selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 07:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT
Jag har testat det mesta under 20 år o hade gett upp.. (Linn/Naim/Bonnec är bra)
Men nu med de nya minnesbaserade spelarna känns det som att det skulle vara dags med ett REÄL inventering av marknaden!!!

Tillbaks till Topic.
Jag röstar Axis om valet är mellan dessa två.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 08:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag måste säga att jag håller med dig till 100%. Jag har personligen tex hört tex en enklare LP12, Akito2 med Lingo och Linto få storstryk av en Clear Audio Master Reference. Och då menar jag verkligen vad jag skriver. CA'n kostar dock mycket mycket mer och skulle jag själv köpa en skivspelare igen så skulle det nog bli en entrylevel LP12.

Att köpa Linn innebär att man får bra grejer, man undviker matchningsproblem och de har ofta bra service och andrahandsvärde. Och man slipper leta runt, släpa hem, etc. Så jag kommer nog i framtiden fortsätta att köpa Linn (eller möjligvis Naim).

Men att från det gå till ståndpunkter i stil med att "all annan hifi är sämre än en Mimik, Intek och ett par Helix" tycker jag tyder på någt annat. Ofta kan den synpunkten vara baserad på enstake strölyssningar i okända rum, med okänd kringutrustning och med musik man kanske inte känner till och utan chans att kunna göra A/B jämförelser med en motsvarande Linnprodukt. Att från en sådan strölyssning dra slutsatsen att tex "alla Mark Levinsons är tråkiga", eller tom att "all icke Linn hifi är tråkig" skulle jag i alla fall inte göra. Dessutom ligger det nog rätt mycket i att "man gillar det man är van vid".

Vidare tenderar nog linnister att föredra produkter som säljs av linnhandlare. Ta tex B&W. Svenska linnister fnyser ofta åt dem. Förmodligen baserat på strölyssningar eller kanske inte ens det. Samtidigt som många Brittiska linnhandlare, som haft chansen att göra rejäla A/B jämförelser och systemmatchningar, rekomenderar dem i sina "suggested systems". Är det så att Brittiska Linnbutiker inte fattar ngt och bara är ute efter att sälja "skrytprylar"? (Linn reproducerar musik, andra tillverkare gör skrytprylar är ju ngt man hör rätt ofta.)

Nej, min personliga syn är att Linn gör väldigt bra grejer, men att det också finns väldigt mycket annat bra där ute. Och innan man kritiserar i vidare svängar så bör man nog ha gjort ordentliga jämförelser, vilket oftast är väldigt väldigt tidskrävande och därför inte ens möjligt för hifi-journaliser som har hela dagarna på sig att lyssna.
Bill50x wrote:
hepcat wrote:
Bill50x wrote:
Inte alls. Det är väldigt lätt att fokusera på Linn, Rega, Projekt osv. Men varför? För att Linn-handlare i Sverige valt att sälja även dessa? Så ser det inte ut bland Linn-handlare i England, till exempel.

Det är inskränkt att med skygglappar rekommendera det som är allmännt accepterat i vissa kretsar.

/ B
Jag har slutat leta efter spelare som skulle vara bättre men det finns kanske vad vet jag. Men en sak är säker de SME och den Forsellen jag lyssnade på var definitivt sämre än en Basik iallafall enligt mitt tycke men det är ju inte helt säkert att det var deras fel kan ju varit resten som gjorde det då det var okända komponenter och rum i övrigt för mig så det säger inget om deras prestation mer än att jag tyckte de lät tråkigt vid de tillfällena jag lyssnade. tyckte faktiskt att Ariston Q-Deck var roligare än SME 30an.
Jag har inte lyssnat på SME-spelarna men däremot Forsell. Den är ju bara för tråkig, den händer ju ingenting! Hur den kunde få kultstatus på the absolute sound är för mig en gåta.

Däremot har jag lyssnat på några Clearaudio som har låtit mycket övertygande. Inte lika medryckande som en LP12:a men troligen väl så bra i ett tunedem.

Vad jag tycker är viktigt: att inte ranka Linn-grejor inbördes efter pris och anse allt annat undermåligt. Inskränkt och enfaldigt är detta!

