selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 15:11 
Moderator
Moderator

Braincooler wrote:
det var så fruktansvärt bra att orden utan tvekan icke räcker till :roll:
Fan vad grymt avis jag är på alla som ens hört Komri eller system med bara Klimaxprodukter...

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Avseende diskussionen om högtalarkablar kan jag bidra med min erfarenhet när jag bytte från K20 single-wire terminerade av T&T i Luleå till ett par begagnade, för långa K400 bi-wire terminerade (bara skruvade) med linns vanliga BFA-kontakter i förstärkarändan och bar kabel i högtalarändan. Blev förvånad hur mycket det gjorde, måste vara en av de mest prisvärda uppgraderingar jag gjort någonsin! Räckte för att den där känslan av det hänt något stort skulle infinna sig och högarna med CD-skivor vid stereon växa...

Vet att jag troligen skulle kunna tjäna på att korta ner kablarna och få dem ordentligt terminerade, men då jag snart ska flytta och efter det förhoppningsvis kan klara med mig kortare kablar så får det vänta.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 19:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

@ dr Hollow: Snackade med Kalle idag och han bekräftade att k400 ger ett lyft jämfört med k20, men då kommer jag också att biwira dom. Hade en annan plan på att byta 2200 mot 4200 och biampa, men vet ej om detta är av rätt prio just nu. Någon som gått från konfigurationen Bonnec, C2200 med icke biwire - till samma med biwire - resp. samma med biamping?

Hur stor positiv förändring skulle det ge?

@per: kliv in på HF där dom har detta setup för demo, dessutom tror jag att dom har artikulat 350 på ingång, även om akurat 242 verkar mer än suveräna.

@hardcorelinnie: precis som jag uppfattar det: ju mer transparent ett system är(men ändå musikalisk som inte alla, dock linn är) - tycks stå i direkt correlation av hur dyrt det blir och den kombinationen verkar vara som med en kniv: ju vassare den är ju mindre yta att balansera på, dvs svårare att hålla balansen, men samtidigt blir det knivskarpt och perfekt när balansen väl infinner sig.. hrmm.. lite knepig metafor där, men ork in tänka på de mer 8)

Högtalare: Mirage OM-5

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Hade en annan plan på att byta 2200 mot 4200 och biampa, men vet ej om detta är av rätt prio just nu. Någon som gått från konfigurationen Bonnec, C2200 med icke biwire - till samma med biwire - resp. samma med biamping?

Hur stor positiv förändring skulle det ge?
Skillnad blir det men byt till en Klimax twin direkt i så fall!
Små uppgraderigar ska man strunta i.

Har du demat 200w chakra mot Twin? Gör det annars o berätta!
Jag har demat båda mot 2250, men du kan först berätta :wink:

Dessutom skulle jag först byta ut Bonnec'en till något bättre. Exotik alt Majik Kontrol. (då du angett att du vill behålla din CD)

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Viss skillnad på kostnaden i uppdateringen K20 till K400 jämfört med C2200 till C4200, men jag känner mig rätt säker på att den senare innebär ett större lyft... :P

Men då krävs det förstås att du har dubbla kablar till varje högtalare.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
@hardcorelinnie: precis som jag uppfattar det: ju mer transparent ett system är(men ändå musikalisk som inte alla, dock linn är) - tycks stå i direkt correlation av hur dyrt det blir och den kombinationen verkar vara som med en kniv: ju vassare den är ju mindre yta att balansera på, dvs svårare att hålla balansen, men samtidigt blir det knivskarpt och perfekt när balansen väl infinner sig.. hrmm.. lite knepig metafor där, men ork in tänka på de mer 8)
Förstår fortfarande inte vad den svåra balansen sklle vara.
Ett superLinnsystem låter kalas "out of the box" o blir bara bättre med inspelning o injustering.
Att det plötsligt låter skit...när skulle det inträffa?
Förklara snälla

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 20:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jamen jag menar ju ungefär det som Hardcorelinnie säger så bra: :D
hardcorelinnie wrote:
Braincooler wrote:
@sportbilsentusiasten: Det verkar som om det blir känsligare och känsligare ju bättre och mer fintweakad anläggningen är.
Enligt min i och för sig begränsade erfarenhet (jag har ju inte installerat något större antal anläggningar eftersom jag varken är eller har varit handlare) skulle i varje fall jag säga att ju bättre anläggningningarna blir desto svårare är det att få till ett riktigt bra totalresultat (både musikaliskt och ljudmässigt). Svårare i den mening att det krävs mer jobb och större hänsyn till detaljer (så som apparatplacering, strömförsörjning, övriga möbler i lyssningsrummet etc).

