selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 18:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 18:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ja, Cambridge-RIAAt såg onekligen inte dumt ut. Strålande recensioner och lagom dyrt, helt perfekt! Tack för tipset!

Förresten, vet någon vad en Axis kostade ny? Vore kul att veta :)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 08:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

polymorph wrote:
Förresten, vet någon vad en Axis kostade ny? Vore kul att veta :)
Har för mig att den låg mellan 6000 och 7000.

/Per

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 11:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Åhå, så pass ändå. Ändå ganska hyfsat värdebehåll för en 15 år gammal stereopryl om man får 3000 för en idag, iofs.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 20:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En fråga från en som inte lyssnat på vinyl på många år (och då på en (i och för sig för den tiden dyr) Pioneer-stereo från 80-talet):

Hur står sig t.ex. en Axis alt Basik mot Linns enklare cd-sperlare alt en Classik-K? (Har egentligen 2 frågor i praktiken: Skulle det tillföra något att skaffa en LK1 och koppla in min 80-tals-Pioneer i Classiken eller blir det garanterat bara skräp? (Jag antar/hoppas att det inte blir bättre iaf.) Skulle det vara en stor förbättring att skaffa en < 5000 kr beg Linnskivspelare mot att spela CD via Classik?)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cortina wrote:
En fråga från en som inte lyssnat på vinyl på många år (och då på en (i och för sig för den tiden dyr) Pioneer-stereo från 80-talet):

Hur står sig t.ex. en Axis alt Basik mot Linns enklare cd-sperlare alt en Classik-K? (Har egentligen 2 frågor i praktiken: Skulle det tillföra något att skaffa en LK1 och koppla in min 80-tals-Pioneer i Classiken eller blir det garanterat bara skräp? (Jag antar/hoppas att det inte blir bättre iaf.) Skulle det vara en stor förbättring att skaffa en < 5000 kr beg Linnskivspelare mot att spela CD via Classik?)
Sorry, förstår inte frågan. Varför skulle du koppla in en Pioneer-stereo till en Classic? Har din Pioneer-stereo en vinylspelare och du vill koppla den till en Classic? Är det lika bra som att koppla en Axis direkt till Classic?

Cortina, var lite tydlig med alternativen så får du bättre svar :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 20:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Visst, kände på mig att det måhända blev lite otydligt med följdfrågorna: Har som sagt en classik (och nämnda 80-tals-stereo). Då jag inte har något separat riaa undrar jag om det skulle ge något att köpa ett billigt alt en LK1 för att testa min gamla (kassa?) Pioneerskivspelare som samlar damm eller om det definitivt kräver att man även köper minst en basik/axis för att man ska märka någon förbättring mot att spela CD-skivor på Classiken? (Har en LK140 och KanI:or om det påverkar svaret).

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle rekommendera dig att köpa en ny vinyl spelare
finns ju billiga instegsspelare typ Rega P1 eller liknande
tror inte att din gamla Pioneer från 80talet har mycket att komma med...

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 20:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK, misstännkte det, men tänkte kolla med någon som har mer koll först. Bra att veta om det är 1500 eller 5000+ som gäller för att testa vinyl.

Då det även tar en del plats vore det kul ifall någon testat alt tror sig veta om det är stor skillnad att spela vinyl med någon av Linns billigare spelare jämfört med CD:n i Classik?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hört Linn Basik , Axis och Classik dock inte i någon tunedem exercis

Men jag föredrar att lyssna både på en Basik och Axis jämfört med en Classik

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Böjd att hålla med.

Men testa kan du alltid. Har du skivspelare och en riaa-ingång på din Pioneeranläggning så kan du koppla Tape-out från Pioneeren till en linjeingång (aux?) på Classicen. Det kommer i alla fall att låta.

Men prova att låna någon mer kvalificerad vinylspelare (vet iofs inte vilken Pioneer-modell du har), gärna med en någorlunda fräsch pickup, för att mer kolla potentialen (via din Pioneer-förstärkare). Har du möjlighet att låna upp dig på ett bättre RIAA-steg samtidigt är det bara så mycket bättre.

Men vill du ha en vinylspelare som matchar din Classic så måste du vara noggrann i ditt urval. Du behöver absolut inte skaffa en fullmatad LP12:a för 120 tusen, men det krävs fräscha grejor i form av pickup, tonarm och spelare/drivverk.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack, låter vettigt. Men hur avgör man (som vinyl-lekman) om den skivspelare man tittar på har fräsch pick-up, tonarm mm.

Om det inte låter bättre än Classiken så känns det svårt att veta om det beror på att spelaren inte är nog bra eller om den inte är i bra skick :?

(Har fortfarande svårt att komma över en episod då jag glad i hågen bar över min (återigen nämnda Pioneers CD) till en korridorkompis Linnskivspelare för att spela samma skiva på cd resp vinyl. Det tog max 5 sek att inse att min cd var riktigt kass i jämförelse. Men frågan nu blir något annan då Pioneeren tillbringar sin tid i förrådet..)

Ett generellt problem är även provlyssning hemma hos säljaren.. för att inte tala om ifall man köper något på nätet.. Finns några "stalltips" kring om man nu inte kan låna hem spelaren - vad den ska ha för tonarm/pickup etc och hur många timmar de kan ha spelats sen service för att ändå vara fräscha? Misstänker att en ändå relativt dyr Linnspelare oftast ser bra ut, men att den inte är fräsch för det.

Eller är det "bara" fräscht som krävs för att det ska vara ok = ett snäpp bättre än classik? (Ser ofta annonser med diverse icke-Linn-pick-uper, tonarmar mm som inte säger mig så mycket.)

