ed wrote:
Bill50x wrote:
Ja, det är alltid lätt att raljera över andras åsikter när man är bland likasinnade. Men läs och lär istället. Kan det vara så att det finns lite tänkvärda tankar ändå? Kan det vara så att vissa åsikter finns därför att man helt enkelt har andra prioriteringar än vad Linnister har? Jag kanske behöver en ny (begagnad) bil och kanske därför inte prioriterar en Keel?
Det är inte bara Linn-konstruktörer som vill sina kunders bästa. Vad det bästa" är, är en ofta en fråga om prioritet. Dra inte ett löjets skimmer över de som inte tycker som en troende Linnist!
Mvh / B
Jag tror inte att deras åsikter har med deras budget och göra, inget som framgår i texten i alla fall. Någon nämnde att han hade en cd-spelare för 72.000.
Jag var lite otydlig där. Med prio menade jag inte att man inte har råd, bara ett val var man menar att sina pengar gör störst nytta.
På det sätt som många lyssnar (obs ingen värdering om det är rätt eller fel) så hörs det förmodligen ingen skillnad med eller utan Keel. Två högtalare låter nog i vilket fall som helst mer olika. Och det är bland annat här som Linn-folket hamnar i kontroverser med de som jag kallar "mätnissar" Hänger man på Faktiskt, som jag gör, så är tongångarna sådana att högtalare och rum är det viktigaste eftersom 1) Det är där man hör
störst skillnad vid förändringar och 2) De flesta CD-spelare och förstärkare är så bra idag att flaskhalsen är just på högtalarsidan. En motivering är att elektronik är en elektrisk hantering vilken är relativt lätt att mäta och konstruera på ett riktigt sätt (när väl de tekniska möjligheterna finns). Högtalare däremot är en omvandling från elektrisk till akustisk energi och långt svårare att bemästra, dels i sig i högtalaren, dels i samklang med rummet. Vid denna omvandling är det inte bara en fråga om teknik utan även hur våra öron (= hjärna) reagerar.
Själv är jag en velpotta och simmar omkring mellan de två lägren
Eftersom jag till stor del håller med om att högtalaren inte är den viktigaste komponenten så behåller jag mina DQ10:or. För Linns högtalare är i mina öron grovt överprissatta till det ljud dom presterar. En del Linn högtalare har genom åren låtit rent illa och skulle inte kommit över min tröskel oavsett pris.
/ B