selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 10:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Faktum är att för ca 10 år sedan så fick jag tipset av en linn-handlare att man/de använde rosa brus för att justera in högtalarna. Detta var ju ett tag sen, så det är ju mycket möjligt att de bytt utvärderingsmetod sen dess.

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla metoder har för- och nackdelar. Om man vill kan man ju mäta frekvensgång, efterklang och andra relevanta tekniska parametrar för att få till en högtalarplacering. Det stupar dock oftast på att den normale musiklyssnaren varken har utrustning eller kunnande för att lyckas. Eller lust för den delen.

Ett brus kan vem som helst åstadkomma, men att värdera vad man hör är svårt. Det kräver mycket erfarenhet. För övrigt kan man fråga sig hur lätt det är att följa melodislingor, rytmik etc kan avslöjas med brus?

Slutklämmen är dock alltid att lyssna på musik, oavsett vilken metod man använder. Det är ändå musik som är det man ska lyssna på och som ska låta "bra" - inte brus.

När jag ändå är igång, det vore tacknämligt om man slapp det ryggmärgsbeteende som lätt dyker upp så fort någon tar upp en mer teknisk eller ingenjörsmässig aspekt. Vi ska inte glömma att det är just detta ingenjörsmässiga arbete som ligger till grund för det välljud vi kan avnjuta hemma! Om allt utvecklingsarbete hade skett med trial 'n' error metoden med att flytta apparater fram och tillbaka på ursågade lackbord så hade vi fortfarande bara haft vevgrammofoner :-)

/ B

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 13:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sony wrote:
Ska man spela upp vitt brus i sin stereo då och sedan lyssna hur det låter. Vad gör jag om det låter "ur fas" och om det låter "i fas"? Är det för att jämföra komponenter eller för att ställa in högtalarna eller till något annat? Du får nog utveckla vad och framförallt hur du använder det lite mera.
Jag var otydlig, använd det som metod när det gäller alla justeringar av högtalaren. Placering, filter, etc eller vid kontroll av efterklang tillsammans med logsvep och åtgärder riktade mot rummet.

Att köra vitt brus mellan CD spelare digitala enheter tror jag mindre på, eller i vart fall en bit över min detektionsgräns och erfarenhet.

Placering av högtalare mha vitt brus skulle kunna bli en egen tråd, det finns en del att skriva för att få en helhet. Så efter direkta påhopp i andra trådar så låter jag det bero, men om någon skapar en tråd så kan det väl hända att jag fyller på med info i den. Ingengörsmässiga metoder har ju fått ett tämligen blandat bemötande.

Vitt rus i sig har lika mycket energi över hela bandbredden som det upptar och ger således ett brus med lika mycket ljud i alla frekvenser s gott som samtidigt. Så hör du hur ett frekvensområde ändrar i karaktär (starkare svagare) så hör du hur frekvensgången varierar i olika punkter i rummet. Så när du upplever att alla delar i spekrat finns med så är du i närheten av hemma.

mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 13:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Lustigt koncept med att lyssna på om brus låter rätt eller fel, har jag inte varit med om.
Nån gång skall väl vara den första 8)
Quote:
så i diskussioner här bör du använda det vi kallar tune dem oavsett hur bra du tycker brus är att använda. Det senare tror jag du har ett betydligt större utbyte av att diskutera på faktiskt.se som du säker känner till?
Läs inte det jag skriver som f-n läser bibeln =) Jag har pratat om en alternativ metod man använda tillsammans med sin musiklyssning eller andra metoder för att det enligt erfarenhet givit bra resultat. Har inte i något inlägg propsat på att mätkurvor fyrkantsvar eller vad än annat skulle kunna vara är den bästa och enda vägen. Men har man ett inkört koncept som fungerar, varför inte vara öppensinnad och ödmjuk och ta till att det finns en metod som tillsammans med det man själv gör lyfter det lite till? JAg är väl införstådd att här använder man tune som metod och respekterar det, men då jag har ringa erfarenhet att jobba med den metoden avstår jag för att kommentera sådant som jag inte känner mig påläst på.

Jag diskuterar emellanåt även på faktiskt, men huruvida vad jag diskuterar var och hur och när förbehåller jag mig rätten att bestämma själv.
Jag söker på intet sätt osämja. Om du vill att jag skall motivera min existens detta eller annat forum så kan vi ta det via PM.
Quote:
Där är det också en hel drös som bygger egna högtalare, där tekniken kanske också kan vara mer användbar?
Visst är det så. Men jag ser ingen anledning till att det inte skulle kunna vara intressant här?

