selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För att återgå till tråden....jag får väl erkännas vara duktigt insnöad på ZZ. Man ska vara lite försiktig med gamla ZZ utgåvor då de flesta gamla skivorna (som återutgivits på CD) fram till El Loco ungefär har ommastrats å det grövsta och getts ut igen. Köper man idag tex. Tres Hombres på CD och lyssnar på ett originalex. på vinyl så inser man ju att man har fläskat till allt, bytt trummor :shock: och i och med det förstört mycket av kvalitén hur det svänger. De ommastrade låter bara fett men de svänger inte alls som originalmixen (Hej, Lejonklou).

Musikmässigt var de tidiga bäst, ZZ Top blev sedan tvingade att "övervintra" syntvågen medelst trummaskiner och MTV-videos. Bottennappet här är definitivt Afterburner, därefter har det skett en succesiv återgång till ursprunget (återgången började med Recycler). Bland de senare plattorna skulle jag definitivt vilja slå ett slag för Antenna, Rhythmeen och Mescalero. De senare två är ju blytunga och här har Billy Gibbons börjat mickla med ett alldeles nytt gitarrsound. Såg en intervju med honom i Mojo där dom frågade just vad han hade gjort. Svaret blev att det var en helt galen setup med fel strängar, löst strängat och mycket dist. Men visst låter det fett, tyckte Billy 8) På Mescalero låter annars Billy Gibbons som han druckit bensin till frukost :roll:

Jag skulle påstå att köpa best of inte riktigt är bra då en massa sköna låtar saknas.

Kan för övrigt nämna att ZZ Top driver ett bluesmuseum i södra USA liksom att dom är lite insnöade på Elvis: Därav dyker ibland en och annan Elvislåt upp framförallt live. På XXX (för övrigt ett mediokert album) har dom tagit med en liveinspelning av en blytung bluesvariant på Teddybear, haha. Kommer också ihåg att ZZ Top fick ställa in en turné i Europa för några år sedan då en i bandet hade råkat vådaavfyra en revolver som man hade haft i bootsen, varvid viss fotskada uppstått, hahaha.

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var Dusty Hill som sköt sig i foten :)

Ja jag tar tillbaka kanske lite dumt att köpa en best of bättre att köpa
The ZZ top sixpack innehåller deras 6 första skivor vet ej om den finns att köpa i Svedala dock....Eller ännu hellre hitta dom på Vinyl!

http://www.zztop.com/

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harry Våffla wrote:
Köper man idag tex. Tres Hombres på CD och lyssnar på ett originalex. på vinyl så inser man ju att man har fläskat till allt, bytt trummor och i och med det förstört mycket av kvalitén hur det svänger. De ommastrade låter bara fett men de svänger inte alls som originalmixen
Att remastringar kan låta för trist har man ju tyvärr upplevt både en och två gånger. Känner igen det där att ljudet skall vara "fett", men istället blir grymt osvängigt. Men att musikerna inte skulle vara nöjda med ursprungsinspelningen är ju bara för mycket! Att skivan låter som den först lät är ju en anledning till att folk gillar den, det är ju helt sanslöst att börja overdubba på nytt för att "förbättra".

Men det har ju i och för sig hänt förr. T.o.m. Zappa ändrade mastern till CD-utgåvan till en platta, lade på sång tror jag, vilken det nu var.

Men Tres Hombres har ju precis kommit ut i ny remastring med bonusspår. Är det den omgjorda med nya trummor också? Har de lagt på mer nytt än trummor? Har de gjort så på fler plattor?

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 09:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag inte hört den allra senaste utgåvan som återutgivits igen nu i närtid, men dom som ursprungligen gavs ut på CD från First Album till Tejas var då definitivt ommixade med bl.a. helt nya trummor. Har för mig att från Deguello och El Loco så var det originalmixen som gavs ut på CD.

Huruvida man nu skulle ha gjort ytterligare en ny mixning på dessa gamla skivor vet jag inte, men jag håller det för osannolikt. Skulle misstänka att det är samma ommixningar som ges ut igen. Men hundra är jag inte. Men efter vad jag läst på nätet verkar det vara de gamla (ommixade utgåvorna) som försetts med bonusspår i form av liverversioner av en del låtar.

Mer spännande är att det ryktas om en ny dubbel-CD under arbetsnamnet RCA 5 som enligt ryktena ska innehålla mer än 2 timmar nytt material...återstår att se om det ryktet stämmer.

Post subject:
PostPosted: Wed May 31, 2006 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT men jag köpte Whitesnake i USApress i blev grymt besviken. Nya gitarrriff, nya trummor o allmänt upp-poppade låtar. All grym tunggung bluesrock som bortblåst o ersatt att heavy metal gitarrtjjut.
Tänk er Twister Sister covers av Whitesnake :evil:

VARNING!

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här är en grym liveinspelning, för er som håller på med dime, ZZ Top live 1972:
http://www.dimeadozen.org/torrents-deta ... 7874&hit=1

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
OT men jag köpte Whitesnake i USApress i blev grymt besviken. Nya gitarrriff, nya trummor o allmänt upp-poppade låtar. All grym tunggung bluesrock som bortblåst o ersatt att heavy metal gitarrtjjut.
Tänk er Twister Sister covers av Whitesnake :evil:

VARNING!
Är det slide it in du snackar om?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stranna, det var alla de tre första (bästa) skivorna. Snacka om besvikelse när man skulle spela sina USApress o upptäckte vad de gjort.

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00