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara för att kolla: Jag gissar att ingen haft möjligheten att göra en direkt A/B-jämförelse mellan Rega P2 och Axis?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 10:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Broccoli wrote:
Bara för att kolla: Jag gissar att ingen haft möjligheten att göra en direkt A/B-jämförelse mellan Rega P2 och Axis?
När jag skaffade Axis gjorde jag denna jämförelse och då hade regan inte en chans (P2 och även senare P3) men detta är ju länge sedan och nu har man ju bara Linnhandlarens ord på detta. Med Axis stampar man takten och kan följa instrument men den saknar finliret som Lp12 har.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag visserligen ägnat mig åt annat de senaste åren och därför missat en del av de senaste modellerna, men jag har tidigare jobbat 5 år i hifibutik och med hifipressen i 17 år, vilket har gett möjlighet till provlyssning av säkert ett hundratal olika skivspelare sammanlagt.

Istället för att upprepa mantrat "det finns säkert något bättre därute" så vill jag ha konkreta tips på skivspelare som presterar bättre än en Linn Basik med AT95E. Jag har nämligen inte hittat någon sådan.

Ulf: Clear Audio Master Reference är noterad, jag ska lyssna på den så fort tillfälle ges.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade själv en Basik när jag pluggade (15 år sedan), i början innan jag bytte upp mig till en LP12. Visst, det är ju en rätt bra entry level budgetspelare (ca 3500 kr då) och jag upplevde den som marginellt bättre än den bättre av de två Rega som fanns då (P3 tror jag den hette). Den var dock klart sämre än en entry level LP12 vilken sedan dess har utvecklats enormt.

Nu vet jag inte vilka 100 spelare du jämfört med, men jag har svårt att tänka mig att en 20 år gammal budgetspelare med en enkel tonarm och enkel pick-up skulle vara världens näst bästa skivspelare och att resten av världen (dvs icke-Linnister) bara inte har insett detta. Om en Basik skulle vara världens näst bästa skivspelare skulle det ju vara en revolution utan dess like inom hifivärlden och Linn skulle kunna ta en marknadsandel på 100% inom ett par veckor. Det skulle nog vara den största nyheten någonsin inom hifivärlden med tanke på att den kostar så lite.

Nej, jag tycker nog inte att en Basik är så fantastiskt bra. Den är bra för pengarna och det räcker ju. En förklaring kan ju vara att man har olika smak förståss och att man tenderar att gilla det man är van vid. Men jag tyckte nog inte att Basik är en så fantastisk superspelare. Och när jag såg hur en Clear audio (visserligen en av deras bästa modeller för runt en kvarts miljon) soper mattan med en ny LP12 så är jag rätt säker på att andra tillverkare också måste kunna tillverka skivspelare.

Lejonklou wrote:
Jag visserligen ägnat mig åt annat de senaste åren och därför missat en del av de senaste modellerna, men jag har tidigare jobbat 5 år i hifibutik och med hifipressen i 17 år, vilket har gett möjlighet till provlyssning av säkert ett hundratal olika skivspelare sammanlagt.

Istället för att upprepa mantrat "det finns säkert något bättre därute" så vill jag ha konkreta tips på skivspelare som presterar bättre än en Linn Basik med AT95E. Jag har nämligen inte hittat någon sådan.

Ulf: Clear Audio Master Reference är noterad, jag ska lyssna på den så fort tillfälle ges.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var lite otydlig när jag skrev min lista. Det jag menade var att de
spelare jag rangordnade var de som var bäst i sin klass... (listan kommer nog att total-dissas ändå av vissa).

Givetvis kan det finnas spelare som är bättre än Project, Rega P2 etc...
men då är de förmodligen så mycket dyrare att det i så fall förmodligen
är bättre att köpa en Axis eller en tolva...

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta har för mig inget med smak att göra, utan huruvida man tillämpar Tune Method eller inte.

Lyssnar man efter tonsäkerhet, musikaliskt samspel, melodi, känsla och sväng så är det inte ett dugg konstigt att en 20 år gammal produkt fortfarande är en av världens bästa. Den överväldigande majoriteten av hifientusiasterna lyssnar nämligen efter helt andra saker och förstår inte vad Tune Method handlar om.