-------------------
1+1=1

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 22:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag tycker det är intresant läsning.
Är öppen för allt som kan ''lyfta'' musikaliteten ur min rigg. Men håller mig till Tune dem så länge. Men som sagt intresant läsning ,, Tackar

Sorry för OT
Tidigare kändes det alltid roligt att gå in och läsa,men på senare tid har det blivit tråkigare. Känns mera som det skall pajkastas så fort något tas upp. Och jag som skriver som en kratta, törs knappt skriva, förrän man får någon efter sig med pekpinnen. Det jag menar, med lite läsförståelse, så fattar man nog.

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
Känns mera som det skall pajkastas så fort något tas upp. Och jag som skriver som en kratta, törs knappt skriva, förrän man får någon efter sig med pekpinnen. Det jag menar, med lite läsförståelse, så fattar man nog.
Det är inte alltid man förstår, men då är det ju bara att fråga :-)

/ B

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
Sorry för OT
Tidigare kändes det alltid roligt att gå in och läsa,men på senare tid har det blivit tråkigare. Känns mera som det skall pajkastas så fort något tas upp. Och jag som skriver som en kratta, törs knappt skriva, förrän man får någon efter sig med pekpinnen. Det jag menar, med lite läsförståelse, så fattar man nog.
Håller med dig, det känns inte alls lika trevlig läsning längre, mer konfliktorienterat. Vad det nu beror på vet jag inte. Det känns ju lite som några vill bara just säga emot, bara för att. Sedan att det har tillkommit nya forummedlemmar med andra fokus som kanske inte har synkat helt smidigt i forumet, men vems fel det är, har jag ingen aning.

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andre'n, kan man komma hem till dig o få metoden demad för sig?
Tycker det är intressant att läsa sig något nytt.
Låt oss synca upp via PM, vänligen skicka kontaktinfo.

Bill, även om högtalaren i sig inte ändrar fas o gränsfrekvenser ändras ju återgivningen i rummet beroende av placering...
Vore kul att testa om man kan tuna med tune dem genom att spela vitt brus.
Eller om den intuning Andre'n gör ger samma placering som jag genom att tuna till musik.

Andre'n, var får man tag i det perfekta vita bruset? Helst högupplöst flac ;-)

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill, även om högtalaren i sig inte ändrar fas o gränsfrekvenser ändras ju återgivningen i rummet beroende av placering...
Eller om den intuning Andre'n gör ger samma placering som jag genom att tuna till musik.
Jo, frågan är, vilka (tekniska) parametrar är det som ändras när man tex flyttar högtalare med tune dem-metoden? Exakt vad är det som ändras när vi tex upplever att vi kan följa melodin bättre? Jag kan tänka mig ett antal saker och det är möjligt att några av dem kan avslöjas med brus.

Rena sinussignaler är också användbara, gör man ett svep på hög volym så hör man tex väldigt lätt när saker i rummet börjar vibrera (eller typ högtalarfronter och annat börjar skallra på högtalarna) och man hör också lätt hur stående vågor exciteras i rummet. Att spela tex en 50 Hz ton och sedan höra hur olika den uppfattas i olika delar av rummet (även vid ganska små förflyttningar som att bara luta sig framåt i lyssningsfåtöljen) är ganska lärorikt.

Vitt brus kan du skapa i bland annat ljudredigeringsprogram. Här har du 20 sekunder vitt brus skapat i Adobe Audition 3.0:
http://www.lumiroc.se/vittbrus.flac
Vill du köra längre tid är det bara att välja "repeat", med bra mjukvara i din DS ska du inte höra skarvarna :-)

/ B

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 10:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Andre'n, var får man tag i det perfekta vita bruset? Helst högupplöst flac ;-)

Här finns mycket testtoner högupplösta http://www.lts.a.se/Teknik/Testtoner/ta ... fault.aspx

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jo, frågan är, vilka (tekniska) parametrar är det som ändras när man tex flyttar högtalare med tune dem-metoden? Exakt vad är det som ändras när vi tex upplever att vi kan följa melodin bättre? Jag kan tänka mig ett antal saker och det är möjligt att några av dem kan avslöjas med brus.

Rena sinussignaler är också användbara, gör man ett svep på hög volym så hör man tex väldigt lätt när saker i rummet börjar vibrera (eller typ högtalarfronter och annat börjar skallra på högtalarna) och man hör också lätt hur stående vågor exciteras i rummet. Att spela tex en 50 Hz ton och sedan höra hur olika den uppfattas i olika delar av rummet (även vid ganska små förflyttningar som att bara luta sig framåt i lyssningsfåtöljen) är ganska lärorikt.

Vitt brus kan du skapa i bland annat ljudredigeringsprogram. Här har du 20 sekunder vitt brus skapat i Adobe Audition 3.0:
http://www.lumiroc.se/vittbrus.flac
Vill du köra längre tid är det bara att välja "repeat", med bra mjukvara i din DS ska du inte höra skarvarna :-)

/ B
En sak som jag märkt med att brusa vissa bastoner är att man lätt tror att man har större problem än det är eftersom man överladdar rummet med en viss ton vilket inte händer vid musiklyssning, t.e.x om man kör tonen som är samma ger samma nod som rummets läng t.e.x så kommer man att få en pik på just den tonen även om du satt in basfällor för denna eftersom basfällorna endast klarar en viss mängd energi innan de blir "fulla" så att säja

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
En sak som jag märkt med att brusa vissa bastoner är att man lätt tror att man har större problem än det är eftersom man överladdar rummet med en viss ton vilket inte händer vid musiklyssning, t.e.x om man kör tonen som är samma ger samma nod som rummets längd t.e.x så kommer man att få en pik på just den tonen även om du satt in basfällor för denna eftersom basfällorna endast klarar en viss mängd energi innan de blir "fulla" så att säja
Problemet är nog större med sinustoner men visst finns det där. Om brus någonsin mättar en basfälla låter jag vara osagt, det har jag aldrig testat.

Men, det som är intressant med testtoner är att man har värre problem med dessa än med musik. Vilket betyder att om man får till det bra med toner/brus så blir det bra med marginal med musik. Men nu pratar jag om ljudåtergivning i termer frekvensgång etc. Vilken inverkan detta har om man testar med tunedem-metoden vet jag inte.

/ B

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 21:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Andrén wrote:

Hur tror ni det fungerar med vitt-brus för att placera och utvärdera?

Mvh
Nja,
Det fungerar ju inte alls med "tunemethod".
Med tune-method så lyssnar man istället till melodierna i inspelningen. Högtalarens placering är rätt där melodierna blir lättast att följa. Det är oerhört enkelt: -glöm diskant, bas, mellanregister och holografisk stereobild. Lyssna istället till melodierna i musiken. Lyssna på samma sätt som på en konsert. Placera därefter dina högtalare där det låter bäst.

Litet mera tekniskt utryckt- kan man kanske säga att "pace", dvs timingen/takten i musiken som i mycket är beroende på variationer i tiden måste vara rätt för att man ska kunna höra melodierna på enklaste sätt. Grundtoner och övertoner måste ha en perfekt balans i samspelet med rummet. Och eftersom "vitt brus" inte mäter instrumentkaraktärer eller upplösning i tiden, så är det en ganska värdelös metod, om man endast använder den. Vitt brus kan säga något om klangen- eller "ljudet" av musiken. Men inget om hur lätt det är att följa melodiernas framåtskridande i en inspelning.

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger, nu är du ute på djupt vatten ;-)
Man kan ju tuna med EN ton, så någon melodislinga eller takt behövs ju inte.
Behöver inte ens vara en ton - en inspelad handklapp, smäll eller annat ljud funkar.
En annan observation är att skivbrus/vinylknaster är "bättre" ju mer tunat systemet är.

Så man ska nog testa att tuna med vitt brus innan man uttalar sig.

Vilken inspelning/ljud som är lättast att tuna till? Det du tidigare inte hört - möjligen är det akilleshälen för vitt brus!

PostPosted: Sun Apr 11, 2010 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker man får använda vilka placeringsmetoder man vill till sina högtalare och skulle själv kunna prova vitt brus för att få en uppfattning om placeringen och hur högtalaren spelar med rummet ur en ljudperspektiv.

Men det är själva definitionen av vitt brus som omöjliggör en tune-metod uppställning mha vitt brus.
(Till skillnand från toner, handklapp och knaster på skivan som innehåller en tidskomponent).

I min världsbild så har Rutger helt rätt i vad han skriver. Det är bra med en saklig ton på Forumet, men vi behöver inte censurera det definitionsmässigt uppenbara.

Som orginalförfattaren skriver kan säkert vitt brus utgöra ett komplement för att hitta en acceptabel högtalaplacering.

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00