selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara så att jag fattar.. vad menar ni med "högt"? Jag spelar sällan över 75 (akiva/linto/klimax kontrol) på försteget.. är det att betrakta som högt?

Vad händer när den inte räcker till - bottnar den?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Äsch, det finns faktiskt inget alternativ till att höra den själv. ;) Får nog hoppa över det här tillfället.
Varför inte gå till en Linnhandlare o hör 221 innan du släpper tanken. Synd att missa en bra deal, vi alla tycker ju olika.

75 på Kontrol är högt men nog vill jag spela högre allt.
70 brukar vara vara min lägsta nivå.
80-85 brukar vi köra film på.
Detta på Unidisk, Linto kanske lämnar högre utspänning...
Men då jag hörde 221 var inte problemet att den bottnade, det var att den inte bidrog direkt.
Det problemet har man ju oavsett volym.

Till stativare typ Katan o 212 gör 221 nytta, men till 242 nej inte nämnvärt.

Glömde att du kör aktivt. Ja från 2*5125 är det dyrt att ta nästa steg, men då din källa/pre är maxade skulle jag låna hem 100/200w chakra, Twin, Solo 221, 345 för att testa kombinationer.
Kan ju testa några produkter i taget!
Då är du beredd n gång det dyker upp beggade prylar.
242 ska du behålla!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Glömde att du kör aktivt. Ja från 2*5125 är det dyrt att ta nästa steg, men då din källa/pre är maxade skulle jag låna hem 100/200w chakra, Twin, Solo 221, 345 för att testa kombinationer.
Jo.. nog hade jag föredragit att höra 221 innan jag fattar något beslut, men jag kan dels inte tänka mig att gå och få den demad hos en handlare om jag vet att jag avser att köpa den privat, och dels är det 25 mil till närmsta handlare - att låna hem saker skulle betyda en nätt biltur på totalt ca 100 mil. :roll: Och tyvärr för ju dessutom Tonläget generellt varken Klimax eller Artikulate-grejerna. (För övrigt är det inte 5125, utan C5100, som jag använder.)

Tack för all input! Jag tror jag kommit över det värsta suget. ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 21:25 
Site Admin
Site Admin

Finns inte möjlighet att få låna hem den från säljaren då? Så gjorde jag då med mina Tukan när jag sålde dem för ett par år sedan, killen bodde bara en km från mig så vi promererade helt enkelt över till honom med dem. Så hördes vi dagen därpå och han behöll/köpte dem.

Nu är det nästan 10 ggr så mycket pengar det handlar om men finns säljaren i närheten kan han väl stå ut med att ta hem den till dig så får ni prova där ett par timmar. Erbjud honom en peng för besväret om du inte köper den så har jag svårt att tro att han ska neka. Kan inte finnas sååå många intressenter av en sub i den prisklassen vi pratar om.

Last edited by Sony on Mon Oct 01, 2007 21:46, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe.. nej, det är nog sant, men killen bor i södra Tyskland. Hemlån är inte aktuellt. ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 21:44 
Site Admin
Site Admin

Hehe, anade att han inte direkt bodde i Malmö med tanke på hur ovanliga de är, men Tyskland var väl långt för att kunna prova först kanske. :D

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Jo.. nog hade jag föredragit att höra 221 innan jag fattar något beslut, men jag kan dels inte tänka mig att gå och få den demad hos en handlare om jag vet att jag avser att köpa den privat, och dels är det 25 mil till närmsta handlare - att låna hem saker skulle betyda en nätt biltur på totalt ca 100 mil. :roll: Och tyvärr för ju dessutom Tonläget generellt varken Klimax eller Artikulate-grejerna. (För övrigt är det inte 5125, utan C5100, som jag använder.)

Tack för all input! Jag tror jag kommit över det värsta suget. ;)
Grym koll man har, C5100 ska det ju vara :oops:

Men du som köpt så pass mycket av Anders har väl inga problem att låna hem prylar. Var bara helt öppen.
Eller också demar du grejjerna hos mig eller någon annan i GBGtrakten med större lyssningsrum än Anders lilla bakficka :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe.. i ditt lyssningsrum är jag fullständigt övertygad om att man inte märkt en 221-sub. ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Hehe.. i ditt lyssningsrum är jag fullständigt övertygad om att man inte märkt en 221-sub. ;)
:D

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har hört med/utan 221 på 242 passivt med med Twin alt Solo.

Skippa 221!
Minimal skillnad o KLART större hopp (mer/bättre bas) om man gick från Twin till Solo.
O inte spelade vi högt heller...

221 är en vekis som inte bidrar med något egentligt till bra fullrangeburkar som 242.
Tror inte heller att 2st hjälper upp det hela.

Troligen bättre att gå aktivt om man nu vill ha mer/bättre bas. (eller pröva Solo, Melodik alt 345)
Säger du inte emot dig själv här? Brukar du referera till 242 som full-register-burkar? Själv tycker jag inte riktigt att de lever upp till epitetet, även om den bas de har är riktigt bra och i synnerhet med bra förstärkeri. Om en 221:a inte ger varken till eller från lär den inte vara rätt installerad! Om rummet är stort alt. bassugande så lär den dock bottna vid hög volym och ogynsamt material (riktigt låg bas).

Jag skulle gissa att något inte var riktigt optimalt då du gjorde jämförelsen.

Att man får bättre bas med t.ex. Solo lär ligga bortom all tvivel, men att de också skulle gå nämvärt djupare med Solo än t.ex. C2200 tror jag inte riktigt på. Uppfattas som djupare - ja, men det lär snarare bero på att det skräpar mindre i de övre registren vilket minskar maskeringseffekten.

Dessutom tror jag inte Linn har så dålig koll att de skulle inkludera 221:an i Akurat systemet om den inte tillförde något väsentligt.

Om det är rätt väg att gå för teatime:s del är det svårare att svara på. Jag tror att han måste pröva en hemma! Att 221:an är bra är otvivelaktigt. Om den är bra nog i hans installation är en annan sak.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Säger du inte emot dig själv här?
Jo, lite
Får väl skriva en uppsats då då så ni förstår bättre, hehe...
242 ger bas hela vägen ner men inte med samma tryck som de större burkarna.
Lite samma sak med 221, grymt exakt o bra men inga disconivåer.

Har hört 221 i fler sammanhang, väldigt bra ihop med småburkar ÄR de!
Ägaren i Luleå körde med 242 + 2st 12.45 sizmik. (=2st subbar med dubbla storleken mot 221)
Visar lite vad som krävs till 242...

Dessutom...Kalle har intallerat en Melodik med 350´or o jag testat 345 med Komri - bättre med subben. Men de är ju stora as.

221 ingår i Akurate serien som 5.1 sub.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såg just annonsen av 221/212 i Uppsala. Ett kalastillfälle att höra med/utan sub på stativare.
Missa inte det!

Fredrik trimmade även in mina 212/345 så du kan även fråga honom om hans intryck.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00