selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Bra eller dåliga pressar på CD / LP https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=3883 |
Page 2 of 3 |
Author: | Bill50x [ Tue Oct 30, 2007 19:29 ] |
Post subject: | |
Christian wrote: Jag menar på vinyl inte CD. Tänkte att eftersom det är en mera mekanisk hantering så borde pressar etc slitas efter hand. Visste man direkt att det skulle göras en stor mängd (vinyl)-skivor så gjorde man först en gravering, sedan gjorde man en kopia på denna. Denna kopia användes som grund för att göra "mödrar" (eller var det fäder?) som det kundes pressa skivor ifrån. Detta eftersom man bara kunde pressa ett visst antal skivor från en gravering (minns inte hur många, men det var nog bara några tusen). / B |
Author: | sportbilsentusiasten [ Tue Oct 30, 2007 19:45 ] |
Post subject: | |
Bill50x wrote: Så länge man har masterbandet kvar kan man alltid gravera nya pressmatriser till vinylen. Skillnaden i kvalitet blir identisk så länge man graverar med samma inställningar. Är först när man har mastern som en datorfil som man kan lagra över tid. |
Author: | Bill50x [ Tue Oct 30, 2007 19:51 ] |
Post subject: | |
sportbilsentusiasten wrote:
![]() Men, digitala data lever inte säkert heller. Vad är det som säger att vi kan läsa samma typer av filer om 20 år? Hur många här kan läsa 5 1/4" disketter? Är mp3 gångbart om tio år? Finns programmen kvar att läsa sådana, eller måste alla data konverteras om? Vad tappar vi (i ljudkvalité) i en eventuell konvertering? / B |
Author: | JohanR [ Wed Oct 31, 2007 12:46 ] |
Post subject: | |
Quote: Så länge man har masterbandet kvar kan man alltid gravera nya pressmatriser till vinylen. Skillnaden i kvalitet blir identisk så länge man graverar med samma inställningar. Enligt Stan Ricker (en av världens mest välrenomerade gravörer, och fortfarande aktiv http://www.rickermaster.com/ (Det kostar faktiskt bara ca 1000 kronor att få en skivsida graverad, man blir sugen)) så påverkar mängden återanvänd vinyl exempelvis "stunsen" i diskanten. Sen hårdnar tydligen vinylen med åldern, en skiva låter inte likadant efter 20 år! Hur många variabler som helst, det är väl sånt som gör vinyl så spännande ![]() ![]() JohanR |
Author: | Bill50x [ Wed Oct 31, 2007 12:55 ] |
Post subject: | |
JohanR wrote: Hur många variabler som helst, det är väl sånt som gör vinyl så spännande ![]() Jag menade att detekniska förutsättningarna finns för att det ska låta likadant mellan 1:a och n:te pressningen. Precis som digitalt, där kan också ljudet variera beroende på hur digitala kopior konverteras och hanteras. Men i allt annat har du givetvis rätt, det finns många variabler som spelar in. / B |
Author: | JohanR [ Wed Oct 31, 2007 13:53 ] |
Post subject: | |
Quote: menade att detekniska förutsättningarna finns för att det ska låta likadant mellan 1:a och n:te pressningen. Precis som digitalt, där kan också ljudet variera beroende på hur digitala kopior konverteras och hanteras. Vore intressant om någon gjorde en skiva på både CD och vinyl paralellt där båda behandlades lika, exempelvis om man använde en limiter för diskanten vid graveringen av LP'n använde man samma limiter vid mastringen av CD'n (eller helst ingen alls, Linn graverade ju utmärkta skivor på åttiotalet utan någon som helst processning). Och sedan noggrannast möliga hantering i efterföljande led. Jag gissar att skillnaden skulle bli väldigt liten. JohanR |
Author: | Bill50x [ Wed Oct 31, 2007 15:45 ] |
Post subject: | |
JohanR wrote: Vore intressant om någon gjorde en skiva på både CD och vinyl paralellt där båda behandlades lika, exempelvis om man använde en limiter för diskanten vid graveringen av LP'n använde man samma limiter vid mastringen av CD'n (eller helst ingen alls, Linn graverade ju utmärkta skivor på åttiotalet utan någon som helst processning). Och sedan noggrannast möliga hantering i efterföljande led. Jag gissar att skillnaden skulle bli väldigt liten. Men en sådan här test är bara intressant som studium, det görs väl inga analoga inspelningar längre? Och jag har svårt att tro att en CD eller en DS skulle låta sämre än en vinyl - om man utnyttjar de digitala medierna till sin fulla potential. Det är man långt ifrån idag. / B |
Author: | Mindrunner [ Wed Oct 31, 2007 16:26 ] |
Post subject: | |
Är själv hobbymusiker och har en hemstudio som jag hobbyproducerar i har dock ej själv någon gammal flerkanalsbandare men jag läser mycket om musik produktion och har även gått en utbildning inom detta och det finns många som använder gamla bandare för att lajna ut signalen från datorn in på bandaren sen tillbaka till datorn för att få en mjukare analog känsla på en kanal eller ett instrument pålägg och det finns dom som spelar in på bandare än idag det har kommit tillbaka ungefär som vinylen Det är ju dock ej så vanligt |
Author: | Bill50x [ Wed Oct 31, 2007 20:11 ] |
Post subject: | |
Mindrunner wrote: Är själv hobbymusiker och har en hemstudio som jag hobbyproducerar i / B |
Author: | Mindrunner [ Thu Nov 01, 2007 09:58 ] |
Post subject: | |
Bill50x wrote:
göra jämförelsen mellan vinyl och cd går väl alldeles utmärkt Det är ju samma inspelade matrial och samma mix sen törs jag inte säga om masteringen är exakt samma idag när man tillverkar en vinyl eller cd det kanske behöver justeras för respektive media det ska ligga på ex.man måste skära lite i diskanten för cd eller man får skära lite i basen för vinyl det vet jag inget om men man borde ju göra så bra master som möjligt för båda formaten om man inte är partisk och tänker nu f-n ska vi göra mastern till vinylen mycket bättre en till cd men det tvivlar jag ju starkt på... |
Author: | Mindrunner [ Thu Nov 01, 2007 10:31 ] |
Post subject: | |
Lite intressant läsning http://www.rogernichols.com/EQ/EQ_91-10.html We played the tapes back both ways, and came to the conclusion that the music sounded better when we used the analog outputs and the analog mastering console for any final adjustments. This method of producing albums; digital multi-track, digital mix machine and analog mastering console would mean that we should have labeled the CDs "DDA". The record company wouldn't do it. They said that since the CD was digital they were going to make it "DDD". Oh well, you can't win 'em all. |
Author: | Mindrunner [ Thu Nov 01, 2007 11:14 ] |
Post subject: | |
Mindrunner wrote:
|
Author: | Bill50x [ Thu Nov 01, 2007 11:34 ] |
Post subject: | |
Mindrunner wrote: Nu hängde jag inte riktigt med idag är ju 99%? inspelat digitalt så att göra jämförelsen mellan vinyl och cd går väl alldeles utmärkt ![]() Frågan är dock vilka slutsatser man kan dra av jämförelsen. Jo, inspelning och mix är nog ofta(st) samma oavsett om man sedan pressar CD eller vinyl. Men det är inte helt säkert. Bland de större bolagen är det nog så men jag tror mig minnas ha läst att några små svenska independentbolag har gjort "fetare" mixar till vinylsläppet. Men problemet är mastringen. För VAD är "bättre"? Det är inte så att man på något sätt vill bevisa att vinylen är bättre. Vad man däremot tar hänsyn till är att de olika formaten spelas i helt olika miljöer. Vinyl köps av människor som generellt har högre krav (hoppas jag....) Skivornas spelas i en miljö som man har någorlunda koll på. Men hur ser det ut på digitalsidan? Kan du ha en lika dynamisk mix för musik som ska avlyssnas i en mp3-pinne på tunnelbanan jämfört med en som avlyssnas i lugn och ro hemma? Du har reklamradion att ta hänsyn till. Där gäller det att låta högst. Likaså är det så att ju närmare max du ligger med signalen ju längre räckvidd får du. Det betyder fler potentiella lyssnare och därmed högre reklamintäkter. I den digitala världen är "bättre" kanske inte alls synonymt med vad vi med bra anläggningar och generellt högre krav tycker. Det har varit en del diskussioner med ljudtekniker inblandade på Faktiskt och det har till och med laddats upp olika mixar som smakprov. Vad som låter "bra" är inte alls så självklart som vad man kanske skulle tycka här. Om man skulle utnyttja digitala medias fulla potential (CD och Master Series, typ) skulle dessa troligen låta bättre än vinyl. I alla fall så länge inspelning och master är gjorda digitalt. En ren analog kedja kanske möjligen skulle kunna förmedla något i musiken som filtreras bort i digitaliseringen. Men detta är ju i dagsläget en helt akademisk fråga eftersom det inte görs några helt analoga produktioner längre. Det finns ytterligare en aspekt på vad som är "bra" och "bättre". Nämligen om det är "musiken" eller "ljudet" vi pratar om. För det kan ju faktiskt vara så att även en ihoppressad reklamradioanpassad digitalmix svänger bättre på en DS än på en Majik. I mitt tycke bär det mig dock emot att spendera så mycket pengar på avspelningsutrustning när man matar grejorna med rena dyngan. Men visst, gåslever och champagne är ju samma sak oavsett om man sitter i en svinstia eller på Fina Krogen. Själv sitter jag dock hellre på Fina Krogen och äter falukorv ![]() / B |
Author: | Bill50x [ Thu Nov 01, 2007 11:41 ] |
Post subject: | |
Mindrunner wrote: Förtydligande och då menar jag ju givetvis inte sönderkomprimerade CD utgåvor utan i de fall det gjorts en seriös master i båda fallen.... För det är väl inte så att ens musiksmak styrs av vad som låter bra eller inte? "Sedan jag sålde huset och uppgraderade till Klimta DCD-24 så låter även mina gamla punkskivor bra och den där turkiska jazzen jag tyckte lät så mesig och intetsägande tidigare låter numera helt underbart rytmiskt och medryckande" / B |
Author: | Mindrunner [ Thu Nov 01, 2007 11:56 ] |
Post subject: | |
Absolut det är ju en väldig skilland vad produkten är ämnad att spelas men jag menade om man skulle ta ett exemplar som är utgivet på CD och Vinyl som båda har mastrats bra innan loudness racet började Det borde gå att hitta en sådan skiva som har bra produktion på vinyl och som är gjord bra och dynamiskt på CD också Och givetvis så skiljer det ju på vad det är för musikstilar osv Skrev det i denna tråd http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t ... c&start=30 |
Page 2 of 3 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |