selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Orenare bas kan knappast leda till att det blir lättare att hänga med i melodier...

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Orenare bas kan knappast leda till att det blir lättare att hänga med i melodier...
OK, vi tar det igen...
A ger B är inte samma sak som B ger A.
Att ställa in högtalare på hur ren basen är går inte.
Däremot blir basen ren om man följer tune den (som en konsekvens alltså)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller inte med, men skit samma, så länge man kommer fram till samma resultat så är alla glada och nöjda.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror ni menar olika saker med ordet 'ren'. Att justera in en subwoofer med mål att tonerna ska bli så rena som möjligt är tunedem, anser jag.
Att basens karaktär uppfattas som "ren" kan däremot vara en subjektiv uppfattning och skild från begreppet 'rena toner' (vilket är objektivt).

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Givetvis pratar jag om att få bastonerna så rena som möjligt.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Yes, Vim eller Mr. Muscle? *dåligt, skäms på mig*

Bättre, renare, snyggare, kraftigare bas eller diskant är inte samma sak som att helheten är bättre eller är bättre på tune dem. Alltså ska man inte mäta en förändring (skeets i det här fallet) exempelvis med att säga att basen blev renare.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är helt klart svårare att diskutera det här än att göra det... :)

Tune Dem verkar ju alla i denna diskussion använda, och då borde vi vara överens kan man tycka. Men ibland är det svårt i alla fall. Jag anser att det finns tillfällen när man upplever att tonerna är mer rena (rätt stämda/pitch accurate) men helheten ändå blir lidande. Då kan det handla om att timingen blir fel över olika frekvensregister. Precis sådana saker kan uppstå i det exempel som teatime ger: Kortväggen ger renare toner, men allting börjar släpa och spela ur takt.

Jag har nyligen provat dyra teflonisolerade kablar med precis denna egenskap; faschinerande renhet i enskilda toner, men helt skevt i tidsdomänen. Som resultat var de riktigt tråkiga att lyssna på musik med.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag anser att det finns tillfällen när man upplever att tonerna är mer rena (rätt stämda/pitch accurate) men helheten ändå blir lidande. Då kan det handla om att timingen blir fel över olika frekvensregister. Precis sådana saker kan uppstå i det exempel som teatime ger: Kortväggen ger renare toner, men allting börjar släpa och spela ur takt.
Jag har svårt att förstå hur det kan vara så, åtminstone då det handlar om placering av högtalare, jag har inte själv upplevt det. Orenare bastoner borde logiskt sätt alltid leda till ett sämre resultat eftersom det blir svårare att hänga med i vad som händer i musiken.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Att ställa in högtalare på hur ren basen är går inte.
Jag hävdar motsatsen, så länge man pratar om renheten i bastonerna vilket jag tycker är självklart. Vissa av er är väldigt snabba på att dela ut "sanningar". Trist tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Vissa", är väl riktat till mig antar jag...
Att lyssna på hur det låter i diskant, mellan, bas-register är en helt annan filosofi än tune dem vid injustering
Med din metod: Anta att basen blir "renare" men att samtidigt resten blir konstigt...är det då mer rätt?

Jag uppmanar alla att testa olika metoder själva - men jag kommer att företräda tune dem.
O på ett Linnforum kommer jag att aktivt pucha för just den!
Kalla det "trista sanningar" om du vill :wink:

Att lyssna på helheten (musiken) istället för detaljer är oslagbart enklast enl mig.
Bara att testa...

Denna tråd gällde skeets, o givetvis gäller tune dem vid utvärdering av dem med.
Med/utan skeets kan låta rätt olika i ljudkaraktär.
Jag förstår om man kan tänka sig att offra lite tune dem för att få rappare/renare bas.

Jag kan som ni vet offra lite musikalitet till förmån till ett större lyft på livefeelingen tex.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
"Vissa", är väl riktat till mig antar jag...
Att lyssna på hur det låter i diskant, mellan, bas-register är en helt annan filosofi än tune dem vid injustering
Med din metod: Anta att basen blir "renare" men att samtidigt resten blir konstigt...är det då mer rätt?
Du har inte förstått vad jag menar. Med så rena bastoner som möjligt menar jag det läge där man lättast kan följa melodier i basen. Alltså det läge där det är minst störande moment/orenheter i basen. Av detta följer, enligt min erfarenhet, att resten (timingen) också blir rätt. Eller snarare så förutsätter det ena att det andra stämmer.

Last edited by fredde on Mon Mar 06, 2006 11:27, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Exempel ur verkligheten:
Jag hade mina högtalare utmed långväggen. Det är bra, men där finns en irriterande förstärkning i övre basområdet som grumlar basen något. Låt oss kalla detta läge A. En extra frustrerad kväll testade jag att flytta högtalarna till kortväggen, framför fönstren. Läge B. Jodå, basen blev helt klart renare. Den irriterande artificiella förstärkningen var borta. Borta var också svänget. Trots en hel del justerande kring den nya placeringen blev det aldrig helt övertygande och några veckor senare flyttade jag tillbaka till A. Det var häpnadsväckande mycket bättre.

B hade klart "renare bas". A var mycket bättre. Renare bas != bättre tune dem.
Jag tycker din jämförelse haltar en smula. Att ställa upp högtalarna efter en annan vägg ändrar så många andra parametrar. Då du ställde upp högtalarna vid läge A (det bättre läget) valde du då en placering vid den väggen där det var orenare bastoner, dvs svårare att följa melodin i basen?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag förstår vad sportbilsentusiasten och teatime försöker få fram.

I mitt rum kan jag med några lätta förändringar få basen att bli betydligt "renare och tightare". Den blir nog också lättare att följa med i. Men i ursprungsplaceringen, där just basen, och enbart basen är sämre verkar helheten funka bättre, för tunedem blir klart bättre här. Väldigt svårt att förklara/diskutera, men när man demar det är det solklart bättre i placeringen där just basen inte är perfekt, men resten spelar ihop bättre.

Så, tunedema helheten, inte bara ett register. För det är långt ifrån sant att det är möjligt att få alla register att spela optimalt enligt tunedem, men om man offrar prestanda nånstans blir helheten så bra som möjligt.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så "följa melodin" är helt plötsligt inte tune dem?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Så, tunedema helheten, inte bara ett register. För det är långt ifrån sant att det är möjligt att få alla register att spela optimalt enligt tunedem, men om man offrar prestanda nånstans blir helheten så bra som möjligt.

/ jajo
Jag pratar inte om basregistret, jag pratar om melodier i basen! Då bas och trummor lirar rätt tillsammans i låten och timingen är rätt är det som lättast att följa basgången i låten. Det ena ger det andra åt båda hållen eller hur man ska uttrycka sig.

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00