selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 11:16 
Moderator
Moderator

Japp, testa ska jag göra! Jag är mycket nyfiken på hur stor betydelse transport och digitalkablar har. Stor skillnad borde märkas mellan Ikemi och min KiSS dvdspelare om transporten har den stora betydelse som man kan gissa. Jag ska också testa och se om det går att avgöra att den ena digitalkabeln är bättre än den andra.

Nyare DAC:ar och hemmabioförsteg har tydligen buffertminnen som buffrar och klockar om den digitala musiksignalen, och skall därför vara mindre känslig för transportens noggrannhet. Detta skulle kunna vara anledningen till att syncsladden som fanns mellan Karik/Numerik försvann. I det fallet gör den nytta, kanske inte nu längre. Det är mot bakgrund av detta som jag undrar om kombinationen Kisto/enklare transport skulle bli superbra.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag skulle tro att kombinationen 5103/Unidisk inte är någon lyckad kombination. Inte för film i flerkanal i alla fall. 5103 kan inte ta in analogt ljud i fler än två kanaler, och jag tror digitaldelen i 5103 är radikalt sämre än i Unidiskarna. Att köpa en Unidisk för 60 lappar för att sedan endast ta digitalsignal tror jag är dåligt utnyttjande av resurser. 5103/Majik CD skulle säkert vara en fin kombination dock.
Kör man tvåkanal så parar de utmärkt! Flerkanal funkar ju även det utmärkt även om det kanske inte är lika bra som med Kinos som i dagsläget blir ett rejält steg upp. Multikanal SACD/DVD-Audio funkar dock inte, men skall flerkanal SACD etc. bli bra så behövs ju en hel massa apparater och har man råd med det så har man väl råd med en Kinos eller i varje fall Exotic+DA...

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Du kan välja mellan att köra digitalt eller analogt (5.1) mellan Unidisk och Kisto/Kinos för att få ut DD eller DTS.
Stämmer detta? Jag har inte provat, men har antagit att det inte finns inbygd DD eller DTS-dekoder (för flerkanaldekodning) i Undisk 2.1 eller 1.1!?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jepp, om jag förstått det rätt. Det var på den frågan som Linn svarade att det var på ett ut vilket som var bäst att använda.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Magnus wrote:
Du kan välja mellan att köra digitalt eller analogt (5.1) mellan Unidisk och Kisto/Kinos för att få ut DD eller DTS.
Stämmer detta? Jag har inte provat, men har antagit att det inte finns inbygd DD eller DTS-dekoder (för flerkanaldekodning) i Undisk 2.1 eller 1.1!?
Enl specen på Linns hemsida:
Quote:
Audio Decoding
PCM, LPCM and MP3 streams for simultaneous analogue/digital stereo output
DSD (from SACDs) and MLP (from DVD-Audio) for analogue only output (max. 6 channels)
Dolby Digital to Lt/Rt Downmix
Outputs undecoded digital data for Dolby Digital and DTS Digital Out
Hardcore's antagande stämmer ju alltså med vad Linn skriver.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 10:12 
Moderator
Moderator

Åh fan. Det innebär att om man har en Exotik och en Unidisk 1.1 kan man inte se på film i flerkanal? Är det på detta vis går man ju inte miste om någonting vid filmtiddande med Unidisk/5103 eftersom försteget hur som helst måste avkoda DD/DTS.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är ju därför som Exotik behöver en DAmodul.
Vanliga Exotik är bara förberedda för riktig 5.1 decoding.

Kinos är ju i princip en Exotik DA. (ev något trimmad)

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, då missförstod snubbarna på Linn min fråga... (hur nu det är möjligt)

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När digitaltekniken var ny inom Linnsfären så testade jag och min handlare en del med transport och D/A. Det visade sig att source first gällde där på samma sätt som vid analogt ljud. Vi testade Karik till billig D/A (Arcam Black Box) och det blev ganska bra. Ett klart bra budgetalternativ på den tiden. Sedan testades Arcam Delta nånting (190?) till Numerik och det var helt kass! (Relativt sett, på den tiden var alla Linnister vana vid LP12!)

Jag ha även testat att se film med Classik Movie R1 mot 5103 + 5000 kronors japansk DVD och Classiken vann enkelt. När man använde classiken som källa in i 5103:an så var resultatet bättre än med Classikens interna processor. D.v.s. källan styr även i digitalvärlden.

För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag liksom de flesta andra att Unidisk SC vinner lätt över Ikemi/5103. Bättre källa, bättre processor och likvärdigt försteg.

Ska bli intressant att höra hur dina tester faller ut Per!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="Linnofil"]
Jag ha även testat att se film med Classik Movie R1 mot 5103 + 5000 kronors japansk DVD och Classiken vann enkelt. När man använde classiken som källa in i 5103:an så var resultatet bättre än med Classikens interna processor. D.v.s. källan styr även i digitalvärlden.
quote]

Precis samma resultat som jag kommit fram till.

Jag har även testat med en Teac P500VRDS-transport (ni vet det guldfärgade smala drivverket). Det lät väldigt fint och hifi om den, en 2500kr Philips DVD-spelare lät ok vid filmtittande, men lät vasst och bedrövligt, skramligt och hemskt vid musiklyssning... och med en Ikemi, analogt till 5103 så lät det lika fint och lika hifi som med P500:an men med ett djäkla ös!

...och en CMS R1 eller R2 digitalt till en 5103 låter kanonbra! bättre än en Arcam DV79 digitalt till samma 5103.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00