selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 12:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det är ju trots allt skillnad på att säga "det här är den bästa metoden" jämfört med att säga "detta är den metod som jag tycker är bäst".

I diskussionerna just nu hittar jag följande grupper:
1. De som tycker att tune dem är den bästa och enda metoden som bör användas
2. De som tycker att tune dem är den bästa, men inte enda metoden som bör användas
3. De som likställer tune dem och andra metoder
4. De som avfärdar tune dem och helt förlitar sig till andra metoder

Man kanske kan jämföra hifi och bilar. Om man tar egenskapen väghållning kan man hyfsat objektivt jämföra vilka bilar som överstyr, understyr eller håller linjen. Kanske kan tune dem jämföras med väghållning, som ett hyfsat objektivt sätt att värdera hur väl en musikanläggning "håller linjen".

Men är då väghållningen det enda som räknas när man köper bil? För en del kanske, men långt ifrån för alla. Det finns många andra parametrar och känslor som påverkar det valet och den lust man känner. Är det inte rimligt att tänka sig samma förhållningssätt när det gäller musikanläggningar?

Man kan formulera det så här: Om vi utgår från att den bästa bilen är den bil som har bäst väghållning (håller linjen) så kommer vi sannolikt kunna enas om ett fåtal bilar som ligger i fronten när det gäller den egenskapen. Ingen kan komma å säga att för mig är väghållning en bil som understyr mycket.

Men om vi säger att väghållning är en (av flera) egenskaper som vi vill bedöma, så blir det betydligt svårare att enas om vilken (vilka få) som är den bästa bilen.

Istället för att säga att "väghållning är den enda parametern som är viktig" kan man säga att "väghållning är den egenskap som jag prioriterar högst och är den egenskap som ger mig mest tillfredsställelse om den är riktigt bra. Sen värderar jag även andra egenskaper som formgivning, utrustning, bränsleförbrukning och prisvärdhet".

Sen är det väl okej att känslorna svallar. Vi gillar ju alla musik. Det hade vi inte gjort om vi inte haft känslor som kan svalla :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja precis, man kan ju tänkas vikta i en mätning. När man jobbar med kvantitativa data, kan ju köra en multivariatkörning, då kan få fram vilken/vilka minst/mest av de olika oberoende variablerna som styr den beroende. I det här fallet vår musikupplevelse. Jag kan tänka mig Insomnia att det klurigt att komma fram till vilka oberoende variabler vi anser påverkar upplevelsen, sedan kvantifiera dom. Det finns nog spännande möjligheter, men lätt att man kommer till konstiga mätningar där man har försökt kvantifiera massa saker med oklar reliabilitet och validitet. Att endast välja en mätmetod som Tundem, är förstås inte optimalt, men kanske enklare att komma till konsensus om vad man pratar om, på ett forum.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Det är det som är så bra med Linn. Om man har fastnat för tunedem som metod kan man lita på att när Linn släpper en ny produkt (eller dyrare) är den bättre. Det är något man inte kan säga om så många andra företag som tillverkar hifiprodukter.

I slutändan handlar det om vad man är ute efter med sin anläggning. Om musikalitet, "sväng" och tydlighet är det som är viktigast är tunedem är bra metod för att hitta rätt. Om man är ute efter prylar som återger en viss detaljeringsnivå eller låg distorsion kan man använda andra metoder. Det bästa är när det ena inte behöver utesluta det andra, men poängen är att det är väldigt svårt att diskutera huruvida en apparat är bättre eller sämre än en annan på ett forum om vi enbart diskuterar ljudmässiga egenskaper.
Att en ny dyrare produkt från Linn är bättre på Tune Dem är väl ganska självklart. Om den är bättre ur andra aspekter är inte lika självklart. För mig räcker inte den egenskapen utan jag värderar annat också.

