selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 03:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 15:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, det har ju dykt upp några webbsidor där det säljs musik i olika format styckevis. Finns några som säljer losslesskodad musik också men de säljer bara till staterna än så länge.

Nu när folk skriver här, så kommer ju ytterligare talande exempel på att folk uppfattar prisvärdhet på olika sett :P

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 15:10 
Site Admin
Site Admin

hemmamekare wrote:
Jo, det har ju dykt upp några webbsidor där det säljs musik i olika format styckevis. Finns några som säljer losslesskodad musik också men de säljer bara till staterna än så länge.
Nej. Var har du fått det ifrån? Det finns en bunt affärer som säljer lossless till exempelvis Sverige.

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 15:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

De ställen jag sett som säljer lossless har bara sålt till staterna. Var har du sett såna då i Sverige? Nu blev jag nyfiken!

Last edited by hemmamekare on Tue May 22, 2007 15:19, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
... Det finns en bunt affärer som säljer lossless till exempelvis Sverige.
Intressant, vilka?

Här får man inte säga A utan att säga B :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 15:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Exakt, kom igen nu!! Säg b :P

OT. Varför ska man egentligen sitta på jobbet nu när man kan vara ute i solskenet och värmen? :( Snart far jag hem!

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 15:35 
Site Admin
Site Admin

magnatune och Mindawn är de första som jag drar mig till minnes. Fler finns här: http://flac.sourceforge.net/links.html#music

Post subject: Re: Prisvärdhet
PostPosted: Thu May 24, 2007 14:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

PerK wrote:
Vad jag förstår så har Linn programmerat om drivrutinerna för styrningen av lasern, eftersom den styrning som följde med ifrån tillverkaren av lasern inte dög.
De utvecklar dessutom programvaran kontinuerligt både vad gäller avkodning av signal och styrning av laser,
dessa uppgraderingar får kunderna tillgång till utan kostnad; tänk om man fått keelen gratis...
Både min philips DVDspelare och min Pioneer DVDspelare har fått sig ett flertal firmware uppgraderingar (det är bara att ladda ned dem från tillverkarnas hemsidor), med utökad funktionalitet hos spelaren som resultat. Det är absolut inget som är unikt för Linn. Om firmwaren inte fungerar som den skall är det naturligtvis tillverkarens plikt att fixa det, annars är man ganska snart borta från marknaden.

Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 15:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Exakt, man nästan kräver ju att få uppdateringar till sin produkt som konsument och som sagt är det är inte något speciellt som bara Linn gör.

Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 16:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Fast man måste ju säga att det är väldigt bra att få ljudet förbättrat :D

/Per

Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
Fast man måste ju säga att det är väldigt bra att få ljudet förbättrat :D
Jomenvisst. Köper man en (dyr) cd- eller dvd-spelare som låter bra så är man väl bara lycklig om det kommer uppdateringar som gör att det låter ännubättre! Dum vore man väl annars :-)

Man att lägga 100 papp på en dvd-spelare som kräver ett antal uppdateringar för överhuvudtaget fungera och få läpp-synk - det är INTE prisvärt som jag ser det.

Just nu tittar jag på en koncert med Diamanda Galas - Live Poznan Jazz Fair 99.avi. Jag måste säga att (den grekiska?) damen är faschinerande och om det är jättebra eller skitdåligt har jag inte bestämt mig för ännu. Har inte ens kollat läppsynken ännu. Min dator och ett par Creative-högtalare är utrustningen - synnerligen prisvärt ;-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Man att lägga 100 papp på en dvd-spelare som kräver ett antal uppdateringar för överhuvudtaget fungera och få läpp-synk - det är INTE prisvärt som jag ser det.
Jag håller med dig. Tragiskt dock att det inte finns något billigare som duger för CD-avspelning. Jag har hellre lipsyncfel och Unidisk än något annat med korrekt lipsync.

