selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 04, 2008 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Jag kan dock hålla med om att Linn som märke är omhuldat av en viss fanatism, vilken emellanåt kan vara lite irriterande.
Bra inlägg och jag håller med om ovanstående. Men jag tycker att den har avtagit under senare år, vilket också tråden på faktiskt inledningsvis handlar om.
Malte Lilja wrote:
För mig är det en hedersak att hjälpa andra att fatta sina egna beslut.
Den inställningen vill man verkligen möta i en hifibutik!

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 04, 2008 01:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vill du höra ord för ord vad personen i telefonen säger eller vill du uppfatta vad personen menar och uppleva dennes känslor?
Både och förstås, så långt det är möjligt.
Quote:
Jag ser inget motsatsförhållande mellan de olika synsätten.
Inte jag heller! Men däremot ser jag dem som olika steg i en hierarki.
Quote:
Linnister accepterade vilket skrällande oljud som helst bara det kom i takt medan hifi-nördarna lyssnade på vilken grötig sörja som helst bara det lät rent och hade rak frekvensgång.
:lol:

Håller med om att det handlar om prioriteringar. Men :!: det finns en avgörande skillnad mellan "Linnisterna" och HiFi-nördarna:

Frågar du båda om de anser att stereon kan påverka ljudet så att det låter på olika sätt, svarar båda Ja.

Frågar du dem om de anser att stereon kan påverka hur vi uppfattar de musikaliska aspekterna av vad som spelas (till exempel om musikerna är samspelta) så svarar Linnisten Ja. HiFi-nörden svarar Nej. Han har nämligen aldrig upplevt något sådant.

Och vad värre är: Medan Linnisten anser att HiFi-nörden har en annan hobby, anser vissa HiFi-nördar att Linnistens hobby bygger på inbillning.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 04, 2008 13:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kul tråd det här!
Quote:
Som jag tolkar många av inläggen på faktiskt.se så är den viktigaste faktorn att anläggningen reproducerar ljudet så opåverkat som möjligt (med hänvisning till att det heter "hifi").
De vet tydligen inte att den första kända definitionen på "High Fidelity", från 1920-talet, var "En återgivning som kan tas på allvar av en musikälskare"!

Alltså inget tekniskt prat om frekvensgångar, distorsioner eller F/E-test...

JohanR

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 02:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
definitionen på "High Fidelity", från 1920-talet, var "En återgivning som kan tas på allvar av en musikälskare"!
Alla som säger att det var bättre förr har nu fått det definitiva beviset! :!:

Det var när mätnissarna tog över definitionerna som det gick överstyr. Nu har de sig själva att skylla, att de sitter fast i träsket!

Själv brukar jag ofta beskriva/jämföra med att läsa en bok. För en enkel bok (typ, kioskdeckare) räcker det med att uppfatta vart tionde ord för att förstå ungefär vad boken handlar om och bedömma om man gillar den. (Detta är hotmixad pop i en skitstereo.) Ju mer komplicerad bok desto mer ord (20-30%) behöver man ha för att ta till sig historien och gilla den. (Jazz, etc. kan uppskattas på en bra stereo även av icke jazzdiggare.) Tranströmmer eller andra diktare blir dock fullständigt obegripliga med 10-30% av orden. För att ta till sig så avancerad kulturyttring krävs en riktigt bra stereo! Ju mer man tar fram ur källmaterialet, desto mer/bredare kultur kan man ta till sig. Detta förklarar hur de synbart kassa exemplaren kan bli fantastiska när man får ut en större del av budskapet. T.o.m. bättre än de tidigare favoriterna som då kanske visar sig vara för "enkla".

Var lämnar denna jämförelse mät/transparensnissarna? Jo, vi som vill få så många ord som möjligt och helst i rätt ordning, vi vill förstå budskapet, karaktärerna med deras känslor, leva in oss i miljöerna etc. Helt enket ta till oss det känslomässiga budskapet som författaren ämnade förmedla. Vi är Tunedemare.

Mätnissarna kollar tryckkvalitet, kontrasten mellan svärtan och det vita, är den 100%? - Är det verkligen rätt typsnitt? Är det samma siduppdelning som det var i förstaupplagan? Hade bläcket den sammansättningen från början etc. Blir egentligen inte orden snyggare om de trycks i mangentatonat bläck, är det en positiv färgning? Vaddå känslan, det viktiga är ju att orden blir rätt, eller hur?

Ja, där någonstans anser jag att mätnissar och transparenskillarna finns. Kontrasten mellan de som läser en bok för budskapet blir ganska stor. Om Linnisten bara får tillräckligt många av orden i rätt ordning så att det känslomässiga budskapet i källmaterialet kan uppskattas, så spelar det ingen roll om det bara är på ett handskrivet kollegieblock. Så är det åtminstone för mig. Men jag vet att det även här finns en del som (utöver detta) bryr sig om typsnitt, tjocka styva sidor och snygga pärmar med guldskrift. Det kan väl gå an, så längen man inte tappar fokus på hur sekundärt det faktiskt är för budskapet.

