selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 24, 2010 03:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denna diskussion brukar aktualiseras vid vissa produktsläpp.

Jag har förståelse för att man kan bli besviken om man köpt en produkt och inom kort efteråt sker det en förändring i produktlinjen vilket får ens egna att tappa i värde på andrahandsmarknaden. Om produkten är nyköpt är väl dock sällan tanken att den ska ut till försäljning på andrahandsmarknaden.

Om nya produkter från Linn skulle prissättas på nivåer för att hålla uppe begagnatpriserna på föregående modell tror jag inte att någon av oss skulle unna sig nyköp. Det skulle bli fantasipriser.

Dessutom tycker jag inte att man ska bli orolig för att handlare i Sverige säljer sina demoprodukter med rabatt. Det är bara ett par köpare som lyckas göra en bra affär.

Det är tur att det oftast handlar om inte allt för mycket pengar och att det gäller såna triviala saker som elektronik.

Njut av musiken som er stereo kan ge och spela så mycket som möjligt.

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig är prisfallet på Linn-apparater den stora anledningen till att jag överhuvudtaget köpt dem. Det låter bra om Linns prylar men det är få av dem som med bästa vilja kan kallas prisvärda.

Trots prisfallet skulle jag vilja påstå att de håller värdet ganska bra om man jämför med andra tillverkare. Mycket tror jag beror på att många Linn-ägare är pedanter och håller apparaterna i fint skick, behåller originalemballage och manualer etc. Dessutom håller apparaterna grundkvaliteterna, dvs återger musik på ett bra sätt. Jag hade ju tex fått bättre ljud om jag behållit min 5103 istället för Kairn, men Kairn var minst lika rolig att lyssna på och dessutom bättre i allt annat, jag menar här utseende, handhavande, fläktlös osv.

Det är lite av en solidaritetstanke att de som har råd att köpa nya Linn-grejor möjliggör för de mindre bemedlade att kliva in i Linn-nirvanan - hahaha!

/ B

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 10:20 
Moderator
Moderator

Det ser lika dant ut på marknaden för många andra sorters produkter. Ett exempel är kameramarknaden. Då Nikon och Canon släpper en ny modell kan den vara rejält mycket bättre och billigare än befintliga modeller. Om man vill undgå att känna sig lurad av en ny ersättarmodell skall man köpa en viss kamera, eller stereopryl, i början eller sluted av dess livscykel som produkt. Och med i slutet menar jag då en ny modell har aviserats på något vis, och priserna redan justerats ned med avseende på detta.

Något som varit uppe tidigare i tråden, vilket jag verkligen tycker förstör, är kampanjerna med aktiva kort på köpet, eller andra rabatter. Själv har jag både haft tillfälle att ta del av sådan kampanj, men också missat och köpt något innan. För många kampanjer kommer med tiden innebära att kunder drar sig från att handla produkter till ordinarie pris.

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan tanke:

Varför är inte begagnade Linngrejjor mer attraktiva bland icke Linn-anhängare?
Jag tänker ofta ett tex ett par gamla aktiva Keilidh med 3st LK100 måste vara oslagbara även för den som bara vill ha "bra ljud".

Många av de Linngrejjor som slumpas ut nu är ju i stort sett bättre än allt annat på marknaden.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 18:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det är farliga för en handlare att kommentera om nått så här men det är inte Skotts om jag hålla tillbaka ,,, jag bara måste kommentera!

Detta är en fakta att nätet betyder alla kan hitta den ända pers i hela Europa som säljes deras produkt pga av desperation!! Konkurs, förlorat jobb eller va som helst! Fru som är arg att det finns ingen pengar och först ut för kilen är LINN prylar! Det säljes snabbt och billigt och alla titta live på auktion och använda detta låg pris för den ''nya beg-marknadspris''!

** ''Jag ska inte betala mer en han'''** Ahhhhh ...

Bara för 5 år sen en begagnades bil var värd nått! Titta vad kvd.se har gjort ... priser har sjunket rejält! Begagnades är inte sämre en dom var för 5 år sen, detta är bara att den nya möjligheter att hitta ''fynd'' har drog när priset! Det finns en tråd i Seleri ''köp från UK''! Perfekt, mindre moms, en handlare som bryta med kontrakt och ger lite rabatt. Sparat 3000 Sek på en MDSi och den var levererat med **courier**! (Yes I'm being sarcastic!)

