selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Vitt brus som mätmetod?
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 23:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
jajo wrote:
Om jag säger att tunedem är en objektiv metod där tio personer i samma rum kan komma fram till samma resultat utan att ha samma ljudideal - tror du på detta?
Jodå. Men jag tror inte "resultatet" är lika tillfredsställande för alla. Att vi hör samma sak betyder inte att vi lägger samma vikt vid det som andra, eller prioriterar på samma sätt.
Sant, så sant. Min erfarenhet är dock att de som är ute efter musikalitet snarare än ett visst ljudideal blir mest tillfredsställda av det resultat man kommer fram till med tunedem. Vi kanske inte kommer längre än så.

/ j

Jag håller helt med dig jajo!

Att "bara lyssna" är grunden till allt flum som beskriver apparater i förmågor som basfasthet och diskantskimmer för att ta två. Hur provar du fram högtalarplacering med en sådan "bara lyssna-metod"? Hur väger man bastryck mot attacken på cymbalerna? För mig låter det som en omöjlighet.

Tunedem är den enda stringenta metod som alltid tar dig till det musikaliska målet.

/Erik

Hur tror ni det fungerar med vitt-brus för att placera och utvärdera?

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
När är man klar d.v.s. vad är det man skall uppfylla (när man mäter på systemet matat med det vita bruset)?

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 16:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Andrén wrote:
När är man klar d.v.s. vad är det man skall uppfylla (när man mäter på systemet matat med det vita bruset)?
Tänkte mer att man kan använda det till mer än att bara mäta på. Vitt brus är skoningslöst mot högtalare och element för att avslöja brister/styrkor. Frekvensgång, fasfel, spridningskarakterisktik mm mm
Man hör allt så gott som omedelbart. IMHO ett gott verktyg för att utvärdera en högtalare. Det man hör avspeglar sig dessutom direkt musiken.

För att citera en vän jag samtalade med igår " Ett fasfel på 4° får det att banka i huvudet på mig "

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
hardcorelinnie wrote:
Andrén wrote:
Tänkte mer att man kan använda det till mer än att bara mäta på. Vitt brus är skoningslöst mot högtalare och element för att avslöja brister/styrkor. Frekvensgång, fasfel, spridningskarakterisktik mm mm
Man hör allt så gott som omedelbart. IMHO ett gott verktyg för att utvärdera en högtalare. Det man hör avspeglar sig dessutom direkt musiken.

För att citera en vän jag samtalade med igår " Ett fasfel på 4° får det att banka i huvudet på mig "

Mvh
Utan att provat skulle jag gissa att brus som testsignal är nära nog värdelöst. Det går säkert höra lite större brister, men att det skulle gå att skilja en ganska god högtalare från en något bättre skulle jag gissa är omöjligt vare sig man mäter eller lyssnar. Om man först kan definiera någon generell egenskap som korrelerar med god återgivning och sedan kan konstatera om den ena eller andra högtalaren mäter bättre i detta avseende så går det kanske. Innan någon visar att det finns en sådan egenskap förbehåller jag mig rätten att le åt spektaklet.

Hur fick du ihop det med fasfelet?

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 18:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Utan att provat skulle jag gissa att brus som testsignal är nära nog värdelöst. Det går säkert höra lite större brister, men att det skulle gå att skilja en ganska god högtalare från en något bättre skulle jag gissa är omöjligt vare sig man mäter eller lyssnar. Om man först kan definiera någon generell egenskap som korrelerar med god återgivning och sedan kan konstatera om den ena eller andra högtalaren mäter bättre i detta avseende så går det kanske. Innan någon visar att det finns en sådan egenskap förbehåller jag mig rätten att le åt spektaklet.

Hur fick du ihop det med fasfelet?
Roligt med svar =)

Min åsikt är nog det diametralt motsatta =) Vitt brus är nog en av de allra bästa testsignaler som finns. Just för att vet du vad du skall lyssna efter så hör du det på 2 sekunder. Jag har lyssnat till Vitt brus på flera olika tunga anläggningar, och utvärderat filter med hjälp av det bland annat och jag skulle vilja påstå det motsatta att det går förträffligt bra att skilja högtalare åt på detta sätt.

Jag skulle utveckla det du skriver och påstå att du kan utvärdera flertalet egenskaper på en gång.
Givetvis har du rätten att både le och skratta åt mig =) Det bjuder jag på, ett å annat haksläpp kanske dyker upp i en framtid också ;)

Det med fasfel, med vitt brus hör du omgående om något spelar i fas, bara genom att du rör på huvudet, interferenserna som uppstår gör att du hör det.

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 18:50 
Site Admin
Site Admin

Ska man spela upp vitt brus i sin stereo då och sedan lyssna hur det låter. Vad gör jag om det låter "ur fas" och om det låter "i fas"? Är det för att jämföra komponenter eller för att ställa in högtalarna eller till något annat? Du får nog utveckla vad och framförallt hur du använder det lite mera.