Så jag anser att Lejonklou har rätt. Tunedemaren/Linnisten är på en annan (högre) nivå. Dessutom är det en gammal tradition att definiera det egna lägret som högre moraliskt, mentalt och kulturellt stående än ens meningsmotståndare i det "andra" lägret. Den traditionen fortsätter jag med i det här fallet...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 20:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Linnofil skrev:

Dessutom är det en gammal tradition att definiera det egna lägret som högre moraliskt, mentalt och kulturellt stående än ens meningsmotståndare i det "andra" lägret.
:mrgreen: ...gammal traditon... Det tycker jag är ett fullgott argument för att sätta en diskussionston!

Bokliknelsen är inte helt fel faktiskt. Jag har ibland tänkt att det är ungefär som mat. Fast musik med hörsel istället för doft och smak alltså. Jag menar, hur rättvis skulle en mätning av en maträtt vara? Låt säga att man mäter temperatur, kaloriinnehåll, sälta, viskositet, ph-värde, etc. Man kan ju till och med mäta pepparstyrka enligt Scoville-skalan. Inte blir det väl en kantarellmacka för det?

Det finns dock tillfällen där mätningar kan vara värdefulla, exvis om man skall matcha ihop utrusning. Tyvärr tror jag att "mätnissarna" dock främst använder mätdata för att ha något att kunna tävla med 8)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
... Dessutom är det en gammal tradition att definiera det egna lägret som högre moraliskt, mentalt och kulturellt stående än ens meningsmotståndare i det "andra" lägret. Den traditionen fortsätter jag med i det här fallet...
:)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att de som föredrar mätningar känner att det ger svar på frågor. Precis som i idrott, det är klart med vem som är ett eller tvåa. Skillnaden är väl i idrott är man ofta överens om vad ett bra resultat är. Det blir förstås knepigare när man ska bedöma olika idrottares prestation mellan olika idrotter.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 09:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En stor del av diskussionen på faktiskt.se handlar ju om överensstämmelse med ursprungsmaterialet, dvs det artisten gjorde på skivan. Ett argument som brukar framföras är "hur vet du att det är så artisten ville att det skulle vara vid inspelningstillfället" osv. Jag tycker det är kul då att Linn har eget skivbolag, alltså lär de ha mycket bra koll på hur ursprunget är. Det är en argument som inte många icke-linnister tänker på, och det är inte heller någon som framfört argumentet i diskussionstråden heller.

För några veckor sen hamnade jag i en diskussion med en audio-idiot, som han kallade sig själv. En kille som byggde egna högtalare osv... När han hörde att jag hade en bättre stereo blev han eld och lågor, och ville diskutera. Vi kom dock snabbt överens om att vi inte hade något att diskutera. Han var intresserad av ljud och hifi, jag var intresserad av musik. Han köpte skillnaden utan att ifrågasätta :!: :!:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 06, 2008 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Carl: Jag förstår inte riktigt ditt inlägg... Kan man enas om att förespråka god hifi när man inte är överens om vad god hifi är? Jag anser till exempel att min dotters 300-kronors anläggning (Linnofils gamla budget-tips) är god hifi, medan många som strävar efter 'transparenta' anläggningar nog skulle betrakta den som fruktansvärt dålig. Berätta gärna hur vi ska jämka ihop detta.
Sorry Fredrik, jag hade missat din fråga.

Jag tror absolut att man kan enas även om man har olika smak. Det räcker att se till de aktiva medlemmarna på selleri för att inse att det finns massa olika tycke och smak även på ett enmärkesforum. Jag tror att de allra flesta människor som gillar hifi gör det för att de gillar musik, oavsett vilket hifi fabrikat de använder. På samma sätt är min erfarenhet att det finns ingen koppling mellan musikintresse, vilken musik man gillar, och vilket hifi märke man använder. Att få råd om hifi som får musik att svänga och beröra är mycket viktigt - det har utan tvekan haft haft en positiv inverkan på mitt liv för vilket jag är evigt tacksam - men att med emfas tala om för folk som redan har ett djupt intresse för hifi att de har fel har jag svårare och svårare att förstå vad det leder till. Hifi lever en tynande tillvaro och har stadigt lägre prioritet hos människor - inte bra - upp till gemensam kamp istället!
BTW Jag har köpt ett set LK1/280 till Jacob men det låter så kul att jag kanske behåller det själv :)
Bill50x wrote:
Tittar vi tillbaka historiskt och hårdrar det hela så kan man säga att Linnister accepterade vilket skrällande oljud som helst bara det kom i takt
Sån är jag fortfarande Bill :) Jag tradar bort vilket välljud som helst om det skulle innebära en aldrig så liten försämring av svänget (eller megastor förbättring..)
sköldpadda wrote:
En stor del av diskussionen på faktiskt.se handlar ju om överensstämmelse med ursprungsmaterialet, dvs det artisten gjorde på skivan. Ett argument som brukar framföras är "hur vet du att det är så artisten ville att det skulle vara vid inspelningstillfället" osv.
Ja det är en bra fråga. Och svaret är att vi har ingen aning. En master tape låter annorlunda än vad musiken gjorde när den spelades in - den är en produkt av hur producent/artist vill att slutresultat ska bli adderat till den påverkan som inspelningsutrustningen har.

