Jag måste säga att jag håller med dig till 100%. Jag har personligen tex hört tex en enklare LP12, Akito2 med Lingo och Linto få storstryk av en Clear Audio Master Reference. Och då menar jag verkligen vad jag skriver. CA'n kostar dock mycket mycket mer och skulle jag själv köpa en skivspelare igen så skulle det nog bli en entrylevel LP12.
Att köpa Linn innebär att man får bra grejer, man undviker matchningsproblem och de har ofta bra service och andrahandsvärde. Och man slipper leta runt, släpa hem, etc. Så jag kommer nog i framtiden fortsätta att köpa Linn (eller möjligvis Naim).
Men att från det gå till ståndpunkter i stil med att "all annan hifi är sämre än en Mimik, Intek och ett par Helix" tycker jag tyder på någt annat. Ofta kan den synpunkten vara baserad på enstake strölyssningar i okända rum, med okänd kringutrustning och med musik man kanske inte känner till och utan chans att kunna göra A/B jämförelser med en motsvarande Linnprodukt. Att från en sådan strölyssning dra slutsatsen att tex "alla Mark Levinsons är tråkiga", eller tom att "all icke Linn hifi är tråkig" skulle jag i alla fall inte göra. Dessutom ligger det nog rätt mycket i att "man gillar det man är van vid".
Vidare tenderar nog linnister att föredra produkter som säljs av linnhandlare. Ta tex B&W. Svenska linnister fnyser ofta åt dem. Förmodligen baserat på strölyssningar eller kanske inte ens det. Samtidigt som många Brittiska linnhandlare, som haft chansen att göra rejäla A/B jämförelser och systemmatchningar, rekomenderar dem i sina "suggested systems". Är det så att Brittiska Linnbutiker inte fattar ngt och bara är ute efter att sälja "skrytprylar"? (Linn reproducerar musik, andra tillverkare gör skrytprylar är ju ngt man hör rätt ofta.)
Nej, min personliga syn är att Linn gör väldigt bra grejer, men att det också finns väldigt mycket annat bra där ute. Och innan man kritiserar i vidare svängar så bör man nog ha gjort ordentliga jämförelser, vilket oftast är väldigt väldigt tidskrävande och därför inte ens möjligt för hifi-journaliser som har hela dagarna på sig att lyssna.
Bill50x wrote:
hepcat wrote:
Bill50x wrote:
Inte alls. Det är väldigt lätt att fokusera på Linn, Rega, Projekt osv. Men varför? För att Linn-handlare i Sverige valt att sälja även dessa? Så ser det inte ut bland Linn-handlare i England, till exempel.
Det är inskränkt att med skygglappar rekommendera det som är allmännt accepterat i vissa kretsar.
/ B
Jag har slutat leta efter spelare som skulle vara bättre men det finns kanske vad vet jag. Men en sak är säker de SME och den Forsellen jag lyssnade på var definitivt sämre än en Basik iallafall enligt mitt tycke men det är ju inte helt säkert att det var deras fel kan ju varit resten som gjorde det då det var okända komponenter och rum i övrigt för mig så det säger inget om deras prestation mer än att jag tyckte de lät tråkigt vid de tillfällena jag lyssnade. tyckte faktiskt att Ariston Q-Deck var roligare än SME 30an.
Jag har inte lyssnat på SME-spelarna men däremot Forsell. Den är ju bara för tråkig, den händer ju ingenting! Hur den kunde få kultstatus på the absolute sound är för mig en gåta.
Däremot har jag lyssnat på några Clearaudio som har låtit mycket övertygande. Inte lika medryckande som en LP12:a men troligen väl så bra i ett tunedem.
Vad jag tycker är viktigt: att inte ranka Linn-grejor inbördes efter pris och anse allt annat undermåligt. Inskränkt och enfaldigt är detta!
/ B