Men nu har jag ju båda, kanonkul.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
... Min dator och ett par Creative-högtalare är utrustningen - synnerligen prisvärt ;-)

/ B
Det kan jag hålla med om, på ett sätt. Jag undrar om inte prisvärdhet hänger ihop med vad man betraktar som bra nog!? I så fall kan jag se två huvudnivåer; dels på funktionsnivå d.v.s. apparaten har de funktioner man kräver och dels presandanivån där apparaten har tillräckliga prestanda för att man skall tycka att det är nog bra. Det är t.ex. svårt att inte tycka att fullfunktions-DVD-spelarna för 1000kr är prisvärda. Jag har dock lite svårare att uppskatta standard-DVD-spelare för 5-10tkr för att de inte ger tillräckliga prestanda, för mig. Man kan också dela in prestandabegreppet i steg där man för varje steg får prestanda nog att t.ex. utveckla sin musiksmak. Den musik man lätt tar till sig och vars fundamentala byggstenar redan sitter i ryggmärgen funkar bra eller i varje fall hyggligt bra (beroende av hur petig man är) på i sort sett vilken anläggning som helst. Musik man inte är van vid kräver i allmänet bättre grejer för att man skall kunna ta till sig och förstå musiken. En variant för att ta till sig ny musik är också att lyssna på den många gånger (klassisk åsikt), helst via olika anägningar och så småningom faller poletten ner och man förstår den nya musiken (i varje fall til en del). Det är dock vanligt att man får en delvis felaktig bild, vilket kan komma som en överaskning om man hör musiken på en mycket bättre anläggning än man är van vid (även live, men då är det ju en annan tolkning vilket inte är samma sak). Med en bra anläggning (eller när det är bra live) fattar man direkt musiken och ju bättre det är ju mer involverad/gripen blir man. När man väl fått grepp om ett musikstycke så kan man bli ganska tagen även om anläggningen levererar fragment av musiken, huvudsaken är då dels att man är på rätt humör och att rätt fragment framkommer.

Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... Med en bra anläggning (eller när det är bra live) fattar man direkt musiken och ju bättre det är ju mer involverad/gripen blir man. När man väl fått grepp om ett musikstycke så kan man bli ganska tagen även om anläggningen levererar fragment av musiken...
Så rätt så. I min glada ungdom (precis som fortfarande) lyssnade jag mycket på rockmusik. Live gillade jag också viss jazz och även klassisk musik. Men hemma i min anläggning lät sådan musik bara obegripligt. Det låter den inte idag och ändå spelar jag normalt inte på någon Linn-utrustning ;-)

Men principen att musiken låter sorterad och begriplig är en ledstjärna i valet av apparater, bland annat har jag hört en del rörförstärkeri som excellerar inom detta område.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men principen att musiken låter sorterad och begriplig är en ledstjärna i valet av apparater, bland annat har jag hört en del rörförstärkeri som excellerar inom detta område.
Enl min erfarenhet gäller det i princip bara om man har effektiva högtalare med typ Lotherelement (inget filter behövs)
Tyvärr blir basen rätt vek o tam, men på jazz o klassisk kan det låts väldigt bra.
Rent almänt saknar ofta rörhäckar kraft i basen o då upplever man basen som återhållen o "sen".
Svaga transistorsteg har samma problem!
Jämfört med Solo har även chakrastegen o Twin detta problem :wink:
De låter helrätt innan man kopplar in Solo där basen o kompet verkligen ligger RÄTT o har en självklar kraft.

Post subject:
PostPosted: Sat May 26, 2007 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
De låter helrätt innan man kopplar in Solo där basen o kompet verkligen ligger RÄTT o har en självklar kraft.
Tja, nått mer än en urfräst aluminiumlåda ska man väl få för några hundra tusen... :D

Jag minns fortfarande för ganska många år sedan när jag besökte en kompis i Lund som just skaffat sig en SP6 / TVA-10 rörkombo. Femtontusen ihop kanske. Helt plötsligt så var det ordning och reda på Zappas värstingar och det blev en lång och trevlig helg. Ljudet däremot var lite för mjukt och mulligt men det tog jag gärna.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00