Sparat mycket pengar men ingen service, ingen kontakt, ingen provlyssna ,,, va händer ner du ska reklamera, serial nummer, ah bought in the UK sir but registered in Sweden ,,, no installation, ahh, please contact LINN to hear that your garanti is void! Ah wait!! Was it delivered with **Couriiiiiiieeerrrrrrrrr**?? ''YES'', sorry still no garanti! (still being sarcastic)

Men om den funkar och detta är dags för uppgradering, sälja lite billigare en alla andra för jag betalt mindre ,,, osv osv osv! Nu dina MDSi har set den nya ''beg-marknadspris''! och du skicka vidare med **Couriiiiiiieeerrrrrrrrr**

En sak som kanske är känsliga för många! Kunder tar priser på nätet eller från länder med mindre moms och information till deras handlare för att handla om priset. Det finns handlare i några området i Sverige som är ''DRABBAT'' av kunder som pressa dom väldigt hårda för rabatt. Det finns många kunder som press privata finansiellt drabbat minneskör väldigt hårda för att dom ska sjunka deras pris. Finanskrisen har drabbat många och producerat många nya ''Entreprenör'' som tar vinst från nån annans ''missfortune'' och få en ''Kick'' från detta! Det är inte mycket att göra med av att njuta av musik genom ett bra HiFi!

Om jag ska överliv och installera och hålla event och leverera servis, jag måste bli betalt listpris annars det hålla inte ihop! Dom som vill uppgradera ska helst inte förlora på deras inbyte! Jag kan inte ber dig att tar 50% mindre lån för det är 50% mindre i Asien?

Jag var tidiga att set ut mina dem-ex Akurate i äldre lådor för ''för billiga'' priser när annons kommit för nya Akurate. Var det respektlösa eller var det realistisk?

Jag hoppas alla ber om pengarna som deras produkter är värde, båda privata personer med begagnades och LINN handlare med nya! Presis som med en ny bil, behålla dina produkter många år annars om du sälja för snabbt du förlora hårt!

Jag rekommendera du byte så lite som möjligt och istället köp dom delar som du vill behålla, som kan leverera den prestanda du hört på dem för många år framåt. Jag hade mina Keilidg, Wakonda, LP12 och LK 140 för över 12 år och sålt dom för mer en inköp priset (for the record I paid list price) men viktigaste var upplevelse jag fått för 12 år! Så klart när det kommer en nya serien eller låda, det finns utgående produkter till ett bra pris för en kort tid. Det finns demo-ex varg år till bra pris för en kort tid och den skickas med **Couriiiiiiieeerrrrrrrrr**!!

LINN kan inte styra marknadspris, deras jobb är att bli bäst hela tiden ,,, dom gör detta år efter år men det krävs nya produkter! Om du vill ha butiker öppet år efter år, jag menar inte Mediamark, kanske detta är dags att betala vad det kostar, betala för den servis som är i priset, kanske få en till exempel 2år uppgraderings offert på köpet om du har inte riktigt pengar med den steg du vill verkligen ha nu men du har i framtiden? Lite försäkring och du slippa att vänta för ............. wait for it!!!! (Oasis lyrik, start of Half the world away) ......... **Couriiiiiiieeerrrrrrrrr**

[quote="Stephan"]Och kom nu inte och säg att prylarna man köpt inte blir sämre för att det finns nya som är bättre...

// Martin

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 19:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ibland är det nog bättre att inte kommentera..... även om du är skotte! Stor risk att du skjuter dig i foten....quote="peoplesandschmidt"]Det är farliga för en handlare att kommentera om nått så här men det är inte Skotts om jag hålla tillbaka ,,, jag bara måste kommentera!
:roll:
Detta är en fakta att nätet betyder alla kan hitta den ända pers i hela Europa som säljes deras produkt pga av desperation!! Konkurs, förlorat jobb eller va som helst! Fru som är arg att det finns ingen pengar och först ut för kilen är LINN prylar! Det säljes snabbt och billigt och alla titta live på auktion och använda detta låg pris för den ''nya beg-marknadspris''!

** ''Jag ska inte betala mer en han'''** Ahhhhh ...

Bara för 5 år sen en begagnades bil var värd nått! Titta vad kvd.se har gjort ... priser har sjunket rejält! Begagnades är inte sämre en dom var för 5 år sen, detta är bara att den nya möjligheter att hitta ''fynd'' har drog när priset! Det finns en tråd i Seleri ''köp från UK''! Perfekt, mindre moms, en handlare som bryta med kontrakt och ger lite rabatt. Sparat 3000 Sek på en MDSi och den var levererat med **courier**! (Yes I'm being sarcastic!)

Sparat mycket pengar men ingen service, ingen kontakt, ingen provlyssna ,,, va händer ner du ska reklamera, serial nummer, ah bought in the UK sir but registered in Sweden ,,, no installation, ahh, please contact LINN to hear that your garanti is void! Ah wait!! Was it delivered with **Couriiiiiiieeerrrrrrrrr**?? ''YES'', sorry still no garanti! (still being sarcastic)

Men om den funkar och detta är dags för uppgradering, sälja lite billigare en alla andra för jag betalt mindre ,,, osv osv osv! Nu dina MDSi har set den nya ''beg-marknadspris''! och du skicka vidare med **Couriiiiiiieeerrrrrrrrr**

En sak som kanske är känsliga för många! Kunder tar priser på nätet eller från länder med mindre moms och information till deras handlare för att handla om priset. Det finns handlare i några området i Sverige som är ''DRABBAT'' av kunder som pressa dom väldigt hårda för rabatt. Det finns många kunder som press privata finansiellt drabbat minneskör väldigt hårda för att dom ska sjunka deras pris. Finanskrisen har drabbat många och producerat många nya ''Entreprenör'' som tar vinst från nån annans ''missfortune'' och få en ''Kick'' från detta! Det är inte mycket att göra med av att njuta av musik genom ett bra HiFi!

Om jag ska överliv och installera och hålla event och leverera servis, jag måste bli betalt listpris annars det hålla inte ihop! Dom som vill uppgradera ska helst inte förlora på deras inbyte! Jag kan inte ber dig att tar 50% mindre lån för det är 50% mindre i Asien?

Jag var tidiga att set ut mina dem-ex Akurate i äldre lådor för ''för billiga'' priser när annons kommit för nya Akurate. Var det respektlösa eller var det realistisk?

Jag hoppas alla ber om pengarna som deras produkter är värde, båda privata personer med begagnades och LINN handlare med nya! Presis som med en ny bil, behålla dina produkter många år annars om du sälja för snabbt du förlora hårt!

Jag rekommendera du byte så lite som möjligt och istället köp dom delar som du vill behålla, som kan leverera den prestanda du hört på dem för många år framåt. Jag hade mina Keilidg, Wakonda, LP12 och LK 140 för över 12 år och sålt dom för mer en inköp priset (for the record I paid list price) men viktigaste var upplevelse jag fått för 12 år! Så klart när det kommer en nya serien eller låda, det finns utgående produkter till ett bra pris för en kort tid. Det finns demo-ex varg år till bra pris för en kort tid och den skickas med **Couriiiiiiieeerrrrrrrrr**!!

LINN kan inte styra marknadspris, deras jobb är att bli bäst hela tiden ,,, dom gör detta år efter år men det krävs nya produkter! Om du vill ha butiker öppet år efter år, jag menar inte Mediamark, kanske detta är dags att betala vad det kostar, betala för den servis som är i priset, kanske få en till exempel 2år uppgraderings offert på köpet om du har inte riktigt pengar med den steg du vill verkligen ha nu men du har i framtiden? Lite försäkring och du slippa att vänta för ............. wait for it!!!! (Oasis lyrik, start of Half the world away) ......... **Couriiiiiiieeerrrrrrrrr**
Stephan wrote:
Och kom nu inte och säg att prylarna man köpt inte blir sämre för att det finns nya som är bättre...

// Martin

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trasicander wrote:
Ibland är det nog bättre att inte kommentera..... även om du är skotte! Stor risk att du skjuter dig i foten....
Varför? Var det något som var stötande? De som inte förstår att det Martin skrev är en realitet löper en större risk att trycka ner priserna mot (generellt sett och i någon mening) oförsvarligt låga nivåer, bara för att...