För övrigt verkar det som om många enbart jäför olika konstellationer av Linn-produkter och ratar andra tillverkare, med vissa undantag. Undantag som andra mer frisinnade personer har funnit i sin jakt på "bättre" ljud. Jag tycker man verkar ha en mer öppen attityd och högre i tak i England tex. OBS, bara ett intryck, jag har för lite erfarenhet för att påstå något.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

insomnia:

Klockren insändare! Kunde inte gjiort det bättre själv :-)

Personligen tillhör jag nog grupp 3. Precis som det är flera urvalskriterier när jag väljer bil. Jag skulle nog tillhöra en annan kategori om jag enbart skulle ha bilen för att komma runt snabbast möjligt i rondellerna :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det tog ett tag innan jag fick postat så jag hamnade i fel tråd. Nu är jag i rätt tråd.
Lejonklou wrote:
Med subjektivistiska (inte subjektiva) debattinlägg menar jag alla påståenden som pekar i riktningen att ljudkvalitet i musikåtergivning är en godtycklig åsikt och att alla åsikter är precis lika korrekta och relevanta. Detta är felaktigt. Människor har en medfödd förmåga att tolka tonföljder och harmonier som är likadan över hela världen. Dur och moll ger upphov till samma känsla hos Inuiter som hos Aboriginer. Där har vi ett exempel på något objektivt.

Den metod jag ständigt demonstrerar och försvarar är på samma sätt objektiv, vilket bevisas av att olika personer kommer fram till samma resultat när de använder den. Att den skulle vara uppfunnen av Linn och bara fungera på Linns apparater är givetvis nonsens, Linn tog inspirationen ur en avhandling om musik och metoden fungerar väldigt snarlikt en stämning av ett musikinstrument. Det går exempelvis att justera in högtalare med Tune Dem genom att spela en enda ton på stereon. Ju renare ton, desto bättre placering. Samma objektiva resultat får man givetvis om man lyssnar på en poplåt eller en opera istället.

Det känns lite trist att forumet för närvarande domineras av inlägg från ett fåtal personer som 1. inte gillar Linn nåt vidare, 2. anser att Linnentusiaster är lurade/hjärntvättade, 3. inte kan göra en Tune Dem men likväl avfärdar metoden som humbug och 4. rent allmänt förfäktar idén att man kan tycka vad som helst och det är ändå lika intressant (vilket i förlängningen gör alla våra diskussioner helt meningslösa).

