selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håkan, STRUNTA i Keilidh! Du kommer INTE att bli nöjd.
Sedan ska du tänka långsiktligt - jag vet att du kommer att gå aktivt på sikt - DU VILLE JU HA TRYCK?

Pasiva Kaber skulle jag ALDRIG rekommendera - de SKA vara aktiva!!!
Ninka funkar passiva o aktiva (har inte hört dem aktiva)

Så, valet står mellan aktiva Kaber o Ninka. För pengarna skulle jag på Ottos' Kaber. (filter mm ingår ju) och sedan satsa på BRA stärkare SOM kan ta Ottos filter = kolla upp 5105'an. (japp -tre steg behövs men tro mig, du vill inte ha två om du så kunde)

Aktivt kan iof Kaber drivas av det mesta från LINN, men du ska nog ha en Klout motsv i basen så klippet infinner sig.

Ninka kan drivas av två aktiva steg tror jag men varför?

O visst rockar Keltik mer; har bara hört Keltik o Naims största aktivt som ger samma tryck som på en rock konsert. Öronen kroknar före anläggningen... :shock:
Dock räcker aktiva Kaber LÅÅÅÅNGT
När du sedan har Aktiva Kaber kan du bygga på med bättre grejjer framifrån, o har kvar Kaber länge!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
peder47 wrote:
Ninka har jag ingen erfarenhet av,gick sedan till Isobarik och ännu senare till Keltik.
Peder :D
Kom på att Isobarik kan vara ett alternativ, då dessa är ett steg mellan Kaber o Keltik.

Peder, du har haft kaber, Isobarik o nu Keltik - du kan väl lägga ut texten på skillnaderna.
Hade du samma slutsteg så du hörde skillnaderna i högtalarhänseende?

Då är vi två här som haft Isobarik o nu äger Keltik :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Skulle vilja passa på och göra lite smygreklam för OTTOs Kaber. I priset ingår en tunebox som korten sitter i. Alltså kan man köra med precis vad man vill för slutsteg. Gammla eller nya Linn, amerikanska kraftverk eller Pelles hemmabygge. Denna box ger alltså valmöjligheter att kunna blanda tex 5105or och LK140or eller vad som. Jag tycker Kabrarna funkade fint när 5125an försvann ur bilden och Klout dök upp. Det finns potensial helt enkelt. Om du sen vill börja med några svagare steg och sen byta upp sig eller inte det är upp till dig. Det ligger dock en del i det våran käre sportbils fantast säger. Det blir dyrare att mellanlanda några gånger innan man är nöjd. Risken finns i alla fall. Jag tror också att Kaber skulle kunna funka länge. Du får uppgradera resten en bra bit innan du behöver byta ut dom. Min åsikt dock, jag skulle vara nöjd med Kaber om jag kännde att jag hade möjlighet att köpa tre steg och kanske flytta stereon till ett annat rum.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Tjagge wrote:
Skulle vilja passa på och göra lite smygreklam för OTTOs Kaber. I priset ingår en tunebox som korten sitter i. Alltså kan man köra med precis vad man vill för slutsteg. Gammla eller nya Linn, amerikanska kraftverk eller Pelles hemmabygge. Denna box ger alltså valmöjligheter att kunna blanda tex 5105or och LK140or eller vad som. Jag tycker Kabrarna funkade fint när 5125an försvann ur bilden och Klout dök upp. Det finns potensial helt enkelt. Om du sen vill börja med några svagare steg och sen byta upp sig eller inte det är upp till dig. Det ligger dock en del i det våran käre sportbils fantast säger. Det blir dyrare att mellanlanda några gånger innan man är nöjd. Risken finns i alla fall. Jag tror också att Kaber skulle kunna funka länge. Du får uppgradera resten en bra bit innan du behöver byta ut dom. Min åsikt dock, jag skulle vara nöjd med Kaber om jag kännde att jag hade möjlighet att köpa tre steg och kanske flytta stereon till ett annat rum.
Tack för smörjningen...............hoppas att du inte räknar med någon form av provision på förmedlingen *skratt*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
alltså grejen är ju den att det ska ju liksom inte spåra i pris :) jag vill mest ha ett sjysst steg samt nå sjyssta högtalare som gärna får vara snygga :)

om vi snackar passivt då är ninka bästa valet lr? dvs ninka å 5105...jag vill att det ska rocka så mycket som möjligt för mellan 15-20k max, jag lyssnar alltså inte på nå fjullig acapella shit :lol: utan mestadels 70tals rock å techno


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Haakan wrote:
alltså grejen är ju den att det ska ju liksom inte spåra i pris :) jag vill mest ha ett sjysst steg samt nå sjyssta högtalare som gärna får vara snygga :)

om vi snackar passivt då är ninka bästa valet lr? dvs ninka å 5105...jag vill att det ska rocka så mycket som möjligt för mellan 15-20k max, jag lyssnar alltså inte på nå fjullig acapella shit :lol: utan mestadels 70tals rock å techno
Kaber och 3*Lk100 är ju funkis(spräcker inte budgeten)........kanske inte optimalt men nog roligare än ninka och 5105?!?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
OTTO wrote:
Haakan wrote:
alltså grejen är ju den att det ska ju liksom inte spåra i pris :) jag vill mest ha ett sjysst steg samt nå sjyssta högtalare som gärna får vara snygga :)

om vi snackar passivt då är ninka bästa valet lr? dvs ninka å 5105...jag vill att det ska rocka så mycket som möjligt för mellan 15-20k max, jag lyssnar alltså inte på nå fjullig acapella shit :lol: utan mestadels 70tals rock å techno
Kaber och 3*Lk100 är ju funkis(spräcker inte budgeten)........kanske inte optimalt men nog roligare än ninka och 5105?!?
iofs men det känns va fan jag tycker fortfarande att kabersarna e lite dyra ;) sen är det ju inte super lätt å hitta 3 lk100 för en billig peng...

