sportbilsentusiasten wrote:
K110 är sanslöst musikaliska men saknar bas helt. Men värre är ju att de saknar dynamik.
De låter ljudmässigt magiskt bra i diskant/mellanregister och har 3D liknande Komri - helt otroligt vanebildande.
Jag tycker inte att de
helt saknar dynamik eller bas, men visst är de klart tunna. Mycket tunnare än vad man kan tro, med tanke på att de har 10 liters volym och basreflex. Problemet är att det bara är mellanregistret som har basreflex och att fyra liter av volymen går åt till mellanregistret! Basen är på 6 liter och är en sluten låda med slavbas. K106 är en sluten låda med slavbas på 6 liter.
sportbilsentusiasten wrote:
Tror få fattar hur rysligt bra de är, då det är lätt att fokusera på svagheterna.
Låter som en modern Kan mkI/II, snabb o distinkt - underbart men inte en högtalare för alla.
Jag håller helt med, kanonbra, men inte för alla. För mig var det inga problem med basen. Men jag har inte samma preferenser som Sportis. Det var längesedan jag hade Isobariska högtalare...
doze84 wrote:
Menar du att dom sknar dynamik även i dom övre registren. Så även med en sizmik skulle det saknas dynamik..?
Jag tycker personligen att det finns dynamik, främst i de övre registren. En Sizmik ger mer melodi och bas, men kanske inte så mycket punchig dynamikslam av Sportistyp.
doze84 wrote:
Tycker det är intressant det här, om k110, svänger nästan lika bra som 242, och sen svänger ännu mera med k120 sub, innebär inte det att 2.1 system överglänser 2.0 system.
K110 svänger bättre i de övre registren än högtalarna i Majik serien, det är lätt beroendeframkallande. Men "totalsvänget" är ungefär lika bra som Majik 109. 2.1 är ofta bättre än 2.0, trots bättre högtalare i 2.0 fallet. Unik/Kolumn+Sizmik är t.ex. klart bättre än Ninka, Ekwall/Sizmik bättre än Espek o.s.v. Det är inget ovanligt (om det går att få till installationen).
doze84 wrote:
Om k110, har en otroligt exakt och timad bas, mer än alla andra högtalare i samma prisklass, och sen trots den höga exaktheten i den nästan obefintliga basen(det är lättare att tima lite bas), så är det lätt för linn att bygga en subwoofer som lyfter dessa högtalare. Detta måste ju innebära att det är lättare att bygga en snabb bas utanför frontarna, än i frontarna. Vilket styrker 2.1 tesen ovan.
K110 är bra och det är därför inte extra lätt att få till en sub installation. Jag försökte med min Linn Afekt sub (från mitt biosystem) och det blev bara sämre när K110 spelade fullregister. Med avdelade Katan i hemmabion är det däremot lätt att få till instationen. Kanske blir det lättare med avdelade K110? En K120 har jag bara installerat en gång, då ihop med Movie Di och avdelade Scandyna Smallpod. Det blev riktigt bra!
doze84 wrote:
Har haft 2st 106or hemma, och det blev förlite bas.
Två stycken unik, funkade utmärkt.
Jag antar att k110 presterar mera bas än 106 orna.
Hoppas inte på för mycket! Jag tror inte K110 presterar mycket mer bas än K106. K110 har samma volym för sin bas/slavbas som K106. Däremot är det mycket lättare att installera K110 så att basen (och allt annat) blir bra, de är väldigt placeringskänsliga och passar nog inte så bra på sina väggfästen. Med en korrekt installation på +/- 2 mm är K110 sanslöst bra!