selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Aug 25, 2006 21:38 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
TomasA wrote:
Andra åsikter/input mottages tacksamt.
Oavsett den tekniska utformningen så tror jag att det finns en marknad för filter till Keltik (och kanske Kaber?) som passar de nya slutstegen.
Håller med Henrik här, en bra ände att börja i tror jag är att försöka konstruera Chakrafilter för Keltik. Du kan ju fråga Jan här vad han tycker om att Linn inte släppt sådana filter ännu Tomas, om du törs.. :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 26, 2006 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh - grymt bra lista. Läge för en inklistring moderatorn?

Tack Sony för påminnelsen, nu kommer jag att dröma mardrömmar om hur dödens bra mina C4200 hade varit med Keltik :roll:

Har grottat en HEL del i filter som ni förstår o efter åtskilliga diskussioner med Linn kan man dra några slutsatser.
* man ska inte vänta på chakrafilter till äldre burkar. De kommer ev senare, tjena :evil: det har man ju hört om många produkter från Linn

* de vill inte svara på vad som är bäst; chakrafilter eller Klimax tunebox. Det samt att det INTE tillverkats ett enda klimax filter till Akurate ger troligen att chakrafiltren är på samma prestandenivå.
Däremot kan man anta att de nya Klimax filtren till Artikulat blir skitbra då de bör ha chakrateknologi i sina Klimaxchassin...

btw, skulle bli otroligt impad om någon skulle göra egna filter som slår Linns chakrafilter.

PostPosted: Sat Aug 26, 2006 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle göra en editering men det blev ett reply...

PostPosted: Sun Aug 27, 2006 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TomasA wrote:
...
Jag har länge lekt med tanken på att designa digitala filter som direkt kan ersätta de interna stereo- eller monokorten som Linn säljer. Fördelarna är att man kan programmera om dessa för olika brytfrekvenser och filterbranthet (dB/oktav). Teoretiskt skulle man också kunna kompensera för fas- och frekvensolinjaritet och t.o.m. rummet. Men något sådant skulle jag inte ge mig på till att börja med.
...
Vad tycker ni på detta forum:
Kan något som detta vara intressant för er också?
Vad skulle en steromodul få kosta?
Andra åsikter/input mottages tacksamt.
Tomas
Intressant! Jag har haft samma tanke (några år eller så), men jag tänkte nog mer på att göra filter i en separat låda. Mycket tid lär ett dylikt projekt ta i varje fall. Dylika filter skulle också kunna anpassas till alla högtalare...

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 12:12 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
henriklh - grymt bra lista. Läge för en inklistring moderatorn?
Har gjort den tråd där jag klippte in henriklh:s lista med några smärre ändringar. Jag vore tacksam om ni vill läsa den och komplettera med mer information!

LÄNK

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan produkt som jag inbillar mig skulle ha en marknad är passiva filter till Keltik. Jag vet inte om det skulle fungera, men Keltik med ett par Klimax solo, eller med en Twin, kanske skulle vara något?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 18:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Nu har jag beställt ett utvecklingssystem för Analog Devices ADSP-21364. Den kan göra upp till 1.8 GFLOPS (1,8 miljarder 40-bitars flyttalsberäkningar per sekund).

Det tar säkert ett par veckor innan det levereras och sedan ytterligare ett par veckor innan jag har fått till ett första filtertest.

Jag återkommer när jag har mer resultat.

Tomas

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 17:19 
Ny Medlem
Ny Medlem

För närvarande har jag bara ett st LK140 och behöver 4 kanaler till för att testa aktiv drift med digitala delningsfilter för mina AV5140. Jag letar efter en svart AV5125.

Eftersom det är ganskal mycket jobb att få till digitala filter undrar jag om det finns någon som är intresserad att vara med och testköra filtren?

Mina önskemål är dessa:

1. Bor nära Gubbängen (söder om Stockholm).

2. Har redan aktiv drift av AV5140 eller Espek.

3. Är villig till omkopplingsarbete och annat som tillkommer. Filtren som jag designar nu har phono in och phono ut, så det kan t.ex. innebära att byta mellan interna kort och mina externa filter.

4. Tycker det är kul att utvärdera och har nog kunskap/erfarenhet av aktiv och passiv drift för att avgöra vad som låter bra, och kan uttrycka det så att det går att använda för förbättringar.

5. Är systematisk och kan skriva ner resultaten i rapportform (inget avancerat, men man måste ha dokumentation).

6. Har tid att lägga ned.

7. Kan hålla tyst och låta detta stanna mellan oss.

Om detta är intressant så skicka mig ett PM.

Tomas

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 18:20 
Site Admin
Site Admin

Kul att det händer saker TomasA! Hoppas du hittar någon att diskutera testandet med, och håller oss uppdatarade om hur det går!

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jättekul! Jag uppfyller tyvärr inte dina krav, men hoppas att någon annan här gör det. Lycka till!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 01, 2006 22:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Vill bara påpeka att om alla punkterna inte är uppfullda så kan det fungera ändå.

Hör av dig så får vi se.

Tomas

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00