Det tog ett tag innan jag fick postat så jag hamnade i fel tråd. Nu är jag i rätt tråd.
Lejonklou wrote:
Med subjektivistiska (inte subjektiva) debattinlägg menar jag alla påståenden som pekar i riktningen att ljudkvalitet i musikåtergivning är en godtycklig åsikt och att alla åsikter är precis lika korrekta och relevanta. Detta är felaktigt. Människor har en medfödd förmåga att tolka tonföljder och harmonier som är likadan över hela världen. Dur och moll ger upphov till samma känsla hos Inuiter som hos Aboriginer. Där har vi ett exempel på något objektivt.
Den metod jag ständigt demonstrerar och försvarar är på samma sätt objektiv, vilket bevisas av att olika personer kommer fram till samma resultat när de använder den. Att den skulle vara uppfunnen av Linn och bara fungera på Linns apparater är givetvis nonsens, Linn tog inspirationen ur en avhandling om musik och metoden fungerar väldigt snarlikt en stämning av ett musikinstrument. Det går exempelvis att justera in högtalare med Tune Dem genom att spela en enda ton på stereon. Ju renare ton, desto bättre placering. Samma objektiva resultat får man givetvis om man lyssnar på en poplåt eller en opera istället.
Det känns lite trist att forumet för närvarande domineras av inlägg från ett fåtal personer som 1. inte gillar Linn nåt vidare, 2. anser att Linnentusiaster är lurade/hjärntvättade, 3. inte kan göra en Tune Dem men likväl avfärdar metoden som humbug och 4. rent allmänt förfäktar idén att man kan tycka vad som helst och det är ändå lika intressant (vilket i förlängningen gör alla våra diskussioner helt meningslösa).
Ursäkta off-topic.
Ursäkta att jag än en gång kopierar in denna text, men jag måste verkligen undra.
Hur rätt kan man ha egentligen? Det finns nog inte ens en punkt eller kommatecken som jag har något att invända emot. Så rätt!
sexdwarf wrote:
Att snacka om att man är objektiv när man håller på och byter strömkablar och hör och häpna, VÄNDER på existerande kablar i en Linn apparat (det sistnämnda gör att du tappar all trovärdighet, vet du ens hur en växelströmssignal är beskaffad? Svar: Signalen växlar riktning! (OMFG)). Skillnaderna kan givetvis enligt dig höras i en "objektiv" tune dem. Nej du, du är inte alls mer objektiv än någon annan här. Däremot är du intolerant och taskig.
Jag måste säga att jag blir glad när jag ser din (enligt min subjektiva smak) underhållande avatar, men det är mycket bekymrande att läsa dina inlägg. Detta citat bevisar enligt dig att Lejonklou har fel och inte förstår vad han talar om. Men enligt 95% (Borde vara 100%!) på forumet så bevisar det du säger att du inte alls har förstått vad vi talar om här, över huvud taget. Därför är det ganska naturligt att din närvaro här ifrågasätts. Vi får helt enkelt svårt att få ut något av varandra. Att du sedan (i annan tråd) hänvisar till LP12-hatarsidor och ser dem som alternativ sanning säger mig att vi nog aldrig kan komma överens på musikåtergivningens område. Jag har
ALDRIG sett Lejonklou vara varken taskig eller intolerant, faktum är att jag tycker han är precis tvärtom. Oerhört vänlig och ödmjuk. Dina " " runt objektiv angående tunedem understryker att du inte har förstått metoden överhuvudtaget, varför då dömma ut den som korkad? När du gör det retar du upp forumet, så enkelt är det. Och då handlar forumet om något som det inte borde göra. Jag borde t.ex. istället skrivit på min medlemspresentation och berättat om hur jag (tunedemmässigt) förbättrat min Majik Kontrol. Jag blir dessutom förmodligen trodd av de flesta här, eftersom jag står på samma grund som dem i mina bedömningar.
Bill50x wrote:
Men det betyder inte att jag tycker att allt är halleluja med Linns produkter och dess filosofi. Att vara öppen för övriga sätt att se på ljudåtergivning borde vara självklart. Men ibland är det ganska trångsynt här på selleri.
Bill50x wrote:
Samma trångsynta smalspåriga snarstuckenhet demonstreras förresten i den tråd som sexdwarf startade för att berätta om sina modifieringar av en LP12:a.