Denna skillnad är väldigt viktig: Linnentusiaster förstår vad resten av hifivärlden lyssnar efter (bra ljudåtergivning) men resten av hifivärlden förstår inte vad Linnentusiaster lyssnar efter (musikalisk återgivning).

Magnus: Eftersom du också verkar tror att det finns bättre skivspelare (om man bara går upp i pris) så vill jag att du delar med dig av alla eventuella tips. Jag har nämligen inte erfarenheten att skivspelarna blir bättre ju dyrare de är. Tvärt om är de dyraste spelarna några av de sämsta jag hört rent musikaliskt (=massor av vackra ljud helt utan inbördes ordning).

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik:
Magnus wrote:

Givetvis kan det finnas spelare som är bättre än Project, Rega P2 etc...
men då är de förmodligen så mycket dyrare att det i så fall förmodligen
är bättre att köpa en Axis eller en tolva...

/M

:wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag lyssnade rätt mycket på Forsell Air Reference i början på 90-talet och tyckte nog att den var rätt bra även ur tune-dem synvinkel, men den var inte lika bra som min dåvarande LP12+Lingo (tidig)+Ekos I+Troika på tune-dem, men den hade ett lättflytande och något behagligare ljud utan att direkt göra bort sig tune-dem mässigt. Vi provade även att köra Naim-elektronik (affären som hade Forsellen lånade mina 72.5+HICAP+250 ett tag för att testa med sina grejer). Vi gjorde dock ingen A/B jfr. så jag vet inte riktigt hur stor skillnaden var.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant med Forsellen, hardcore. Jag spelade den mot en Basik-K5 på den tiden och Basik var bättre. Det var speciellt tydligt när musiken var komplex och rörig; Basik stod pall medan det blev kakafoni med Forsell.

I samma veva gick Thoréns dåvarande värsting-spelare en omgång mot Basik-K5 och Basik var utan minsta tvekan bättre. Det var alla närvarande överens om, även Thoréns-distributörens representant. Han slutade kort därefter i branschen.

Magnus: Kan och förmodligen tyckte jag indikerade att det var något du trodde. Annars blev det ju en helt ogrundad spekulation...

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Ofta kan den synpunkten vara baserad på enstake strölyssningar i okända rum, med okänd kringutrustning och med musik man kanske inte känner till och utan chans att kunna göra A/B jämförelser med en motsvarande Linnprodukt.
Uppenbarligen så har vi visserligen helt olika preferenser när det gäller musikåtergivning eftersom du vid flera tillfällen har uttryckt din uppskattning för Naims 5 - serie, som jag vid tre eller fyra tillfällen har funnit vara mycket sämre än betydligt billigare Linnsystem (vid A/B - jämförelser).

Men att döma ut alla selleristers samlade erfarenhet på det där sättet är inget annat än fräckt! Jag har aldrig stött på maken till den noggranhet som gång på gång framkommer av de inlägg som (exempelvis) Teatime, Lejonklou, Linnofil, Sportbilsentusiesten m.fl m.fl skriver.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 18:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har inte lyssnat på nya p2 men rega gör bra skivspelare som det är lätt att leva med. Förr hade jag nog rätt bra koll på skivspelare och min uppfattning är att axis var betydligt bättre än gamla p2 och p3. Nackdelen idag är att Axis börjar bli gammal och kanske svår att reparera om den går sönder.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Jag har för en himla massa år sedan fått demat Rega mot Basik och
Axis... Kommer dock inte ihåg om det var en P2 eller P3.

Varför tror du inte att över 500 linn-intresserade har haft möjligheten
att jämföra två så pass (i Linn-butiker) vanliga spelare?

Det finns förresten Linn-folk som tycker bättre om P2:an än P3:an... :!:

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Varför tror du inte att över 500 linn-intresserade har haft möjligheten
att jämföra två så pass (i Linn-butiker) vanliga spelare?
Jag menar dagens Rega P2. Jag gissar att den har förändrats under årens lopp, och med tanke på att Axisen inte tillverkats på över tio år, så är det väl inte självklart att någon har gjort en A/B-jämförelse?

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00