Weezer:
Unik är alldeles för direktstrålande för min smak, omnipolära högtalare (eller bi-/dipoler) ger ett mer diffust ljud och faller iallafall mig bättre i smaken. Dessutom anser inte jag att bakisarna behöver klangmatchas på samma sätt som front och center.
Med tanke på hur det idag ser ut hemma, innan ny bostad köps, så lär nog möjligtvis bi-/dipoler vara lämpligast... tror jag. Dels annulerar det att mina Keilidh förpassas bakåt, dels så kanske jag får läta efter annat märke bak. Jag vet att Audiovector har en serie som har dipoler, Kx, där hela systemet ex. sub inryms till ett pris som kanske är godtagbart.
Weezer:
"Appropå center, stay away från Centrik, tråkigare får du leta efter...! "
Jag har bestämt mig för att centern skall vara av yppersta slag, då den är den viktigaste byggklossen i hemmabion. Yppersta slag för min del börjar, vad gäller Linn, vid Trikan, fast suget efter Ekwall känns stort. Finns andra märken, som också kan vara möjliga, men då får det bli andra frontar än mina Keilidh. Och den totala nivån kommer nog i såfall att läggas på en lite lägre nivå än Linn, fast då blir det iallafall klangmatchat.
Och ... det finns ju vissa fördelar med att gå separat stereo/hemmabio. Om någon i husstanden vill titta på alla såpor som går, så kan ju jag avnjuta ljuv musik i mina Linn Keilidh. Och ju, jag tycker stark om dessa, även om många här inne verkar tagit klivet till ytterligare höjder
Det kanske är så att det är en sub jag skall investera i först. En sådan kan man ju ha både till mina Keilidh och flytta över till hemmabion när den dagen kommer.
Valet och kvalet. Många goda råd, fast jag har fortfarande inte riktigt nått dit hän att jag springer till affären än.
Mvh