Lejonklou wrote:
Bra inlägg, hardcore!
.
Håller med! Ungefär vad jag menade men inte utvecklade. Nej, det handlar inte om hur instrument låter live. Det handlar om hur musiken är uppbyggd, dess struktur. Det handlar om harmonilära, vilka skalor som används osv. T ex traditionell jazzmusik är ju byggd på ett antal s k standards och drivna jazzmusiker kan dessa utan och innan. Dom vet precis när det kommer ett Fmaj7 eller D11-5 eller vilka andra kluriga ackord ni kan komma på. Jazzmusiker begriper jazz på en klockradio alltså och då begriper dom allt beroende på att dom vet precis hur musiken är uppbyggd. Detta även om dom aldrig har spelat just den låten.
Men man kan ju inte förenkla här och prata om musiker och icke-musiker utan det finns ju musiker på alla nivåer från blockflöjtseleven till Keith Jarrett. Dessutom behöver man inte ha spelat en enda ton på något instrument för att lära sig musikens struktur, många av er har säkert kommit rätt långt genom att bara lyssna om ni förstår vad jag menar. Bara att ni inte kan sätta det på pränt. Frågan är klart mer komplex alltså men säkert ligger det en hel del i det jag skrev.
Jo, även skickliga musiker har samma behov av bra system som vi andra om dom skall lära sig lyssna på för dom ny musik, musik som dom inte kan.