selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker Sportis skall ha en eloge för sitt bidrag i denna tråd! Känns som en viktig del av poängen med detta forum. Förr gjorde man en och annan dylik test, men det har bivit betydligt mindre av den varan i och med att familjen växt och tiden blivit en allt trängre resurs. Jag skall försöka förbättra mig på den punkten vad det lider...

En sak som slog mig är att anläggningens prestanda tenderar att variera en del även när man inte gör några förändringar (elkvalitet, kanske lufttryck, luftfuktighet etc.). Kan det inte vara svårt att skilja dessa variationer från små variationer som beror på faktiska prestandavariationer i anläggningen!?

En annan sak som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var att när man har en så hyper-(/över-)optimerad uppställning som du uppenbarligen har så finns en viss risk att vissa små förbättringar som också bär med sig små förändringar som drar totalintrycket något från optimum och därigenom medför att den lilla faktiska förbättringen blir klassade som enbart förändringar eller till och med försämringar? Min erfarehet är att det kan vara variera från anläggning till anläggning och antagligen även från rum till rum lite beroende av vilken sorts problem som man måste hantera i resp. setup. Jag menar inte detta som kritik och ifrågasättande av dina resultat utan mer som en komentar. Det är ju trots allt även så att man behöver en vältrimmad uppställning för att kunna detektera och rangordna små skillnader med hög säkerhet.
sportbilsentusiasten wrote:
Har utvärderat Fredriks chakrakablar under våren o de är strålande bra.
Man ersätter orginalkablarna från stärkarkortet till högtalarutgångarna.

Tog ca 2 månader innan de stabiliserat sig. Inne på min tredje månad o nu känns de i princip lika bra som de gjorde under "peakarna".
I början varierade prestanda mycket.
Var ju lite rädd att de skulle slutligen stanna på medelprestanda eller nåt....

Skulle nu vilja testa min 200wattare mot Twin :wink:
Lejonklou kanske själv gjort jämförelsen? Risk för jäv, men hittills har hans åsikter om egna alster varit synnerligen precisa och pålitliga!

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för allt beröm.
Ja det tar TID att utvärdera kablar då lödningarna ska mogna först. "Lagringstestet" av Linn silver tog än längre tid då jag ville vara säker på att de var mogna.

Man inser att de som utvecklar kablar har ett långtidsprojekt.
Testar man prestanda drekt efter lödning går man bort sig.

Tyvär verkade det som de el o signalkablar jag testade inte hade utvecklats föra att låta bästefter 2-3 månader.
Hade höga förhoppningar på dom men de "stannade" en bit under max prestanda efter inkörningen.
Fredriks kablar stannar på max eller strax under.

PostPosted: Sun Jun 24, 2007 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
En sak som slog mig är att anläggningens prestanda tenderar att variera en del även när man inte gör några förändringar (elkvalitet, kanske lufttryck, luftfuktighet etc.). Kan det inte vara svårt att skilja dessa variationer från små variationer som beror på faktiska prestandavariationer i anläggningen!?
Jag tycker inte att det varierar värst mycket beroende på "dagsform" faktiskt o ändringarna är ju mer långsamma.
Klart allt påverkar men om man tunar/jämför komponenter i system är ju dessa ändringar klart detektbara då ändringen är omedelbar (o oftast mångdubbelt större dessutom)

hardcorelinnie wrote:
En annan sak som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var att när man har en så hyper-(/över-)optimerad uppställning som du uppenbarligen har så finns en viss risk att vissa små förbättringar som också bär med sig små förändringar som drar totalintrycket något från optimum och därigenom medför att den lilla faktiska förbättringen blir klassade som enbart förändringar eller till och med försämringar?
Först. Mitt system är inte uppställt optimalt. Långt ifrån.
Tar ström från köket via 2 förlängningskablar o två grendosor (på en sitter spisen o kökslampan.
Kass el i huset o DÄR lät det bäst, lustigt nog...

Dessutom är högtalarna bara justerade till cm-nivå. O en tjockTV står o svänger med i andra hörnet av rummet.
Fyra ungar i ett trångt franskt hus (ca 90m2) innebär massor av kompromisser.
Kommer att bli kalas att komma hem!