Ursäkta off-topic.
Ursäkta att jag än en gång kopierar in denna text, men jag måste verkligen undra. Hur rätt kan man ha egentligen? Det finns nog inte ens en punkt eller kommatecken som jag har något att invända emot. Så rätt!
sexdwarf wrote:
Att snacka om att man är objektiv när man håller på och byter strömkablar och hör och häpna, VÄNDER på existerande kablar i en Linn apparat (det sistnämnda gör att du tappar all trovärdighet, vet du ens hur en växelströmssignal är beskaffad? Svar: Signalen växlar riktning! (OMFG)). Skillnaderna kan givetvis enligt dig höras i en "objektiv" tune dem. Nej du, du är inte alls mer objektiv än någon annan här. Däremot är du intolerant och taskig.
Jag måste säga att jag blir glad när jag ser din (enligt min subjektiva smak) underhållande avatar, men det är mycket bekymrande att läsa dina inlägg. Detta citat bevisar enligt dig att Lejonklou har fel och inte förstår vad han talar om. Men enligt 95% (Borde vara 100%!) på forumet så bevisar det du säger att du inte alls har förstått vad vi talar om här, över huvud taget. Därför är det ganska naturligt att din närvaro här ifrågasätts. Vi får helt enkelt svårt att få ut något av varandra. Att du sedan (i annan tråd) hänvisar till LP12-hatarsidor och ser dem som alternativ sanning säger mig att vi nog aldrig kan komma överens på musikåtergivningens område. Jag har ALDRIG sett Lejonklou vara varken taskig eller intolerant, faktum är att jag tycker han är precis tvärtom. Oerhört vänlig och ödmjuk. Dina " " runt objektiv angående tunedem understryker att du inte har förstått metoden överhuvudtaget, varför då dömma ut den som korkad? När du gör det retar du upp forumet, så enkelt är det. Och då handlar forumet om något som det inte borde göra. Jag borde t.ex. istället skrivit på min medlemspresentation och berättat om hur jag (tunedemmässigt) förbättrat min Majik Kontrol. Jag blir dessutom förmodligen trodd av de flesta här, eftersom jag står på samma grund som dem i mina bedömningar.
Bill50x wrote:
Men det betyder inte att jag tycker att allt är halleluja med Linns produkter och dess filosofi. Att vara öppen för övriga sätt att se på ljudåtergivning borde vara självklart. Men ibland är det ganska trångsynt här på selleri.
Bill50x wrote:
Samma trångsynta smalspåriga snarstuckenhet demonstreras förresten i den tråd som sexdwarf startade för att berätta om sina modifieringar av en LP12:a.
Detta forum är ju ett LINN forum? Självklart ska det vara Halleluja kring Linns filosofi! Det är så vi (Det är väl knappast bara jag?) vill ha det här. Däremot ska Linn få kritik om deras produkter INTE lever upp till deras filosofi. Att vara "öppen för ett annat sätt att se på ljudåtergivning" gör att vi inte vill/orkar lyssna på de åsikterna. Detta eftersom vi ENBART litar på tunedemmässiga bedömningar. Därav de naturliga reaktionerna i sexdwarfs tråd. Att "förbättra" LP12:an med egna hobbyinitiativ har i 99% av fallen visat sig vara humbug ur ett tunedem perspektiv. Att kategoriskt döma ut dessa initiativ är alltså fullt naturligt, även om det kan finns fall där detta är felaktigt. (Med tanke på de tusentals moddar som gjorts.) Att bita på K9/K5 nålen var en sådan modd som faktiskt fungerade. (Ledde delvis fram till K18.) Tejp på plinten/topplattan i motorhörnet är en annan. (Ledde fram till motorbulten i topplattan.)
Bill50x wrote:
Vad som klingar falskt hos oss är en annan femma i Indien.
Nej, och det var precis det som var Lejonklous poäng. Musikalitet är INTE olika för olika människor, det är därför metoden fungerar. Musik är i den meningen logisk. Det är ungefär som att säga att 2+2 kan bli 5 i en annan kultur eller för en annan människa, och vem kan säga att inte alla har rätt till sin sanning? Musiksmak är olika, musikalitet är det inte.
Bill50x wrote:
Om en Linn-högtalare är våldsamt överprissatt och har en skrikig ljudåtergivning så har den så enligt min mening. Om den samtidigt har en musikalitet, ett driv och en äkthetskänsla så säger väl det att konstruktören lyckats komma långt men inte ända fram? (obs konstruerat exempel!) En annan högtalare kanske har en mer tillfredställande ljudbild och klang men saknar det sista unset av "musikalitet", även där har konstruktören inte nått ända fram. Så vad är "rätt" eller "fel"?
Än en gång missar du poängen, och bevisar det. Det som är bättre enligt tunedem är bättre, punkt slut. Så är det för oss här, acceptera att sånna är vi, det kommer inte att ändras. "Ljudbild" är totalt ointressant om man måste kompromissa ett endaste uns av musikalitet enligt tunedem.
Bill50x wrote:
Däremot menar jag att ALLA utvärderingsmetoder har sina fördelar och begränsningar. Alla är en sorts förenkling av en komplex verklighet.
Tunedem har inga begränsningar eftersom den riktar sig direkt på målet. Alla andra metoder har begränsningar eftersom de riktar in sig på annat än vad som är väsentligt. Ungefär som att bedöma snabbheten för en sprinter på vilka skor han har. Det kan påverka hur fort han springer, men den enda väsentliga metoden är att mäta tiden.
Bill50x wrote:
Visst kan man acceptera allt som Linn gör. Och anse att allt annat är skräp om det inte faller innanför ramen för vad dessa skottar anser och gör. ... Att tro att just Linn sitter inne med den ultimata sanningen är att vara ganska naiv.
Det är det vi gör här, vi tror att Linns filosofi är rätt. Vi vill att Linns filosofi ska vara grunden i allt vi säger här på forumet. Det är därför vissa har hamnat fel när de kommit in hit. Det vi vill debattera är saker INOM Linns filosofi. Det innebär inte att Linn har rätt i allt och att Linn är bäst på allt. Lejonklous produkter är ett exempel på detta idag. Bonnec var ett annat på -90 talet. Jag blir gärna kallad naiv, så länge jag vet att jag har rätt. För ett år sedan gick jag in på SIBA (hemska tanke!) och lyssnade på alla deras stereoanläggningar och kom fram till vilken som var bäst. Sedan köpte jag 2 stycken till mina barn ( 2 st förstås). Att jag i det läget använde tunedem var intressant för mina vänner som har samma filosofi. De köpte osett liknande apparater till sina kök/garage och barn. De kostade 399 kr och det är denna typ av information som är intressant. D.v.s. att en åsikt eller observation är baserad på tunedem avgör HELT om informationen är intressant eller inte. Är information inte baserad på tunedem så är den bara irriterande. Det får också anses vara bevisat här på forumet... :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad diskuterar vi nu egentligen? De flesta har redan accepterat att människor tycker olika.

