selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Komponent sub K120
PostPosted: Thu Sep 24, 2009 19:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Varför skulle väggplacering vara sämre än golvplacering?

/Martin

PostPosted: Fri Sep 25, 2009 07:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Varför skulle väggplacering vara sämre än golvplacering?

/Martin
Tror inte den skulle funka så bra på min gipsvägg, känns inte så stabilt.

PostPosted: Sun Oct 04, 2009 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lutar lite åt Sizmik 10.25 nu.. har mätt upp ytan en K120 tar på golvet och det blir en hel del med 50 cm diam, en Sizmik 10.25 ryms inom den cirkel som K120 kräver i golvyta.

Får ge ca 5-6000 för en beg k120, tror man kan få en Sizmik för ca 7000.

Någon som jämfört K120 och S10.25?

PostPosted: Mon Oct 05, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sizmik är en riktig sub, K120 är en låda som spelar inte särskilt djup bas.

Jag skulle enbart överväga en K120 i ett komponentsystem, där den fungerar som komplement till de basfattiga högtalarna.

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 17:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hittade ingen riktigt komponent tråd. Men eftersom frågan rör bas, så kan den nog ställas här.

Är fortfarande intresserad av ett par k110, mest pga av den prisvärdhet dom verkar ha, men fortfarande några funderingar återstår.

Hur mycket bas spelar k110, motsvarar den unik på kolumn?

Räcker den utan att låter skrikigt i ett rum med flera betongväggar?

Ni som har sålt era k110, varför?

k110 svänga mera än Ninka, men svänger den mer än unik på kolun?

Min sista fråga fick jag svar på i denna tråden såg jag, "lyfter k110 i sväng med k120?".
Där svaret verkar vara, ja!

Last edited by doze84 on Tue Apr 19, 2011 21:32, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag sålde min k110 för M109 bara för att jag fick dynamik till MDS. K110 är nog bland de mest prisvärda högtalarna du kan köpa :) Lite mer energi i basen bara :)

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 21:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Pär wrote:
Jag sålde min k110 för M109 bara för att jag fick dynamik till MDS. K110 är nog bland de mest prisvärda högtalarna du kan köpa :) Lite mer energi i basen bara :)
Hade inte en aktivering kunnat göra samma sak för dig?

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Hur mycket bas spelar k110, motsvarar den unik, på kolumn?
Nej, det är mindre bas, stram, tunn och exakt, i stället för mjuk och halvfyllig som i Unik.
doze84 wrote:
Ja, iaf enligt mig.
doze84 wrote:
Fick med gratis Dynamik med Majik 109, samt att frun inte gillade utseendet och bad mig köpa nya högtalare. Jag kan inte neka till att köpa en ny Linnpryl när frun ber om det, har liksom aldrig skett förut... Efteråt fylldes jag av Komponentsaknad, så jag har köpt ett par K104 till ett annat rum.
doze84 wrote:
k110 svänga mera än Ninka, men svänger den mer än unik på brakit?
K110 svänger väldigt mycket mer än Ninka och Unik på Kolumn (som är bättre än Brakit). K110 är musikaliskt helt överlägsna även Katan, Ekwal och Espek. Linns mest prisvärda högtalare om man står ut med lite mindre bas. Basen finns där, men är tunn och lita pappig i karaktären. Men vad gör väl det? Det svänger så skjortan står rakt ut! Funkar bra upp till KDS/KK/A2200.

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 23:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linnofil wrote:
doze84 wrote:
Hur mycket bas spelar k110, motsvarar den unik, på kolumn?
Nej, det är mindre bas, stram, tunn och exakt, i stället för mjuk och halvfyllig som i Unik.
doze84 wrote:
Ja, iaf enligt mig.
doze84 wrote:
Fick med gratis Dynamik med Majik 109, samt att frun inte gillade utseendet och bad mig köpa nya högtalare. Jag kan inte neka till att köpa en ny Linnpryl när frun ber om det, har liksom aldrig skett förut... Efteråt fylldes jag av Komponentsaknad, så jag har köpt ett par K104 till ett annat rum.
doze84 wrote:
k110 svänga mera än Ninka, men svänger den mer än unik på brakit?
K110 svänger väldigt mycket mer än Ninka och Unik på Kolumn (som är bättre än Brakit). K110 är musikaliskt helt överlägsna även Katan, Ekwal och Espek. Linns mest prisvärda högtalare om man står ut med lite mindre bas. Basen finns där, men är tunn och lita pappig i karaktären. Men vad gör väl det? Det svänger så skjortan står rakt ut! Funkar bra upp till KDS/KK/A2200.
Okej, låter bra. Får se o det blir ett par sådana... Om jag fortf kan få tag i dom för samma pris.

