selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 04:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Det finns ju alltid en tidsaspekt i allting och jag var i en situation där jag ville ha bättre musik NU.
Precis. I någon mening är det alltid fel läge att köpa en produkt, eftersom det förr eller senare kommer något som är både bättre och billigare. Men man vill ju inte gå och vänta hela livet. Och man kan inte heller veta när en viss produkt lanseras, hur bra den kommer att vara, vad den kommer att kosta etc. Så att snegla för mycket på framtiden kan vara att göra sig själv en otjänst.

Med det sagt så hoppas man ju ändå att det snart kommer väldigt bra och billiga digitalspelare från Linn.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är klart att den blir ett klipp om jag gissar rätt. Men DS är faktiskt rätt mycket billigare är CD12 och kostar inte så mycket mer än Klimax Kontrol. Jag inbillar mig också att Linn vill ha ett ganska stort prisgap mellan Akurate och Klimax. Eller?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 13:23 
Moderator
Moderator

Christian wrote:
Jag tror inte att Linn kommer att lansera en Akurate DS som är billigare OCH bättre än Akurate CD. Det borde någon på deras marknadsavdelning sätta stopp för.
Varför borde någon på marknadsavdelningen sätta stopp för introduktion av en nyare, billigare, flexiblare och bättre produkt på marknaden?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känner mig sugen att kasta mig in i gissningsleken. Tror ni inte det är så att Linn vill att det ska ungefär vara samma cd-kvalité på cd och ds under samma serie! Då kommer Akurate DS isådana fall vara lika bra som Akurate CD men något billigare gissningsvis höga 40-låga 50.

Jag tror inte Linn kommer släppa någon ny DS produkt som är mer än något bättre Akurate CD, då de vill kunna motivera kunder att betala så pass mycke mer föratt få Klimax DSen.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Jag tror inte Linn kommer släppa någon ny DS produkt som är mer än något bättre Akurate CD, då de vill kunna motivera kunder att betala så pass mycke mer föratt få Klimax DSen.
Inga bekymmer. Akurate DS kan vara hur bra som helst, bättre än Klimax DS. Dom som har råd kommer ändå att köpa K.DS som ju måste vara bättre eftersom den är mycket dyrare.

Vi som bara lyssnar sparar givetvis en hundring och köper Akurate ;-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 19:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nån som vet hur bra Akurate Music Server är?

Har hört olika bud, från att den är ungefär som Ikemi till att den är lika bra som Akurate CD....

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 19:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja, ny cd blir det nog ingen mer men jag väntar såklart på en maskin som kan spela upp film också :)

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Clas wrote:
Inga bekymmer. Akurate DS kan vara hur bra som helst, bättre än Klimax DS. Dom som har råd kommer ändå att köpa K.DS som ju måste vara bättre eftersom den är mycket dyrare.

Vi som bara lyssnar sparar givetvis en hundring och köper Akurate ;-)

/ B
Nu är du fånig Bill!

När det gäller grundfrågan så är det smartaste av Linn att göra prestanda/prisförhållandet ASBRA så de säljer massor. Linn vill väl få alla CDspelarkunder att byta apparat o köpa musik från Linn Web.
Marknaden torde vara avsevärt stor!
Är ju ytterst få av kunderna som kan köpa Klimax DS.

DS säljer in konseptet - de stora pengarna kommer från Majik DS/Akurate DS försäljning med tillhörande musikförsäljning...

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Nu är du fånig Bill!

När det gäller grundfrågan så är det smartaste av Linn att göra prestanda/prisförhållandet ASBRA så de säljer massor. Linn vill väl få alla CDspelarkunder att byta apparat o köpa musik från Linn Web.
Marknaden torde vara avsevärt stor!
Är ju ytterst få av kunderna som kan köpa Klimax DS.

DS säljer in konseptet - de stora pengarna kommer från Majik DS/Akurate DS försäljning med tillhörande musikförsäljning...
Jaja, bara retas lite :-)

Visst är det så att (Klimax) DS är till för att sälja in konceptet. Och den låter ruskigt bra, det är ju bara att kapitulera. Men det är också till ett ohyggligt pris, speciellt med tanke på de begränsningar som finns. Att apparaten inte kan spela mp3 är helt oförståeligt. Lika dåligt är det att det inte går att koppla en transport/CD-spelare till den. Det är ju inte alltid som man har lust att rippa skivor innan man lyssnar på dom. Visst kan man spela i sin ordinarie CD-spelare (dom flesta har väl ändå en sådan) men att i sammanhanget inte kunna använda en av världens bästa DAC´ar känns i alla fall för mig som en mycket märklig begränsning.

