selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Quote:
Jag tycker gott man klarar sig med AV5125 till Katan som jag skrev ovan
AV5125 räknade jag till dessa slutsteg som är steget bättre än instegsmodellerna.
Ok då är jag med och instämmer

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 23:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Saken är den att jag viserligen bara har hört Katan med 5125 (Aktivt har jag för mig det var) och med vanliga Classiken. Var inte alls imponerad av Classik-->Katan kombinationen. Jämförde samtidigt mellan en Audiovector, Kan IV och Katan... tyckte Kan:arna var roligaste tillsammans med Classiken. Katan spelade lungt o tröttsamt, det blev inte medryckande.
Tröttsamt? Nu blir man ju orolig, jag har ju just köpt classik k + katan. Har dock inte fått hem grejjerna än så jag har inte hunnit lyssna.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 23:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har lite funderingar kring katan. Hur länge kan de hänga med? Funkar de tex med unidisk sc + av5125 passivt, eller är aktivt ett måste i det läget? Om ja, kan finns det aktiva stereokort till av5125 för katan? Kan man köra dubbla stereokort i en av5125 eller måste man ha två av51125?

Katan levereras ju som singlewired. Läste i manualen attman måste byta nåt bakstycke(?) om man ska köra biwired, biampat eller aktivt. Är dessa bakstycken dyra?

Har också hört att katan är en "kapad" ninka. Alltså mindre låda och ett baselement mindre. Stämmer det?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Tröttsamt? Nu blir man ju orolig, jag har ju just köpt classik k + katan. Har dock inte fått hem grejjerna än så jag har inte hunnit lyssna.
Jag föreslår en stunds semester från forumet tills du fått grejerna. Folk kan tycka precis vad de vill, men det finns absolut ingen anledning att du ska sitta hemma och vara orolig nu när du köpt så fina grejer. Jag tror att du kommer bli supernöjd!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kom igen, GForce. Vänta in prylarna du köpt, njut in på de nya grejerna ordentligt och vänta med uppgraderingsplanerna...
GForce wrote:
Katan levereras ju som singlewired. Läste i manualen attman måste byta nåt bakstycke(?) om man ska köra biwired, biampat eller aktivt. Är dessa bakstycken dyra?
Well, hela tanken med bakstyckena är att du kan vända dem för att få den konfigurationen du ska köra. Du behöver inte köpa något för att konvertera Katan från single-wire till bi-wire eller aktiv drift.
GForce wrote:
Har också hört att katan är en "kapad" ninka. Alltså mindre låda och ett baselement mindre. Stämmer det?
Nej, Katan har ett mindre element än de som sitter i Ninka.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Jajo, du kommer bli supernöjd.
Katan är en av linns trevligaste burkar, de blir bara bättre o bättre ju högre kvalitet insignalen till dem är..
Så du kan ha CD12/Klimax Kontrol/Klimax filter o 4 Solo framför o de gör inte bort sig.
Ett kul system där katan kostar ca 10k o resten runt 750k :wink:

En 5125 räcker för att driva katan aktivt. Men satsa på källan INNAN du aktiverar Katan!
När du får hem dina grejjer, se till att systemet blir tunat korrekt. Gör otrolig skillnad.
När du sedan är mogen att uppgradera kan vi diskutera det utifrån vad du ev saknar i systemet o budget...
Tänk dock på att det systemet du snart får hem är bättre än minst 95% av allt som finns så ha ingen brådska :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja lugn i stormen. Ibland uttrycker man sig väl lite dumt också. Jag tycker själv att Classiken är en jäkla bra manick.

Jämförelsen jag beskrev ovan och gjorde för nu kanske 2 år sedan var min uppfattning då. Vet även själv att det är svårt att göra en jämförelse utan att blanda in pris och kostnader. Självklart hade jag högre förväntningar på Katan pga. priset och kanske hade det en stor betydelse i min bedömning....