SEDAN...
En förbättring är en förbättring oavsett system o prestanda.
MEN rätt - små skillnader kan vara svåra att bestämma sig för. Hör jag inte direkt en skillnad, brukar jag skita i att göra det testet fler gånger för att "tvingas" bestämma mig.
Värre för en som utvecklar grejjer då varje pytteförbättring kan ge stor inverkan totalt.
Nät o signalkablar - det hör man tydligt skillnad på.

hardcorelinnie wrote:
Det är ju trots allt även så att man behöver en vältrimmad uppställning för att kunna detektera och rangordna små skillnader med hög säkerhet.
Inte nödvändningsvis.
Kan också vara en fara att ha ett högupplöst system. Man kan lockas höra på ljudet mer än Tunen i ett sådant.

Jag föreslår att vi testar detta med att samla ihop ett par signalkablar o elkablar. Samma kablar jämförs i olika system o rankas.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Massproducerade kommersiella skivor låter bättre i en bra anläggning? Jag säger bara en sak... Sheraton.
Det är säkert så att de bättre anläggningarna är känsligare för installationsfadäser etc än enklare (sämre) anläggningar. Det är ju klart att skllnaden mellan fel och rätt blir större med en bra anläggning, men att det skulle bli sämre än en dålig är kanske mer oklart?
Jag har ju lovat att inte tjata om Sheraton mer :-)

Men ett förtydligande. Det fanns sämre anläggningar på Sheraton, även bland de dyrare. Men det fanns åtskilliga billigare ("enklare" om du så vill) som lät mycket bättre. Argumentet att Linn alltid är bättre, men blir ännu bättre vid rätt installation håller inte.

The End.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
"Argumentet att cd spelaren är för dålig för att det ska löna sig att investera i en toppanläggning är rent struntprat, anser jag. Även massproducerade cd-spelare växer rejält när man spelar dem i en bättre anläggning"
:mrgreen:

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
ulfbnilsson wrote:
"Argumentet att cd spelaren är för dålig för att det ska löna sig att investera i en toppanläggning är rent struntprat, anser jag. Även massproducerade cd-spelare växer rejält när man spelar dem i en bättre anläggning"
:mrgreen:

/ B

Jag lyssnar alla gånger hellre på Roxy music på en Rega än på Carola på en LP12, men jag fattar ärligt talat inte vad det har för betydelse här? Man lyssnar ju för tusan på all musik i samma anläggning!

PostPosted: Sun Jun 24, 2007 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kan också vara en fara att ha ett högupplöst system.
Man kan lockas höra på ljudet mer än Tunen
i ett sådant.
Det är då det kan vara bra att spela någon riktigt gammal knastrig
opera eller liknande... då blir det definitivt svänget som kommer fram,
inte det som låter "snyggast".

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 24, 2007 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag lyssnar alla gånger hellre på Roxy music på en Rega än på Carola på en LP12, men, jag fattar ärligt talat inte vad det har för betydelse här? Man lyssnar ju för tusan på all musik i samma anläggning!
Håller med dig i första stycket. Men det var inte detta skämtet handlade om. Uffe gjorde jämförelsen att om alla skräpiga fonogram låter bättre i en bra Linn cd-spelare, så borde en bra (Linn-)förstärkare låta väsentligt bättre än en sämre dito - även med en billig massproducerad/skräpig cd-spelare :-)

Resonemanget att man inte ska strunta i sin egen anläggning även om "input" i form av fonogram håller en låg kvalitet kan jag delvis hålla med om. Men blanda inte ihop elektronik för att SKAPA ljud/musik och elektronik som används för att förmedla den vidare. Det förra kan man se som ett instrument, det senare som den förmedlande elektroniken, precis som cd-spelare, förstärkare osv.

Man kan ju knappast påstå att datorerna som används för själva mastringen tillhör den skapande processen? Och vad Linnisterna anser om datorer har ju definitivt framgått av de senaste dagarnas debatt. Eller menas det att det är en stor skillnad att använda en dator som återgivare hemma och som verktyg när man spelar in, mixar och mastrar musik? Om en dator påverkar den musikaliska signalen gör den väl så oavsett var den kopplas in/används?

