Ayn wrote:
För att upplysa en sann n00b på området: vad är för- och nackdelarna med plasma resp. LCD? Plasma verkar generellt sett billigare, men rimligen finns det en orsak. Till våren/sommaren nån gång ska det inhandlas platt-TV och jag gissar att budgeten kommer ligga på runt 15-20k - går det att säga ungefär vad som blir mest bang for the buck, eller är det en högst religiös fråga? 
LCD klarar högre upplösningar bättre om man har tänkt köra dator på den t.ex lcd har heller ingen risk att få inbränning på skärmen som en plasma kan få
Men För att komma upp i samma kvalitet för att se på tv för att slippa släpningar i bilden pixlig bild vid sämmre matrial kostar en plasma i samma storlek bara hälften av en LCD
LCD är bättre men då kostar den ca 30 tusen, för att man inte ska få de problem jag nämner ovan,Medans en plasma har ungefär samma bild för 15 tusen kr......så ska man se tv till största del välj plasma.....men om man planerar att köra dator samt 1080p i framtiden kanske LCD är mera rätt
Jag resonerade så här....Lägger hellre 15 tusen idag på en platt tv..har den i 2 år och kan då bestämma mig om jag tycker det är värt att byta till en tv med den teknik som då finns, för att om 2 år så kommer garanterat 30 tusenkroners tv kosta under 15 alltså samma pengar, men man får en ny tv igen om 2 år
Plasma funkar ju också att köra dator på men det finns större risk då för inbränning om man lämnar den på med t.e.x Windows skrivbord eller ett webfönster