selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 09:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
I rest my case .. bara nämner ordet BMW så är diskussionen i full gång. Åsså blir ni förvånade över att ordet Linn ger reaktioner .. :roll:
Tja, jämfört med BMW så har Linn full kontroll. Alltså diskuterar vi BMW... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 00:30 
Site Admin
Site Admin

Ämnet är alltså bemötande i butiker här... ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 00:33 
Site Admin
Site Admin

Det är tyvärr inte bara "andra" butiker som kan bete sig lite märkligt mot folk som inte bedöms vara inom rätt målgrupp, det händer i Linn-butiker också. Så länge de får det att gå runt får väl beteendet bedömas som okej ur deras ögon. Trist bara att det är lite si och så med kundbemötande ibland hursomhelst...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En anledning att gå runt i olika affärer är förstås att sondera terrängen för att höra om det kanske dyker upp nyheter som skulle kunna sopa banan med det man har själv eller för att köpa någon produkt som t.ex. Linn inte för. I detta sammanhang konfronteras man obönhörligen med företrädare för resten av branschen och deras produkter. Som inbiten Linninist, d.v.s. jag har svårt att acceptera minsta lilla försämring m.a.p. de egenskaper som Linn:s prylar excellerar, är det ofta sorgligt vilken låg nivå det mesta på markanden faktiskt håller. Detta kan säkert vara en anledning till att man är tvungen att vara mycket diskret med var man har sina sympatier, i varje fall om man står i Linn-hörnet. Annars har man (i varje fall i Göteborg) inte haft mycket att hämta.

Appropå tokiga handlare så har jag en gång fått *höra* kommentaren att jag har "fel på min hörsel" eftersom jag inte tyckte att en Sennheiser-lur för ca 3000kr var speciellt bra. Jag tror det var på HiFi-stället i Göteborg...

På HiFi-consult i Allingsås har man sagt att Bladelius Gondul är helt överlägsen Linn:s Unidisk 1.1 och denna kommentar släpptes under medgivande att försäljaren i fråga inte hört Uni:n. Vad säger man?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På tal om dyyyyra CDspelare, ska finnas en som heter dCS. Runt 200k
Plus en uppdatering som heter Elgar (dac) för en hudring till...

Den ska tydligen svänga hyfsat... någon som vill släpa med sin 1.1 o jämföra?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Som inbiten Linninist, d.v.s. jag har svårt att acceptera minsta lilla försämring m.a.p. de egenskaper som Linn:s prylar excellerar, är det ofta sorgligt vilken låg nivå det mesta på markanden faktiskt håller.
Med denna inställning, jag säger inte att den är rätt eller fel, finns det egentligen ingen anledning att besöka några andra butiker. För oavsett hur något än låter, är det annorlunda än Linn kommer man inte att acceptera det.

Personligen har jag svårt för den hållningen. Jag uppskattar mycket filosfin bakom Linns produkter, men jag har också genomlidit ljud av måttlig kvalitet. Vad hjälper rytm, takt och spelglädje om ljudet i sig är tunnt, vasst och allmänt trist? Dessutom med en prislapp så man häpnar. Jag säger bara Sheraton för ett par år sedan. Jag skulle inte ens ge 10 tusen för det ljudet...Ett par Carlsson OA58 med en integrerad hembioreceiver lät betydligt mer engagerande och trevligt.

Detta hindrar dock inte att det finns Linn-system som låter otroligt bra, Anders på Tonläget i Gbg är tex mycket duktig på att få grejorna att ge sitt bästa. Min LP12:a låter fantastiskt trevligt, men prisvärd är den inte i närheten av.

Jag tror att det som handlare är ganska tufft att "drabbas" av en Linn-trogen, för oavsett vad man spelar på och hur bra det än låter, så blir det tummen ner för det låter inte som Linn. Å andra sidan, som seriös och bra säljare ska man kunna sätta sig över sådant. Vi har alla olika prioritet över vad som är viktigt när det gäller ljudåtergivning - och skönt är väl det :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 10:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Under mina 30 år som HiFi nörd har jag mött alla slags handlare, men de flesta har varit positiva. De smarta handlarna säger "Du har ju bra grejer." oberoende vad det nu är man har. Då kommer man tillbaka. Bra var en handlare i Linköping på sjuttiotalet som glatt lånade ut dyra MC-pickuper (jag köpte aldrig någon)!

Angående uttalanden i stil med: "H/K? Dom duger ju inte ens att gödsla en åker med!". Det har hänt mer än en gång att en handlare dissat ett märke för att, typ, ett halvår senare själv sälja det och nu säga att det är jättebra!

Och, jo, Anders på Tonläget är en både trevlig och kunnig "pojk".

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 11:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Som inbiten Linninist, d.v.s. jag har svårt att acceptera minsta lilla försämring m.a.p. de egenskaper som Linn:s prylar excellerar, är det ofta sorgligt vilken låg nivå det mesta på markanden faktiskt håller.
Med denna inställning, jag säger inte att den är rätt eller fel, finns det egentligen ingen anledning att besöka några andra butiker. För oavsett hur något än låter, är det annorlunda än Linn kommer man inte att acceptera det.

Personligen har jag svårt för den hållningen. Jag uppskattar mycket filosfin bakom Linns produkter, men jag har också genomlidit ljud av måttlig kvalitet. Vad hjälper rytm, takt och spelglädje om ljudet i sig är tunnt, vasst och allmänt trist? Dessutom med en prislapp så man häpnar. Jag säger bara Sheraton för ett par år sedan. Jag skulle inte ens ge 10 tusen för det ljudet...Ett par Carlsson OA58 med en integrerad hembioreceiver lät betydligt mer engagerande och trevligt.

Detta hindrar dock inte att det finns Linn-system som låter otroligt bra, Anders på Tonläget i Gbg är tex mycket duktig på att få grejorna att ge sitt bästa. Min LP12:a låter fantastiskt trevligt, men prisvärd är den inte i närheten av.

Jag tror att det som handlare är ganska tufft att "drabbas" av en Linn-trogen, för oavsett vad man spelar på och hur bra det än låter, så blir det tummen ner för det låter inte som Linn. Å andra sidan, som seriös och bra säljare ska man kunna sätta sig över sådant. Vi har alla olika prioritet över vad som är viktigt när det gäller ljudåtergivning - och skönt är väl det :-)

/ B
Väl skrivet,Bill50x.Håller med dig.Tror att det är de extrema inom varje "falang" som ställer till det.
Min gamla Linn handlare var t.ex långt ifrån openminded eller ödmjuk i sina åsikter.Och exempel på handlare av andra märken som varit likadana är inte bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Ämnet är alltså bemötande i butiker här... ;)
Kanske skulle det ämnet passa bättre under "övrigt"?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:

/ B
Väl skrivet,Bill50x.Håller med dig.Tror att det är de extrema inom varje "falang" som ställer till det.
Min gamla Linn handlare var t.ex långt ifrån openminded eller ödmjuk i sina åsikter.Och exempel på handlare av andra märken som varit likadana är inte bättre.
Är man extrem för att man inte vill kompromissa med en anläggnings förmåga att återge samspel mellan musikerna och tydlighet i att återge melodin? Att Linns apparater är mycket bra på detta är väl rätt uppenbart för de flesta på det här forumet, men det betyder väl inte att andra tillverkare inte kan konkurrera på Linns ännu så länge "hemmaplan". Andra framgångsrika tillverkare (känner också de flesta till) som t.ex. Arcam, Bonnec och Naim är enligt min mening också framgångsrika på detta (ovanst.) och andra sätt. Beträffande "låter som Linn" argumentet vill jag direkt avfärda det (i varje fall vad mig anbelangar) i och med att jag i direkt motsats till ditt antagande menar att det finns flera andra anläggningar som kan producera *ljud* som i andra avseenden är mer tilltalande än ljudet från motsvarande (prismässigt) Linn anläggning. Å andra sidan vill jag också påstå att just en välinstallerad topp-Linn-anläggning är mycket svårslagen i alla avseenden. De brukar dock kosta nära nog olidligt mycket, vilket är trist.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Open minded är man väl om man är öppen för att ge, andra prylar än de man för tillfället håller för bäst, en chans och inte att tycka att det mesta är bra. Att inte höra några väsentliga skillnader mellan olika anläggningar kan i så fall lika gärna vara orsaken till en till synes öppen attityd.

Jag tycker de flesta handlare har en för tillmötesgående attityd vilket leder till att de inte ger kunden någon större hjälp utan bara låter kunden lalla runt mer eller mindre oupplyst i sortimentet, vilket leder till att den stackars kunden köper något som, när nyhetens behag lagt sig, lämnas dammande i hyllan. En initierad och lyhörd (för kundens behov) handlare som vågar ge kunden sakliga råd och även vågar ifrågasätta kunden (som vanligen är mindre erfaren på området) i syfte att förstå vad kunden verkligen söker, tror jag i slutändan ger mer nöjda köpare och som får vad de söker. Det kan kanske ibland innebära att man ger kunden rådet att undersöka vad en annan handlare har att erbjuda, men det är jämnar antagligen ut sig i det långa loppet. Om alla handlare var så initierade skulle antagligen fler kunder bli entusiastiska över sina köp även efter längre användning och troligen så småningom även vilja förbättra sin anläggning eftersom den faktiskt betyder något. Vid det tillfället kanske den första handlaren har vad kunden söker...

Påhopp a la "du har fel på hörseln" hör väl inte direkt till de mer initierade och konstruktiva svaren en handlare bör ge. Detta vill jag påstå uttalas av en synnerligen inskränkt, troligen oinitierad och kanske till och med osäker säljare.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 15, 2006 21:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nog kan det vara bra att ha en säljare som ifrågasätter och utmanar ens förutfattade meningar.Att få en att tänka i nya banor.Inga fel i det.Men allt är till syvende och sist en fråga om tycke och smak inte bra eller dåligt.Att Linn har hittat sitt sätt att bedömma en anläggning innebär inte att andra sätt är dåliga.Det är helt enkelt olika sätt att tänka i min åsikt.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Nog kan det vara bra att ha en säljare som ifrågasätter och utmanar ens förutfattade meningar.Att få en att tänka i nya banor.Inga fel i det.Men allt är till syvende och sist en fråga om tycke och smak inte bra eller dåligt.Att Linn har hittat sitt sätt att bedömma en anläggning innebär inte att andra sätt är dåliga.Det är helt enkelt olika sätt att tänka i min åsikt.
Pratar man t.ex. musikstilar så finns det knappast något entydigt bättre/sämre och man kan också värdesätta olika aspekter/områden av musikåtergning olika mycket och olika personers (mer eller mindre medvetna) värdering av dessa egenskaper är också godtycklig. Inom respektive återgivningsormåde kan man å andra sidan i olika grad, beroende av vilket område vi talar om, ofta enas om någon form av bättre/sämre skala. Om vi talar om tune-dem som ju är detta forums gemensamma värdegrund så finns det tveklöst en objektiv bättre/sämre skala som varje musikåtergivningsanordning kan inordnas på och det är på denna punkt jag inte är bereddd att kompromissa för egen del. Det jag vill säga är att jag inte har lust att acceptera en försämring i tune-dem mot att vinna något i någon annan återgivningsaspekt. Det är så jag ser det och även (misstänker jag) många med mig här på forumet. Att det kan betraktas som fanatiskt av personer som inte tagit tillräcklig notis om vad tune-dem innebär kan jag möjligen förstå, men har man förstått tune-dem så är denna hållning både naturlig och ofta också självklar.

Att i det läge vara försäljare och kanske helt oinsatt i tune-dem kan säkerligen kännas lite obehagligt/ovant varför vi tune-dem användare ofta blir konstigt bemötta i icke Linn/Naim affärer.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie: jag gillar linjen du är inne på om att försäljare ska ha åsikter, jag håller med fullständigt. Menlösa leende fån som bara håller med om allting är ingen hjälp. Sen är det ju ett stort steg från åsiktsinnehav till att vara otrevlig. Exempelvis skulle en RC-anställd kunna klämma ur sig att "om du värderar ljudprylar på det sätt som jag uppfattat att Linn-folk normalt sett gör, så tror jag inte att vårat sortiment är speciellt intressant. Kanske att du kan gilla märke X iofs, kom så går vi och lyssnar! Jag föredrar själv märke Y eftersom jag prioriterar egenskap Z .. men för dig kanske X är rätt!" Hövlighet och åsikter borde kunna samsas.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
"om du värderar ljudprylar på det sätt som jag uppfattat att Linn-folk normalt sett gör, så tror jag inte att vårat sortiment är speciellt intressant. Kanske att du kan gilla märke X iofs, kom så går vi och lyssnar! Jag föredrar själv märke Y eftersom jag prioriterar egenskap Z .. men för dig kanske X är rätt!" Hövlighet och åsikter borde kunna samsas.
Mycket bra sagt! Detta går givetvis att vända 180 grader för linnbutiker
med "icke-linn"-kunder. Jag brukar försöka använda ungefär den infalls-
vinkeln i de fallen.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00