selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik!
Inte nog med det!
Därefter säljer du filerna till mig för en femhundring, då betalar jag bara 70 öre per skiva och fördubblar min skivsamling
Sedan kan du sälja filerna om och om igen tills du får massor av pengar.
Big bisniss (engelska är ostavbart).
Jag vet att det kan kännas omoraliskt att kopiera musik, men verkligheten är en gång för alla förändrad och skivindustrin kommer aldrig mer få kontroll över musiken.
Om artisterna vill tjäna pengar får de väl åka ut och turnera, alltså jobba lite för brödfödan precis som alla andra.
Jag tycker bara att de gnäller!!!

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Av de 150:- (?) som en ny CD kostar så går c:a 10 till artisten och producenten, de pengarna betalar jag mer än gärna! Däremot så klarar jag mig utmärkt utan att finansiera skivbolagsvinster och en oerhörd massa reklam för skitmusik som producerats för att den bedöms passa så många som möjligt!

Stim har redan ett system för att ersätta upphovsrättsinnehavare för musik som spelas i radio och TV, ett liknande system som ersätter upphovsmannen för ersättning för antal nedladdningar kommer säkert att komma så småningom.

Eller så kan artister själva sälja musik via nedladdnig på internet, jag betalar gärna 10 - 20 pix på det sättet för en skiva jag gillar!

Det kommer dock inte att hindra mig från att kopiera Simons skivor ;)

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Om ni har rätt, borde jag alltså i nuläget rippa mina drygt 700 CD-skivor och därefter sälja rubbet inklusive min Ikemi snabbt som tusan. På så sätt har jag en anselig hög med pengar som skulle kunna delfinansiera större delen av en kommande Akurate DS. :D
Ja frågan är om du inte skulle göra det. Om ett par-tre år kommer du ju ändå inte att använda dem, annat än om tar ned dem från vinden för att visa någon ett fint omslag eller liknande. Och Anta att det kommer en Akurate DS men samma pris som Akutrate CD men högre prestanda än CD12 och en Majik DS som iaf är bättre än 1.1 Det blir ju med CDspelarna som med VHS spelarna, det spelar ingen roll hur billiga de blir, för ingen kommer att vilja ha dem! Eller det blir ju ännu värre, för de nya maskinerna kan ju spela alla gamla CDskivor!

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
En till reflektion: Jag har ingen LP12 idag. Jag skulle vilja ha en. Först och främst för ljudkvalitén. Men sedan också för obekvämligheten.

Sug på den, OBEKVÄMLIGHETEN...

Vad jag menar är att "när det var då" så spelade artister in en skiva med ett antal låtar och jag är tveksam till att man slumpade fram ordningen på dessa. Nej jag tror att man ville att allt skulle avnjutas i en speciell ordning. Jag märker idag på mig själv att det är hemskt lätt att sitta och Zappa mellan låtarna på en CD...
Jag tror du har en poäng här. Jag satt precis och tänkte något åt samma håll. Behovet av av att zappa runt faller drastiskt med apparater som spelar riktigt bra. Med en bra spelare är alla eller nästan alla låtar på en platta bra. Varför skall man då zappa - för att man kan? Det är klart att det är bra att kunna välja skiva enkelt, men det riktiga zapp-behovet har man nog mest på sämre apparater och i synnerhet MP3-spelare och iPod.s. Den stora vinsten, förutom den ljudmässiga, är som jag ser det just att man slipper ha en massa skivor som tar plats. Det räcker ju att man har några pärmar med konvolut framme (om man nu gillar att bläddra i riktiga konvolut) och skivsamlingen i några lådor i källaren.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis hardcore! Funktionen att snabbt hoppa mellan spår har ju funnits på alla CD-spelare jag ägt (alla som har tillverkats I guess) och det är en funktion som jag i princip aldrig använder. Ok, förutom på Lalehs första platta (Sorry Bill!)! :oops: Skulle aldrig få för mig att köra random eller något liknande på en skiva. Det egentligen enda tillfället som det är bekvämt med CD-spelarens snabba låtbyten är faktiskt när jag gör A/B-jämförelser, ffa vid injustering av högtalare... :D

Personligen kommer jag däremot mer sakna bläddrandet bland konvoluten i ett hårddiskbaserat system. Brukar ju som sagt alltid sitta ner med texterna när jag lyssnar in mig på en ny platta.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Personligen kan jag tycka att känslan i att lägga på en LP, med stort konvolut, pick up etc är lite speciell. Jag känner dock inte alls samma känsla när jag ladda en cd-spelare.