Inte så att det inte mer eller mindre omedelbart blir bättre än med sämre grejer, men på något sätt faller det kanske inte riktigt på plats total sett. Problemet kan vara att med riktigt bra playback-del (slutsteg+högtalare) så ligger allt blottlagt vilket gör att om något inte riktigt håller måttet, signalkälla eller övrig elektronik, apparaternas placering, elinstallation etc så hörs det omedelbart.

En annan faktor kan även vara vilka preferenser och referenser man har och hur man förväntar sig att inspelad musik skall låta. Upp till en viss nivå så återger en bra anläggning musik så att det låter som en bra inspelning medan över denna nivå ökar (för vissa inspelningar) insikten i inspelningen så mycket att presentation och fokus ändras så att man inte riktigt känner igen en gammal favoriter längre. Gamla favoriter har man ju fastnat för med anläggningar som (såvitt man inte bytt ner sig) inte förmått förmedla skivornas innehåll helt oförvrängt, men som man ändå fattat tycke för. Detta tillstånd brukar däremot vara övergående och när man vant sig så brukar man tycka att även de gamla favoriterna är mycket bättre. Under denna tid lönar det sig ofta att spela skivor som man av någon anledning inte riktigt fastnat för tidigare. Dessa (eller vissa av dessa) bör vara mycket bättre än förut annars är något oftast fel.
quote]

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja vet, har läst det...
Men att upprepa hjälper inte mig att förstå. :?
Jag har flyttat en hel del med mina grejjer o det låter aldrig kass direkt efter upppackning.
Har rest en del o hört toppsystem som uppenbarligen inte är intunade då de lyft ihop grejjerna. (kan ju fortfarande dema skillnader mellan försteg, källa, slusteg)
Aldrig låter det dåligt inte. Bara mer eller mindre fantastiskt.
Tom en Classik Movie låter ju skitbra slarvigt uppställd med alla 5.1 högtalare ju.

vad är det som skulle balansera på en knivsegg?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller inte med om att alla linnsystem låter bra feluppställda. Jag har samma erfarenhet av toppsystem, skillnadena på bra och dålig intuneing är större ju bättre systemet är.
Jag har hört flera riktigt dyra Linnsystem låta apa dåligt uppställda och på en bra anläggning handlar det om centimetrar och grader.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 23:14 
Site Admin
Site Admin

Måste bara hålla med om vad flera har sagt här i tråden - dåligt uppställda toppsystem kan låta bra mycket tråkigare än exempelvis systemet hemma. Jan, om du är av annan åsikt är det inte mycket att göra, anledningen till att det upprepas är att det helt enkelt är så flera av oss uppenbarligen upplevt det och det finns inte så mycket mer att säga om saken.

Jag hörde CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212 i rummet med fönster ut mot gatan på HF och visst lät det bra, men jag längtade ändå hem. Rummet längst in brukar låta bättre.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 00:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ayn wrote:
Måste bara hålla med om vad flera har sagt här i tråden - dåligt uppställda toppsystem kan låta bra mycket tråkigare än exempelvis systemet hemma. Jan, om du är av annan åsikt är det inte mycket att göra, anledningen till att det upprepas är att det helt enkelt är så flera av oss uppenbarligen upplevt det och det finns inte så mycket mer att säga om saken.

Jag hörde CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212 i rummet med fönster ut mot gatan på HF och visst lät det bra, men jag längtade ändå hem. Rummet längst in brukar låta bättre.
Måste bara hålla med Ayn som håller med :D skojar bara.. dock inte om att jag håller med, det är helt uppenbart enligt min upplevelse att även det finaste linn systemet går att klanta till :P
Intressant att du Jan upplever det annorlunda - lyckost :)

@sportbilsentusiasten:
Föv intressant om nu en twin skulle låta så pass mycket bättre än en c2200 - checkade vad HF sa om saken: inget haksläpp men lite mer musikalitet och ordning - dvs aningens mer öppning av den dörr som jag nu börjat på att öppna. Ska naturlich lyssna själv o återkomma om saken.
Men nu får du berätta när du körde dom mot 2250:ian 8)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Jag håller inte med om att alla linnsystem låter bra feluppställda. Jag har samma erfarenhet av toppsystem, skillnadena på bra och dålig intuneing är större ju bättre systemet är.
Jag har hört flera riktigt dyra Linnsystem låta apa dåligt uppställda och på en bra anläggning handlar det om centimetrar och grader.

/Erik
Jag är med er alla att ett system som inte är optimalt justerat låter sämre, men det jag reagerar mot var "den skarpa knivspetsen" o nu senast.."låter apa".

Skulle tro att vi har olika refrensramar.
Enl mig låter ett dåligt tunat toppsystem iallafall betydligt bättre än ett sämre system som också är dåligt uppställt...
Bra intunat låter det sedan fantastiskt.

Så enligt mitt synsätt har alltså ett toppsystem en hög basnivå som sedan han höjas till oanade höjder med intuning.

Ni verkar förutsätta att ett toppsystem SKA vara bra o är det inte det = låter kass...apa...
Visst är skillnaden med/utan justering i ett toppsystem större, men återigen - det innebär ju inte att lägstanivån är kass.
Håller däremot med att det gör mer ont i musikhjärtat om ett toppsystem inte presterar super - men det är ju en annan sak än kass...
Va tusan, man får ju inte tappa begreppet o tro att man inta kan njuta av musik på vanliga Icke-Linn system.
Vissa orginal bilradios är ju kul!

Ayn, att du föredrar ditt system före HF system innebär inte att det hos HF låter kass eller?
Är säker på att om man tar 10 pers som får lyssna hos HF o sedan hos dig skulle 10 föredra HF.
Vi snackar ju om CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212 :shock:
Som vanligt har man (som tur är) sitt system som referns för "hur det ska låta" o avvikelser tolkas som sämre.
Man har ju trots allt valt sitt system utifrån sin smak...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Föv intressant om nu en twin skulle låta så pass mycket bättre än en c2200 - checkade vad HF sa om saken: inget haksläpp men lite mer musikalitet och ordning - dvs aningens mer öppning av den dörr som jag nu börjat på att öppna. Ska naturlich lyssna själv o återkomma om saken.
Men nu får du berätta när du körde dom mot 2250:ian 8)
Svarar utförligare i PM strax då jag redan skrivit om detta här på forumet.
Notera dock att jag skrev att chakra 200w --> twin är klart bättre än att biampa chakra...inget annat :wink:
Som du ser i denna tråd :wink: så inser du att förbättringar o hur man upplever ljud är SÅ individuellt...
En del skulle kunna döda för ljudet i en Twin, medan en del ja...det är bättre men vadå..

btw, på radion på jobbet (Kudos/Nait/ett par sunkiga 5 liters Mirageburkar) spelar de just nu ledmotivet från Bond "golden eye" o det är SÅÅ bra. Garanterat inte intunat , haha.

PostPosted: Wed Mar 08, 2006 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Marantz dv-12s2 förväntar jag mig ingen feedback om då den är ytterst ovanlig.
Jag är ändå gasnka övertygad om att det är där du skulle ha den största förbättringen att hämta. Ditt förstärkeri är ju mycket bra redan som det är. Gå till HF och be att få låna en Unidisk 2.1 eller vänta tills Majk CD kommer och låna hem en sån.

/Henrik

Last edited by henriklh on Wed Mar 08, 2006 11:56, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker nästan alltid tvärtom, dvs att ett system hos handlaren är bättre än hemma. Det kan ju vara en aning frustrerande. Jag tror att anledningarna skulle kunna vara
1 man bättre uppkoppling av el (direkt från proppskåp etc), grendosor etc
2 ett bättre lyssningsrum. Lekablock verkar ju vara populärt och kanske är bra ljudmässigt, men går ju tyvärr inte att ha hemma. Bra stativ, hyllor etc
3 man spelar ofta ganska högt, vilket ju kan få musiken att släppa och det blir mer livekänsla
4 när man själv inte väljer musik så väljer säkert handlaren en skiva med bra inspelning och/eller bra musik för att uppmuntra till "ståpäls"
5 redan när man går till handlaren är man ju entusiastisk och har ju förväntningar om att få höra något riktigt bra, så lite psykologi kan det nog också ligga i det.

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00