Konstigt med designen där, är jag den enda som tycker att dom är snygga!?

PostPosted: Wed Apr 20, 2011 01:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

INNAN köp, låna hem o testa.
K11o är sanslöst musikaliska men saknar bas helt. Men värre är ju att de saknar dynamik.
De låter ljudmässigt magiskt bra i diskant/mellanregister och har 3D liknande Komri - helt otroligt vanebildande.
Man ska nog räkna med att även skaffa 2st Komponentsubbar. 2st med tanke på att de går så pass högt.
Skulle tro att vanliga subbar inte passar lika bra till K110. K110 behöver basstöd högre upp i frekvens.
Men dynamiken blir ju aldrig som rediga fullrangetalare. Å andra sidan behöver man Akurate eller bättre om man ska bättra svänget.

Tror få fattar hur rysligt bra de är, då det är lätt att fokusera på svagheterna.
Låter som en modern Kan mkI/II, snabb o distinkt - underbart men inte en högtalare för alla.

PostPosted: Wed Apr 20, 2011 07:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
K11o är sanslöst musikaliska men saknar bas helt. Men värre är ju att de saknar dynamik.
De låter ljudmässigt magiskt bra i diskant/mellanregister och har 3D liknande Komri - helt otroligt vanebildande.
Man ska nog räkna med att även skaffa 2st Komponentsubbar. 2st med tanke på att de går så pass högt.
Skulle tro att vanliga subbar inte passar lika bra till K110. K110 behöver basstöd högre upp i frekvens.
Men dynamiken blir ju aldrig som rediga fullrangetalare. Å andra sidan behöver man Akurate eller bättre om man ska bättra svänget.

Tror få fattar hur rysligt bra de är, då det är lätt att fokusera på svagheterna.
Låter som en modern Kan mkI/II, snabb o distinkt - underbart men inte en högtalare för alla.

Menar du att dom sknar dynamik även i dom övre registren. Så även med en sizmik skulle det saknas dynamik..?
Återhålsamma element på något sätt, kanske strama är ett brs ord..

Tycker det är intressant det här, om k110, svänger nästan lika bra som 242, och sen svänger ännu mera med k120 sub, innebär inte det att 2.1 system överglänser 2.0 system.

Om k110, har en otroligt exakt och timad bas, mer än alla andra högtalare i samma prisklass, och sen trots den höga exaktheten i den nästan obefintliga basen(det är lättare att tima lite bas), så är det lätt för linn att bygga en subwoofer som lyfter dessa högtalare. Detta måste ju innebära att det är lättare att bygga en snabb bas utanför frontarna, än i frontarna. Vilket styrker 2.1 tesen ovan.

PostPosted: Wed Apr 20, 2011 07:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan tyvärr inte, kommer beställa privat på avstånd om det blir av.

Har haft 2st 106or hemma, och det blev förlite bas.
Två stycken unik, funkade utmärkt.
Jag antar att k110 presterar mera bas än 106 orna.