Ang att man vill byta låter så ser jag nog lite annorlunda på det. Jag anser inte att all musik är bra på en Linn-rigg. Lika lite som att jag tycker att alla artister är lika bra. Tvärtom så kan jag nog säga att 80% i en skivbutik skulle jag inte lyssna på även om jag hade en DS idag, på samma sätt som att jag skulle hellre gå på en (1) konsert med Bryan Ferry än 10 med Carola, Red Nex etc. Jag tycker inte heller att alla låtar är lika bra på ett album.

Därför ser jag det som en trevlig fördel att kunna hoppa från en särskild låt jag gillar av tex B Ferry till en annan av Mark Knopfler. Men gillar man att röra lite på sig mellan låtarna så har man ju den möjligheten också med DS. Det är ju bara att trycka på pause och sedan ta en vända och sedan sätta sig igen.

Jag tror att om/när det dyker upp bra DS spelare från konkurrenter, så kan linn inte fortsätta att sälja sina vanliga spelare. Jag skulle i alla fall inte köpa tex en Akurate om Naim har en spelare som är bättre, till halva priset och med bättre funktioner. Och varför skulle föresten Linn ligga och tjuvhålla på nya bättre produkter för att sälja gamla. De tjänar ju samma pengar på de nya som på de gamla. Enda resultatet skulle ju bli att man på sikt tappar kundernas förtroende och blir sett som en bakåtsträvare. Vidare kan det nog snart uppstå en situation där folk som vill uppgradera ligger och väntar på en billigare DS istället för att köpa en Akurate.

Linn är väl lite unikt så till vida att deras fans är ofta väldigt lojala, så det kan nog ge Linn en liten kortsiktig respit, men jag tror ändå att relativt fort så måste man komma med ngt matchande konkurrenterna annars vänder sig nog kunden till någon annan tillverkare.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Personligen kan jag tycka att känslan i att lägga på en LP, med stort konvolut, pick up etc är lite speciell. Jag känner dock inte alls samma känsla när jag ladda en cd-spelare.

Ang att man vill byta låter så ser jag nog lite annorlunda på det. Jag anser inte att all musik är bra på en Linn-rigg. Lika lite som att jag tycker att alla artister är lika bra. Tvärtom så kan jag nog säga att 80% i en skivbutik skulle jag inte lyssna på även om jag hade en DS idag, på samma sätt som att jag skulle hellre gå på en (1) konsert med Bryan Ferry än 10 med Carola, Red Nex etc. Jag tycker inte heller att alla låtar är lika bra på ett album.

Därför ser jag det som en trevlig fördel att kunna hoppa från en särskild låt jag gillar av tex B Ferry till en annan av Mark Knopfler. Men gillar man att röra lite på sig mellan låtarna så har man ju den möjligheten också med DS. Det är ju bara att trycka på pause och sedan ta en vända och sedan sätta sig igen.

Jag tror att om/när det dyker upp bra DS spelare från konkurrenter, så kan linn inte fortsätta att sälja sina vanliga spelare. Jag skulle i alla fall inte köpa tex en Akurate om Naim har en spelare som är bättre, till halva priset och med bättre funktioner. Och varför skulle föresten Linn ligga och tjuvhålla på nya bättre produkter för att sälja gamla. De tjänar ju samma pengar på de nya som på de gamla. Enda resultatet skulle ju bli att man på sikt tappar kundernas förtroende och blir sett som en bakåtsträvare. Vidare kan det nog snart uppstå en situation där folk som vill uppgradera ligger och väntar på en billigare DS istället för att köpa en Akurate.