Bryr man sig inte om det man köper så spelar priset en avgörande roll, men för oss som inser/tycker att t.ex. Arcam, Meridian eller Bladelius inte ger samma sak som t.ex. Linn och Naim, även om man t.o.m. lägger ut betydligt mer pengar, så är Linn:s eller Naim:s apprater prisvärda, eller i flera fall t.o.m. mycket prisvärda, redan till list-pris. Att äldre Linn-apparater tryckts ner i pris när nya, billigare ersättare kommit är en annan sak (redan avhandlat).

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!

Vet inte riktigt hur jag blev indragen i detta :wink: , men jag håller med Martin i det han säger.
Självklart skall man stödja sin lokala Linnhandlare när man gör inköp.
Det är en långsiktig och för båda parter väldigt värdefull relation.
Jag har köpt de flesta Linnprylar både nya och begagnade hos min handlare.
Man får flera fördelar:
-Jag gör en trevlig säker affär utan tjafs, där jag inte riskerar att bli lurad
-Jag byter in min gamla Linnpryl och får bra betalt
-En viss begränsad garanti och hjälp ingår

Jag kan åka till min handlare när jag vill och lyssna på vilka prylar som helst närsomhelst, kanske ta med en kompis.
Jag vet att jag skulle vara välkommen även om jag inte tänkt köpa något, bara lyssna.

Jag har faktiskt aldrig försökt pruta på min handlares priser, brukar alltid få bra för inbytesgrejjorna.
Jag säger dock inte att det är fel att förhandla, men för mig har det aldrig känts rätt (när det gäller Linn)

Det viktiga för mig är snarare att affärerna är rättvisa, transparanta och att man är ärlig.
Jag skulle tex inte uppskatta om det kom fram att min handlare hade rabatterade priser i smyg till vissa kunder.

Jag förstår dilemmat med att Linn naturligtvis måste ta fram nya produkter och att de gamla då riskerar att sjunka rejält i värde.
Samtidigt kan jag känna stor sympati för den som kanske investerat 100000kr i Akurate-prylar precis innan den nya serien lanserades.
Helt plötsligt är värdet halverat, jag skulle känna mig lurad.

Vet inte hur man löser detta, kanske skulle Linn erbjuda någon slags kompensation som man gjorde med Dynamik, där man fick den installerad för halva priset om man precis hade köpt någon ny produkt. Det blir en bra "good will" gest.

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 21:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Problemet är inte handlarna tror jag. De lever i samma reality som oss köpare många gånger. Jag vill fortsätta att ha ett gott förhållande till min handlare. Kunna komma in i butiken och snacka lite skit, lyssna på ett par låtar och bli erbjuden en kopp kaffe.
Jag vet att min handlare kan allt om Linn och kommer att hjälpa mig om något strular och det känns bra med tanke på att Linn har en del egna lösningar som aktiv drift och DS och att det finns en möjlighet att lyssna på en kombo som inte finns hemma.

Problemet som jag ser det är Linn! Vad har de för strategi? Hur kommer man göra sina produktsläpp med hänsyn till tidigare trogna Linnägare. Vill man vårda sina tidigare kunder med support, uppdateringar till vettiga priser? Det håller uppe eftermarknaden, titta på Naim. När jag skriver om att vårda sina kunder måste det finnas en strategi som gör att äldre produkter inte blir "iskalla".
Det är som någon skrev tidigare i tråden, äldre grejor låter egentligen riktigt bra, även om det kommer nya produkter.

När det gäller dumpade priser på nya produkter känns det som det är ett märke (marknad) i svajning. Tråkigt för alla utom för dem som gör klipp och klarar sig utan support och chansar på att inte behöva utnyttja garantiåtagande från Linn.

PostPosted: Thu Oct 28, 2010 22:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Trasicander wrote:
Ibland är det nog bättre att inte kommentera..... även om du är skotte! Stor risk att du skjuter dig i foten....
Quote:
Det jag menade var att Martin ondgjorde för att någon sparat en slant på Mdsi 10-15% När han i sin butik säljer Klimax 350A/d nya med 40% rabatt! Handlarna är själva ansvariga för att andrahandsvärdet dalar.... :roll:
Varför? Var det något som var stötande? De som inte förstår att det Martin skrev är en realitet löper en större risk att trycka ner priserna mot (generellt sett och i någon mening) oförsvarligt låga nivåer, bara för att...