Detta forum är ju ett
LINN forum?
Självklart ska det vara Halleluja kring Linns filosofi! Det är så vi (Det är väl knappast bara jag?) vill ha det här. Däremot ska Linn få kritik om deras produkter INTE lever upp till deras filosofi. Att vara "öppen för ett annat sätt att se på ljudåtergivning" gör att vi inte vill/orkar lyssna på de åsikterna. Detta eftersom vi ENBART litar på tunedemmässiga bedömningar. Därav de naturliga reaktionerna i sexdwarfs tråd. Att "förbättra" LP12:an med egna hobbyinitiativ har i 99% av fallen visat sig vara humbug ur ett tunedem perspektiv. Att kategoriskt döma ut dessa initiativ är alltså fullt naturligt, även om det kan finns fall där detta är felaktigt. (Med tanke på de tusentals moddar som gjorts.) Att bita på K9/K5 nålen var en sådan modd som faktiskt fungerade. (Ledde delvis fram till K18.) Tejp på plinten/topplattan i motorhörnet är en annan. (Ledde fram till motorbulten i topplattan.)
Bill50x wrote:
Vad som klingar falskt hos oss är en annan femma i Indien.
Nej, och det var precis det som var Lejonklous poäng. Musikalitet är INTE olika för olika människor, det är därför metoden fungerar. Musik är i den meningen logisk. Det är ungefär som att säga att 2+2 kan bli 5 i en annan kultur eller för en annan människa, och vem kan säga att inte alla har rätt till sin sanning? Musiksmak är olika, musikalitet är det inte.
Bill50x wrote:
Om en Linn-högtalare är våldsamt överprissatt och har en skrikig ljudåtergivning så har den så enligt min mening. Om den samtidigt har en musikalitet, ett driv och en äkthetskänsla så säger väl det att konstruktören lyckats komma långt men inte ända fram? (obs konstruerat exempel!) En annan högtalare kanske har en mer tillfredställande ljudbild och klang men saknar det sista unset av "musikalitet", även där har konstruktören inte nått ända fram. Så vad är "rätt" eller "fel"?
Än en gång missar du poängen, och bevisar det. Det som är bättre enligt tunedem är bättre, punkt slut. Så är det för oss här, acceptera att sånna är vi, det kommer inte att ändras. "Ljudbild" är totalt ointressant om man måste kompromissa ett endaste uns av musikalitet enligt tunedem.
Bill50x wrote:
Däremot menar jag att ALLA utvärderingsmetoder har sina fördelar och begränsningar. Alla är en sorts förenkling av en komplex verklighet.
Tunedem har inga begränsningar eftersom den riktar sig direkt på målet. Alla andra metoder har begränsningar eftersom de riktar in sig på annat än vad som är väsentligt. Ungefär som att bedöma snabbheten för en sprinter på vilka skor han har. Det kan påverka hur fort han springer, men den enda väsentliga metoden är att mäta tiden.
Bill50x wrote:
Visst kan man acceptera allt som Linn gör. Och anse att allt annat är skräp om det inte faller innanför ramen för vad dessa skottar anser och gör. ... Att tro att just Linn sitter inne med den ultimata sanningen är att vara ganska naiv.
Det är det vi gör här, vi tror att Linns filosofi är rätt. Vi vill att Linns filosofi ska vara grunden i allt vi säger här på forumet. Det är därför vissa har hamnat fel när de kommit in hit. Det vi vill debattera är saker
INOM Linns filosofi. Det innebär inte att Linn har rätt i allt och att Linn är bäst på allt. Lejonklous produkter är ett exempel på detta idag. Bonnec var ett annat på -90 talet. Jag blir gärna kallad naiv, så länge jag vet att jag har rätt. För ett år sedan gick jag in på SIBA (hemska tanke!) och lyssnade på alla deras stereoanläggningar och kom fram till vilken som var bäst. Sedan köpte jag 2 stycken till mina barn ( 2 st förstås). Att jag i det läget använde tunedem var intressant för mina vänner som har samma filosofi. De köpte osett liknande apparater till sina kök/garage och barn. De kostade 399 kr och det är denna typ av information som är intressant. D.v.s. att en åsikt eller observation är baserad på tunedem avgör HELT om informationen är intressant eller inte. Är information inte baserad på tunedem så är den bara irriterande. Det får också anses vara bevisat här på forumet...