selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 12:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
För att upplysa en sann n00b på området: vad är för- och nackdelarna med plasma resp. LCD? Plasma verkar generellt sett billigare, men rimligen finns det en orsak. Till våren/sommaren nån gång ska det inhandlas platt-TV och jag gissar att budgeten kommer ligga på runt 15-20k - går det att säga ungefär vad som blir mest bang for the buck, eller är det en högst religiös fråga? :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Hur ser marknaden ut för platt-TV med inbyggd digital-tuner? Ser tex att den ovan rekommenderade Panasonic TH-42PV60 enbart har analog :? mottagare!

Vi har ju haft digital-TV här på Gotland sedan ett år tillbaka, så jag har med vilje legat lågt vad gäller inköp just pga avsaknaden av apparater med digitala mottagare. Det lossnar kanske inte förrän storstäderna går över till digitala sändningar... :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ayn wrote:
För att upplysa en sann n00b på området: vad är för- och nackdelarna med plasma resp. LCD? Plasma verkar generellt sett billigare, men rimligen finns det en orsak. Till våren/sommaren nån gång ska det inhandlas platt-TV och jag gissar att budgeten kommer ligga på runt 15-20k - går det att säga ungefär vad som blir mest bang for the buck, eller är det en högst religiös fråga? :)
LCD klarar högre upplösningar bättre om man har tänkt köra dator på den t.ex lcd har heller ingen risk att få inbränning på skärmen som en plasma kan få

Men För att komma upp i samma kvalitet för att se på tv för att slippa släpningar i bilden pixlig bild vid sämmre matrial kostar en plasma i samma storlek bara hälften av en LCD

LCD är bättre men då kostar den ca 30 tusen, för att man inte ska få de problem jag nämner ovan,Medans en plasma har ungefär samma bild för 15 tusen kr......så ska man se tv till största del välj plasma.....men om man planerar att köra dator samt 1080p i framtiden kanske LCD är mera rätt

Jag resonerade så här....Lägger hellre 15 tusen idag på en platt tv..har den i 2 år och kan då bestämma mig om jag tycker det är värt att byta till en tv med den teknik som då finns, för att om 2 år så kommer garanterat 30 tusenkroners tv kosta under 15 alltså samma pengar, men man får en ny tv igen om 2 år

Plasma funkar ju också att köra dator på men det finns större risk då för inbränning om man lämnar den på med t.e.x Windows skrivbord eller ett webfönster

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Last edited by pekka71 on Wed Dec 20, 2006 13:37, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Pediatrik wrote:
Hur ser marknaden ut för platt-TV med inbyggd digital-tuner? Ser tex att den ovan rekommenderade Panasonic TH-42PV60 enbart har analog :? mottagare!

Vi har ju haft digital-TV här på Gotland sedan ett år tillbaka, så jag har med vilje legat lågt vad gäller inköp just pga avsaknaden av apparater med digitala mottagare. Det lossnar kanske inte förrän storstäderna går över till digitala sändningar... :evil:
Jag skulle inte välja en med inbyggd decoder för då låser du fast dig hos någon operatör......samt får betala mera för tv´n

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
pekka71 wrote:
...
Men För att komma upp i samma kvalitet för att se på tv för att slippa släpningar i bilden pixlig bild vid sämmre matrial kostar en plasma i samma storlek bara hälften av en LCD
...
Detta är ett uttalande jag inte alls håller med om! Själv tycker jag att plasmans färgåtergivning är under all kritik och skulle aldrig kunna leva med det. Detta gäller allt från den billigaste modellen på on-off till de bästa Loewe-skärmarna. Om man tittar på apparater i storleken runt 40" föredrar jag alla dagar i veckan en LCD ca 15k före en plasma för 25k, vilket är det prisintervall jag själv funderar på. Över detta intervall tycker jag om möjligt att skilnaderna är ännu större (till LCDns fördel), hur det är under har jag inte riktigt koll på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 14:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
dr Hollow wrote:
pekka71 wrote:
...
Men För att komma upp i samma kvalitet för att se på tv för att slippa släpningar i bilden pixlig bild vid sämmre matrial kostar en plasma i samma storlek bara hälften av en LCD
...
Detta är ett uttalande jag inte alls håller med om! Själv tycker jag att plasmans färgåtergivning är under all kritik och skulle aldrig kunna leva med det. Detta gäller allt från den billigaste modellen på on-off till de bästa Loewe-skärmarna. Om man tittar på apparater i storleken runt 40" föredrar jag alla dagar i veckan en LCD ca 15k före en plasma för 25k, vilket är det prisintervall jag själv funderar på. Över detta intervall tycker jag om möjligt att skilnaderna är ännu större (till LCDns fördel), hur det är under har jag inte riktigt koll på.
Om man jämför i lysrörsupplyst butiksmiljö brukar LCD se bättre ut, dess egenskaper lämpar sig helt klart bäst i ljusare miljöer. När jag har jämfört i (nedsläckt) hemmiljö är det LCD:s bristfälliga och blaskiga svärta samt dess överdrivna färger det svåraste att komma överens med IMHO.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
gearslave wrote:
dr Hollow wrote:
pekka71 wrote:
...
Men För att komma upp i samma kvalitet för att se på tv för att slippa släpningar i bilden pixlig bild vid sämmre matrial kostar en plasma i samma storlek bara hälften av en LCD
...
Detta är ett uttalande jag inte alls håller med om! Själv tycker jag att plasmans färgåtergivning är under all kritik och skulle aldrig kunna leva med det. Detta gäller allt från den billigaste modellen på on-off till de bästa Loewe-skärmarna. Om man tittar på apparater i storleken runt 40" föredrar jag alla dagar i veckan en LCD ca 15k före en plasma för 25k, vilket är det prisintervall jag själv funderar på. Över detta intervall tycker jag om möjligt att skilnaderna är ännu större (till LCDns fördel), hur det är under har jag inte riktigt koll på.
Om man jämför i lysrörsupplyst butiksmiljö brukar LCD se bättre ut, dess egenskaper lämpar sig helt klart bäst i ljusare miljöer. När jag har jämfört i (nedsläckt) hemmiljö är det LCD:s bristfälliga och blaskiga svärta samt dess överdrivna färger det svåraste att komma överens med IMHO.
Överdrivna färger på LCD jämfört med Plasma? Det får du nog förklara närmare för jag tycker då att det är plasman som har överdrivna färger (oavsett omgivning), LCD har snarare bleka färger, och även svärta, IMHO.

Plasman har även problem med att få stora ytor i nästan samma färg (typ väggen bakom skådisarna, planen på en fotbollsmatch etc) att se naturlig ut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 16:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
De modeller jag har synat har ofta haft onaturliga färger. Överdrivna kanske är fel ord, men jag tycker definitivt att LCD har problem med färghanteringen. Det ser inte naturligt/rätt ut helt enkelt.

Den största nackdelen med LCD är ändå IMHO kontrasten. Svårt att få "filmkänsla" när svart inte är riktigt svart. Finns iofs plasmor som har problem med detta också, men inte alls i lika stor utsträckning.

Det där problemet med stora ytor på plasma känner jag inte alls igen, kanske är modellspecifikt?

Jag tycker att den stora debatten mellan LCD- och plasmaanhängarna ändå visar att bildpreferenser är något väldigt personligt och att LCD passar vissa bättre och plasma passar andras krav bättre.

Mvh Mattias


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
pekka71 wrote:
Pediatrik wrote:
Hur ser marknaden ut för platt-TV med inbyggd digital-tuner? Ser tex att den ovan rekommenderade Panasonic TH-42PV60 enbart har analog :? mottagare!

Vi har ju haft digital-TV här på Gotland sedan ett år tillbaka, så jag har med vilje legat lågt vad gäller inköp just pga avsaknaden av apparater med digitala mottagare. Det lossnar kanske inte förrän storstäderna går över till digitala sändningar... :evil:
Jag skulle inte välja en med inbyggd decoder för då låser du fast dig hos någon operatör......samt får betala mera för tv´n
Ja, vet inte om någon TV-modell som finns både med och utan digitalmottagare och i övrigt identisk men jag kollade på LG's HD-recorder med inbyggt dito. Kostar 6000:- , CA-modul för 495:- tillkommer. Finns LG med samma spec (160Gb HDMI) för 4500:-. Två tusen i skillnad alltså! En bra box kostar hälften och den kan man ju sälja om man skulle flytta till bostad med Comhem eller vill ha parabol.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
gearslave wrote:
Det där problemet med stora ytor på plasma känner jag inte alls igen, kanske är modellspecifikt?

Jag tycker att den stora debatten mellan LCD- och plasmaanhängarna ändå visar att bildpreferenser är något väldigt personligt och att LCD passar vissa bättre och plasma passar andras krav bättre.

