doze84 wrote:
Tänkte höra om någon av er har jämfört mot en genki (analog utgång), och kan bekräfta med säkerhet att den är bättre (dvs även bättre än gamla classik music)?
Är det bekräftat att SB Classic låter bättre än SB duet(analog utgång), dvs av någon fler än Anders på tonläget(som kan ha haft ett dåligt exemplar)?
Om jag förstått det rätt så har alltså dueten samma dac, som ds-spelarna, framtagen med tunedem.
Jag har svårt att tänka mig att en SB3 skulle vara bättre än en Genki. Jag har jämfört (två olika SB3) med min och en grannes Classik Movie Di, i båda fallen var SB3'an sämre med klart marginal. För mig spelar det i ingen roll. SB3 är ju en vinnare till sitt pris och användarvänlighet. Grannen har SB3 för slö/daglyssning och CD i Classiken för "finlyssning". Vi tyckte båda att SB3 lät bättre analogt in i Clasiken än digitalt. (Via billig optisk digitalkabel iofs.)
Jag har inte kvar min SB3 nu, men innan jag skildes från den testade jag och min bror att köra serverprogramvaran på min NAS eller på hans laptop. Det var en fundamental skillnad! På min (bra) NAS var det som musik, På PC'n var der rätt trist... (Trots att SB3'an kördes trådlöst via min internetrouter.)
Visst kan det vara så att det är fel på Tonlägets Duet. Det är bara för någon att testa en annan! Men att de har annan nätdel till digitaldelen och andra analoga delar (som verkar bäst) säger mig att de snarare borde låta olika både digitalt och analogt. Jag håller det inte alls för osannolikt att TL's Duet är hel. Massproducerad elektronik brukar vara det.
Om jag har förstått det rätt så har Duet/SB3 DAC's från samma företag som tilllverkar de DAC's som Linn använder i sina DS. Visst är det en kritisk komponent. Men en Honda Civic med 110 hk (?) upplevs/är inte som samma bil som en Ariel Atom på 300 hk, trots att de både har exakt samma motorblock. Det handlar som vanligt om implementationen. Därför tror jag att Duet vs. SB3 kan låta väldigt olika, trots sina likheter. Dessutom har SB3 en väldigt intuitiv display/menyer som är svår att vara utan. Controllern sägs vara långsam att använda, jag har dock inte provat den själv.