Bryr man sig inte om det man köper så spelar priset en avgörande roll, men för oss som inser/tycker att t.ex. Arcam, Meridian eller Bladelius inte ger samma sak som t.ex. Linn och Naim, även om man t.o.m. lägger ut betydligt mer pengar, så är Linn:s eller Naim:s apprater prisvärda, eller i flera fall t.o.m. mycket prisvärda, redan till list-pris. Att äldre Linn-apparater tryckts ner i pris när nya, billigare ersättare kommit är en annan sak (redan avhandlat).

PostPosted: Fri Oct 29, 2010 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trasicander wrote:
hardcorelinnie wrote:
Trasicander wrote:
Quote:
Det jag menade var att Martin ondgjorde för att någon sparat en slant på Mdsi 10-15% När han i sin butik säljer Klimax 350A/d nya med 40% rabatt! Handlarna är själva ansvariga för att andrahandsvärdet dalar.... :roll:

Hittar inte var du skrev detta, men det har väl blivit något fel med citeringen. Ja, säljer man nya prylar till en bråkdel av listpris så blir det ju det nya defakto-priset. Svårt att vara handlare i svåra tider och ännu svårare när man håller på att etablera sig.

PostPosted: Fri Oct 29, 2010 11:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag lämnade MDSi som en exempel och jag har inget möt han alls! Men för mig jag tror han var lurad, även om han sparat en del pengar ,,, han missad nått som dom extra tusen lapp var värde! Jag bli riktigt sur om LINN UK handlare, absolut! Om dom kom hit och installera eller den är begagnades, även demo-ex detta jag kan tar, men att operera en internet shop med airmail för en av världens mest prestanda brand och deras hetaste produkter är inte ok, inte för mig, inte för kunden!

Att begagnades priser skunkar är en realitet men inte konstigt. 500,000 minneskör i UK ska förlora statliga jobb. Hur många gick i väst Sverige till exempel? Hur många av EU finans drabbat minneskör eget en LINN Hifi men var tvungen att sälja och har inte haft råd att köpa igen? Hur många andra handlare som den ovanför airmail produkter till andra länder med rabatt?

Klimax 350A jag har i butiken är bara bevis. Tror dom hade blivit tillverkat men avbokade eller LINN visst den var utgående färg och släppt dom till mig med 10% extra och jag tänkt jag hade kunden redan klart men det blivit inte så! Jag satt dom på hemsida för -25% nya, sen prisänka till -30%, fortfarande nya. Jag börjat använda dom i butiken sen tog dom till HiFi mässan och dom sitter i butiken, fortfarande perfekt, låter fantastisk bra och sitter på -40%! Jag var kanske först ut med Akurate serien i gamla lådor till aggressive pris! Som jag skrivit ovanför på min första kommentar, ''respektlösa eller realistisk''?? Jag har inte svaret på detta men var jag är annorlunda från det mesta på seleri är att jag måste överliv från att sälja LINN! Det finns beslut som gör ont men för min del är realistisk ,,, När marknaden (Jag snacka inte bara om LINN) är mer stabilt jag ska gärna tar upp priset på vår använt för demo 350A's och har redan funderat över detta ... hoppas alla som har prylar hemma gör detsamma!

Jag har haft långa och svåra diskussion men Alan Williams (LINN), som jag har bra respekt för, omkring begagnades marknad, cross-border osv. Omkring detsamma tiden som mina diskussion med Alan jag hade en tråd på seleri med frågan ''vad vill du ha från din LINN butik''. I alla fall jag använt detta för att ge mig direktion. Världen har ändrat och det finns mycket val vad vi köpa, var vi köpa ifrån och även va vi betala.

Handlare måste hitta på en nisch för att tar i nya och behålla dom kunder och. Dom måste uppleva nått när dom kom hit, bli mottagen på en bra sett, få bra servis och installation, få bra råd ,,, även en gott cafe. Den måste få ett bevis skydd från den kostsamt begagnades marknad som kan ändra bara för ett annat land har problem!

