selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 14:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 91 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 07, 2010 07:06 
Site Admin
Site Admin

per wrote:
Senaste versionen av Konfig anger nu "Extra Information: 2007 variant" om min Akurate DS. Spännande vilka andra varianter av Akurate DS som snart kommer finnas.

Vilken teaser!!

Dags att det kommer ut lite mer info från Linn tycker jag - trots att min 1.1 aldrig spelat bättre (nu med Dynamik) och inte alls planerar ett DS-inköp kan jag inte låta bli att undra om vad som är på ingång. Ur marknadsföringssynpunkt verkar de ha lyckats bra på mig iallafall!

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 07:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick nyhetsmail från schibbolet:
Quote:
Hej!
I slutet av oktober kommer det en rad nya apparater i Akurate-serien. Kontrol, DS och effektförstärkarna kommer i ett nytt högkvalitativt chassi.
Ljudkvaliteten är betydligt högre. Tunern påverkas inte.
Färgerna blir silver eller svart.

Akurate Kontrol blir ett 2-kanalsförsteg, och helt analog, högre ljudkvalitet.
Akurate DS kommer med ny design med betydligt högre ljudkvalitet.
Akurate X200 inga ytterligare förändringar.

Priserna är (SEK inkl moms)

Akurate DS 52 500
Akurate Kontrol 49 950
Akurate 4200 58 950
Akurate 3200 49 900
Akurate 2200 39 950
Känns väl logiskt att ljudet blir bättre, intrssant att det sägs "betydligt högre ljudkvalitet!"
Man börjar ju fundera vad det innebär för begagnatpriserna... När dynamik kom så får man ju säga att begagnatvärdet sjönk på alla apparater utan dynamik men som fick det som standard. Och detta borde ju sänka priserna ytterligare. Det är väl kul för alla som ska köpa begagnat. Men trist att priserna sjunker så fort, för de som redan köpt... Sen är det ju en annan sak att det så klart är bra att de nya apparaterna blir bättre! Hmm. Antar att det kanske inte är så många däremot som kommer att uppgradera från ADS 2007 version till ADS 2010 version? Beror på hur bra det blir.

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Antar att det kanske inte är så många däremot som kommer att uppgradera från ADS 2007 version till ADS 2010 version? Beror på hur bra det blir.
Blir ju lite nyfiken på hur en ADS 2010 presterar relativt en KDS/D 2007 och vad det kommer att innebära för begnatpriserna på lite sikt...

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, om de blir "för lika" varandra borde ju rimligen en uppdatering av klimax-serien också komma? Men det har det ju inte hintats om alls på samma sätt som om denna uppdatering. Men i sånt fall borde ju begpriserna på KDS sjunka en del! Men det kanske inte är en ultimat strategi att göra alla KDS-kunder sura och besvikna för att en ADS för en tredjedel av priset plötsligt är lika bra.... Då torde det nästan krävs att det gick att upgradera en befintlig KDS för att inte göra folk arga... Men det här är ju som sagt rena spekulationer.

Synd att det inte verkar gå att uppgradera sin ADS! Men det mesta verkar ju vara utbytt i den nya versionen.

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är så pass stor skillnad mellan nuvarande ADS och KDS att det finns plats för ytterligare en prestandanivå mitt-i-mellan i form av t.ex. en 2010 variant på Akurate DS. Vi får hoppas på att det är nyupptäckter som R&D gjort som gör att Linn kan uppdatera Akurate DS. Det borgar för att uppdateringen även borde gå att tillämpa på Majik DS och Klimax DS på sikt.

Ny formfaktor och bättre kvalitet på chassit skulle kunna förbättra den musikaliska prestandan men då tycker jag att hela AV-serien borde få det här nya chassit. Att bara förändra ADS verkar konstigt.

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undrar om den nya Akurate Kontrol har XLR ut, det skulle jag vilja ha! Också intressant att veta om den har inbyggt Riia steg?

Jag skruvade förövrigt av locket på min AK och de digitala kretsarna verkar ligga på ett helt separat kretskort. Undrar vad som händer om man kopplar bort allt detta? Det är förbundet med det analoga kortet med några sladdar, så det är enkelt att koppla bort det. Inte för att jag vågar, men det skulle vara kul att veta om det funkar och om det låter bättre. På det andra kortet står det (om jag minns rätt) Exotik, Majik och Kinos. Verkar som att dessa tre således delar detta kort för det analoga. Sedan kan det ju naturligtvis sitta annorlunda komponenter på kortet samt vara annan power supply till de olika enheterna.

