hardcorelinnie wrote:
En sak som slog mig är att anläggningens prestanda tenderar att variera en del även när man inte gör några förändringar (elkvalitet, kanske lufttryck, luftfuktighet etc.). Kan det inte vara svårt att skilja dessa variationer från små variationer som beror på faktiska prestandavariationer i anläggningen!?
Jag tycker inte att det varierar värst mycket beroende på "dagsform" faktiskt o ändringarna är ju mer långsamma.
Klart allt påverkar men om man tunar/jämför komponenter i system är ju dessa ändringar klart detektbara då ändringen är omedelbar (o oftast mångdubbelt större dessutom)
hardcorelinnie wrote:
En annan sak som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var att när man har en så hyper-(/över-)optimerad uppställning som du uppenbarligen har så finns en viss risk att vissa små förbättringar som också bär med sig små förändringar som drar totalintrycket något från optimum och därigenom medför att den lilla faktiska förbättringen blir klassade som enbart förändringar eller till och med försämringar?
Först. Mitt system är inte uppställt optimalt. Långt ifrån.
Tar ström från köket via 2 förlängningskablar o två grendosor (på en sitter spisen o kökslampan.
Kass el i huset o DÄR lät det bäst, lustigt nog...
Dessutom är högtalarna bara justerade till cm-nivå. O en tjockTV står o svänger med i andra hörnet av rummet.
Fyra ungar i ett trångt franskt hus (ca 90m2) innebär massor av kompromisser.
Kommer att bli kalas att komma hem!
SEDAN...
En förbättring är en förbättring oavsett system o prestanda.
MEN rätt - små skillnader kan vara svåra att bestämma sig för. Hör jag inte direkt en skillnad, brukar jag skita i att göra det testet fler gånger för att "tvingas" bestämma mig.
Värre för en som utvecklar grejjer då varje pytteförbättring kan ge stor inverkan totalt.
Nät o signalkablar - det hör man tydligt skillnad på.
hardcorelinnie wrote:
Det är ju trots allt även så att man behöver en vältrimmad uppställning för att kunna detektera och rangordna små skillnader med hög säkerhet.
Inte nödvändningsvis.
Kan också vara en fara att ha ett högupplöst system. Man kan lockas höra på ljudet mer än Tunen i ett sådant.
Jag föreslår att vi testar detta med att samla ihop ett par signalkablar o elkablar.
Samma kablar jämförs i olika system o rankas.