hardcorelinnie wrote:
Som inbiten Linninist, d.v.s. jag har svårt att acceptera minsta lilla försämring m.a.p. de egenskaper som Linn:s prylar excellerar, är det ofta sorgligt vilken låg nivå det mesta på markanden faktiskt håller.
Med denna inställning, jag säger inte att den är rätt eller fel, finns det egentligen ingen anledning att besöka några andra butiker. För oavsett hur något än låter, är det annorlunda än Linn kommer man inte att acceptera det.
Personligen har jag svårt för den hållningen. Jag uppskattar mycket filosfin bakom Linns produkter, men jag har också genomlidit ljud av måttlig kvalitet. Vad hjälper rytm, takt och spelglädje om ljudet i sig är tunnt, vasst och allmänt trist? Dessutom med en prislapp så man häpnar. Jag säger bara Sheraton för ett par år sedan. Jag skulle inte ens ge 10 tusen för det ljudet...Ett par Carlsson OA58 med en integrerad hembioreceiver lät betydligt mer engagerande och trevligt.
Detta hindrar dock inte att det finns Linn-system som låter otroligt bra, Anders på Tonläget i Gbg är tex mycket duktig på att få grejorna att ge sitt bästa. Min LP12:a låter fantastiskt trevligt, men prisvärd är den inte i närheten av.
Jag tror att det som handlare är ganska tufft att "drabbas" av en Linn-trogen, för oavsett vad man spelar på och hur bra det än låter, så blir det tummen ner för det låter inte som Linn. Å andra sidan, som seriös och bra säljare ska man kunna sätta sig över sådant. Vi har alla olika prioritet över vad som är viktigt när det gäller ljudåtergivning - och skönt är väl det
/ B