PostPosted: Wed Apr 20, 2011 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

K110 är sanslöst musikaliska men saknar bas helt. Men värre är ju att de saknar dynamik.
Jag tycker inte att de helt saknar dynamik eller bas, men visst är de klart tunna. Mycket tunnare än vad man kan tro, med tanke på att de har 10 liters volym och basreflex. Problemet är att det bara är mellanregistret som har basreflex och att fyra liter av volymen går åt till mellanregistret! Basen är på 6 liter och är en sluten låda med slavbas. K106 är en sluten låda med slavbas på 6 liter.
Jag håller helt med, kanonbra, men inte för alla. För mig var det inga problem med basen. Men jag har inte samma preferenser som Sportis. Det var längesedan jag hade Isobariska högtalare... :wink:
doze84 wrote:
Menar du att dom sknar dynamik även i dom övre registren. Så även med en sizmik skulle det saknas dynamik..?
Jag tycker personligen att det finns dynamik, främst i de övre registren. En Sizmik ger mer melodi och bas, men kanske inte så mycket punchig dynamikslam av Sportistyp. 8)
doze84 wrote:
Tycker det är intressant det här, om k110, svänger nästan lika bra som 242, och sen svänger ännu mera med k120 sub, innebär inte det att 2.1 system överglänser 2.0 system.
K110 svänger bättre i de övre registren än högtalarna i Majik serien, det är lätt beroendeframkallande. Men "totalsvänget" är ungefär lika bra som Majik 109. 2.1 är ofta bättre än 2.0, trots bättre högtalare i 2.0 fallet. Unik/Kolumn+Sizmik är t.ex. klart bättre än Ninka, Ekwall/Sizmik bättre än Espek o.s.v. Det är inget ovanligt (om det går att få till installationen).
doze84 wrote:
Om k110, har en otroligt exakt och timad bas, mer än alla andra högtalare i samma prisklass, och sen trots den höga exaktheten i den nästan obefintliga basen(det är lättare att tima lite bas), så är det lätt för linn att bygga en subwoofer som lyfter dessa högtalare. Detta måste ju innebära att det är lättare att bygga en snabb bas utanför frontarna, än i frontarna. Vilket styrker 2.1 tesen ovan.
K110 är bra och det är därför inte extra lätt att få till en sub installation. Jag försökte med min Linn Afekt sub (från mitt biosystem) och det blev bara sämre när K110 spelade fullregister. Med avdelade Katan i hemmabion är det däremot lätt att få till instationen. Kanske blir det lättare med avdelade K110? En K120 har jag bara installerat en gång, då ihop med Movie Di och avdelade Scandyna Smallpod. Det blev riktigt bra!
doze84 wrote:
Har haft 2st 106or hemma, och det blev förlite bas.
Två stycken unik, funkade utmärkt.
Jag antar att k110 presterar mera bas än 106 orna.
Hoppas inte på för mycket! Jag tror inte K110 presterar mycket mer bas än K106. K110 har samma volym för sin bas/slavbas som K106. Däremot är det mycket lättare att installera K110 så att basen (och allt annat) blir bra, de är väldigt placeringskänsliga och passar nog inte så bra på sina väggfästen. Med en korrekt installation på +/- 2 mm är K110 sanslöst bra!

PostPosted: Thu Apr 21, 2011 18:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Doze, jag kan inte göra annat än att stämma in i kören som lovsjunger K110:or :)

Jag har ju trots allt köpt ett par till min bror :wink:

Skämt åsido, så presterar K110:orna drivna av en Classik K musik, på ett mycker trevligt och njutbart sätt.

Då är de enkelt ihopsnörade med K200 (= en delad K400) och i botten pumpar en snabb Velodyne Minivee med 8 tums bas och 2000 watt på lite extra :mrgreen:

Den subben är enormt överlägsen K120 som inte alls är någon sub och frågan är om den inte rent av är bättre än min Sizmik 10.25:a :shock:

Just den subben går ju att hitta billigt (beg från 3000 och nya för 6000 kr) just nu finns det en av den 4000 tusen kronor dyrare "i-modellen", med inbyggd EQ + mic, för endast 3500 på Hifimagasinet)

Jag skulle inte köpa en sådan med EQ ny för 10 tusen, men följer det med gratis finesser, så varför inte?

Mvh MRTweak

PostPosted: Tue Jul 05, 2011 12:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ok tack så mycket för era input, var nära att slå till på ett par k110 för under 4000kr, men om dom är så tunna som beskrivs är nog ett par katan, eller m109 (för att få 180 graders spridining) bättre alternativ, så vida jag inte skaffar smalare tvbänk för att få plats med sub.

Och tack för tips på snabba subbar MrTweak!

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00