å sen har vi ju de där med utseendet :P ska inte säga nåt förutom att det pekar åt ninkas håll :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
iofs men det känns va fan jag tycker fortfarande att kabersarna e lite dyra ;) sen är det ju inte super lätt å hitta 3 lk100 för en billig peng...
Dyrt? Kaber inklusive tunebox, passiva filter och aktiva kort: 7900:-
Perfekt = Kör passivt tills du har hittat alla stärkare. Sedan är det med en tunebox så du kan ju ha vilka slutsteg som helt...
3*LK100 kan du väl hitta för runt 10k, men jag skulle satsa på ett kraftigare på basen. (Takt&Ton har LK280 för 3k o flera LK100 för 4k = paketpris för 10?)

Passiva Ninka? nej, du kommer att vilja gå på aktivt = dyrare.
Varför inte lyssna på ett par Isobarik innan du bestämmer dig?
Var kanon nöjd med mina 2 par (provade Naim med gick tillbaks)
Om du nu tycker design är viktigt - de är ju som en fin möbel!


Last edited by sportbilsentusiasten on Wed Sep 22, 2004 23:34, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
mja iofs ska fundera på det :wink:

otto vad är det för skick på dom? felfria lr?

du råkar inte kunna ta lite bättre å närmare bilder på dom?

om du råkar använda msn så kan du adda moi så kan vi diskutera lite

pose_mannen@hotmail.com


vad ligger isobarik i för prisklass samt hur ser dom ut?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 22, 2004 23:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Passiva Ninka är ju bra... :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 09:13 
Ayn wrote:
Passiva Ninka är ju bra... :?
Oooo ja. Med rätt slutsteg spelar dom mycket bra, eller hur Ayn? ;) Kommer
nog aldrig glömma när vi öste med Karik/Numerik på Ninkorna via 2250. *blöda näsblod*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Ayn wrote:
Passiva Ninka är ju bra... :?
Oooo ja. Med rätt slutsteg spelar dom mycket bra, eller hur Ayn? ;) Kommer
nog aldrig glömma när vi öste med Karik/Numerik på Ninkorna via 2250. *blöda näsblod*
Visst är Ninka bra, men MAX TRYCK för 20k... o då gäller aktiva grejjer. För dom pengarna finns Kaber (eller Isobarik)

Jag bara måste klippa in Håkans underbara formulering av målet :roll:
"jag vill att det ska rocka så mycket som möjligt för mellan 15-20k max, jag lyssnar alltså inte på nå fjullig acapella shit utan mestadels 70tals rock å techno"

Klockrent!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 09:27 
Jag tror att killen ska ha en LP12:a :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Aktiva Isobarik med LK280! Borde inte kosta mer än... 12'? Det måste ju ändå vara mest tryck för pengarna! tre slutsteg under 20' (inkl högtalare) då finns ju bara LK100 och LK280. Av dom så levererar ju LK280 mest "tryck" vad jag begriper. Faktum är att i man katalog från -92 så har LK280 fyra stjärnor och LK100 bara tre! LK280/spark vore väll bäst, men dom dyker ju nästan aldrig upp.

Så tycker jag; tre LK280 och Isobarik eller Kaber. Nya Kaber är väl "bättre" men Isobarik borde kunna leverera mer tryck. Tänk bara på att det inte finns Element att köpa till Isobarik längre.

Vad har du för Cd/försteg? Kaber lär vara ganska krävande mot elektroniken, om den inte är bra så låter inte Kaber bra. Source-first fast värre än vanligt på något sätt.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 23, 2004 11:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Sep 23, 2004 11:19
Posts: 15
Jag skulle kunna tänka mig att sälja mina Kaber, Aktiv tunebox och 3 LK100-steg. Har dessutom ett Wakonda försteg som jag helst vill bli av med samtidigt. LK100 är helt klart ett underskattar slutsteg och sätter bra fart på Kaber! Enligt min uppfattning sopar de banan med 85:an och jämfört med 140:an är skillnaden subtil.

Anläggningen "Rockar fett" och är det ballaste jag någonsin haft i ljudväg! Som källa använder jag en Naim CD3. Har provat en Genki men jag tycker faktiskt att Naimen är bättre i detta system. Smaken är naturligvis personlig och andra kanske inte delar min uppfattning i detta.

Anledningen till att jag kan tänka mig att sälja grejorna är helt enkelt att mitt intresse har svalnat. Planerar att köpa en "enklare" anläggning för jag känner att det blir lite väl många burkar med ett aktivt system . Men låter bra, det gör det...

Om någon är intresserad så hör gärna av dig.

Vid köp ingår naturligtvis ingår även de svarta signalkablarna (en jävla massa par:-) och K-600 högtalarkabeln (2x2.5 meter)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited