selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 18, 2010 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Om man jämför produkter, gamla o nyare, inser man att Linn fokuserar på musikalitet, SOM DE ALLTID GJORT.
Dvs ingen ändring i inriktning, men med mer erfarenhet har de steg för steg byggt bort svagheter i äldre produkter. Nyare låter mindre distat, renare etc.
Jämförde nyligen Sara mot nyare Linntalare samt Lk280 mot nyare slutsteg. Jösses vad pisk de äldre får på ALLA sätt inkluderat "stampa takten".

Dock är det allt för enkelt att med de nya produkterna, som ljudmässigt låter så fantastiskt bra, att fokusera på ljudet o inte musiken. Det är bara en indikation på för dålig installation!
Ju bättre grejjer, destå viktigare blir installationen.
Jag håller helt med. Saknar inget som helst drag, kraft, sug eller must i Linns nya system. Det råa öset i tidiga apparater tycker jag mest består av distorsion, som inte tillför något av musikaliskt värde.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Oct 18, 2010 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej allesammans, att ”installationen” är mycket viktigare än vad många tror, är väl jag den förste att skriva under på, eftersom jag jobbat med den ”grenen” av hifi-missbruket i mer än 15 år.

I sanningens namn så var den Klimax anläggning som jag lekte med, blev besviken på och som triggade mig till att starta denna tråd, bara normalt ”LINN- installerad”, dvs med högtalarna stående stadigt på rätt avstånd från vägg och med elektroniken på en ”normal” Hifi möbel.

De flesta anläggningar brukar se ut ungefär så, men jag har också lyssnat på en nästan dubbelt så dyr Klimax anläggning, uppställd på den golv-stående hylla som många inklusive jag själv gillar, i ett akustik behandlat rum, utan att ”gåshudsfaktorn” infann sig på mig.

Förnuftsmässigt lät det ibland på vissa ”spår” väldigt, väldigt bra, men ”nåt fattades” ändå för mig.

Lite grand av samma känsla, som när man på slutet av 90-talet testade att bränna CD-skivor för första gången, alla ljud och toner fanns där, men sammanhanget fattades totalt. MP3 var verkligen heller inte skoj att lyssna på från början (97/98).

OBS jag påstår inte att det på långa vägar är lika illa med DS, men nog är det en hel del mer ”känsla för feeling”, med en bra LP12:a som source, i alla fall är det så för mig.

Men det kanske bara beror på, att jag vant mig vid distorsionen hi hi :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Mon Oct 18, 2010 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5315
Location: Bromma-Stockholm
MRTweak wrote:
Men det kanske bara beror på, att jag vant mig vid distorsionen hi hi :mrgreen:
Utan att vara elak, så kan det mycket väl vara. Det beror väldigt mycket på vilken sorts musik man lyssnar på. Lite extra dist på Neil Youngs "Hey hey, My my" stör ju inte precis :-)

Under alla år som jag lyssnat på Linn har jag alltid slagits av det drag och "djävlar-anamma" som präglar återgivningen. Dock har det stundtals låtit alldeles för distat och skramligt för att jag ska stå ut. Likaså har jag inte alltid varit säker på att det inte är utrustningen som skapar draget, att det inte finns i inspelningen. Själv anser jag, finns det inget "drag" i inspelningen ska det inte heller finnas i återgivningen. Men jag är inte dogmatisk här. Precis som man kan välja ett system som accentuerar basen lite så kan man väl välja ett system som gör det samma med rytm, melodi och "stampa-takten", eller hur?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 19:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Bill, visst är det så, att många musiker ibland gillar att tillföra extra distorsion. Annars skulle det ju inte säljas särskilt många effektpedaler på musikaffärerna :mrgreen:

Jag tror dock ändå inte, att det är den klart högre distorsionen, som gör att jag föredrar en LP12:a, före de flesta digitala signalkällor.

Extra knepigt/konstigt är ju detta med tanke på, att många "vinylvax" numera (eg. sedan 80-talet) har varit digitala, någon gång i produktionskedjan :?

Så vad detta verkligen beror på vete fn, men jag tror inte att jag är helt ensam om att tycka, att en "tolva" ibland lätt kan "spöa" t.ex. en KDS, trots den mycket högre distorsionen :?:

Nåt konstigt är det och frågan är ju om mätmetoden Tunedem, kanske mäter nåt helt annat och mycket viktigare faktor, än just "vanlig" distorsion :?:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
MRTweak wrote:
Men det kanske bara beror på, att jag vant mig vid distorsionen hi hi :mrgreen: Mvh MRTweak
Naturligtvis inte. Sväng uppstår inte genom att något läggs till signalen (distorsion, svaj etc) utan istället genom att musiksignalen plockas upp från mediet och transporteras genom kedjan så väl som möjligt med så få förluster som möjligt.

Carl


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
MRTweak wrote:
Jag tror dock ändå inte, att det är den klart högre distorsionen, som gör att jag föredrar en LP12:a, före de flesta digitala signalkällor.Mvh MRTweak
Det tror inte jag heller, du kanske helt enkelt bara gillar den bättre, personlig preferens och allt det där..