Eller är det OK att en dator som tar bort 80% sväng är OK i studion men inte hemma? Det är väl ingen som på fullt allvar tycker att en svajande och brusande bandspelare tillhör den skapande musiken och därför är acceptabel medan samma bandspelare är förkastlig i hemmaanläggningen?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Men hur blir det med samma logik i nästa steg i kedjan, dvs källan. Gäller samma argument där, dvs man byter bara ut skivan mot cd spelare och får då följande:

Ja, det verkar ju helt logiskt. Men jag tycker inte att det fungerar på det viset. De flesta skivor är inte alls så uselt producerade, utan växer med varje förbättring av hemmaanläggningen.

En dålig CD-spelare blir tvärtom ofta mer och mer olidlig att lyssna på ju bättre resten av anläggningen är. Jag har hört Kontrol-Solo-Komri med usla källor (inkl en Ipod) och de låter visserligen alltid stort men fruktansvärt tråkigt och okontrollerat utan en bra källa. Det känns lite som att få bra glasögon och upptäcka att allt man tittar på är skitigt.

Min enda slutsats av detta är att skivornas kvalitet är bättre än man tror. Och många källor vi använder i våra hemmaanläggningar är sämre än man tror, de klarar inte på långa vägar av att återge skivan korrekt.

Sedan är det ju väldigt intressant det här med var själva skapandet (och därmed svänget) egentligen slutar. Jag har haft turen att sitta i en studio och lyssna på råupptagningen av ett band och det lät riktigt risigt och svängde inte alls. Sedan grejade producenten med alla spåren - justerade nivå, tid, eq, klippte bort bitar - och en halvtimme senare lät det kanon och svängde dessutom riktigt bra!

Utan tvekan var producenten en av skaparna i detta fall (George Martin var den femte Beatlen!) och först lagringen efter hans arbete skulle jag betrakta som "utförsbacken" i fråga om ljudkvalitet.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 07:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Ja, det verkar ju helt logiskt. Men jag tycker inte att det fungerar på det viset. De flesta skivor är inte alls så uselt producerade, utan växer med varje förbättring av hemmaanläggningen.
Håller absolut med dig Fredrik! Ju bättre min LP12:a har blivit med åren, desto färre skivor är det som låter dåligt. Tvärtom är det ofta där de största lyften finns när man uppgraderar.

Samma gäller även för cd, först med 1.1:an låter nästan allt bra (det finns naturligtvis en rad 80-tals cd som lysande undantag).

Björn

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
En dålig CD-spelare blir tvärtom ofta mer och mer olidlig att lyssna på ju bättre resten av anläggningen är. Jag har hört Kontrol-Solo-Komri med usla källor (inkl en Ipod) och de låter visserligen alltid stort men fruktansvärt tråkigt och okontrollerat utan en bra källa. Det känns lite som att få bra glasögon och upptäcka att allt man tittar på är skitigt.
Jag har hört Uni SC kopplat direkt till Artikulate 350A med Silver interconnect,
och det blev en stor besvikelse -det lät både dåligt och trist!, men med 2.1
eller 1.1 genom Kisto så föll alla bitarna på plats... (och då är trots allt en SC
en riktigt bra maskin!).

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ordleken var väl mest menat som en tankelek. Men jag har dock motsatt erfarenhet med en "dålig" cd-spelare i en bra anläggning. Jag hade chansen att prova min Karik/Numerik kombination i en anläggning med Mark Levinsons värstingar och Sonus Fabers top of the line (Beware!! båda topprankade i Stereophile!! :D ). Det lät fullkomligt fantastiskt. Jag hörde stämmor och melodier jag aldrig hört tidigare och inte ens visste fanns med i orkestern. Musiken var oerhört mycket bättre än min egen rigg där hemma (Ninkas, Lk140, Kolektor). För att fortsätta travestin så var det som att få på sig glasögon och se hur fint det var runt omking mig när jag insåg vilken potential min gamla Karik/Numerik faktiskt hade.

Men, därmed inte sagt att jag skulle spendera en hifibudget på 700 000 kr (?) på det sättet, dvs 10 tkr för cd'n och resten på förstärkare/högtalare. Men jag insåg att för mig, med min smak så är nog en balanserad kedja där alla delarna är bra det jag gillar bäst och som ger mig mest njutning. Så för mig följder det Ivors gamla förslag när jag blev Linnist i slutet på 80-talet "Låter det bättre så är det bättre". Det ger helt enkelt källan en chans att visa hur bra den är.

