selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Jan 07, 2009 17:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Kostar inte mycket att ha en bra stereo som dessutom kan spela högt...
Jag vill inte spela högt när jag är ute på en trevlig tur längs krokiga småvägar. Bara lite mysmusik i bakgrunden.

JohanR

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är inte så duktigt på bilstereo men är bilen högljud har jag för mig att man kan köpa isoleringsmattor ganska billigt och lägga in här och var. Går säkert ganska enkelt att isolera i bagagget och under baksättet i alla fall.
Jag tycker det gör ganska mycket för kvaliten på ljudet om man åker i en tystare bil jämfört med en där man hör motor,vägljud osv. Jag upplever det också som jag blivit mindre trött/sliten de gånger man åkt i en bil som är tystare.

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Vad kan man göra i fallen moderna bilar där stereon är en integrerad del av bilen ? Köpte en Opel Astra från 06 i fjol och stereon är under all kritik. Är dock inte beredd att lägga några större pengar, kör inga längre resor med den.
Köpa en bil som har bra anläggning från början?

Den enda jag hört som låter BRA är gamla modellen av Volvo C70. Den har (alltid?) Alpine huvudenhet och förstärkare plus riktiga Dynaudioelement. Just nu kostar ju begagnade dyra bilar nästan ingenting, dags att slå till?
...
JohanR
Ja, man får köpa en bil som har bra anläggning från början. Volvo är också enl min erfarenhet i topp. Har en 05:a med standardstereon och den är helt ok även om man inte kan spela jättehögt. I en helt annan division än Astran och bättre än andra bilmärken jag upplevt. Högtalarna i Astran är säkert helt kassa men jag tror inte det räcker med att byta dom, att få in en stereo enl standardmått går inte. Ni fattar om ni tittar in i en. Visst, jag skulle ha valt något annat men som andrabil struntade jag i det då.

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
JohanR wrote:
Quote:
De gånger jag åkt celica (allt från 89-02) har jag alltid förundrats över hur otroligt mycket vägljud och buller det är i den biltypen.
Hehe! Jag har provat att sätta i en CD-radio i min MR2'a några gånger. Meningslöst, man hör ändå inget över 70!

JohanR
Vad är det för kassa stereos ni haft i bilarna? :roll:
Kostar inte mycket att ha en bra stereo som dessutom kan spela högt...

Tycker det låter som någon som bytt avgassystem till raka rör..... I och för sig tyckte jag det gick att spela musik så det hördes (utan extra slutsteg) när jag själv höll på med bil litegran. Trots trim och större rör än dom flesta behöver. Det utan externa slutsteg. Men kan tänka mig att MR2'an är riktigt dålgit isolerad också, den var väl(iaf de tidiga) ändå gjord för att få så mycket bil som möjligt och lätt för lite kostnad.... Även om det mest är en gocart :wink:

Oavsett har man tänkt ha bilen som "sportbil" så kanske man får ofra att man inte hör så mycket av stereon när man gasar.

Skulle det vara så att trådskaparen har fått tag i bilen av någon soim tyckt att de var kul att den lät mycket kan det vara värt att byta slutburk (ljuddämpare) på avgassystemet. Är man mer ute efter bekvämlighet kan det vara skönt, och på en sånn bil är det nog bara 1-2hk du förlorar på sin höjd.

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Vad kan man göra i fallen moderna bilar där stereon är en integrerad del av bilen ? Köpte en Opel Astra från 06 i fjol och stereon är under all kritik. Är dock inte beredd att lägga några större pengar, kör inga längre resor med den.
Det enklaste och bästa är nog att kopplan in externt slutsteg och ev byta högtalarelement och stoppa in diskreta diskanter.

Problemet med koaxialhögtalare som jag upplevt är att de visserligen låter bra men det går inte att kräma på för att baselementet är piercat av en diskantmongo.
I en 1988 Volvo 240 innebar detta att det bara hördes dist i farter över ca 70 från
dessa och att man fick "fada" bort dem helt och istället låta hatthyllehögtalarna fylla
kupén. :)

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 10:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

doze84 wrote:

Högtalare och slutsteg har jag ingen aning om vad dem rekommenderar. Går det inte slänga in en transformator och ett lk140 slutsteg?
När jag gjorde lumpen hade vi en DC/AC omvandlare i vagnen, borde ju lätt gå att hitta att köpa av på nått överskottslager eller så.
Borde nog ge nog kräm för att köra en lk 140 så länge du inte har en vattenkokare i kopplad samtidigt.... Frågan är bara om du kan få nog med kräm ur bilen från början....

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Problemet med koaxialhögtalare som jag upplevt är att de visserligen låter bra men det går inte att kräma på för att baselementet är piercat av en diskantmongo.
Att det var ett kasst konstruerat element innebär ju inte att ALLA koax är skit...