För att komma vidare och återknyta till tråden vore det intressant om de som inte använder tunedem berättar om vilka andra objektiva metoder som finns för att bedöma en musikanläggning.

För vi är väl överrens om att det blir mycket enklare att diskutera prylar om vi använder en objektiv metod för detta?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 12:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Jag måste säga att jag blir glad när jag ser din (enligt min subjektiva smak) underhållande avatar, men det är mycket bekymrande att läsa dina inlägg. Detta citat bevisar enligt dig att Lejonklou har fel och inte förstår vad han talar om. Men enligt 95% (Borde vara 100%!) på forumet så bevisar det du säger att du inte alls har förstått vad vi talar om här, över huvud taget. Därför är det ganska naturligt att din närvaro här ifrågasätts. Vi får helt enkelt svårt att få ut något av varandra. Att du sedan (i annan tråd) hänvisar till LP12-hatarsidor och ser dem som alternativ sanning säger mig att vi nog aldrig kan komma överens på musikåtergivningens område. Jag har ALDRIG sett Lejonklou vara varken taskig eller intolerant, faktum är att jag tycker han är precis tvärtom. Oerhört vänlig och ödmjuk. Dina " " runt objektiv angående tunedem understryker att du inte har förstått metoden överhuvudtaget, varför då dömma ut den som korkad? När du gör det retar du upp forumet, så enkelt är det. Och då handlar forumet om något som det inte borde göra. Jag borde t.ex. istället skrivit på min medlemspresentation och berättat om hur jag (tunedemmässigt) förbättrat min Majik Kontrol. Jag blir dessutom förmodligen trodd av de flesta här, eftersom jag står på samma grund som dem i mina bedömningar.
Jag vet inte ens var jag skall börja. Jag tänker inte diskutera med dig om hur jag uppfattar Lejonklou, det hoppas jag att du kan förstå.

Angående tunedem, om en komponent inte kan visa framfötterna utan att man tar till omständliga prövometoder, tycker inte jag att komponenten ifråga kan komma på tal för uppgradering i min stereo.
Om jag klart och tydligt hör att det fräser och distar mindre när jag bytt subchassi, så tycker jag att det är en förbättring. Precis som det var en förbättring att gå från LK1 till Kairn, förbättringar man kan peka på med hela handen.

Att du i egenskap av medlem ifrågasätter min rätt att lufta mina åsikter på forumet säger mer om dig än det gör om mig. Skäms, karl!

Får man fråga vad du har bidragit med förutom floskler man kan få serverade av vilken Linnhandlare som helst?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är det trevligt att det är aktiva diskussioner här på forumet, men ibland övergår en livlig debatt till en hetsk och tyvärr är det då som folk börjar ta det personligt, och som personangrepp. Det är också så att det är mycket stor skillnad på vad man kan säga öga mot öga utan att den andre personen tar illa upp, mot för vad man kan skriva i ett forum på nätet. Detta gör att det oftast är bättre för diskussionen att använda en betydligt mildare ton på nätet än vad man gör privat, för samtliga inblandade är ju intresserade av att diskussionen håller sig till ämnet och inte spårar ur med personangrepp, verkliga eller missuppfattade.

Jag tycker att Insomnias bidrag ovan tillhör de mer sansade idag, själv får jag nog erkänna att jag tillhör grupp 2, inte för att jag går hårt efter tune dem när jag lyssnar, men för att när jag lyssnar runt så fastnar jag oftast för Linns produkter. Jag har tex svårt att uppskatta en bra "tune" om inte ljudet är bra, men är ljudet "tillräckligt" (våldsamt subjektivt, jag vet) så föredrar jag en bättre "tune" jämfört med en förbättring av "ljudet". Men jag uppskattar att det finns personer här med helt andra åsikter.

Jag tror vidare att gå in i diskussioner kring personens berättigande till att vara här på forumet är helt fel väg att gå om man vill att personen inte ska vara kvar. Börjar man den diskussionen tar den aldrig slut, och den utpekade personen blir bara irriterad, och kanske dominerar forumet mer än vad avsikten var. Bättre är då att helt enkelt låta bli att kommentera, eller i vart fall låta bli att ge sig in i längre diskussioner. Personer som inte får något gehör för sina idéer i ett forum brukar oftast flytta vidare, så har det då fungerat i de flesta sammanhang som jag deltagit i.