I alla fall för mig är inte logiken och prissättningen lika solklar som för många av er andra. Som jag ser det är tex Klimax DS inte bara prissatt efter ljudkvaliteten utan även efter byggkvalité, "feeling" i handhavande och "sex appeal". Det ljudande resultatet är jag övertygad om att Linn skulle kunna prestera till en MYCKET lägre peng. Och det kommer man att göra, till andra serier av apparater.

Idag är det för övrigt relativt sällsynt med så goda inspelningar att de gör DS-konceptet rättvisa. Som älskare av (även) modern musik är det bara att inse att på Linnrecords sortiment blir man ganska mager. Det som finns där är (ofta) av bra musikalisk kvalitet men speciellt spännande kan man knappast beskylla det för.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det är klart att den blir ett klipp om jag gissar rätt. Men DS är faktiskt rätt mycket billigare är CD12 och kostar inte så mycket mer än Klimax Kontrol. Jag inbillar mig också att Linn vill ha ett ganska stort prisgap mellan Akurate och Klimax. Eller?
Huh 40 000kr mer är väl ganska mycket men det är klart lätt att bli fartblind på den nivån :)

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Per skrev:
Quote:
Christian skrev:
Jag tror inte att Linn kommer att lansera en Akurate DS som är billigare OCH bättre än Akurate CD. Det borde någon på deras marknadsavdelning sätta stopp för.

Varför borde någon på marknadsavdelningen sätta stopp för introduktion av en nyare, billigare, flexiblare och bättre produkt på marknaden?
Jag menar givetvis inte att de ska sätta stopp för introduktionen. Vad jag menar är att för att hålla en vettig linje rent marknadsmässigt så måste en produkt som är bättre även kosta mer. Annars finns det ju inget berättigande för den dyrare. En sak är att en gammal produkt som utgår ersätts av en billigare bättre, det är ju vanligt, men att ha en billigare produkt i sortimentet som är bättre än en dyrare, det funkar inte.

mvh
C

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Vad jag menar är att för att hålla en vettig linje rent marknadsmässigt så måste en produkt som är bättre även kosta mer. Annars finns det ju inget berättigande för den dyrare. En sak är att en gammal produkt som utgår ersätts av en billigare bättre, det är ju vanligt, men att ha en billigare produkt i sortimentet som är bättre än en dyrare, det funkar inte.
Det beror ju förstås på hur man definierar "bättre". Anslutningsmöjligheter, flexibilitet, fysiskt utseende (passar med andra apparater tex), inställningsmöjligheter och anpassning etc är flera parametrar som har betydelse utanför de rent ljudmässiga. För mig skulle en DS som låter lika bra som en Majik CD men som accepterar mp3, har anslutning av en cd-transport och/eller andra digitala apparater, kan strömma radio från Internet, kanske tom hantera video... vara en betydligt mer prisvärd apparat än dagens DS, även till samma pris.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Vad jag menar är att för att hålla en vettig linje rent marknadsmässigt så måste en produkt som är bättre även kosta mer. Annars finns det ju inget berättigande för den dyrare. En sak är att en gammal produkt som utgår ersätts av en billigare bättre, det är ju vanligt, men att ha en billigare produkt i sortimentet som är bättre än en dyrare, det funkar inte.
Tar bara ett i raden av exempel där Linn gör just detta; Akurate CD för dryga 60rök, Uni 1.1 för ca 100k.
Tänk även på att Unidiskarna, de rena CDspelarna o DS-serien är olika produktserier.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten skrev:
Quote:
Christian skrev:

Tar bara ett i raden av exempel där Linn gör just detta; Akurate CD för dryga 60rök, Uni 1.1 för ca 100k.
Tänk även på att Unidiskarna, de rena CDspelarna o DS-serien är olika produktserier.
Visserligen har ju 1.1 fler funktioner men ok, I see your point.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Akurate CD för dryga 60rök, Uni 1.1 för ca 100k.
Fast 1.1:an är väl lite ett olycksfall i arbetet numera? De kan inte sålt många sedan Akurate CD kom.. Är mycket förvånad att de inte sänkt priset än, finns det någon som vill betala 45kkr för 1.1:ans idag tämligen daterade videobitar? (Inte för att de inte är bra, för det är de helt klart.)

Akurate CD vs Unidisc 1.1 är väl närmast undantaget. Klimax Kontrol vs Kisto skulle kunna sägas vara ett annat om man anstränger sig.. finns det några fler exempel? (Knektprylar räknas inte... ;) )

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00