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 23:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Den bästa bilstereon jag haft har varit billiga kassettspelare matade med egna inspelade blandband från LP12:an. Distortion, svaj, vem bryr sig när det svänger. Problemet var när jag började stampa takten med högerfoten 8)

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min bästa var en originalstereo i en volvo 164 - 72 (?) där min kompis (som jag ägde bilen tillsammans med) hade kopplat in ett par små "vanliga" högtalare och lagt på hatthyllan.

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 16:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Min bästa var en originalstereo i en volvo 164 - 72 (?) där min kompis (som jag ägde bilen tillsammans med) hade kopplat in ett par små "vanliga" högtalare och lagt på hatthyllan.
Jag hade något liknande i början av 80-talet. Pioneer "component" stereo och ett par Philips hemmahögtalare, med lådor och allt inbyggda under hatthyllan. Det var bra tryck i den anläggningen!

JohanR

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns ju bra 5 tummare som har separat bas & diskant men där diskanten sitter monterad i mitten av högtalaren.
Dom brukar passa även i orginaluttagen om dom inte har jättemagnet för då får man köpa distanser eller bygga om dörrsidan.
En fördel om man förstärker dörrsidan (på insidan med MDF och eventuellt dämpar karrosplåten med sånt man penslar på eller spray.
Tyvärr så blir det nog lite testa sig fram då jag gissar att dom flesta proffesionella bilstereoinstallatörerna inte utgått i från tunedem metoden :?:

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Finns ju bra 5 tummare som har separat bas & diskant men
där diskanten sitter monterad i mitten av högtalaren.
Det finns t o m högtalare där du själv kan välja om du vill ha diskanten monterad
separat eller i mitten av basen. Fördelen med att ha diskanten i mitten är att det
blir inga tids-/fasfel bl a.

Det är av samma anledning som Linn konstruerat sina 4K-/3K- och 2K-Arrayer. Där
sitter diskanter och mellanregister monterade så nära varandra som möjligt.

Nackdelen i bilstereosammanhang (många ordpoäng) kan vara att diskanten spelar
för fötterna (beroende på bilmodell och placering givetvis).

/M

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teatime, hur blev det nu då?

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det är en bra fråga..

Det slutade med en Alpine huvudenhet( baserat på egen lyssning, rekommendationer från överallt, inklusive hifibutiken i östersund), ett slutsteg från Genesis (varm rekommendation från hifibutiken, bra pris) och JL Audio högtalare (öronen, rekommendationer, samt säljs av hifibutiken).

Prylarna har ju mindre än tio timmars speltid så kan nog spelas in bättre, vidare (givet årstiden) så hör man ju dem ganska ofta rätt kalla (kalla slutsteg brukar man ju gnälla om i vanliga fall, men här handlar det ju faktiskt om minusgrader!).

Installationen känns välgjord, vad jag kan bedömma. Snyggt gjord, inget skramlar, allt sitter fast.

Jag blir inte klok på vad jag tycker än. Jag känner mig osäker på vilken prestandanivå jag har rätt att förvänta mig. Det var tokvasst precis i början, men när högtalarna gått några timmar och slutsteget blivit varmt (och jag dragit ner diskanten till default - installatören hade dragit upp den!) så blev det bättre. Det saknas bas. Till den grad att jag just nu faktiskt kör med loudness påslagen. I övrigt har jag så här långt haft tonkontrollerna på default. Jag skall experimentera mer när prylarna börjar kännas lite inspelade.

Soundmässigt tycker jag det är klart godkänt. Det är rent, tydligt och går att spela rätt högt utan att vara påträngande. Däremot är jag förvirrad över musikalisk prestanda. Musik jag kan sedan tidigare fungerar för det mesta (undantag: Bergman Rock, men det kanske är att begära för mycket). Jag kunde uppskatta Miss Li, men jag känner att "det låter likadant alltsammans", vilket jag inte tycker hemma. (Men det är ju löjligt att jämföra anläggningarna i absolut prestanda.). Jag har så här långt en känsla av att jag uppskattar MP3 på USB-minne bättre än jag gillar CD, men jag har inte testat så mycket än. Jag provade även att koppla in min Sandisk Sansa MP3-spelare på AUX-ingången, men det blev inte alls någon succé - spontant lät det svagt och otydligt och på intet sätt uppenbart bättre än Alpinen själv. Jag hade vid tillfället inte möjligt att göra någon direkt jämförelse med samma låt/fil, men skall försöka göra det någon gång. Mest för att det är intressant, det känns egentligen inte som en rimlig setup.

PostPosted: Fri Jan 16, 2009 12:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det som skulle behövas är en DS spelare till bilen med inbyggd SSD-disk för en liten vacker summa. :D

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00