Då det alltid är relativt få personer som är inblandade i de hetska diskussionerna som uppstår här på Selleri, och det dessutom ofta är samma personer, så undrar jag om de verkligen representerar forumets majoritet. Alla som är här har ju dessutom av någon anledning har valt Linnprodukter (kanske inte uteslutande, men ändå) framför andra märken, och för mig spelar det mindre roll varför. Men om det nu är så att forumets önskan att det bara är till för de som tillhör Insomnias grupp 1, och att Tune Dem mm i Linns filisofi ska vara den ENDA SANNINGEN så tycker jag att det bör vara ett gemensamt beslut bland forumets deltagare. Jag tror och hoppas att att de flesta här vill ha kvar ett brett spektrum av åsikter, då det är det som ger liv till ett forum.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 13:17 
Site Admin
Site Admin

Både dr Hollow och insomnia har skrivit enormt bra inlägg här, ser jag. Bra läsning för alla "inblandade" 8)

Jag tillhör själv för övrigt kategori två, helt klart.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Angående tunedem, om en komponent inte kan visa framfötterna utan att man tar till omständliga prövometoder, tycker inte jag att komponenten ifråga kan komma på tal för uppgradering i min stereo.
Om jag klart och tydligt hör att det fräser och distar mindre när jag bytt subchassi, så tycker jag att det är en förbättring. Precis som det var en förbättring att gå från LK1 till Kairn, förbättringar man kan peka på med hela handen.
Tunedem är inte omständig bara för att du inte förstår den. Metoden handlar mest om att inte göra det omständigt för sig. Det är därför gamla tanter lätt förstår den medan s.k. ljudfanatiker inte förstår den.
sexdwarf wrote:
Att du i egenskap av medlem ifrågasätter min rätt att lufta mina åsikter på forumet säger mer om dig än det gör om mig. Skäms, karl!
I likhet med dig så skäms jag inte för mina åsikter, jag står för dem. Sedan har jag inte sagt att du inte får yttra dig, bara att många på forumet inte värderar dina åsikter särskilt högt om de inte baseras på tunedem/Linnfilosofi. Vi kan helt enkelt inte komma fram till något gemensamt. Det är en slags konsumentupplysning till dig som gjordes "i all vänlighet". Du bör veta varför dina "sanningar och slutsatser" ifrågasätts av många. Att tonen blev som den blev handlar väl mest om att du tidigare "satte standarden". Både i denna tråd och akryltråden. Den tonen kan ha retat upp mig till den milda grad att jag försökte vara tydlig. Men om du anser att även är Lejonklou otrevlig så förstår jag att min ton retar upp dig, jag är mindre diplomatisk. På forumet och antagligen även i verkligheten.
sexdwarf wrote:
Får man fråga vad du har bidragit med förutom floskler man kan få serverade av vilken Linnhandlare som helst?
Det överlåter jag helt till andra att bedömma. Jag förstår att du är stolt över ditt akrylbidrag, men ingen annnan bryr sig särskilt mycket, förutom din bundsförvant Bill50x. Det du kallar floskler är faktiskt något de flesta tror på här och det var det jag ville förtydliga. Det ÄR ett Linnforum trots allt. Sedan är vissa av våra nick en signal om vad vi tror på och vem vi är. Om någon kallar sig Hardcorelinnie så säger det en del, mitt nick likaså. Jag tror på Linns filosofi, jag använder tunedem stenhårt och jag bryr mig mycket lite om ljudkvalitet överhuvudtaget. (Den kommer ändå.) Jag har t.ex. rekomenderat biamp mono före singelamp stereo, även om det är mycket extremt i de flestas ögon och öron. (Var tar ljudbilden och perspektivet vägen då?) Tunedem är min ledstjärna eftersom det för mig varit den enda fungerande metoden. Jag kan t.ex. lobba för en bättre källa och sämre högtalare om det är något jag tror på tunedemmässigt, även om ljudet och utseendet skulle vara bättre tvärtom. Det innebär inte att alla tycker jag bidrar, men sån är jag.

