Sony wrote:
Ska man spela upp vitt brus i sin stereo då och sedan lyssna hur det låter. Vad gör jag om det låter "ur fas" och om det låter "i fas"? Är det för att jämföra komponenter eller för att ställa in högtalarna eller till något annat? Du får nog utveckla vad och framförallt hur du använder det lite mera.
Jag var otydlig, använd det som metod när det gäller alla justeringar av högtalaren. Placering, filter, etc eller vid kontroll av efterklang tillsammans med logsvep och åtgärder riktade mot rummet.
Att köra vitt brus mellan CD spelare digitala enheter tror jag mindre på, eller i vart fall en bit över min detektionsgräns och erfarenhet.
Placering av högtalare mha vitt brus skulle kunna bli en egen tråd, det finns en del att skriva för att få en helhet. Så efter direkta påhopp i andra trådar så låter jag det bero, men om någon skapar en tråd så kan det väl hända att jag fyller på med info i den. Ingengörsmässiga metoder har ju fått ett tämligen blandat bemötande.
Vitt rus i sig har lika mycket energi över hela bandbredden som det upptar och ger således ett brus med lika mycket ljud i alla frekvenser s gott som samtidigt. Så hör du hur ett frekvensområde ändrar i karaktär (starkare svagare) så hör du hur frekvensgången varierar i olika punkter i rummet. Så när du upplever att alla delar i spekrat finns med så är du i närheten av hemma.
mvh