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 19:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sony wrote:
Ska man spela upp vitt brus i sin stereo då och sedan lyssna hur det låter. Vad gör jag om det låter "ur fas" och om det låter "i fas"? Är det för att jämföra komponenter eller för att ställa in högtalarna eller till något annat? Du får nog utveckla vad och framförallt hur du använder det lite mera.
Spela upp vitt brus och du kan höra frekvensgång, fasgång etc Exemplariskt om du ska göra ett filter. Lyssna, koppla, lyssna, koppla, kontrollmät. Eller använd det som referens vid byte av komponenter, delar i kedjan etc.

Ber av högtalarnas direktivitet, ställ in position på högtalarna. Avstånd till bakväggen, invinkling exempelvis.

Någon specifik del som jag skall utveckla extra?

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hur vet man när det låter rätt? alltså vad är rätt brus?

Låter intressant detta men som sagt man måste ju få veta hur man kommer fram till referens brus

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
Min åsikt är nog det diametralt motsatta =) Vitt brus är nog en av de allra bästa testsignaler som finns. Just för att vet du vad du skall lyssna efter så hör du det på 2 sekunder. Jag har lyssnat till Vitt brus på flera olika tunga anläggningar, och utvärderat filter med hjälp av det bland annat och jag skulle vilja påstå det motsatta att det går förträffligt bra att skilja högtalare åt på detta sätt.

Jag skulle utveckla det du skriver och påstå att du kan utvärdera flertalet egenskaper på en gång.
Givetvis har du rätten att både le och skratta åt mig =) Det bjuder jag på, ett å annat haksläpp kanske dyker upp i en framtid också ;)

Det med fasfel, med vitt brus hör du omgående om något spelar i fas, bara genom att du rör på huvudet, interferenserna som uppstår gör att du hör det.

Mvh
Även om allt du skriver är helt rätt (vilket det antagligen är) så är det ändå av ringa värde eftersom vi inte har en susning om vad man skall söka att optimera för att uppnå högsta möjliga musikaliska tydlighet. Lite som att avgöra om en maträtt är god utifrån den kemiska sammansättningen man får när man tillagat rätten.

Att återgivningen är perfekt när signalen återskapas perfekt är kanske av filosofiskt värde, men eftersom vi aldrig kommer dit så...

Notera att jag här argumenterar utifrån perspektivet att brusmätningen/bedömningen skulle kunna vara en alternativ metod (alltså en ersättare till tune-dem). Om man däremot ser brusanalysen som ett komplement så ser jag ett värde för att detektera direkta fel som man i.o.f.s. också detekterar via tune-dem. Brusanalysen kan antagligen ge någon form av svar på vad som är fel om man nu inte lyckas åtgärda det.

PostPosted: Thu Apr 08, 2010 23:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Även om allt du skriver är helt rätt (vilket det antagligen är) så är det ändå av ringa värde eftersom vi inte har en susning om vad man skall söka att optimera för att uppnå högsta möjliga musikaliska tydlighet. Lite som att avgöra om en maträtt är god utifrån den kemiska sammansättningen man får när man tillagat rätten.
OM man får till en vettig frekvens och fasgång, samt låg grupplöpstid, vilka man kan lyssna och mäta/simulera sig till. Så är min upplevelse att den musikaliska tydligheten kommer som ett brev på posten. Samt att håller man sig till delning vid rätt frekvenser aktivt som passivt, samt inte blandar in fler element än nödvändigt (fler element som spelar samma sak i en array fungerar) och håller ner komponenterna till antal i filtret så kommer man lååångt =)
Quote:
Att återgivningen är perfekt när signalen återskapas perfekt är kanske av filosofiskt värde, men eftersom vi aldrig kommer dit så...
Instämmer, men det är roligt när man upptäcker stegen mot idealet =)
Quote:
Notera att jag här argumenterar utifrån perspektivet att brusmätningen/bedömningen skulle kunna vara en alternativ metod (alltså en ersättare till tune-dem). Om man däremot ser brusanalysen som ett komplement så ser jag ett värde för att detektera direkta fel som man i.o.f.s. också detekterar via tune-dem. Brusanalysen kan antagligen ge någon form av svar på vad som är fel om man nu inte lyckas åtgärda det.
Jag skulle säga att man bör använda någon form av testsignal (brus, logsvep, sinus, fyrkant) eller helst alla, när man är i födelsestadiet av en högtalare. Annat vore dumt. Däremot så skulle jag aldrig bara använda den metoden, musiken är ju trots allt det viktiga. Det är ju i musiken man hör andra delar och man får en helhetsbild av hur resultatet blir. Det är här jag anser att tunedem haltar rejält. Vilket jag skall vidareutveckla.
Om man vid utveckling av en högtalare (för enkelhetens skull, det jag kan bäst och lättast kan relatera till) använder sig av tunedem så tvivlar jag inte på att man kan höra eller uppleva samma sak som vid uppspelning exempelvis vitt brus. Däremot så tror jag att det kan vara direkt ogörligt eller mycket svårt att sortera ut vad eller varför man hör det man hör.

