selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 22:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag kollade in länken igen för att följa den fortsatta diskussionen och där pekar man på att SB3 och Duet har exakt samma komponenter och strömförsörjning vilket väl borde leda till att via digitalutgången kan det inte röra sig om några dramatiska skillnader?

"Nya uppgifter gör gällande att squeezebox duet innehåller exakt samma digitala signalbehandling som SB 3, då man använder den digitala utgången. Det finns ingen skillnad i komponenter eller kretskortlayout, strömförsörjning. Jitternivån skall vara identisk, enligt slimdevices. Ljudet låter likadant via digitalutgångarna.
(Skillnad finns det däremot i dacens strömförsörjning, samt det analoga steget/utgången. Man har också kunnat sänka effektförbrukningen, pga. displayen som SB 3 hade, plockats bort.)"
Det är precis vad jag läste från början: Att det enda som skulle skilja dem
åt var avsaknaden av display + rejälare fjärr...

Tydligen var det då fel info, men info som nu stämmer... :?:

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 09, 2008 19:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hade med mig min MacBook + Apogee Duet (externt ljudkort/DAC) till High Fidelity idag. Vi kopplade in den i Majiks integrerade förstärkare + golvhögtalare Artikulate. Jag spelade Apple Lossless via iTunes i Macen och jämförde mot CD-skivan som spelades i en Majik. Det var en viss skillnad på volymen. Majik hade helt klart en högre volym. Men! Om man justerade volymen så tycker jag det var väldigt liten skillnad! Har verkligen ingenting att klaga på vad som kom ur den lilla Apogee Duetten. Tyckte mig även få visst medhåll från personalen (vet inte riktigt hans namn).
Jag ska in och köra samma test när Sneaky DS har kommit.

Hoppas jag inte är OT nu men en Apogee Duet är nog ett bra/bättre alternativ till en klämbox Duet. Kostar ca 4500 kr och är en riktigt läcker liten sak. Obs! Fungerar endast med Mac.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 08:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Att Squeezebox duet uppenbarligen klarar ett tunedem-test med glans beror troligen på dess hjärta, Wolfson dacen.
Den är utvecklad i Scottland av ingenjörer som delar linns värderingar då man lyssnar på musik.

Utvecklingen av Wolfson-dacarna verkar ha skett delvis ur ett " tunedem-perspektiv". Från de billigaste, till de dyraste.

( Alla nya linnspelare, Rega, Arcam, använder också dessa dacar. )

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Hoppas jag inte är OT nu men en Apogee Duet är nog ett bra/bättre alternativ till en klämbox Duet. Kostar ca 4500 kr och är en riktigt läcker liten sak. Obs! Fungerar endast med Mac.
Låter ju intressant men då måste man köpa en Mac om man inte råkar ha en stående. Går det inte att köra Flac via denna lösning då?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Att Squeezebox duet uppenbarligen klarar ett tunedem-test med glans beror troligen på dess hjärta, Wolfson dacen.
Den är utvecklad i Scottland av ingenjörer som delar linns värderingar då man lyssnar på musik.

Utvecklingen av Wolfson-dacarna verkar ha skett delvis ur ett " tunedem-perspektiv". Från de billigaste, till de dyraste.
Eftersom jag funderar på en Duet så låter detta som ljuv musik för mina öron :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 14:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sondek wrote:
Quote:
Låter ju intressant men då måste man köpa en Mac om man inte råkar ha en stående. Går det inte att köra Flac via denna lösning då?

Nja... jag kör Apple Lossless i iTunes. Har ett program som konverterar FLAC riktigt snabbt. Det följer med en programvara till Apogee Duet som bara fungerar på Mac. Ska skaffa en Mac Mini som dessutom får bli mediacenter kopplad till Surroundförstärkare, TV etc.

Skulle gärna testa Duet vs Duet nån dag.

Men en Sneaky DS kan säkert vara nåt annars?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 15:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Bill50x wrote:
Rutger wrote:

Eftersom jag funderar på en Duet så låter detta som ljuv musik för mina öron :-)

/ B
Länk:
http://www.wolfsonmicro.com/whatsnew/press/press/PI276/

Från Wolfsons hemsida:
" Linn is recognised as the performance leader in pitch accurate sound reproduction. Its authenticity comes from its original design, technology and manufacturing capabilities."

" Wolfson enables the ultimate audio experience in Linns new accurate DS, the future of music"

" Second successive Linn audio player to benefit from Wolfsons WM 8741 DAC, announcement follows inclusion in Linn flagship Klimax DS "
"Linn cited the WM 8741 as "the most accurate sounding and the only chip out there to fully meet our needs ".
"The ackurate system is targeted at the audio enthusiast who builds their system step by step and demands exeptional audio performace at every step of the process, commented Gilad Thiefenbrun, Linns director of engineering. Wolfsons expertice in digital audio conversion enables us to take a no compromise approach to designing each part for the ultimate sound quality"
" The knowledge gain during the WM 8741 design will also be used to deliver even better audio throughout the Wolfson range, and everything from phones through to game consoles and portable navigation devices will reap the benefits from the leaps made in the W 8741 design."

Och nu har alltså uppenbarligen den goda ljudkvaliteten spridit sig till deras billigare dacar, som t.ex. den som sitter i Squeezebox duet.

