selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
... att det verkar som att vi precis håller på att se början till en revolution och att inom en snar framtid kommer vi att få se fantastisk prestanda/kostnads-förbättringar.

Eller är det bara jag som missuppfattat det hela och att DS kommer att förbli ensam och de gamla vanliga CD-spelarna fortfarande kommer att tillverkas om 5 år?
DS kommer absolut inte vara ensam, men jag tror att ansträngningarna kommer att läggas mer på användarvänlighet och funktioner samt integrering med övriga system. Extrema skapelser som DS kommer att vara sällsynta utanför den innersta kretsen audiofiler. Gemene man (utan något nedvärderande i uttrycket) tycker redan att ljudkvaliteten är fullt tillräcklig men efterlyser istället en enklare hantering och en längre integrering mellan audio och video, mellan tv-/radioutsändningar med webbdito osv.

För mig är tex en stor brist med SB att den inte hanterar video. Och det gör ju inte DS heller.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det skulle i och för sig inte vara speciellt svårt att ha en video-uppackare för video-strömmen och en audio-uppackare för audioströmmen (Klimax DS el. dyl) bara man såg till att synka dessa!? Skulle bli en häftig hembio (tre el. fyra Klimax DS och en video-burk). :)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 13:09 
Moderator
Moderator

Det är mycket lättare att läsa in sina CD-skivor till hårddisken, än att läsa in DVD-filmer. Man kan dessutom köpa musik lagrad i filformat, men jag har inte sett att man kan köpa långfilm/tv-serier så. Eller vänta nu. Apple kanske säljer så. Fast dom använder å andra sidan ett properitärt format.

Av dessa skäl dröjer det nog till vi ser Movie DS, men det kommer nog.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 15:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En del skriver om att Squeezebox skulle ha en dålig digital utgång? På vilket sätt skulle den vara dålig? Stereophile hade väl inget att klaga på just digitalutgången snarare tvärtom. Volymen bör man ju inte reglera med Squeezebox då man tappar digital information.

Det hade varit väldigt intressant om Klimax DS hade haft en digital ingång där man fick plugga in en Squeezebox och jämföra slutresultatet.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 16:20 
Moderator
Moderator

Vilket skulle syftet vara att köra en squeezebox till en DS vara? Det är klart, man kan ju önska att DS:en själv är/blir lika användbar som en Squeezbox, med internetradio och annat.

Den riktigt häftiga tillämpningen för en DS skulle vara en mukvarudrivrutin för en mediadator som skickar data via Ethernet till en DS, men som för datorn presenterar DS:en som ett ljudkort. I så fall skulle ljud kunna skickas ut från valbara applikationer, till exempel videospelare, ljudredigeringsprogram eller annat. Detta vill jag ha!

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 16:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Vilket skulle syftet vara att köra en squeezebox till en DS vara? Det är klart, man kan ju önska att DS:en själv är/blir lika användbar som en Squeezbox, med internetradio och annat.
Finns många fördelar om det gick. Squeezebox är trådlös vilket är en fördel för den som inte vill dra tråd. Internetradio har du nämnt. Squeezebox klarar Apple Lossless samt använder iTunes-biblioteket vilket inte DS gör. Sen hade det varit kul att testa om Linns "data transport" är så mycket bättre än Squeezebox. Varför inte få testa att jämföra med en CD12 som transport till DS bara för testandets skull :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
per wrote:
Squeezebox är trådlös vilket är en fördel för den som inte vill dra tråd. Internetradio har du nämnt. Squeezebox klarar Apple Lossless samt använder iTunes-biblioteket vilket inte DS gör.
Om jag förstått saken rätt så kan DS ta emot från vad som helst så länge ettorna och nollorna kommer i rätt ordning. Dvs all hantering av dataströmmen och packetering till välljudande musik står DS för. I så fall borde det väl fungera alldeles utmärkt att koppla en SB till DS, bara det finns någon lämplig ingång.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 19:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Mikael2 wrote:
per wrote:
Squeezebox är trådlös vilket är en fördel för den som inte vill dra tråd. Internetradio har du nämnt. Squeezebox klarar Apple Lossless samt använder iTunes-biblioteket vilket inte DS gör.
Om jag förstått saken rätt så kan DS ta emot från vad som helst så länge ettorna och nollorna kommer i rätt ordning. Dvs all hantering av dataströmmen och packetering till välljudande musik står DS för. I så fall borde det väl fungera alldeles utmärkt att koppla en SB till DS, bara det finns någon lämplig ingång.

/ B
Jo DS klarar definitivt att avkoda men det finns tyvärr inga ingångar på den vilket jag tycker är en grov miss från Linn. :?

Att klämma dit några koax/toslink och en ingångsväljare är inte mycket begärt på en DAC tycker jag.

För mig faller DS bort pga det "felet".

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Jo DS klarar definitivt att avkoda men det finns tyvärr inga ingångar på den vilket jag tycker är en grov miss från Linn. :?

Att klämma dit några koax/toslink och en ingångsväljare är inte mycket begärt på en DAC tycker jag.

För mig faller DS bort pga det "felet".[/quote]

:shock: Verkligen? Jo, för 140 tusen borde man kunna kräva detta. Men Linn kanske inte vill släppa några hum-hum över bron... Tänk om folk upptäckte att en enkel matning av data plus en långt billigare DAC låter lika bra?

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 12:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Topic? Ær det DS-tråden MKII?

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 13:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hahaha! Men allvarligt, ær det någon som kør med Squeezeboxen
eller? Har precis bestællt en, men givetvis ær man moddnings-sugen
nær produkten ær så billig. Har sett att Bolder Cables,(http://www.boldercables.com/servlet/Sea ... IFICATIONS)
har några moddar, men detta måste væl gå att gøra sjælv?

Ingen som sitter inne på några goda tips før att trycka ut max ur SBn?

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

madlim wrote:
Topic? Ær det DS-tråden MKII?
Sant, en hel del inklägg borde nog flyttas.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 17:21 
Site Admin
Site Admin

Som ni skribenter sagt känns det som sista två sidorna berör endast DS och inte det som rubriken säger.

De inlägg som främst berört Klimax DS och inte SB är flyttade till tråden Klimax DS - teknisk info. Säkerligen följde en del inlägg härifrån med som kanske borde lämnats kvar men ni får ha överseende med det. Alltid bedömningsfråga vad som är lite sidospår och vad som inte har med ämnet alls att göra.

Nu fortsätter vi här med sådant som har med TS:s första inlägg att göra:
bearW wrote:
Hej! undrar om det är någon som testat Squeezebox kopplad digitalt till tex ett 5103 eller en Exotik-DA. Vore så skönt att slippa skivorna!
läst lite på andra forum men de verkar inte riktigt ha greppat det här med source first direkt.
Vad jag vet kan man inte låna en Squeezebox någonstans, annars hade jag testat själv på min movie-Di.

PostPosted: Sun Oct 07, 2007 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är kort artikel i Stereophile om SB och deras "audiofil modell" Transporter. Tydligen blir SB väldigt mycket bättre om man kopplar den till en bättre DA-converter. Stereophile var väldigt förtjusta i Transporter. Den fick marginellt stryk av en spelare som heter Ayre, men som också ansågs vara bättre än Unidisk SC. Man kan ju givetvis diskutera rankings, smak etc men det antyder ju alla fall att det är en bra spelare som kan vara värd att ge en chans till provlyssning.

http://www.stereophile.com/mediaservers/207slim/

Det är nog inte otänkbart att SB med DA-convertern från en 5103 är sämre än en Ikemi. DA-convertern i 5103 anses vara ungefär som Numerik vilken ju är betydligt svagare än Ikemis DA. Det skulle vara intressant om han som hade en Ikemi, SB och 5103 någon gång skulle känna för att testa Ikemis transport med 5103:ans DA converter och sedan jämföra SB med samma DA.

Om SB med DA från 5103 ändå är en rätt bra lösning (som karik/numerik?) så bildar ju en beg 5103 och en SB en fantansiskt prisvärt budgetalternativ. Ett par tusen för en SB och ca 10 för en 5103 så hamnar man ju ändå under 15 för en så pass bra källa och försteg.

bearW wrote:
Hej! undrar om det är någon som testat Squeezebox kopplad digitalt till tex ett 5103 eller en Exotik-DA. Vore så skönt att slippa skivorna!
läst lite på andra forum men de verkar inte riktigt ha greppat det här med source first direkt.
Vad jag vet kan man inte låna en Squeezebox någonstans, annars hade jag testat själv på min movie-Di.

PostPosted: Sun Oct 07, 2007 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
...Om SB med DA från 5103 ändå är en rätt bra lösning (som karik/numerik?) så bildar ju en beg 5103 och en SB en fantansiskt prisvärt budgetalternativ. Ett par tusen för en SB och ca 10 för en 5103 så hamnar man ju ändå under 15 för en så pass bra källa och försteg.
... onekligen. Vore intressant att ta del av resultaten om någon som har mölighet skulle kunna göra jämförelsen. Detta skulle *i så fall* kunna vara ett bra tips att ge till någon som vill ha något bra för rimliga pengar. Denna fråga får man höra allt som oftast - på jobbet, kompisar, kompisars kompisar etc...

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00