sportbilsentusiasten wrote:
Nu är du fånig Bill!
När det gäller grundfrågan så är det smartaste av Linn att göra prestanda/prisförhållandet ASBRA så de säljer massor. Linn vill väl få alla CDspelarkunder att byta apparat o köpa musik från Linn Web.
Marknaden torde vara avsevärt stor!
Är ju ytterst få av kunderna som kan köpa Klimax DS.
DS säljer in konseptet - de stora pengarna kommer från Majik DS/Akurate DS försäljning med tillhörande musikförsäljning...
Jaja, bara retas lite
Visst är det så att (Klimax) DS är till för att sälja in konceptet. Och den låter ruskigt bra, det är ju bara att kapitulera. Men det är också till ett ohyggligt pris, speciellt med tanke på de begränsningar som finns. Att apparaten inte kan spela mp3 är helt oförståeligt. Lika dåligt är det att det inte går att koppla en transport/CD-spelare till den. Det är ju inte alltid som man har lust att rippa skivor innan man lyssnar på dom. Visst kan man spela i sin ordinarie CD-spelare (dom flesta har väl ändå en sådan) men att i sammanhanget inte kunna använda en av världens bästa DAC´ar känns i alla fall för mig som en mycket märklig begränsning.
I alla fall för mig är inte logiken och prissättningen lika solklar som för många av er andra. Som jag ser det är tex Klimax DS inte bara prissatt efter ljudkvaliteten utan även efter byggkvalité, "feeling" i handhavande och "sex appeal". Det ljudande resultatet är jag övertygad om att Linn skulle kunna prestera till en MYCKET lägre peng. Och det kommer man att göra, till andra serier av apparater.
Idag är det för övrigt relativt sällsynt med så goda inspelningar att de gör DS-konceptet rättvisa. Som älskare av (även) modern musik är det bara att inse att på Linnrecords sortiment blir man ganska mager. Det som finns där är (ofta) av bra musikalisk kvalitet men speciellt spännande kan man knappast beskylla det för.
/ B