Sen är det ju det här med att få prylarna att spela rätt. Uppställningen och rummet har en enorm betydelse. Ett system som står dåligt uppställt och i ett dåligt rum spelar oftast bättre med bättre komponenter, men skulle få spö av ett betydligt enklare system som är rätt intunat i ett bra rum.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, vi som har hållt på med Linn ett tag får tänka på vad vi säger till nybörjare. Vissa av er får det ju att låta som att Classik+Katan inte skulle låta bra, vilket är ett sanslöst uttalande enligt mig. Tänk er själva vilka tankar det skapar i huvudet på en person som precis skaffat grejerna. Det blir lätt förvirrande. Mardrömsscenariot vore om person A vänder sig till forumet för att få hjälp, bestämmer sig för Classik+Katan, köper dem, får höra från folk på forumet att kombinationen inte alls låter bra, avbeställer systemet och sen ledsnar helt och inte skaffar nån anläggning. Det skulle aldrig ha hänt om han gått in på en hifibutik, satt sig ner med favoritskivan framför en Classik och ett par Katan, köpt det och fått det installerat. :!: Forum är superbra, men det här är ett tydligt exempel på när det enligt mig är lite farligt.

Jag säger det igen, jag har haft många starka musik- (och ljud-) upplevelser med Katan och Classik, det är en grym kombination. Att det sedan finns många uppgraderingsspår att spinna vidare på är något att se fram emot för framtiden.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väl talat Jajo, jag instämmer till fullo!

Gearslave, det kommer bli jättebra det här!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket bra Jajo

min lista baserade sig på lyssningserfarenheter och eftersom jag inte lyssnat på Classic och Katan skrev jag inte in den kombon, men jag är övertygad om att det blir kanon.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 20:25 
Site Admin
Site Admin

Intressant ide, men har lite svårt att se hur vi ska kunna enas om någon lista. Själv tycker jag till exempel classic + ninka är ett kanonsystem att börja med, medan andra här hellre kanske skulle satsa på Ikemi/Majik/Unik. Och det beror säkert också på om man har ett rum på 10m2 eller 50... många parametrar som kan påverka.

Tycker personligen också det är väldigt kul när "nya" startar trådar med råd som drar iväg över flera sidor.. blir nästan alltid lite nya perspektiv på produkter för min del.

Edit: Instämmer också i att Jajo sagt många kloka saker här :!:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 20:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
medan andra här hellre kanske skulle satsa på Ikemi/Majik/Unik.
Kan inte undgå att känna mig träffad :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 21:00 
Site Admin
Site Admin

Fredriksson wrote:
Kan inte undgå att känna mig träffad :wink:
Hehe, hoppas du inte tar det som ett påhopp, även om jag förstår att du känner dig träffad :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 23:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Hehe, hoppas du inte tar det som ett påhopp, även om jag förstår att du känner dig träffad :D
Närå, Det är kul att ha gjort ett intryck! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 23:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
GForce wrote:
Jag föreslår en stunds semester från forumet tills du fått grejerna. Folk kan tycka precis vad de vill, men det finns absolut ingen anledning att du ska sitta hemma och vara orolig nu när du köpt så fina grejer. Jag tror att du kommer bli supernöjd!

/ jajo
Denna väntan... gör en... paranoid... och mottaglig för... spekulationer... :shock:
Nej, så illa är det inte. Jag har faktiskt lyssnat på kombinationen classik (den gamla utan radio) och katan och jag tyckte det lät riktigt bra. Det tyckte min kompis också och han kör ändå unidisk 2.1 och 242 sist i kedjan.
Jag har följt mitt paket via internet och det anlände till stockholm 05.31 den 1:a!!! Va f..n har jag inte fått nåt ännu för då? Vad gör min fina vita glädjelåda på en gammal dassig postterminal? :evil:

Jag återkommer med lyssningsintryck när jag fått hem grejjerna.

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00