:a dels tills jag har råd och att jag bor i en stad med Linn-handlare för att ha nära till service. Funderar att flytta till Luleå eller Göteborg om ca 1-3 år, svårt att hitta nytt jobb bara.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 15:58 
don Tomaso wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
don Tomaso wrote:
Skulle det funka rent praktiskt med Lingo på en Basik? Prisvärt kanske det inte blir men definitivt borde det låta bättre? Om målet är en 12:a så har man ju redan Lingo på det viset
Näää, spara pengarna till en tolva direkt istället, och skaffa Lingon till tolvan. Då kommer du uppleva en uppgradering.

/ MC
Jo det är såklart den rätta vägen att gå. Kommer dock att vänta (har man sagt det förr? :wink: ) med att köpa en 12:a dels tills jag har råd och att jag bor i en stad med Linn-handlare för att ha nära till service. Funderar att flytta till Luleå eller Göteborg om ca 1-3 år, svårt att hitta nytt jobb bara.
Äh, kom till Uppsala. Här rockar vi! Eller hur, Ayn!?

/ MC


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited