selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

Vilken grupp tillhör du, då det gäller åsikter om Tune dem vid utvärdering av hifiutrustning?
1. De som tycker att tune dem är den bästa och enda metoden som bör användas 30%  30%  [ 16 ]
2. De som tycker att tune dem är den bästa, men inte enda metoden som bör användas 55%  55%  [ 29 ]
3. De som likställer tune dem och andra metoder 15%  15%  [ 8 ]
4. De som avfärdar tune dem och helt förlitar sig till andra metoder 0%  0%  [ 0 ]
Total votes: 53
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
fast nog har Linn gått i "låta snyggt fällan" ibland o förbättrat "sounded" mer än tune dem.
Det vet jag inte om jag håller med om - kan du ge exempel? Däremot har Linn blivit mer designmedvetna och spottat ur sig många designförbättrade(?) produkter som inte inneburit lika stor revolution i Tune Dem. Komponent är ett exempel, klart bättre än Ninka men man betalar mer för uppdaterad design än för ljudkapaciteten. Jag väntar på en Ninka med 3k-array som är avsevärt bättre i tunedem men med den "klassiska" designen.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om jag är ute och cyklar här men för mig är skillnaden mellan att koncentrera sig på ljudet och melodin så här:

(har tagit mig friheten att översätta tune till melodi då jag sett andra här på forumet göra det)

När jag lyssnar på mina favoriter så spelar det heller ingen roll vilken anläggning jag lyssnar på, melodierna går fram iaf, troligen för att jag vet vad jag ska lyssna efter alternativ jag kan melodierna (Till och med den erbarmligt dåliga, ur alla perspektiv, kompaktanläggning som står i lägenheten jag bor i under min landsförvisning till den sista sovjetrepubliken funkar). I detta fall föredrar jag ofta en förbättring av ljudet.

Lyssnar jag däremot på ny musik och genrer jag inte normalt sett lyssnar på blir dessa tråkiga och livlösa i en anläggning som fokuserar på ljud och inte melodi. Jag tolkar det som att jag inte riktigt fattar vad musiken går ut på. Men sätter jag däremot in denna skiva i en anläggning som har melodin i fokus blir det lättare att ta till sig musiken. Det kanske tydligaste exemplet för mig på detta är 16 Horsepower. När de kom för ett antal år sedan och då snurrade livligt på Musikbyrån (utmärkt program fö) fattade jag inte alls vad det handlade om, och fullständigt avskydde dem. Sen några år senare hamnade en 16 Horsepowerskiva i min Linnanläggning och då fattade jag helt plötsligt och idag älskar jag deras musik, och ffa de äldre skivorna som var de som spelades när jag hörde dem första gången.

Att jag då placerar mig i grupp 2 beror helt enkelt på att jag vill ha en anläggning som låter så bra som möjligt med mina favoriter, samtidigt som den gör det möjligt att upptäcka nya musikstilar och artister.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
fast nog har Linn gått i "låta snyggt fällan" ibland o förbättrat "sounded" mer än tune dem.
Det vet jag inte om jag håller med om - kan du ge exempel?
Ja, men tar det offline för att inte störa denna tråd :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som kan beskriva hur musik utvärderas enligt Naim och deras PRaT?
Och vad är Flat earthers (tunedem-fans?)?

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 05:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag svarade 1 fast jag också bryr mig om att det ska "låta snyggt". Frågan gäller ju metoder och även fast jag bryr mig om hur det låter så känner jag inte till någon bra metod att utvärdera detta.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 09:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Dum fråga kanske, men är det någon som kan förklara vad "Tune dem" är ? :? Har hört många tala om detta, men aldrig någon som förklarat vad det innebär för en "nykomling" inom Linn världen.

Mvh
Jonas

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:

mvh
Steffe
Naim fokuserar mer på takt/rytm o livekänsla. Dvs det låter väldigt mycket "pang, bom, smäll". Imponerande men rörigare än Linn.
Naimare säger att Linn är musikalisk men trist :wink:
Båda har rätt.
Jag vill ha en kombination av dessa egenskaper i mitt system.
Naimare brukar tycka att Linn's källor är utmärkta.

Vet inte hur Naim utvärderar när de utvecklar, men skulle tänka mig att de går på liknande "tune dem" men fokuserar på max rolighet istället för max melodi.

Flat earthers bryr sig mer om musiken i sig än hur den presenteras genom stereon.
Så många mer är Naim o Linn'are finns i den gruppen.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:

mvh
Steffe
Naim fokuserar mer på takt/rytm o livekänsla. Dvs det låter väldigt mycket "pang, bom, smäll". Imponerande men rörigare än Linn.
Naimare säger att Linn är musikalisk men trist :wink:
Båda har rätt.
Jag vill ha en kombination av dessa egenskaper i mitt system.
Naimare brukar tycka att Linn's källor är utmärkta.

Vet inte hur Naim utvärderar när de utvecklar, men skulle tänka mig att de går på liknande "tune dem" men fokuserar på max rolighet istället för max melodi.

Flat earthers bryr sig mer om musiken i sig än hur den presenteras genom stereon.
Så många mer är Naim o Linn'are finns i den gruppen.
Är ju bara försteget å cd´n man kan byta mot naim isåfall men det kanske det är värt?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 14:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Översätt musikaliskt/svängigt med "lätt att följa med i melodin". Eller varför inte engagemang?
Engagemang låter bäst. Den tar jag :)
Bill50x wrote:
Precis som någon skrev i en annan tråd, det är när man gillar skivan som spelas och inte ljudet från anläggningen som det låter "rätt".
Det har jag nog upplevt ett par gånger, konstigt nog oftast när jag har något annat för händerna :wink:
Bill50x wrote:
Skämt åsido, så här enkel är förstås inte verkligheten, det finns naturligtvis alla skalor emellan ytterligheterna. Det som är intressant är på så olika sätt en anläggning (eller en enskild apparat) kan vara så fel.
Jag tänkte en del på ditt inlägg i går kväll, och faktiskt har jag typ utfört en tunedem, eller inte jag, men min sambo. Jag brukar sätta på musik när hon kommer hem, vi sitter i soffan och dricker kaffe, och jag brukar spela vinyl. Många gånger säger hon att hon inte vill höra någon musik, att hon är trött, men efter bytet till Kairn som försteg klagar hon inte alls lika ofta. Sedan jag moddade tolvan har det inte kommit ett enda klagomål från hennes sida, jag kan lämna musik på hela kvällarna. När jag hade Helix högtalare och LK1 ville hon inte lyssna på musik alls, och sa att hon hellre lyssnade på sina skivor i bilen.
Bill50x wrote:
Jag ser ibland hur vissa anläggningar får "vanliga" människor att bara vilja spela fler skivor, upptäcka ny musik, återupptäcka gamla plattor. Inte för att basen är "bättre" eller något annat tekniskt utan det är musiken som diskuteras/lyssnas på. Jag har också sett motsatsen, när samma "vanliga" människor tycker det låter bra, frågar vad det är för grejor, tittar på de snygga prylarna osv men efter en stund blir samtalen mer allmänna och handlar inte alls om musik. I det senare fallet är anläggningen helt fel trots att den kanske "låter" bra.
Edit: Blev just ombedd att stänga av vinylspelare och musiken :cry:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Är ju bara försteget å cd´n man kan byta mot naim isåfall men det kanske det är värt?
Nej, det tycker jag inte. Blanda inte systemen.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Är ju ett måste om man ska behålla keltik och LP12an :D

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
stranna wrote:
Fast det var JUST DET som var min poäng :wink:
Alltså behåll Lp12, Keltik o kör med Linn även på andra ställen...
Om du nu inte ska gå på Naim DBL, det är riktigt bra högtalare o skitkul i en komplett Naimrigg med LP12 först.
Aktiva blir de fantastiska!

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Fast det var JUST DET som var min poäng :wink:
Alltså behåll Lp12, Keltik o kör med Linn även på andra ställen...
Om du nu inte ska gå på Naim DBL, det är riktigt bra högtalare o skitkul i en komplett Naimrigg med LP12 först.
Aktiva blir de fantastiska!
Med DBL får du dessutom ett par högtalare som får Komri att se ut som små monitorer... :lol:

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 09:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

dr Hollow wrote:

Med DBL får du dessutom ett par högtalare som får Komri att se ut som små monitorer... :lol:
Från lyssningsposition kanske, men från sidan ger Komri DBL en "bredsida".
Bra eller dåligt... :wink:

/Z

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om alla sett både DBL och Komri i hemmiljö men de känns likvärdiga i storlek och dessutom kommer Komri längre ut från bakvägg så de tar mer plats.

Eller så är jag miljöskadad.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00