Hmm

..som nybee på både Linn och forumet kan jag ju bara ge en högst subjektiv och inte tekniskt insatt bedömning av skillnaden med 6100 mot LK100 i CJ:s anläggning..som svar på din fråga "sportis"..men ok.. here we go
Dessutom får väl CJ ge sin egen bedömning. Det är ju ändå hans grejer..hehe
När vi spelade en av de mest krävande "tung gung" rocklåtarna på DS:en med extrem bas i vissa partier (minns inte låten för tillfället

..ska kolla med CJ) märkte jag begränsningen i basregistren på Keilidh tydligt.
Överallt annars upplevde jag en extrem tydlighet med fler detaljer (texten hördes tydligt där den inte hörts lika bra med LK100 tex) och klar separation som gav krispigheten jag nämnt. Ljudet blev fylligt och fyllde rummet med en härlig rymd. Wow!
Om jag ska försöka ge en bild av ljudet så ökade tydligheten och fylligheten på alla register utom i fallet jag nämnde här ovan. Då basregistren smalnade och basgitarren nästan lät som en "gummisnodd" i de djupaste bastonerna som vibrerade i ett par partier av låten. Inte en plåga för öronen precis..men ändå
Där märktes det att Keilidh inte klarar så mycket bas utan ljudet släpar efter och blir tunnare. Man får känslan av att det saknas lite där och att fylligheten saknas i de tonerna.
I övriga låtar (dvs i ca 90 % av låtarna) har Keilidh mycket kvar att ge och när vi spelade på LP12:an dominerade inte basen på samma sätt som när vi spelade på DS:en, även när vi jämförde samma låt på DS och LP12.
Minns inte om vi jämförde nämnda låt eller om CJ har den på vinyl, för vi spelade en hel del den kvällen
Jag tycker (rent subjektivt förstås

) att LP12 fortfarande är min favorit mot Akurate DS, eftersom den ger ett "rundare" mjukare fylligt ljud som är mer naturtroget enligt min uppfattning (CJ:s och min uppfattning går isär där

..fast han blev ju sugen på att "hotta" LP12:an iom detta nu så även han märkte ju skillnaden såklart hehe

)
DS:en ger tydligare och detaljrikare men "kallare" och hårdare ljud, kanske något mer viktat mot basåtergivningen som jag uppfattar det. En klar skillnad mot CD-spelare men ändå fortfarande lätt "konstgjort". Blir kanske bättre med ny sw till DS:en eller i ytterligare uppgradering av CJ:s anläggning och andra högtalare??

Jag är iaf klart spänd på utvecklingen i "kriget" mellan LP12 och DS och har ju inte hört topprodukterna av båda slagen ännu. Måste iväg till HF och lyssna på dem snart nu innan jag spricker av nyfikenhet hehe