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undrar vad som händer med flerkanals AK?
Försvinner den helt...? :?:

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spännande nyheter!
Med tanke på förra årets dynamikuppgradering som var ett jättelyft förvånar det inte att de inte lyckats trimma slutstegen ytterligare.
Men tror ändå de nya stegen blir något bättre pga (hoppas jag) stadigare chassi.
Skulle vara kul att jämföra mina gamla Lejonkloutrimmade steg med 4200mkII.

Spännande att se hur pass mycket Linn trimmat ADS/AK.
Tror dock inte det är helt enkelt att förbättra KDS/KK i närtid som vissa spekulerar nu kommer ske. Båda är reält mycket bättre än dagens ADS/AK och både KDS/KK har redan fått uppgraderingar i närtid.

Framför allt hoppas man på en SNYGG UNIK stilren design i "gammal Linn LK anda" som INTE sedan ändras på 10-tals år!!!!
AV-seriens lådor har ju varit rena katastrofen sedan införandet. (som 2000kr Koreansk massproduserat junk)
Och även om jag förstår att det kan vara smart rent marknadsmässigt att ha en unik Akuratedesign för att motivera prisökningen över Majik så är det beslutet tyvärr kortsiktigt.
Nu kommer ju alla att genast spekulera i NÄR även den designen ändras alt får samma lådor. :wink:
Speciellt då motivet enl Linn verkar vara att minska designskillnaden till Klimax. Ett argument som är krystat då man samtidigt nu SKAPAR en NY disignskillnad mot Majik :roll:
Det enda smarta rent produktionsmässigt är ju att ha samma lådor då man nu inte säljer så mycket. (vilket förövrigt varit svaret Linn gett på frågor om varför majik/Akurate haft samma design, tidigare dvs)

PostPosted: Fri Oct 08, 2010 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Kan man köpa nya Kinos/Kisto fortfarande, någon som vet?
Annars får spekulanter köpa beggade AK som med digitalingång ger kalasljud från digitala filmkällor.
För filmentusiasten torde nu beggade AK/D vara rena klippet. Enl de som jämfört ligger den nära KKmkI i 2kanalprestanda.

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://news.linn.co.uk/news/2010/10/rev ... system.php Klart retsamt att lägga ut en sån bild, man blir ju hyfsat nyfiken på hur helheten ser ut! :)

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 19:41 
Site Admin
Site Admin

Tycker det ser lovande ut med bilden, grunddesignen i lådorna är kvar men med nya knappar/display.

Med andra ord kan man troligen blanda gamla och nya designen i racket och ändå få det att se stilrent ut.

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hoppas bara det går att uppgradera från nuvarande verision till nyaste. Går det at gøra det och det blir bættre ljud ær det en given uppgradering!

Uppgraderar gærna min Kinos med om det skulle gå, men den byter jag oavsett inte ut annars.

Blir nog dyrt att sælja nuvarande ADS/D før at køpa

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som hört något om ev. nya Akurate högtalare också? Eller är det bara apparater?

Såg på Linn forum att en handlare läckt att nya Akurate Kontrol har XLR in och ut.

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 21:33 
Moderator
Moderator

Min gissning angående nya AK är en förstärkare med kretslösning från KK, men med besparing på låda, nätdel och kanske annat.

PostPosted: Tue Oct 12, 2010 09:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
DelNaja wrote:
Kan man köpa nya Kinos/Kisto fortfarande, någon som vet?
Annars får spekulanter köpa beggade AK som med digitalingång ger kalasljud från digitala filmkällor.
För filmentusiasten torde nu beggade AK/D vara rena klippet. Enl de som jämfört ligger den nära KKmkI i 2kanalprestanda.
Kinos & Kisto är uppgraderade med bla 7.1 och de senaste ljudformaten vilket inte AK är. De har dock också en annorlunda nätdel än övriga Linnprodukter och kan således inte uppgraderas med Dynamik vilket är lite skummt.

Jag hade en kinos från 2008 och den lät lite bättre än en 2009 Akurate kontrol med D.
Jag tycker inte en AK/D låter nära en KK mk1. KK har bättre flyt och ett mer levande ljud. KK mk2 vs Kinos är KK klart bättre. Kinos vs KK mk1 är KK mk1 bättre. Jag har inte hört senaste Kinosen men en uppgradering har ivargefall gjorts.

Kanske så sparkar Linn ut alla multikanals försteg ur serierna och låter dom vara lite flytande bredvid som Kinos och Kisto varit. Dvs AK multi kanal försvinner och ersätts med ett 2-kanals AK med prestanda som en KK mk1. Såg också att Linn stängt ner komponent serien och Majik Kontrol? vilket då talar emot det jag just sa. Ska inte gissa mer då det brukar bli fel..

Post new topic  Reply to topic  [ 91 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00