Kanske kan det faktum att det var just en karik/numerik som var den billiga cd-spelaren också ha en inverkan? Den har ju en väldigt analog karaktär som nästan aldrig blir vass eller påträngande även om man spelar högt jämfört med tex Genki som kan vara lite råare och fastare.

Lejonklou wrote:
ulfbnilsson wrote:
Men hur blir det med samma logik i nästa steg i kedjan, dvs källan. Gäller samma argument där, dvs man byter bara ut skivan mot cd spelare och får då följande:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Ordleken var väl mest menat som en tankelek. Men jag har dock motsatt erfarenhet med en "dålig" cd-spelare i en bra anläggning. Jag hade chansen att prova min Karik/Numerik kombination i en anläggning med Mark Levinsons värstingar och Sonus Fabers top of the line (Beware!! båda topprankade i Stereophile!! :D ). Det lät fullkomligt fantastiskt. Jag hörde stämmor och melodier jag aldrig hört tidigare och inte ens visste fanns med i orkestern. Musiken var oerhört mycket bättre än min egen rigg där hemma (Ninkas, Lk140, Kolektor). För att fortsätta travestin så var det som att få på sig glasögon och se hur fint det var runt omking mig när jag insåg vilken potential min gamla Karik/Numerik faktiskt hade.

Men, därmed inte sagt att jag skulle spendera en hifibudget på 700 000 kr (?) på det sättet, dvs 10 tkr för cd'n och resten på förstärkare/högtalare. Men jag insåg att för mig, med min smak så är nog en balanserad kedja där alla delarna är bra det jag gillar bäst och som ger mig mest njutning. Så för mig följder det Ivors gamla förslag när jag blev Linnist i slutet på 80-talet "Låter det bättre så är det bättre". Det ger helt enkelt källan en chans att visa hur bra den är.

Kanske kan det faktum att det var just en karik/numerik som var den billiga cd-spelaren också ha en inverkan? Den har ju en väldigt analog karaktär som nästan aldrig blir vass eller påträngande även om man spelar högt jämfört med tex Genki som kan vara lite råare och fastare.
Någonstans här får jag problem. För mig är det något som inte hänger ihop! Kör man med bra förstärkare/högtalare så är det uppenbart att Karik/Numerik inte är i samma klass som t.ex. Uni SC och även en SC har det kämpigt i en riktig toppanläggning (så som Magnus också påpekat). Den slutsats som jag drar (och har dragit vid motsvarande test) är att det inte *är* riktigt så bra förstärkare och högtalare man använt utan att det är förstärkare och högtalare som låter som om de var bra d.v.s. låter fint, skenbart detaljerat och exakt utan att egentligen vara det. De är helt enkelt tillräckligt oexakta för att man inte skall höra signalkällans brister, men har ändå välljudande frekvensgång etc. De erfarehneter jag gjort är också att dyl. anläggningar (notera att jag här endast kan generalisera eftersom jag inte var med vid aktuell test) faktiskt inte är så bra på tune-dem. Spelar man en okänd skiva så brukar det trots allt inte vara så lätt att följa med musiken även om det kan låta både imponerande detaljerat, rumsligt och äkta ändå.

Jag hade tidigare Karik/Numerik med aktiva Isobarik drivna av 3xKlout och det var ett mycket bra system på alla sätt, men det är ändå ingen tvekan om att det idag finns mycket billigare och enklare system som presterar betydligt bättre när det gäller ren tune-dem utan att låta lika imponerande och övertygande på andra sätt.

Jag skulle vilja påstå att devisen att resten av anläggningen ger "källan en chans att visa hur bra den är" också kan tolkas som att resten av anläggningen maskerar källans brister utan att för den delen låta dåligt för övrigt. Det är, vad jag antar, detta som kallas matchning av hifiapparater!?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag lyssnade som sagt bara på musiken och det var de erfarenheterna jag förmedlade. Om det har att göra med frekvensgång etc eller ren filosofiska spörsmål har jag ingen aning om. Men det var oerhört glädjande att få ut så mycket mer musik ur min gamla karik/numerik än vad mina Ninkas mäktade med. Melodier, rytmer etc var så mycket roligare och tydligare.

Notera dock att jag följer till stor del den gamla devisen från Ivor och min gamla Linn handlare (Eufonia) "låter det bättre så är det bättre", dvs är det roligare att lyssna på musiken, stampar man takten, spelar bandet som ett band etc så är det bra och kul att lyssna. Med andra sätt att urvärdera, om jag förstod dig rätt, så kan man säkert komma till slutsatsen "låter det bättre så ÄR det är det trots allt sämre".