Hifi som inte påverkar (färgar) ljudet finns inte - all hifi har ett eget "sound". Att försöka få en anläggning att återskapa ett specifikt sound på en viss skiva innebär ofta att de allra flesta andra skivor låter "fel". För mig fungerar det bättre att utvärdera hur väl anläggningen får mig att bli intresserad av hur musikerna spelar och hur engagerande resultatet är - då blir anläggningen istället "rätt" för mig på de allra flesta skivor.
sköldpadda wrote:
Linn har eget skivbolag, alltså lär de ha mycket bra koll på hur ursprunget är. Det är en argument som inte många icke-linnister tänker på, och det är inte heller någon som framfört argumentet i diskussionstråden heller.
Kanske det inte förts fram därför att Linn Records säljer så utomordentligt tråkig musik?! :)

Carl

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag tror absolut att man kan enas även om man har olika smak.
Okej, fint. Frågan är bara vad vi i detta fall ska enas om. Som jag nämnde ovan så är ditt sätt att utvärdera anläggningen*) ett hundra procent inbillning enligt de flesta LTS:are. Om du väljer bort fullt mätbart välljud till förmån för inbillat sväng så är det ingen transparens-förespråkare som tar dig på allvar.

Min erfarenhet är inte att HiFi-intresserade är mer musikintresserade än vanliga människor. Och jag känner vanligtvis att jag har mer gemensamt med de vanliga musikdiggarna än med HiFi-snubbarna.
Carl Nyqvist wrote:
Kanske det inte förts fram därför att Linn Records säljer så utomordentligt tråkig musik?! :)
:lol:

*) "För mig fungerar det bättre att utvärdera hur väl anläggningen får mig att bli intresserad av hur musikerna spelar och hur engagerande resultatet är"

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker man att Linn Records säljer tråkig musik har man för dåligt system för att uppskatta skivorna. Eller så har man inte hört så många.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou
Quote:
Min erfarenhet är inte att HiFi-intresserade är mer musikintresserade än vanliga människor. Och jag känner vanligtvis att jag har mer gemensamt med de vanliga musikdiggarna än med HiFi-snubbarna.
I totally agree!!!

När jag var på min första musikaliska afton på Tonläget så kände jag direkt att jag kommit rätt eftersom de flesta deltagare i mellansnacket pratade om musik, vilka skivor man gillade osv. Väldigt lite teknik/hifi/ljud prat.

Detta sagt i motsats till när Norah Jones kom med sin andra skiva för några år sedan och jag frågade en säljade i en högst välrenommerad hifibutik vad han tyckte om skivan. Han svarade "Basig".

/C

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Jag tror absolut att man kan enas även om man har olika smak.
Okej, fint. Frågan är bara vad vi i detta fall ska enas om. Som jag nämnde ovan så är ditt sätt att utvärdera anläggningen*) ett hundra procent inbillning enligt de flesta LTS:are. Om du väljer bort fullt mätbart välljud till förmån för inbillat sväng så är det ingen transparens-förespråkare som tar dig på allvar.
Haha, det bjuder jag på, inga problem. Men att vara tolerant mot varandra gäller naturligtvis åt "båda" håll. Är det inte lite läger varning på hela diskussion, antingen är det dem i LTS eller så är det vi som, ja vad det nu "vi" är? Min tanke var mer bred och generell - de flesta som är intresserade borde väl rimligen inte finnas i något av dessa "läger"?
Lejonklou wrote:
Min erfarenhet är inte att HiFi-intresserade är mer musikintresserade än vanliga människor.
Ja som nämnde är det min också - gäller både de som har Linn och de som har andra grejor.

Anyways Fredrik, vi säger så så länge så hörs vi.

Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 09:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Christian skrev:

Basig
Asflabb!! :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Tycker man att Linn Records säljer tråkig musik har man för dåligt system för att uppskatta skivorna. Eller så har man inte hört så många.
Musiksmak ska man egentligen inte diskutera. Jag har själv köpt ett femtontal fonogram från Linn (såväl LP, CD som 24/96 flac) och det är väl ömsom vin ömsom vatten, om man så säger. Men generellt är det inga höjdare. Ett undantag är Carol Kidd som är helt underbar och vars skivor jag gärna spelar enbart för musikens skull. Claire Martin och Barb Jungr tex, är två rejäla tråkmånsar även om dom utan tvivel är duktiga och musikaliska.

Eftersom jag uppskattar några tusen andra skivor mer tror jag mig ha tillräckligt bra system för att kunna avgöra om jag gillar Linn Records musik eller inte :-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00