Tack, låter vettigt. Men hur avgör man (som vinyl-lekman) om den skivspelare man tittar på har fräsch pick-up, tonarm mm.
Om det inte låter bättre än Classiken så känns det svårt att veta om det beror på att spelaren inte är nog bra eller om den inte är i bra skick
(Har fortfarande svårt att komma över en episod då jag glad i hågen bar över min (återigen nämnda Pioneers CD) till en korridorkompis Linnskivspelare för att spela samma skiva på cd resp vinyl. Det tog max 5 sek att inse att min cd var riktigt kass i jämförelse. Men frågan nu blir något annan då Pioneeren tillbringar sin tid i förrådet..)
Ett generellt problem är även provlyssning hemma hos säljaren.. för att inte tala om ifall man köper något på nätet.. Finns några "stalltips" kring om man nu inte kan låna hem spelaren - vad den ska ha för tonarm/pickup etc och hur många timmar de kan ha spelats sen service för att ändå vara fräscha? Misstänker att en ändå relativt dyr Linnspelare oftast ser bra ut, men att den inte är fräsch för det.
Eller är det "bara" fräscht som krävs för att det ska vara ok = ett snäpp bättre än classik? (Ser ofta annonser med diverse icke-Linn-pick-uper, tonarmar mm som inte säger mig så mycket.)
(Är nu inte alls missnöjd med min classik, tvärtom, men det lockar lite att spela sina gamla 80-talsskivor igen och möjligen få en förbättring till en rimlig peng.. men om det inte blir bättre ljud kan jag ju lika gärna lägga pengar på att köpa cd-versionen.. eller nåt annat kul.)