Hej allesammans, att ”installationen” är mycket viktigare än vad många tror, är väl jag den förste att skriva under på, eftersom jag jobbat med den ”grenen” av hifi-missbruket i mer än 15 år.
I sanningens namn så var den Klimax anläggning som jag lekte med, blev besviken på och som triggade mig till att starta denna tråd, bara normalt ”LINN- installerad”, dvs med högtalarna stående stadigt på rätt avstånd från vägg och med elektroniken på en ”normal” Hifi möbel.
De flesta anläggningar brukar se ut ungefär så, men jag har också lyssnat på en nästan dubbelt så dyr Klimax anläggning, uppställd på den golv-stående hylla som många inklusive jag själv gillar, i ett akustik behandlat rum, utan att ”gåshudsfaktorn” infann sig på mig.
Förnuftsmässigt lät det ibland på vissa ”spår” väldigt, väldigt bra, men ”nåt fattades” ändå för mig.
Lite grand av samma känsla, som när man på slutet av 90-talet testade att bränna CD-skivor för första gången, alla ljud och toner fanns där, men sammanhanget fattades totalt. MP3 var verkligen heller inte skoj att lyssna på från början (97/98).
OBS jag påstår inte att det på långa vägar är lika illa med DS, men nog är det en hel del mer ”känsla för feeling”, med en bra LP12:a som source, i alla fall är det så för mig.
Men det kanske bara beror på, att jag vant mig vid distorsionen hi hi
Mvh MRTweak