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
MRTweak wrote:
Jag tror dock ändå inte, att det är den klart högre distorsionen, som gör att jag föredrar en LP12:a, före de flesta digitala signalkällor.
Nej, det tror inte jag heller. Vad jag menade var att äldre Linnsystem, både högtalare och elektronik, har klart mer distorsion än nyare. Och en del säger att de gillar det gamla soundet. Jag tycker som Sportis att de nyare apparaterna är bättre på alla sätt. Inklusive nya LP12-uppgraderingar, förstås.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 21:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jun 12, 2009 21:14
Posts: 77
Location: Stockholm
Idag när jag går på konsert upplever jag samma närhet till musiken som hemma. Första gången jag upplevde det var en konsert på Fasching dec 2009 med Eric Bibb på akustisk gitarr, det lät som hemma..... Så var det inte på 80-90 talet för mig, då var konserterna mera upplevelse än jag fick med mina kloutar och Keltik hemma. Linns nya skivspelare, Akurate,-klimaxserie är så naturliga att man kanske inte tänker på att det är bra. Gå på konsert och jämför.

_________________
~~ Alvar Linnström ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Akurate DS


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
linnstrom wrote:
Idag när jag går på konsert upplever jag samma närhet till musiken som hemma. Första gången jag upplevde det var en konsert på Fasching dec 2009 med Eric Bibb på akustisk gitarr, det lät som hemma..... Så var det inte på 80-90 talet för mig, då var konserterna mera upplevelse än jag fick med mina kloutar och Keltik hemma. Linns nya skivspelare, Akurate,-klimaxserie är så naturliga att man kanske inte tänker på att det är bra. Gå på konsert och jämför.
Håller med(!) både dig och övriga som anser att Linn:s prylar är bättre idag. Det var inte bättre förr.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Begreppen blandas ihop en smula, sound vs sväng. De nya grejerna har väsentligt lägre distorsion än de gamla, både genom design, komponenter och (avsaknad av) åldrande. Men den här tråden handlar om sväng. Jag vet, och jag tror alla som skrivit i den vet, att om i det här fallet MrTweak anser att det svänger mer från de gamla grejerna så har det inget med distorsion att göra.

Carl


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1210
Kan inte annat göra än hålla med!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
Dom gamla grejerna kunde låta både bra och grymt häftigt, men dagens prylar kan också låta häftigt, kanske inte på samma sätt, men med dagens prylar fattar man ju musiken på liknande sätt som även bra live och det gjorde man inte förr I.M.O.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5315
Location: Bromma-Stockholm
MRTweak wrote:
Hej Bill...
Jag tror dock ändå inte, att det är den klart högre distorsionen, som gör att jag föredrar en LP12:a, före de flesta digitala signalkällor.
Mixningarna är ofta(st) mycket bättre på vinylerna, oavsett om de är analogt eller digital inspelade. Det tror jag är en stor anledning till varför LP12:an låter så bra. För att vara lite provokativ, det är inte LP12:an utan vinylmixen som sådan, som låter bättre.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 19, 2010 22:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Finns det ingen som bor granne och kan låna ut sin klimax Ds till Tweak:)

Upplever (trots min ringa erfarenhet) att mycket är annorlunda på bortaplan jämfört mot hemma tycker jag och det där där man kan slappna av och göra någorlunda bedömningar. Speciellt hos MRTweak där allt verkar vara precisionsinstallerat in i minsta detalj.
Vore kanske rättvisast att bara ställa DS där LP12 stod, och köra med samma utrustning resten.

MrTweak wrote:
Alla instrument, musikslingor och melodier hördes mycket tydligt och tonomfånget var det definitivt inget fel på, men var är draget, kraften, suget, musten och den råa urkraften i musiken och rytmen?

Jag vill bli ”bergtagen” av en musikanläggning och det jag hört hittills av minst 20 olika DS-anläggningar, så levererar de inte alls, vad jag är bortskämd med sedan tidigare, nämligen massor med ös och klös. :mrgreen:
Är det både sväng, ös urkraft och klös du efterfrågar??
pratar vi både om ljudkaraktär och musikaspekter?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Oct 20, 2010 01:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Bill50x wrote:
MRTweak wrote:
Men det kanske bara beror på, att jag vant mig vid distorsionen hi hi :mrgreen:
Själv anser jag, finns det inget "drag" i inspelningen ska det inte heller finnas i återgivningen. Men jag är inte dogmatisk här. Precis som man kan välja ett system som accentuerar basen lite så kan man väl välja ett system som gör det samma med rytm, melodi och "stampa-takten", eller hur?

/ B

Här tror jag du har köpt vad dom säger på faktiskt.
På faktiskt så tror man att linn-anläggningar lägger till sväng, för man kan inte höra någon större skillnad på apparat A och apparat B, och därför måste det som linnister uppleva vara någon typ av färgning.

Men vi vet att det sväng vi söker inte går att fejka. För om du fejkar det på en låt så förstör det på en annan låt. Det går inte att accentuera fram mera sväng!
sväng går inte att betona, för sväng är en del av transparens.
Det är ungefär som om du skulle säger att IA pip, betonar neutralitet.

Är det bättre så är det bättre på all typ av musik, och det du har uppnått är en VERKLIG transparens. Den som faktiskt.se söker, men inte finner.

Transparens består i runda slängar av:
*exakt Timing
*rätt Ljudkaraktär, klang.
*pitch (rätt tonhöjd)
*rätt Ljudbild
*liten rumspåverkan
osv..

Ungefär i denna ordning bör det stå.

I faktiskts lista finns inte timing med, eller är placerat långt ner, för man hör ingen skillnad på pioneer spelare för 6000kr och cd12 för 100000kr, alltså tror man inte detta är så viktigt. Man tror att timing faller sig naturligt i en apparat som har bra transparens i övriga aspekter.
På selleri vet man bättre.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited