Bill50x wrote:
Översätt musikaliskt/svängigt med "lätt att följa med i melodin". Eller varför inte engagemang?
Engagemang låter bäst. Den tar jag
Bill50x wrote:
Precis som någon skrev i en annan tråd, det är när man gillar skivan som spelas och inte ljudet från anläggningen som det låter "rätt".
Det har jag nog upplevt ett par gånger, konstigt nog oftast när jag har något annat för händerna
Bill50x wrote:
Skämt åsido, så här enkel är förstås inte verkligheten, det finns naturligtvis alla skalor emellan ytterligheterna. Det som är intressant är på så olika sätt en anläggning (eller en enskild apparat) kan vara så fel.
Jag tänkte en del på ditt inlägg i går kväll, och faktiskt har jag typ utfört en tunedem, eller inte jag, men min sambo. Jag brukar sätta på musik när hon kommer hem, vi sitter i soffan och dricker kaffe, och jag brukar spela vinyl. Många gånger säger hon att hon inte vill höra någon musik, att hon är trött, men efter bytet till Kairn som försteg klagar hon inte alls lika ofta. Sedan jag moddade tolvan har det inte kommit ett enda klagomål från hennes sida, jag kan lämna musik på hela kvällarna. När jag hade Helix högtalare och LK1 ville hon inte lyssna på musik alls, och sa att hon hellre lyssnade på sina skivor i bilen.
Bill50x wrote:
Jag ser ibland hur vissa anläggningar får "vanliga" människor att bara vilja spela fler skivor, upptäcka ny musik, återupptäcka gamla plattor. Inte för att basen är "bättre" eller något annat tekniskt utan det är musiken som diskuteras/lyssnas på. Jag har också sett motsatsen, när samma "vanliga" människor tycker det låter bra, frågar vad det är för grejor, tittar på de snygga prylarna osv men efter en stund blir samtalen mer allmänna och handlar inte alls om musik. I det senare fallet är anläggningen helt fel trots att den kanske "låter" bra.
Edit: Blev just ombedd att stänga av vinylspelare och musiken