Kanske är det dags att lägga locket på nu?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
insomnia:

Klockren insändare! Kunde inte gjiort det bättre själv :-)

Personligen tillhör jag nog grupp 3. Precis som det är flera urvalskriterier när jag väljer bil. Jag skulle nog tillhöra en annan kategori om jag enbart skulle ha bilen för att komma runt snabbast möjligt i rondellerna :-)

/ B
Ja bra insändare.
Personligen väljer jag HIFI o bil efter hur KUL de är - inte är snabbast runt rondellerna roligast inte :roll:
Mini cooper är en hejjare på rondeller men framkrafs är inget kul. 8)

Man kan mäta HIFI, bilar o andra upplevelser på "kramp i fejset".
När man kommer på sig att små-le så inni bomben så man får kramp - är är det "rätt".

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
.
Det som är bättre enligt tunedem är bättre, punkt slut. Så är det för oss här, acceptera att sånna är vi, det kommer inte att ändras. "Ljudbild" är totalt ointressant om man måste kompromissa ett endaste uns av musikalitet enligt tunedem.
"för oss här"
Måste bara tillägga att alla på forumet inte är kategori 1, som sätter tune dem över allt annat.
Jag är en 2'a.
Vi kanske skulle kunna rösta om var man är?
Skulle tro att 2 är den största gruppen med 1 något efter. 3 o 4 torde vara i minoritet.

EDIT, såg att det fanns en omröstning redan, va bra. Kul om de flesta kunde rösta!

Last edited by sportbilsentusiasten on Wed Nov 08, 2006 14:58, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag använder tunedem för jämförelse, om det så är mellan två skivspelare eller två högtalarplaceringar. Sen har jag givetvis vissa önskemål vad det gäller "ljudet" och det har påverkat mitt val av högtalare.

För mig handlar den här diskussionen om vilken metod som är lämplig att använda om man ska diskutera jämförelser på ett forum. Om person X värderar "3d-ljud" som det viktigaste och den personen precis varit och provlyssnat på Majik CD och säger att den är sämre än Ikemi, då blir det förvirrande.

Samtidigt kan man vända på steken och säga, om vi bara är objektiva hela tiden, vad finns det då att diskutera om? Diskussion kring subjektiva åsikter är kul bara man är noggrann och lämnar tillräcklig information till stöd för sina uttalanden och jämförelser. Tune Dem gör det enkelt, då vet alla (som testat Tune Dem) vad det handlar om. Och alla som väljer att delta på ett Linnforum borde åtminstone intressera sig lite för vad metoden går ut på tycker jag.

Nyckelorden är: respekt för oliktänkande och tydlighet!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Både dr Hollow och insomnia har skrivit enormt bra inlägg här, ser jag. Bra läsning för alla "inblandade" 8)

Jag tillhör själv för övrigt kategori två, helt klart.
Instämmer helt i första stycket, och som ni vet, inte i det andra :-)

För mig är ett forum liktydigt med diskussionsforum. Ett forum där man dels kan vädra sina egna åsikter, dels lära sig något nytt. Att kunna få svar på frågor, få tips och hjälp - och naturligtvis själv bidra på detta sätt!

För att detta ska kunna fungera och vara tillfredsställande för mig så krävs en öppenhet och mottaglighet även för andra ståndpunkter än de man själv har. Ett forum som består av ett antal personer som kliar varandra på ryggen i bästa samförstånd och anser att alla som inte delar deras begränsade syn ska söka sig någon annanstans, är för mig inget trevligt ställe att hänga på.

Jag har dock inte sett selleri som ett sådant navelskådande forum. Jag tror, och hoppas, att de flesta här inte delar Linnofils kategoriska inställning. För mig får någon gärna tycka att Linn är himlen, Tune dem är den enda urvalsmetod som behövs och allt annat är oväsentligt. Vi har alla rätt till våra åsikter och ståndpunkter.

Jag gissar att du Linnofil lever som du lär vilket betyder att du har mycken kunskap och erfarenhet i frågan. Det är givetvis en klar tillgång på detta forum och något som vi andra lite mindre troende kan lära oss mycket av. Det betyder dock inte att jag accepterar ditt krav på att jag ska tycka likadant för att vara "värdig" att beträda detta forum. Det hoppas jag att få bestämma själv!

Att påstå att man inte förstått vad Tune Dem innebär om man inte accepterar metoden som den enda rätta är en felsyn. Den argumentationen är lika dålig oavsett vad den handlar om, den används tyvärr flitigt i såväl politiken som religionen.

