Erik wrote:
Jag håller inte med om att alla linnsystem låter bra feluppställda. Jag har samma erfarenhet av toppsystem, skillnadena på bra och dålig intuneing är större ju bättre systemet är.
Jag har hört flera riktigt dyra Linnsystem låta apa dåligt uppställda och på en bra anläggning handlar det om centimetrar och grader.
/Erik
Jag är med er alla att ett system som inte är optimalt justerat låter sämre, men det jag reagerar mot var "den skarpa knivspetsen" o nu senast.."låter apa".
Skulle tro att vi har olika refrensramar.
Enl mig låter ett dåligt tunat toppsystem iallafall betydligt bättre än ett sämre system som också är dåligt uppställt...
Bra intunat låter det sedan fantastiskt.
Så enligt mitt synsätt har alltså ett toppsystem en hög basnivå som sedan han höjas till oanade höjder med intuning.
Ni verkar förutsätta att ett toppsystem SKA vara bra o är det inte det = låter kass...apa...
Visst är skillnaden med/utan justering i ett toppsystem större, men återigen - det innebär ju inte att lägstanivån är kass.
Håller däremot med att det gör mer ont i musikhjärtat om ett toppsystem
inte presterar super - men det är ju en annan sak än kass...
Va tusan, man får ju inte tappa begreppet o tro att man inta kan njuta av musik på vanliga Icke-Linn system.
Vissa orginal bilradios är ju kul!
Ayn, att du föredrar ditt system före HF system innebär inte att det hos HF låter kass eller?
Är säker på att om man tar 10 pers som får lyssna hos HF o sedan hos dig skulle 10 föredra HF.
Vi snackar ju om CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212
Som vanligt har man (som tur är) sitt system som referns för "hur det ska låta" o avvikelser tolkas som sämre.
Man har ju trots allt valt sitt system utifrån sin smak...