Mvh Mattias
Jag har fortfarande inte sett en plasma-skärm utan problemet med stor likfärgad ytor, detta gäller även Loewes (Xelos tror jag den heter) för en bit över 30k för en 42", och som av många anses som världens kanske främste tillverkare av TV-apparater.

Kan dock helt hålla med om det sista, precis som med stereo.

Lustigt är dock att jag fortfarande inte har en enda kompis som föredragit plasma efter att ha gjort en rejäl jämförelse, även om en kompis faktiskt till slut valde plasma då det inte fanns LCDer som var tillräckligt stora (60")...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
dr Hollow wrote:
pekka71 wrote:
...
Men För att komma upp i samma kvalitet för att se på tv för att slippa släpningar i bilden pixlig bild vid sämmre matrial kostar en plasma i samma storlek bara hälften av en LCD
...
Detta är ett uttalande jag inte alls håller med om! Själv tycker jag att plasmans färgåtergivning är under all kritik och skulle aldrig kunna leva med det. Detta gäller allt från den billigaste modellen på on-off till de bästa Loewe-skärmarna. Om man tittar på apparater i storleken runt 40" föredrar jag alla dagar i veckan en LCD ca 15k före en plasma för 25k, vilket är det prisintervall jag själv funderar på. Över detta intervall tycker jag om möjligt att skilnaderna är ännu större (till LCDns fördel), hur det är under har jag inte riktigt koll på.
En LCD i 40" i 15 tusen kr klassen är riktig tragisk att t.e.x se sport på.....kolla på isen t.e.x under en hockymatch eller hur mycket arteffekt som uppkommer om man ser på t.e.x fotboll

Svärtan är också riktigt dålig på en lcd i 15 k klassen

Men som jag sa om man är beredd att slanta upp 30k+ så skulle jag också välja en LCD då är det inget tvivel

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Vad gäller apparater med inbyggd digitalmottagare så har Loewe det
som standard på alla sina apparater (DVB-T och DVB-C dvs marksänd
resp kabel).

Mot ett tillägg på 1400kr klarar apparaten istället DVB-S (Satelit).

Med inbyggd hårddisk i tv´n så får du per automatik dubbla mottagare
så att du kan spela in en kanal medans du tittar på en annan.

Sharps modeller finns med och utan DVB-T-mottagare, 1000kr extra
för inbyggd mottagare.

Köper ni en ny platt-tv så ska den matas med DVB-T eller ännu hellre
DVB-S -allt annat är slöseri!

Med en Loewe DVB-S och en rejäl parabol (80cm eller mer i Luleå)
så blir tv-sändningarna näst intill likvärdigt med DVD (bättre än vissa
spelare, och inte riktigt lika bra som vissa spelare).

Philips, Sony och Pioneer och några till har mottagare för DVB-T i vissa
apparater.

Vad gäller diskussionen plasma Vs LCD så anser jag att det finns bra och
dåliga apparater av båda sorterna. Vilken teknik som används anser jag
vara ointressant -det är resultatet som räknas!

En bra plasma kan ha lite bättre svärta, men samtidigt lite mindre skärpa
än en bra lcd.

Eftersläpningar och krypningar i bilden är väldigt vanligt på dåliga plasmor,
samtidigt kan många taskiga lcd-skärmar se riktigt blaskiga ut.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
När förväntas digital-TV bli HD-mässig? Behöver jag då byta ut hela TV:n (om jag nu köpt en med inbyggd digital tuner) eller kommer det gå att uppgradera enkelt? Det senare låter som en utopi, men även gamla hundar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 21, 2006 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Loewe kommer som första märke med en 46" LCD med (dubbla) inbyggda
HDTV-mottagare (klarar av alla typer av DVB) i januari (40+37" lite
senare).

En "vanlig" digital-tv-mottagare klarar inte av att koda om HDTV-mottagare.

Redan nu sänder Canal Digital och SVT HDTV via satelit. Com Hem
och Boxer lär börja med det under 2007. ViaSat har inga planer för det än vad
jag vet.

/L

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 21, 2006 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Ok, då var det som jag trodde. Antingen får jag köpa en platt-TV nu och köra med separat digitalbox alternativt vänta tills fler tillverkare släpper modeller med inbyggd HD-tuner. Tittar nämligen alldeles för lite på TV för att en Loewe skall komma på tal och film ser jag på bio!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited