selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 16:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Harry Våffla wrote:
Det är tyvärr en del som inte resonerar som dig Stephan utan som gladeligen ger sig i kast med skumma erbjudanden på ebay till toklåga priser. Eller försöker pruta in i absurdum.
Är det okej med vanliga erbjudanden på ebay med relativt låga priser? Jag håller till fullo med om att det är fel att utnyttja en handlare för sina demos för att sedan vända sig till en annan handlare för att på så sätt spara pengar men ebay är ju inget annat än en globalisering av privathandeln. Ebay i sig är inget problem.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 19:11 
Site Admin
Site Admin

Tar och flyttar tråden till en avdelning där det är tänkt att diskussion ska föras i trådarna. *host*

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 20:44 
Site Admin
Site Admin

Smart Ayn :D

Angående denna diskussion om folk som inte handlar men provlyssnar. Är det fler som gör så i hifibranchen än andra brancher med dyrare produkter.

En parallell: Ska du köpa en bil för 30-100+ kkr går du troligtvis inte till en bilhandlare, hittar en bil och köper den om du inte redan vet vilket märke du ska ha. Snarare går man till de som finns i staden, kanske tre, fyra? Man kanske åker till en grannstad som är större i andra ärenden och passar då på kikar in i en affär där också för att se vilket utbud som finns också. Antag då att 50% av kunderna väntar något år med att köpa bil för det blev lite dyrt, eller köper en skrotbil och kör med tills vidare. Även om ingen skulle handla via bilweb eller privat en bil av samma prisklass/kvalite så kommer då varje bilhandlare få sälja en bil till var 10:e kund. 9/10 köper av någon annan firma eller avvaktar. Det blir rätt många kunder som testar men inte köper utan att kunder utnyttjar handlare och köper på privatmarknaden .

Parallellen med hifi blir väl att man köper på OnOff för 995 kr istället eller spelar vidare på datorhögtalarna.

Tänker jag konstigt? Är kunder mycket annorlunda vid hifiköp än andra dyrare investeringar? Bilköp var den bästa jämförelsen jag kom på..

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Smart Ayn :D

Angående denna diskussion om folk som inte handlar men provlyssnar. Är det fler som gör så i hifibranchen än andra brancher med dyrare produkter.

En parallell: Ska du köpa en bil för 30-100+ kkr går du troligtvis inte till en bilhandlare, hittar en bil och köper den om du inte redan vet vilket märke du ska ha. Snarare går man till de som finns i staden, kanske tre, fyra? Man kanske åker till en grannstad som är större i andra ärenden och passar då på kikar in i en affär där också för att se vilket utbud som finns också. Antag då att 50% av kunderna väntar något år med att köpa bil för det blev lite dyrt, eller köper en skrotbil och kör med tills vidare. Även om ingen skulle handla via bilweb eller privat en bil av samma prisklass/kvalite så kommer då varje bilhandlare få sälja en bil till var 10:e kund. 9/10 köper av någon annan firma eller avvaktar. Det blir rätt många kunder som testar men inte köper utan att kunder utnyttjar handlare och köper på privatmarknaden .

Parallellen med hifi blir väl att man köper på OnOff för 995 kr istället eller spelar vidare på datorhögtalarna.

Tänker jag konstigt? Är kunder mycket annorlunda vid hifiköp än andra dyrare investeringar? Bilköp var den bästa jämförelsen jag kom på..
Jo, jag har också tänkt i biltermer men den jämförelsen haltar då bilinköp för det första är en betydligt större investering är stereon (för de flesta). Man vill ha nära till bilhandlaren för garantiåtaganden och reparationer. hur många köper en bil som inte går att serva i hemstaden? Det är ju inte heller lika enkelt att köpa en bil över tex. Ebay. Men visst kan kunden åka till grannbyn och köpa bilen där istället.

Ebay är kanske i sig inte själva problemet, men det bidrar då en del verkar få konstiga uppfattningar om tex. begpriser på apparater hos handlare. Det andra är att det överhuvudtaget går att göra på det sättet att man lyssnar hos en seriös handlare och istället för att köpa en produkt från handlaren som har "gjort jobbet" går man ut på nätet och letar bland andra handlare eller på siter som tex. Ebay världen över.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 21:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Tar och flyttar tråden till en avdelning där det är tänkt att diskussion ska föras i trådarna. *host*
I´m so sorry om jag blev lite offtopic, det var inte avsikten i den andra tråden...

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 22:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För egen del brukar jag resonera som att varje timmes hjälp jag får av kunning personal är värt en femhundring. Sen brukar jag sätta ett värde på att butiker ofta gör en översyn av beggade burkar. Är det nya grejor tycker jag om att kunna titta på dem och klämma på dem. Jag uppskattar denna service och värdesätter den också ekonomiskt. Jag betalar gärna lite extra för detta. Speciellt möjligheterna till hemlån är ju värdefulla.

I ett fall har jag "missbrukat" detta och det var en kamera jag köpte för en tid sedan. Slarvig personal och 50 % dyrare på affären än på nätet. Samma leveranstid och samma garantier. Känns inte som att jag vill sponsra amatörer heller så jag köpte hos näthandlare.

Linn har jag hittills köpt i en och samma butik.

Jag handlar av princip inte något om handlaren vägrar pruta. :wink:

/malte

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tog reda på för skoj skull hur dom amerikanska priserna är jämnfört med sverige. Ska åka dit om en månad, tänkte det kanske var sjuk stor skillnad som det brukar vara på elektronik. Men det var "bara" 7-10% billigare inte spec mycke med tanke på att dollar kursen inte jätte stark heller.

Jag tycker att det är viktigt att man stöder "sin" butik men får ju inte vara sjukt stor skillnad på priset. Tex för min egna del handlar jag helst på Taktoton men varken min C6100 eller beg UD 2.1 är köpt där. Båda två har jag fått till jätte bra priser, C6100 i en deal där en person köpte en SC och hade inte behov av slutsteget. Eftersom det blev så ville jag verkligen stödja "min" butik vid köpet av försteg. Man ska stödja "sin" butik men får man andra jätte bra erbjudade tycker jag inte man ska behöva säga nej pga att man annars inte är lojal. Butiken måste ha förståelse föratt man inte är gjord av pengar. Men får ju absolut inte bli så att man alltid köper på annat håll.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 00:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Clas, jag håller helt med dig. Det kan bli väldigt dyrt om man av dumhet alltid köper från ett ställe för att vara snäll.

Som jag ser det skall man inte betala mer än vad man tycker att en grej är värd. Ligger en affär som man kan besöka lite över i pris så tycker jag att det ofta är värt det extra. Man får personlig service och i mitt fall också mycket hjälp med val av utrustning och andra prioriteringar. Butikerna har om inte annat ofta dyrare lokalkostnader än mer nätbaserade affärer.

Däremot tycker jag att det är synd att det finns skitstövlar som systematiskt utnyttjar seriösa och kompetenta handlare, hela tiden med intentionen att köpa från annat håll. Det är att luras. (Å andra sidan är näthandeln bra för den sänker priserna på sikt. Åtminstonde min tunna plånbok gillar detta.) Min erfarenhet är dock att handlare ofta är öppna för konstruktiva diskussioner kring pris.

Om jag säger "Jag är intresserad av den har burken men har svårt att köpa den från dig för jag har sett den för 1500 kr billigare på nätet"

Säljaren kontrar då ofta med något i stil med, "OJOJOJ, jag måste ju få någon krona över också och klarar inte att möta det priset. Vad sägs om att jag sänker priset med 500 kr och skickar med den här kablen."

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 08:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Här har ju Malte Lilja slagit huvudet på den berömda spiken... Om man är ärlig så kommer handlaren, i min mening och erfarenhet, göra så gott han kan för att behålla dig som kund.

Jag själv nyttjar samma affärer som jag alltid handlat av, ända till dess att dom blåser mig eller beter sig som svin... Då byter jag och kommer inte tillbaka på många år.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomash wrote:
Här har ju Malte Lilja slagit huvudet på den berömda spiken... Om man är ärlig så kommer handlaren, i min mening och erfarenhet, göra så gott han kan för att behålla dig som kund.
Nu förstår jag inte.....det är väl exakt vad Malte är.....

Han höll ju bara med mig om man hittar en produkt mycke billigare spec på beg marknaden, är det bara dumt att tacka nej pga annars är man inte lojal.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Att "slå huvudet på spiken" betyder att träffa/säga precis rätt.

Det är roligt med talesätt, jag läste att en majoritet av svenskarna enligt någon undersökning trodde att "en björntjänst" betydde en jättestor tjänst, troligen på grund av likheten med uttrycket "björnkram". :D

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Clas wrote:
Att "slå huvudet på spiken" betyder att träffa/säga precis rätt.

Det är roligt med talesätt, jag läste att en majoritet av svenskarna enligt någon undersökning trodde att "en björntjänst" betydde en jättestor tjänst, troligen på grund av likheten med uttrycket "björnkram". :D
Hehe...nu har jag gjort bort mig! :oops: Kände faktiskt till att det betyder det efter lite mer tanke verksamhet... jag skyller på att jag var nyvaken. Japp, jag stiger upp efter 12 oftast nu mera skandal.... den där j--la poker! ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Skumt, de stänger om ett par dagar o vet inte var de ska flytta...
Att huset ska rivas har de ju vetat om länge kan man ju anta.
Varför skulle de då ödsla tid med en ganska omfattande renovering av vissa lyssningsrum?
Låter som de inte startar igen.
Ja menar, stänga under en tid dödar ju allt kundintresse. De går då till andra leverantörer.
Jag håller inte med, inte skulle du börja med BOSE bara för butiken håller stängt ett tag?
Kunderna finns ju kvar och har investerat under många år.
Men visst, nya kunder som trillar förbi får man ju inga..
De sitter med en mängd garantier, det är ju jobbigt om man köpt från fel butik om det pajjar.

Det här andra EBAY tramset som står att läsa i tråden tror jag inte är relevant, möjligen har de känt av konkurrens från High Fidelity.
Jag skulle inte våga köpa tex någon dyrare utrustning "nästan nytt" privat. Dessutom ka butiken fixa finansiering..

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 14:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

fredrik wrote:
Skumt, de stänger om ett par dagar o vet inte var de ska flytta...
Att huset ska rivas har de ju vetat om länge kan man ju anta.
Varför skulle de då ödsla tid med en ganska omfattande renovering av vissa lyssningsrum?
Låter som de inte startar igen.
Ja menar, stänga under en tid dödar ju allt kundintresse. De går då till andra leverantörer.
Jag håller inte med, inte skulle du börja med BOSE bara för butiken håller stängt ett tag?
Kunderna finns ju kvar och har investerat under många år.
Men visst, nya kunder som trillar förbi får man ju inga..
De sitter med en mängd garantier, det är ju jobbigt om man köpt från fel butik om det pajjar.

Det här andra EBAY tramset som står att läsa i tråden tror jag inte är relevant, möjligen har de känt av konkurrens från High Fidelity.
Jag skulle inte våga köpa tex någon dyrare utrustning "nästan nytt" privat. Dessutom ka butiken fixa finansiering..
Blir man uppsagd från kontraktet lär man ju flytta...oavsett om man precis blivit klar med sista rummet eller inte. I någon form kommer dom att finnas kvar men det blir kanske inte precis som förut. Nu går ju en ny ägare in och han har säkert egna idéer om hur verksamheten ska bedrivas.

Ebay trams på dig själv, ring och fråga Christer eller Stefan direkt vet ja så ska du få höra, du kommer att bli förvånad. Jag konstaterar i alla fall att det finns kunder som agerar på det sättet (naturligtvis inte den gamla trogna kundskaran utan här pratar vi om nya kunder ur den yngre generationen i första hand).

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oärlighet i olika former har alltid funnits, det var samma sak på 90-talet när jag jobbade. En minoritet beter sig på ett sätt som man inte själv skulle drömma om: Lånar hem, ber om råd & hjälp i massor och handlar sedan alltihop någon annanstans. Förr var det mest andra butiker (även utomlands, främst UK) som folk ringde till, idag går man via nätet. Men det är ju i grunden ingenting nytt.

Sedan finns det de som gnäller och de som "gillar läget". Jag tycker det är dumt att ha en massa outtalade förväntningar på folk för att sedan bli sur och besviken när de inte uppfyller dem.

Om folk i hög grad börjar handla från andra kan det ju bero på att man inte tydligt deklarerar mervärdet. Gör en broschyr: "Därför ska du handla hos oss!" och förklara från början fördelarna och vad som gäller, innan man lånar ut grejor och investerar en massa tid.

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00