Last edited by Rutger on Thu Apr 10, 2008 18:50, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min f d H/K DVD25 hade Wolfson DAC men i tunedem var den rent ut sagt kass. Att det innehåller en Wolfson DAC säger m a o ingenting tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 15:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

stefan wrote:
Min f d H/K DVD25 hade Wolfson DAC men i tunedem var den rent ut sagt kass. Att det innehåller en Wolfson DAC säger m a o ingenting tycker jag.
Nej, klockningen och jitter har också väldigt stor hörbar betydelse. Något som Slimdevices med Squeezebox duet/ SB 3/transporter, är väl medvetna om. Det är detta som avgör om den digitala signalen slussas ut rätt- mao. hur själva transporten återger musiken. Harman kardon är väl knappast världsledande på denna parameter. :wink:

Wolfson är också rätt unika i sin design av sina DAC:ar, med stor immunitet mot jitter.

Last edited by Rutger on Thu Apr 10, 2008 16:12, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Just det, är ju implementeringen som är det viktiga

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 15:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
stefan wrote:
Just det, är ju implementeringen som är det viktiga
Sant. det gäller också att lyssna: Låter det bättre, så är det bättre.
Är det lättare att följa med i musiken, så är det bättre.
Priset är ju ingen parameter här.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 20, 2008 18:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Citat från aprilnumret i " ljud och Bild", där man testar squeezebox duet:

" Musikavspelaren utmärker sig också med bra " rytmkänsla" som gör det lätt att följa med i rytmen och melodin i favoritlåtarna. Trumslagen sitter som spikar och det låter engegerande. När det gäller rytm, timing och melodi kan Squeezebox duet faktiskt överträffa många påkostade cd-spelare. Medan cd-spelarna måste ägna sig åt uppspelning och felkorrigering på samma gång kan squeezebox duet ladda in hela musikspåret på förhand. Det är tydligt att minnesbaserad direktuppspelning kan ha sina ljudmässiga fördelar jämfört med det snurrande och åldrande cd-mediet. Du kommer helt enkelt inte sakna cd-spelaren vare sig när det gäller användarvänlighet eller ljudkvalitet. "

Länk:
http://www.bildochljud.se/squeezebox-du ... 50713.html

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 20, 2008 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Trumslagen sitter som spikar och det låter engegerande.
Men trumslag skall väl inte låta som spikar :roll:

Skämt å sido är det ingen som gjort några fler jämförelser mellan Duett och SB3? Både analogt och digitalt. Kanske är Duett ännu bättre analogt? :?

PostPosted: Sun Jun 28, 2009 03:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm har sett att vissa här i forumet har införskaffat SB3/classic. Tänkte höra om någon av er har jämfört mot en genki (analog utgång), och kan bekräfta med säkerhet att den är bättre (dvs även bättre än gamla classik music)?

Är det bekräftat att SB Classic låter bättre än SB duet(analog utgång), dvs av någon fler än Anders på tonläget(som kan ha haft ett dåligt exemplar)?

Om jag förstått det rätt så har alltså dueten samma dac, som ds-spelarna, framtagen med tunedem.

Lejonklou kan inte du meka lite med en duet, och trolla fram lite välljud?

PostPosted: Sun Jun 28, 2009 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Tänkte höra om någon av er har jämfört mot en genki (analog utgång), och kan bekräfta med säkerhet att den är bättre (dvs även bättre än gamla classik music)?

Är det bekräftat att SB Classic låter bättre än SB duet(analog utgång), dvs av någon fler än Anders på tonläget(som kan ha haft ett dåligt exemplar)?

Om jag förstått det rätt så har alltså dueten samma dac, som ds-spelarna, framtagen med tunedem.
Jag har svårt att tänka mig att en SB3 skulle vara bättre än en Genki. Jag har jämfört (två olika SB3) med min och en grannes Classik Movie Di, i båda fallen var SB3'an sämre med klart marginal. För mig spelar det i ingen roll. SB3 är ju en vinnare till sitt pris och användarvänlighet. Grannen har SB3 för slö/daglyssning och CD i Classiken för "finlyssning". Vi tyckte båda att SB3 lät bättre analogt in i Clasiken än digitalt. (Via billig optisk digitalkabel iofs.)

Jag har inte kvar min SB3 nu, men innan jag skildes från den testade jag och min bror att köra serverprogramvaran på min NAS eller på hans laptop. Det var en fundamental skillnad! På min (bra) NAS var det som musik, På PC'n var der rätt trist... (Trots att SB3'an kördes trådlöst via min internetrouter.)

Visst kan det vara så att det är fel på Tonlägets Duet. Det är bara för någon att testa en annan! Men att de har annan nätdel till digitaldelen och andra analoga delar (som verkar bäst) säger mig att de snarare borde låta olika både digitalt och analogt. Jag håller det inte alls för osannolikt att TL's Duet är hel. Massproducerad elektronik brukar vara det.

Om jag har förstått det rätt så har Duet/SB3 DAC's från samma företag som tilllverkar de DAC's som Linn använder i sina DS. Visst är det en kritisk komponent. Men en Honda Civic med 110 hk (?) upplevs/är inte som samma bil som en Ariel Atom på 300 hk, trots att de både har exakt samma motorblock. Det handlar som vanligt om implementationen. Därför tror jag att Duet vs. SB3 kan låta väldigt olika, trots sina likheter. Dessutom har SB3 en väldigt intuitiv display/menyer som är svår att vara utan. Controllern sägs vara långsam att använda, jag har dock inte provat den själv.

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00