Jag har aldrig haft chansen att lyssna på en SC så jag har ingen aning om den låter "tråkigt och trist" eller eventuella anledningar till det. Å andra sidan, utifrån source first, dvs källan är det som påverkar hur bra det låter, så ter det sig ju konstigt att en anläggning med så pass bra källa skulle vara "tråkig och trist" oavsett förstärkare och högtalare med tanke på att det är källan som är viktigast. Men som sagt, jag har inte hört de produkterna så jag kan inte säga ngt om dem.

hardcorelinnie wrote:
ulfbnilsson wrote:

Någonstans här får jag problem. För mig är det något som inte hänger ihop! Kör man med bra förstärkare/högtalare så är det uppenbart att Karik/Numerik inte är i samma klass som t.ex. Uni SC och även en SC har det kämpigt i en riktig toppanläggning (så som Magnus också påpekat). Den slutsats som jag drar (och har dragit vid motsvarande test) är att det inte *är* riktigt så bra förstärkare och högtalare man använt utan att det är förstärkare och högtalare som låter som om de var bra d.v.s. låter fint, skenbart detaljerat och exakt utan att egentligen vara det. De är helt enkelt tillräckligt oexakta för att man inte skall höra signalkällans brister, men har ändå välljudande frekvensgång etc. De erfarehneter jag gjort är också att dyl. anläggningar (notera att jag här endast kan generalisera eftersom jag inte var med vid aktuell test) faktiskt inte är så bra på tune-dem. Spelar man en okänd skiva så brukar det trots allt inte vara så lätt att följa med musiken även om det kan låta både imponerande detaljerat, rumsligt och äkta ändå.

Jag hade tidigare Karik/Numerik med aktiva Isobarik drivna av 3xKlout och det var ett mycket bra system på alla sätt, men det är ändå ingen tvekan om att det idag finns mycket billigare och enklare system som presterar betydligt bättre när det gäller ren tune-dem utan att låta lika imponerande och övertygande på andra sätt.

Jag skulle vilja påstå att devisen att resten av anläggningen ger "källan en chans att visa hur bra den är" också kan tolkas som att resten av anläggningen maskerar källans brister utan att för den delen låta dåligt för övrigt. Det är, vad jag antar, detta som kallas matchning av hifiapparater!?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 28, 2007 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag lyssnade som sagt bara på musiken och det var de erfarenheterna jag förmedlade. Om det har att göra med frekvensgång etc eller ren filosofiska spörsmål har jag ingen aning om. Men det var oerhört glädjande att få ut så mycket mer musik ur min gamla karik/numerik än vad mina Ninkas mäktade med. Melodier, rytmer etc var så mycket roligare och tydligare.

Notera dock att jag följer till stor del den gamla devisen från Ivor och min gamla Linn handlare (Eufonia) "låter det bättre så är det bättre", dvs är det roligare att lyssna på musiken, stampar man takten, spelar bandet som ett band etc så är det bra och kul att lyssna. Med andra sätt att urvärdera, om jag förstod dig rätt, så kan man säkert komma till slutsatsen "låter det bättre så ÄR det är det trots allt sämre".

Jag har aldrig haft chansen att lyssna på en SC så jag har ingen aning om den låter "tråkigt och trist" eller eventuella anledningar till det. Å andra sidan, utifrån source first, dvs källan är det som påverkar hur bra det låter, så ter det sig ju konstigt att en anläggning med så pass bra källa skulle vara "tråkig och trist" oavsett förstärkare och högtalare med tanke på att det är källan som är viktigast. Men som sagt, jag har inte hört de produkterna så jag kan inte säga ngt om dem.
Utifrån ditt svar tycks det mig som att du inte riktigt förstod vad jag skrev så jag ber dig läsa igen (om du har lust) och kanske precisera dig om det är något som speciellt du tycker var oklart eller luddigt.

För övrigt så är din utsaga "låter det bättre så ÄR det är det trots allt sämre" givetvis löjeväckande och man bör (tune-dem-förespråkare eller ej) kunna inse och reflektera över att en anläggning kan låta bra på olika sätt, notera exemplet med Karik/Numerik/Kairn/KLout/aktiva Isobarik.

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00