Det är kanske just för att jag förstått som gör att jag rankar Tune Dem-metoden som en av flera likvärdiga? Naturligtvis använder man rätt metod för rätt sammanhang. Är det bara Tune Dem som spelar roll använder man den givetvis. Vill man balansera (om det behövs) mot andra aspekter så gör man så. Varför göra det svårare för sig än nödvändigt?

Jag ser ingen anledning att "diskutera inom Linns filosofi" som du Linnofil skriver. Jag ifrågasätter inte grunderna och vart man vill komma. Men jag förbehåller mig rätten till en åsikt om medlen som används för att komma dit. Jag har rätt till åsikten att Linns apparater är överprissatta, att ljudet inte är tillräckligt bra för pengarna, eller vad jag kan tänkas tycka. Det har inget med filosofin att göra.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 14:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Tunedem är inte omständig bara för att du inte förstår den. Metoden handlar mest om att inte göra det omständigt för sig. Det är därför gamla tanter lätt förstår den medan s.k. ljudfanatiker inte förstår den.
Gamla tanter och Linnextremister förstår den m.a.o 8) (Det sista var ett skämt) Men, kan man enligt dig förstå tunedem och samtidigt värdera andra parametrar?
Linnofil wrote:
I likhet med dig så skäms jag inte för mina åsikter, jag står för dem.
Det uppskattas :wink:
Linnofil wrote:
Sedan har jag inte sagt att du inte får yttra dig, bara att många på forumet inte värderar dina åsikter särskilt högt om de inte baseras på tunedem/Linnfilosofi.
"Många på forumet" har ju dig som språkrör? Om vi talar för oss själva så blir det mycket mer konstruktivt.
Linnofil wrote:
Vi kan helt enkelt inte komma fram till något gemensamt. Det är en slags konsumentupplysning till dig som gjordes "i all vänlighet". Du bör veta varför dina "sanningar och slutsatser" ifrågasätts av många.
Det är vackert av dig att upplysa mig om förhållandena på ett forum jag själv frekventerar. Seriöst, varför måste all vara överens om allt? Man måste få vara pragmatisk. Tycker du att "komma fram till något gemensamt" innebär att en part helt tar avstånd från sina åsikter? Sedan anggående min akryltråd, ni brukar ju vara pigga på att testa grejer, tune-dema och ha er, varför avfärdades mitt chassi utan att någon lyssnat på det?
Linnofil wrote:
Att tonen blev som den blev handlar väl mest om att du tidigare "satte standarden". Både i denna tråd och akryltråden. Den tonen kan ha retat upp mig till den milda grad att jag försökte vara tydlig. Men om du anser att även är Lejonklou otrevlig så förstår jag att min ton retar upp dig, jag är mindre diplomatisk. På forumet och antagligen även i verkligheten.
Jag struntar i tonen och lyssnar på innehållet 8) Att du är stolt över att vara odiplomatisk anstår en hängiven extremist, bra att du visar dina rätta färger.

Linnofil wrote:
Jag förstår att du är stolt över ditt akrylbidrag, men ingen annnan bryr sig särskilt mycket, förutom din bundsförvant Bill50x.
Hmm, vem var det som hade flest views i sin tråd i teknikforumet just nu? Kanske var det Linnofil som stöter upp samma ämne för tusende gången och tuggar om? Nej, det var det visst inte. Märkligt.
Linnofil wrote:
Det du kallar floskler är faktiskt något de flesta tror på här och det var det jag ville förtydliga. Det ÄR ett Linnforum trots allt.
Och jag har Linn grejer, så vad ända in i bäckenbotten är ditt problem?
Linnofil wrote:
Sedan är vissa av våra nick en signal om vad vi tror på och vem vi är. Om någon kallar sig Hardcorelinnie så säger det en del, mitt nick likaså.
Aaaa, lite som Hells angels, ungefär :roll:
Linnofil wrote:
Jag tror på Linns filosofi, jag använder tunedem stenhårt och jag bryr mig mycket lite om ljudkvalitet överhuvudtaget.
Det får du götra, jag kommer inte till din tråd och säger att du inte kan lyssna rätt, att dina upplevelser är inbillade.
Linnofil wrote:
Det innebär inte att alla tycker jag bidrar, men sån är jag.
Och inte gnäller jag om det?
Linnofil wrote:
Kanske är det dags att lägga locket på nu?
Jag tänkte just säga det samma...

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00