(Är nu inte alls missnöjd med min classik, tvärtom, men det lockar lite att spela sina gamla 80-talsskivor igen och möjligen få en förbättring till en rimlig peng.. men om det inte blir bättre ljud kan jag ju lika gärna lägga pengar på att köpa cd-versionen.. eller nåt annat kul.)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cortina wrote:
Tack, låter vettigt. Men hur avgör man (som vinyl-lekman) om den skivspelare man tittar på har fräsch pick-up, tonarm mm.

Om det inte låter bättre än Classiken så känns det svårt att veta om det beror på att spelaren inte är nog bra eller om den inte är i bra skick :?
Kul att höra om din gamla erfarenheter :-)

Inte så lätt att avgöra om en spelare är "fräsch" utan att lyssna. Och när man lyssnar så vet man inte varför den låter som den gör. Det är detta som kallas "hifi-hobby" :D

För min egen del, om jag inte har några vinylskivor och inte heller planerar handla några (för att tex skaffa svåråtkomlig musik) så skulle jag aldrig köpa en vinylspelare. Inte som normal musikkonsument i alla fall. Det är bara dyrt och komplicerat.

Men, om du är ute efter maximal kvalitet så är ofta vinyl bättre eftersom mastringen (som görs innan skivtillverkningen - oavsett CD eller vinyl) oftast görs bättre för vinyl. Anledningen kan man diskutera men min personliga åsikt är kraven från vinylköpare är högre men framför allt annorlunda. Vi som lyssnar på vinyl gör det hemma, under kontrollerade förhållanden och med en viss minimistandard på avspelningsutrustningen.

De som lyssnar på den digitala utgåvan gör det ofta i sunkiga mp3-spelare med 20-kronorshörlurar osv. Dessutom ska den digitala musiken låta "högst" i reklamradion. Den digitala utgåvan processas alltså i högre grad på ett sätt som inte passar oss som vill ha välljud.

Tyvärr gäller inte detta alla vinyler, jag har flera nyutgåvor där man verkar ha utgått från den digitala komprimerade mastern. Då kan man lika gärna lyssna på CD.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 22:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack så mycket Bill, jag tror du sammanfattade min situation rätt bra - jag kan nog inte påstå att min LP-samling är oumbärlig eller att jag är på jakt efter smal musik. Maximal kvalitet är väl kanske inte heller vad jag eftersträvar (då jag ändå har de grejer jag har).

Men (är/)var ändå lockad av överkomlig skivspelare som kanske skulle kunna ge lite wow-känsla även om det är lite besvärligt. Men det kanske bara är LP12 och då med riktigt bra grejer som är ett rejält lyft jämfört med min anläggning.. :wink: inser att det inte är så. Men om man nu vill tänka lite "source-first", är det någon som vill/har rankat cd och lp i samma klass? Det dök väl upp en generell linnranking tidigare, men då var det väl "bara" jämförelser inom dess resp kategorier? Ngn som ägt mycket Linnkomponenter som kan bistå med gissningar hur de enklare Linnspelarna faller in i cd-rankingen? Mindrunner rankade t.ex. både Basik och Axis före Classiks cd, så det kan ju vara en början.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cortina wrote:
Tack så mycket Bill, jag tror du sammanfattade min situation rätt bra - jag kan nog inte påstå att min LP-samling är oumbärlig eller att jag är på jakt efter smal musik. Maximal kvalitet är väl kanske inte heller vad jag eftersträvar (då jag ändå har de grejer jag har).

Men (är/)var ändå lockad av överkomlig skivspelare som kanske skulle kunna ge lite wow-känsla även om det är lite besvärligt. Men det kanske bara är LP12 och då med riktigt bra grejer som är ett rejält lyft jämfört med min anläggning.. :wink: inser att det inte är så. Men om man nu vill tänka lite "source-first", är det någon som vill/har rankat cd och lp i samma klass? Det dök väl upp en generell linnranking tidigare, men då var det väl "bara" jämförelser inom dess resp kategorier? Ngn som ägt mycket Linnkomponenter som kan bistå med gissningar hur de enklare Linnspelarna faller in i cd-rankingen? Mindrunner rankade t.ex. både Basik och Axis före Classiks cd, så det kan ju vara en början.
Tror du skulle kunna klara dig rätt långt med en Rega och en begagnad LK1a kanske rent av med RIAA steget i din gamla pioneer vissa av dem hade rätt hyfsade RIAA steg tyvär långt ifrån alla. Annars begagnad Basik elelr Axis. På Linn spelarna så är det du i huvudsak skall kolla på är armen att den inte kärvar nära innespår men det är ingen katastrof om den gör det går att vrida stolpen lite så att den inte träffar spåret ser lite lustigt ut. Kärving kan bero på att lagret är lite skadat eller att det kommit smuts i lagret. Pickupen eller rättare sagt nålen kan många gånger höras om den är sliten på att man får distortion mest vid de sista spåren fast det är lättare att avgöra när man haft den från ny sitter det en K serie pickup så brukar jag rekomendera byte direkt går att sätta dit en AT-95E nål även om det ser lustigt ut.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cortina wrote:
Men är/var ändå lockad av överkomlig skivspelare som kanske skulle kunna ge lite wow-känsla även om det är lite besvärligt. Men det kanske bara är LP12 och då med riktigt bra grejer som är ett rejält lyft jämfört med min anläggning.. :wink:
Nejdå, det behövs ingen LP12:a. Det finns många spelare som ger typ 90 % till mycket lägre kostnad. Jag har inte någon personlig koll i nuläget eftersom jag är lat, gammal och bekväm :-)

Men de som jag litar på rekommederar ofta Rega och Project. Begagnat tex Axis.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00