selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 13:22 
Ny Medlem
Ny Medlem

Weezer:
Unik är alldeles för direktstrålande för min smak, omnipolära högtalare (eller bi-/dipoler) ger ett mer diffust ljud och faller iallafall mig bättre i smaken. Dessutom anser inte jag att bakisarna behöver klangmatchas på samma sätt som front och center.

Med tanke på hur det idag ser ut hemma, innan ny bostad köps, så lär nog möjligtvis bi-/dipoler vara lämpligast... tror jag. Dels annulerar det att mina Keilidh förpassas bakåt, dels så kanske jag får läta efter annat märke bak. Jag vet att Audiovector har en serie som har dipoler, Kx, där hela systemet ex. sub inryms till ett pris som kanske är godtagbart.

Weezer:
"Appropå center, stay away från Centrik, tråkigare får du leta efter...! "

Jag har bestämt mig för att centern skall vara av yppersta slag, då den är den viktigaste byggklossen i hemmabion. Yppersta slag för min del börjar, vad gäller Linn, vid Trikan, fast suget efter Ekwall känns stort. Finns andra märken, som också kan vara möjliga, men då får det bli andra frontar än mina Keilidh. Och den totala nivån kommer nog i såfall att läggas på en lite lägre nivå än Linn, fast då blir det iallafall klangmatchat.

Och ... det finns ju vissa fördelar med att gå separat stereo/hemmabio. Om någon i husstanden vill titta på alla såpor som går, så kan ju jag avnjuta ljuv musik i mina Linn Keilidh. Och ju, jag tycker stark om dessa, även om många här inne verkar tagit klivet till ytterligare höjder ;-)

Det kanske är så att det är en sub jag skall investera i först. En sådan kan man ju ha både till mina Keilidh och flytta över till hemmabion när den dagen kommer.

Valet och kvalet. Många goda råd, fast jag har fortfarande inte riktigt nått dit hän att jag springer till affären än.

Mvh

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 14:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag måste bara fråga.. Har du tänkt använda sub till film och musik eller bara film?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Liten kommentar på Unik/5110 bak bara; jag tror det kan funka kalas. Kör själv Tukan som är minst lika riktade. Dom var INTE enkla att hitta bra placering för (inte som framtill där möblering och det faktum att högtalarna står på golvet sätter lite ramar för vilka placeringar som måste testas - bak har du ju ofta bakvägg+sidovägg samt olika höjder att testa av..). Men, väl på den plats dom gillade bäst funkar det skitbra, och inte bara i sweetspot heller. Det kan inte sägas nog dock; högtalarplacering baktill är svårt och tar tid men betalar sig väl. Det betyder mycket mer än val av högtalare så länge man håller sig inom samma högtalartyp iaf. Jag hade JPW Mini Monitors innan, mycket sämre än Tukan men skulle mycket hellre köra på välplacerade JPW än snabb-utkastade Tukan.

Ska inte dra några slutsatser gentemot omnisat eller andra mer spridande burkar dock, har aldrig haft hemma annat än monopoler .. poängen är alltså bara att riktade "vanliga" högtalare kan ge ett väldigt omslutande och bra fungerande ljud, om man lägger manken till och ser till att hitta rätt placering. Bra grundtips att börja testa utifrån: 20 grader mer bakåt än rakt ut åt sidan, minst 60cm ovanför öronhöjd. Tipset är i linje med ITU-R-rekommendationen för multikanalsmixning men har i min erfarenhet funkat riktigt bra även i återgivnings-syfte hemma hos Linn-nördar :)

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 18:09 
Ny Medlem
Ny Medlem

Fredriksson wrote:
Jag måste bara fråga.. Har du tänkt använda sub till film och musik eller bara film?
Egentligen en mycket bra fråga! ;-)

Skulle vilja svara ja tack båda. Men, i första hand har jag nytta av sub i bio. Har i ett inlägg lite längre upp även tyckt till om att mina Keilidh inte går så djupt som jag skulle önska, så även vid stereolyssning skulle jag nog kunna ha nyttan av sub. Oavsätt så vil jag ha en bra sub, som passar bra till musik, och inte bara ett tråkigt mullrande.

Är lite i ovisshet hur jag skall gå vidare med hela systemet, så jag kan egentligen inte svara bättre på din fråga.

Mvh

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 19:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

TML wrote:

Skulle vilja svara ja tack båda. Men, i första hand har jag nytta av sub i bio. Har i ett inlägg lite längre upp även tyckt till om att mina Keilidh inte går så djupt som jag skulle önska, så även vid stereolyssning skulle jag nog kunna ha nyttan av sub. Oavsätt så vil jag ha en bra sub, som passar bra till musik, och inte bara ett tråkigt mullrande.

Är lite i ovisshet hur jag skall gå vidare med hela systemet, så jag kan egentligen inte svara bättre på din fråga.

Mvh
Om du ska ha en sub som funkar till musik kan det bli ganska dyrt, det räcker inte med en 3500:- sub från audio pro, utan om den ska hänga med i musik behövs det minst en afekt sub... Sen kommer ju frågan in, hur stort rummet är. :?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 19:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

Fredriksson wrote:
TML wrote:

Mvh
Om du ska ha en sub som funkar till musik kan det bli ganska dyrt, det räcker inte med en 3500:- sub från audio pro, utan om den ska hänga med i musik behövs det minst en afekt sub... Sen kommer ju frågan in, hur stort rummet är. :?
Gällande sub så hade jag egentligen tänkt vara otrogen. Funderar på Rel eller Velodyne. Har just fått med mig att Velodyne har en pytteliten sub, med namnet MiniVee för ca 7-8000 kr. Får nog hitta nånstans att lyssna.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssna på sizmik innan du slår till på REL eller nåt...
Finns billiga beg.
Företrädaren till Melodik (glömt namnet) är en annan grymt prisvärd beg sub. En gick för en bra bit under 10k :shock: :shock:

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 21:02 
Moderator
Moderator

Är det stora skillnader på AV5150, som den hette innan, och Melodik?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är andra element och ett annat slutsteg i Melodik.

5150 är bra men Melodik är bättre... (fast det visste ni
väl redan...).

Elementen går att uppgradera (i o f s slutsteget också,
men det kostar nog en del).

I 5150 sitter det (ett slutsteg motsvarande) 5105 som
driver tolvorna.

En 5150 u n d e r 10.000kr, fynd...förmodligen någon
som behövde pengar snabbt då, eller?

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det någon center som funkar bra ihop med aktiva Katan? Den ska i så fall drivas passivt med en kanal från 5125.
Det verkar som både Trikan och Ekwall kräver aktiv drift för att funka.

finns det nått annat?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Finns det någon center som funkar bra ihop med aktiva Katan? Den ska i så fall drivas passivt med en kanal från 5125.

finns det nått annat?
Jag har en 5120 med ekvall element......visst blir den klarare och renare aktivt men funkar bra även passivt.....tycker att den aktiva driften kommer mest till nytta när man ser film på låg volym då är det störst skilland att det är lättare att följa dialogen

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:

finns det nått annat?
Aktivt Ekwall = tre slutsteg va?
Någon som testat passivt med en Akuratecenter?
Pengarna man spar på filter/slutsteg kan då läggas på Akuratecentern.

Eller Komponent kanske?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
don Tomaso wrote:

finns det nått annat?
Jag har en 5120 med ekvall element......visst blir den klarare och renare aktivt men funkar bra även passivt.....tycker att den aktiva driften kommer mest till nytta när man ser film på låg volym då är det störst skilland att det är lättare att följa dialogen
Tack låter ju lovande nu ska jag inte springa iväg och handla direkt har inte ens betala min Unidisk ännu :) Men springer man på en beggad Ekwall eller 5120 i svart så kanske man slår till

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 18:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

don Tomaso wrote:

finns det nått annat?
Min passiva ekwal funkar bra med mina aktiva katan...tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många råd i denna tråd 8)

Keilidh kan funka helbra för hembio. Själv använder jag just Keilidh som frontar i ett andra system (hembio). Keilidh:arna kompletteras med Kan II som center och bakhögtalare. Om jag hade valt idag hade jag kört med Kan II runt om (för perfekt matchning). Kombineras med beg. Sizmik och Classik Movie Di för bra prestanda både vid musik och film. Själv kör jag med en Pioneer DVD, en HK receiver + Audio Pro sub, men det duger inte för musik (kort och gott). Gjorde en installation med Kan II som center med en Unidisk SC och rätt installerat var det mycket bra redan innan vi kopplade in sidosystem och bakhögtalare.

Ang. sub så har jag testat ett antal subbar (i musiksystemet) bl.a. Velodyne DD10 som var i det närmaste oduglig <=> lät bäst avstängd och utburen i badrummet. Kämpade över tre timmar med placering och inställning, men det blev aldrig ens hyggligt. Linn:s subbar är enligt min mening mycket svårslagna för musik (har provat både Sizmik och Akurat 221 grundligt).

Håller med daniel.n om att vanliga högtalare kan funka ypperligt som bakhögtalare. Vill man få riktigt bra filmkänsla (t.ex. bra spridning) så är det ju bara att jobba med placering och vinkling.

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00