Linn är väl lite unikt så till vida att deras fans är ofta väldigt lojala, så det kan nog ge Linn en liten kortsiktig respit, men jag tror ändå att relativt fort så måste man komma med ngt matchande konkurrenterna annars vänder sig nog kunden till någon annan tillverkare.
Jag slutar aldrig att förvånas över att musik som jag tidigare trodde var i det närmaste olyssningsbar och meningslös plötsligt kan vara fullt njutningsbar på en nog bra anläggning. Nu hör det kanske till att jag är rätt långt från kultursnobb utan kan tycka att även tonårs-pop kan vara kul bara musikerna får det att svänga.

När det gäller lojala kunder så skulle jag gissa att vi är mycket få som är beredda att pröjsa för att det står Linn på en apparat om det finns en annan som är bättre, möjligen om konkurrenten hade allvarliga kvalitetsproblem eller dyl.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det förvånar inte mig det minsta att musik blir bättre om man har en bättre anläggning. Det är liksom hela anledningen till varför jag har satsat pengarna på den och jag har varit med om så många gånger att musiken blir bättre om man uppgraderar.

Men personligen vill jag ändå påstå att för mig är absolut grunden för njutningen är ändå vilken artist/musik jag lyssnar på. Carola blir inte bra i mina öron oavsett hur många slutsteg jag har kopplat till högtalarna. Jag lyssnar hellre till Kent i bilstereon än Brittney Spears via Klimax, men som sagt vi är alla olika och har olika smak.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carola har en grym röst och tre fyra extremt bra låtar. Synd att du inte kommer på forumträffen så att jag kan övertyga dig :)

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT: Visst har Carola grymma låtar, men jag personligen slipper gärna höra dem framförda av henne! Ta tex låten "Evighet", en låt som i mina öron är ordentligt plågsam i Carolas version, men med Tomas Andersson Wij lyfter den däremot rejält:

http://www.youtube.com/watch?v=1lmtn76n5sI

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
en låt som i mina öron är ordentligt plågsam i Carolas version, men med Tomas Andersson Wij lyfter den däremot rejält:
Nej tvärt om.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carola kan vi gärna diskutera under "musik" (varför man nu skulle göra det), men vad tror ni om begagnatpriset på CDspelare?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det är möjligt att det kommer gå ned beror ju som sagt var hur många som hoppar på det nya tåget om alla vill ha sina "samlningar" på en hårddisk istället för fysiskt, visst CD skivor är inte snygga i mitt tycke men jag är ändå inte beredd att packa ned dom i en kartong (även om jag är en vinyl junkie :wink: ) men som sagt var det ena behöver ju inte utesluta det andra även jag har funderat på att skaffa mig en typ Squeezebox men inte har jag tänkt stoppa undan eller sluta köpa Vinyl eller CD bara för att man skaffar sig en sådan

Men det är klart med en DS så kan den fungera både som en "partyspelare" och även för "seriös lyssning"

Men köper man en Soundbridge eller Squeezebox så tror jag att den använder man som partyspelare/bakgrunds musik och när man ska "get down to some serious lisning" så plockar man fram vinylen :D

Med DS som jag ej hört själv men som låter bättre en Akurate CD ,CD12 osv så är ju inte frågan om ljudkvaliten det finns ju alla kvalitets behov på marknaden idag allt från Soundbridge till Klimax DS utan det avgörande är ju helt i vilken form man föredrar att ha sina alster på

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
...Men köper man en Soundbridge eller Squeezebox så tror jag att den använder man som partyspelare...
Du menar partydödare!? Finns det mycket bättre tillfällen att spela på en Linn-stereo?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Mindrunner wrote:
...Men köper man en Soundbridge eller Squeezebox så tror jag att den använder man som partyspelare...
Du menar partydödare!? Finns det mycket bättre tillfällen att spela på en Linn-stereo?
Helt sant 8)

Det är som med Tuborg "När låter en Linn rigg som bäst? var gang!" :lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00