selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva Keilidh med LK100 är väl bättre än passiva Ninka med LK140?
Vi skall ju faktisk hålla i budgeten annars är det väl ingen utmaning att skissa ihop ett bra system.
Efter detta kan pengarna läggas på källan.
Alternativet är väl snarare att köra Keilidh/tukan passivt och lägga mer på källan än att fläska på med dyra högtalare.

Vad är ett balanserat system?
Akurate CD/Majik kontrol/2st LK100 Keilidh
Är välbalanserat i min föreställningsvärld.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skaffa bättre arm (Akito2 eller Ittok), Adikt och Kinki phonosteg. Sen kan du spara vidare till högtalare eller ev slutsteg (byta till LK140?), ingen aning om vad dina Royd går för. Men phonosteg gör jättemycket! Jag har hört skillnaden mellan Kollektors inbyggda och Slipsik 2.0, den är ju inte liten om man säger så och Kinki skall ju vara bättre. Source first alltså.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är väl kanske snarast så att alla har sina preferenser hur man balanserar ett system. Men om man pratar om "balansera" vs "source first" så tycker man nog att man får mer glädje av sitt system om man lägger lite mer pengar längre bak i kedjan. Tex i det systemet du beskriver så skulle jag tro att man får en fantastisk förbättring per krona om man skjuter in ca 4000 kr till för ett par Ninka istället för Keilidh. Så om jag lägger ca 85tkr på källa och slutsteg så skulle jag inte snålat med de sista 4000 kr för att köpa på Keilidh istället för Ninka.

Om aktivt med LK 100 eller passivt med LK 140 är bäst vet jag dock inte, kanske är det tom så att det varierar beroende på om man har Keilidh eller Ninkas. Det kanske också är så att det är en fråga om smak ungefr som att vissa verkar föredra aktivt 5125 medan andra föredrar passivt 2250. Lk 140 är dock ett betydligt bättre slutsteg än LK 100.

Stephan wrote:
Aktiva Keilidh med LK100 är väl bättre än passiva Ninka med LK140?
Vi skall ju faktisk hålla i budgeten annars är det väl ingen utmaning att skissa ihop ett bra system.
Efter detta kan pengarna läggas på källan.
Alternativet är väl snarare att köra Keilidh/tukan passivt och lägga mer på källan än att fläska på med dyra högtalare.

Vad är ett balanserat system?
Akurate CD/Majik kontrol/2st LK100 Keilidh
Är välbalanserat i min föreställningsvärld.

mvh
Steffe

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grabbar lugn, nu var ju Wahlens budget 12000kr inte 100000kr! :wink:

Jag hade definitivt avvaktat Majik 140-släppet för att se hur det påverkar Ninkas begpris. För närvarande är Keilidh grymt prisvärda, men prisskillnaden upp till Ninka kanske krymper markant närmsta tiden.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det låter som en vettig ide att vänta in efterföljaren. Jag kan tänka mig att det finns rätt mycket Ninkas ute i stugorna och steget upp har ju tidigare varit rätt dyrt men nu när det kommer en efterföljare så tror jag att många gärna byter upp sig. Ninka är ju ingen fantastisk högtalare (det får man ju tyvärr inte för så "lite" pengar), men ändå ganska bra och jag tycker att att redan nu för ca 8-9 tkr så ger de bra värde för pengarna.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kanske talar i egen sak, men jag tvivlar på att Ninka blir mycket billigare begagnade för att det kommer en högtalare för dubbla (beg) priset.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag kanske talar i egen sak, men jag tvivlar på att Ninka blir mycket billigare begagnade för att det kommer en högtalare för dubbla (beg) priset.
Men glöm inte att den nya majik golvaren ska ersätta både espek och ninka. Det kan nog innebära att beggade espek sjunker till nuvarande beggade ninka priser och att ninka kommer att sjunka en del.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å andra sidan så är Ninka så mkt bättre än vad nya högtalare för
8-10.000kr kostar, det håller priset uppe också...

Allt handlar om vilket perspektiv köparen ser det från...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Adikt 3200kr
Ninka beg 8000kr (och uppåt Henriks är ju tokbilliga)

Du skulle ha köpt min Basik med Akito 1 och Adikt för 3000 och flyttat över Basik och K9 till Basiken och sålt den för 2000).

Efter det skulle jag ha köpt:
Akito 2B
Silverkabel
AV5125
aktiva kort

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Of topic, det här med begagnatpriset på Espek har jag funderat på.
Eftersom Majik 140 troligen är betydligt bättre än Espek så kommer antagligen priserna på begagnade burkar pressas ihop.
Speciellt om Espekägarna och Ninkaägarna börjar byta ut sina burkar.
Det kommer att bli många intressanta högtalare i 6000-12000kr klassen
Dessutom!
Om Chakra filtren förbättrar prestanda betydligt så att folk börjar byta till dessa så frigörs många gamla filter. vilket leder till bättre möjligheter att aktivera.
Snart måste ju den övriga HIFI-världen få upp ögonen för hur grymt bra Linns aktiva system är!
Jämför tex 2LK100 med aktiva Keilidh (jag är insnöad, jag vet) med godtycklig högtalare och förstärkare under 10000kr på tex HIFI-klubben.
Nog fasen måste väl Linnburkarna knäcka det mesta även enligt en tradionell "ljudmässig" bedömning?

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 19:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu börjar det bli intressant :D

jag har tidigare tänkt mer på det första alternativtet eller med 2 LK100 med det verkar vara svårt att få med delningsfilter och kablar i budgeten

henriklh
Quote:
Akito2b - 3500 (om det går att hitta en)
Adikt - 3500 (?)
Keilidh - 4500 (sena med stenfot
detta alternativ verkar helt klart vara intressant, tycker dock att Keilidh är snyggare än Nika :?
don Tomaso
Quote:
Adikt 3200kr
Vilket alternativ låter bäst? på CD resp LP

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 19:43 
Site Admin
Site Admin

Pediatrik wrote:
Grabbar lugn, nu var ju Wahlens budget 12000kr inte 100000kr! :wink:
Rådgivningen på forumet slår aldrig fel. Finns det någon tråd sedan forumet startade där trådskaparen kommit billigare undan än planerat? :D

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
Nu börjar det bli intressant :D

jag har tidigare tänkt mer på det första alternativtet eller med 2 LK100 med det verkar vara svårt att få med delningsfilter och kablar i budgeten

henriklh
Quote:
Akito2b - 3500 (om det går att hitta en)
Adikt - 3500 (?)
Keilidh - 4500 (sena med stenfot
detta alternativ verkar helt klart vara intressant, tycker dock att Keilidh är snyggare än Nika :?
don Tomaso
Quote:
Adikt 3200kr
Vilket alternativ låter bäst? på CD resp LP
Mitt på CD och Henriks på LP nu har jag bara hört Keilidh en gång för massa år sen men just den slutsatsen var enkel

PostPosted: Fri Sep 28, 2007 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wahlen wrote:
Jag har förmodligen 12.000 att spendera på att förbättra min anläggning och söker därför "second opinions".

idag har jag:
Källor: *LP 12, Lingo 1, Basik plus, K9 *Ikemi
Förstärkeri: Kollektor, LK100
Högtalare: Royd Eden (liknar Kan, utseendemässigt)

Det jag vill göra är
* byta ut K9 => Adikt
* andra högtalare, gärna golvhögtalare
* få mer sväng och lite mer bas, de nuvarande högtalarna lämnar inte ifrån sig så mycket bas. Vid en jämförelse på HF så gav tex Komponent 110 helt klart mer bas... och de är ju kännda för sin enorma bas :wink:

så vad säger ni...
Byt Lingo 1 till Lingo 2 = 5000kr. Byt Basik plus mot Akito 2b (el. Ittok LVIII, ej LVII) = 2500 kr. Byt Royd Eden mot Linn Unik (ev. på Kolumn), som är bättre än Kelidh (är jag väldigt säker på) = 3-3500 kr-R.Eden => 1500-2000 kr? Unik har mer bas än Komponent 110 tror jag. Med de ca: 3500 kr du har kvar köper du en Adikt. Senare kan detta system uppgraderas med först Lejonklou Kinki, kanske även en Trampolin II och sedan en beg. 5103. (Därefter Keel...) Det blir ett kanonfint system! (Även med Kolektorn.)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag testade min Lingo1 emot Tonlägets Lingo2 demoex för några veckor sedan. Och skillnaden var inte speciellt stor det tyckte både jag och Anders. Men det kan bero på att min Lingo1 är bra och inte utsliten. Har du en med dåliga kondensatorer då är skillnaden betydligt större. Mellanpriset skulle bli 7200:- för mig. Jag har för mindre pengar uppgraderat phonosteget Hudik till 2.0 och köpt en Trampolin2 och jag tycker den skillnaden blev betydligt större till en kostnad av 2400:-. Om jag var dig skulle jag starta med en ny pickup typ Adikt hittar du sedan en ny arm så flyttar du bara över den. Om du är ute efter mer sväng och bas så kör på Ninka jag har haft sådana och varit kanon nöjd. Skaffar du Unik eller någan liknande får du inget tryck utan sub. Jag har just nu lånat ett par Linn Kan IV och det är som att spela på ett par hörlurar i gemförelse med aktiva Ninka. Har du ett väldigt litet rum kanske små högtalare fungerar men inte hos mig.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00