Jag tycker om musik, jag tycker om LINN, ett företag som gör en bättre jobb en andra företag för ett bättre pris! Dom är alltid på framkant! Nya Akurate serien är redan en succé för min del. Den är bättre, en steg framåt och det är inte bara elektronik, det är en bättre mer stabilt chassis med bättre skydd från styrning. Hur många gick från MDS til ADS bara för deras Fru att sa ,,, det är detsamma? (Jag vet några gånger det var en bra sak för man ska gömma lite ;) ) Är Ferrari kunder så upprörd när det kommer en nya Ferrari och ska Ferrari sa ,,, köp inte den produkt vi har nu, det kommer en bättre i framtiden''?? Ett företag ska gå under på en gång om det var så!

Förlåt! Alans råd till mig! ''Look after your own business and what you are doing, create something special that gives the customer something extra, don't waste time and energy on anything else or on customers that were never customers in the first place!'' Good advice! Hoppas alla som kommit till vår GoGoBot/Maeve O'Boyle gig ser att vi gör nått extra och det är värde att betala för, genom din köp hus mig. Alla LINN handlare ger dig nått att bli gladd för ,,, bäst för alla, inkludering kunder och begagnades marknad är om detta räcka för dig att bli nöjd med din köp till listpriser!

Slutsats: P&S satsa 100% på LINN, på deras produkter och på deras filosofi. Vi har redan slutat med mesta av den andra produkter som vi pulsat förut med för att överleva. Vi snart få hela, Majik, Akurate och Klimax, ink full utrustad LP12 i butiken, allt i båda passiva och aktiva. Vi gör detta med vår ägna pengar och detta är dyrt men jag tror i detta och tror det finns möjligt att leverera en upplevelse på köpet av LINN som är värde kunden att betala listpris för ... Jag tror det finns mer som mig som köpa skivor från Bengans till full pris och är rät nöjda även om jag kunde få detta grattis. Vi få se!! Spännande!!

Ha en trevlig helg ,,, ''Cour-iiii-eeeeerrrr'' levereras inte på Lördag! Va bra!

// Martin

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 12:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Varför inte bara ha en långsiktig prissänkningsstrategi som är transparant för alla.

Introduktionspris på ny produkt 100% efter 18 månader fortfraande 100, 24 månader sänker man 10 %, 36 månade ytterligare 10 %, 48 månader ytterligare 10 %, så en fyra år gammal produkt säljs med ca 25 % rabatt.

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kom precis på en annan sak som Linn gjorde förr i tiden för att hålla uppe värdet på sitt produktsortiment.
Det var att de hela tiden "smyg-tunade" befintliga produkter. Lyssnar man på nya och äldre produkter med samma namn på lådan så är den nya ofta rejält mycket bättre än den gamla. Ibland är det i princip en helt annan produkt.
Karik är ett exempel.
Under sin livstid byttes strömförsörjningen två gånger
kretskortet byttes från hålmonterat till ytmonterat
+ hundra andra små ändringar.
En sen och en tidig Karik är egentligen två helt olika produkter men eftersom de har samma
låda och namn så hölls andrahandsvärdet uppe på de äldre Karikarna.
Hade man bytt till ett nytt namn och lanserat produkten som en "rejält mycket bättre ersättare" till Karik så skulle priset pressats ordentligt.
Precis det hände när Ikemi introducerades.
Många uppgraderingar lanserades dessutom i smyg, antagligen just för att inte störa andrahandsvärdet.
Vad hade hänt om "Dynamik" aldrig lanserats utan bara börjats monteras i alla produkter.
Jag tror att det hade skyddat värdet på äldre produkter.

Fast o andra sidan är det ju egentligen bra att begagnade produkter tappar i värde fort så länge som folk ändå är villiga att fortsätta köpa nytt.
Och som det ser ut just nu så verkar inte detta vara något som helst problem.

När Linn kommer med uppgraderingar så finns det många som köper det senaste direkt, detta i sin tur gör att marknaden fylls med prisvärda begagnade alternativ, så kanske är det ändå en win-win situation.

PostPosted: Sun Oct 31, 2010 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
När Linn kommer med uppgraderingar så finns det många som köper det senaste direkt, detta i sin tur gör att marknaden fylls med prisvärda begagnade alternativ, så kanske är det ändå en win-win situation.
Håller med.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00