Ex om man lägger ett allpass-filter (180° fasskift) där örat är som känsligast för det 100-200Hz (kommer inte ihåg exakta siffror, men dessa nejder) så hör man att den skiljer sig från en "ren" musiksignal. Det låter lite "fel", men ändå förbaskat svårt att sätta ord på vad som är fel, för informationen finns ju trots allt kvar, dock lite ändrad. Det man hör med både brus och tunedem är att den opåverkade "rena" signalen låter bättre/ bättre tune. Men i vitt brus kan du uppfatta (med ett tränat öra) var detta ligger i frekvens, samt detektera det lätt med ett logsvep, vilket jag tror är väääldigt svårt på bara musiksignal. Alltså, du kan få fram vad i bästa fall och delvis varför det uppkommer vissa skillnader.
Så visst kan man använda tunedem och lyssna sig fram till skillnader, men det skall mycket vetande om väldigt mycket annat för att kunna koppla det till "vad" som gör skillnaden. Därav förespråkar jag att man skall använda andra mätmetoder och komplettera med för att optimera sina högtalare, placering, utrustning etc.

Hoppas att jag är tydlig med hur jag tänker och menar =)

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
Så visst kan man använda tunedem och lyssna sig fram till skillnader, men det skall mycket vetande om väldigt mycket annat för att kunna koppla det till "vad" som gör skillnaden. Därav förespråkar jag att man skall använda andra mätmetoder och komplettera med för att optimera sina högtalare, placering, utrustning etc.
Det är en väldig skillnad mellan att konstruera/bygga högtalare och utvärdera och installera färdiga konstruktioner. När jag väljer högtalare eller ska placera dessa på bästa sätt behöver jag inte fundera på var delningsfrekvenserna sitter i filtret, om jag har fasskift någonstans etc. Det är redan fastlagda parametrar som ingår i konceptet :-)

/ B

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 07:41 
Site Admin
Site Admin

Lustigt koncept med att lyssna på om brus låter rätt eller fel, har jag inte varit med om. Dock är fokus här att utvärdera med musik och inte med mätkurvor, så i diskussioner här bör du använda det vi kallar tune dem oavsett hur bra du tycker brus är att använda. Det senare tror jag du har ett betydligt större utbyte av att diskutera på faktiskt.se som du säker känner till? Där är det också en hel drös som bygger egna högtalare, där tekniken kanske också kan vara mer användbar?

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Andrén

Tack för din föredömligt ödmjuka ton i dina inlägg.

Jag förstår att du besitter en hel del kunskap om bland annat konstruktion av högtalare. Att man under en sådan konstruktion använder sig av olika typer av mätmetoder tycker jag är naturligt, Linn själva använder säkert flera metoder förutom Tune Method, i allafall i utvecklingsstadiet.

Att man däremot kan använda, som i detta fallet vitt brus, till att optimera en anläggning är jag mera tveksam till. Vi använder Tune Method för att uppnå största möjliga musikaliska förståelse. Att lyssna på brus och genom detta uppnå samma sak tycker jag låter mycket långsökt om dock inte omöjligt. Det blir dock för mig som att springa över ån efter vatten.

För att hålla oss till de regler som finns på forumet så tycker jag du ska starta en ny tråd under övrigt, där du vidare kan utveckla dina idéer.

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
Om man vid utveckling av en högtalare (för enkelhetens skull, det jag kan bäst och lättast kan relatera till) använder sig av tunedem så tvivlar jag inte på att man kan höra eller uppleva samma sak som vid uppspelning exempelvis vitt brus. Däremot så tror jag att det kan vara direkt ogörligt eller mycket svårt att sortera ut vad eller varför man hör det man hör.
Om man skall konstruera något är det säkert oklokt att inte använda flera mätmetoder som var och en tydligt visar hur konstruktionen avviker från något tänkt ideal (rak frekvensgång linjär fas, låg distorsion etc.), men när det gäller optimering där man tvingas vikta olika egenskaper/brister mot varandra så är det (som även övriga påpekat) en aning onödigt att använda sig av något som inte direkt korrelerar med lyssningsupplevelsen.

På vilket sätt tycker du att just lyssning på brus skulle vara bättre än att lyssna på musiksignal resp. att mäta överföringsfunktionen på andra sätt?

F.ö. borde nog (vilket redan påpekats) ämnet avhandlas i någon annan tråd!

PostPosted: Fri Apr 09, 2010 10:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag känner liksom många andra här att vitt brus kanske inte är helt optimalt när det gäller att optimera en anläggnings musikaliska prestanda (tune). Har dock inte testat det, så ska inte säga för mycket.
Det jag däremot funderade på när fasfel osv nämndes var ifall vitt brus isåfall kan hjälpa till att avslöja om man kopplat fel, t.ex. försteg som fasvänder signalen men detta inte är gjort? Riktning på kablar kanske även det kan avslöjas?

Som sagt vet inte hur det här funkar och har svårt att tro att vitt brus kan vara ett alternativ till tune method, men ifall det kan hitta seriösa fel i anläggningen så kanske det kan användas för att hitta dessa och därefter gå över på tune dem.

Men å andra sidan..man kan ju alltid kontrollera sina kablar och kopplingar visuellt istället för att lita på vad brus säger :) Känns lite som att titta på myrornas krig och försöka få ut nåt av det.. (kanske man kan, vad vet jag)

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00