selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 13:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
De flesta (så länge som man inte riktigt lyssnar) kan njuta av musik även avlyssnat från en klockradio, men problemet är att det inte är musiken som kompositören/artisten spelar den utan musiken så som lyssnaren återskapar den för sitt eget medvetande
Precis! Tror det är därför jag numera har behållning av att lyssna på musik på datorn på jobbet; om jag hört plattan på Linn-systemet hemma har jag tillräckligt med minnen av den för att återskapa den med dom fragment som jobbdatorn eller bilstereon levererar.
En musiker som vet hur instrument låter live kanske kan återskapa på ett billigare system än Linn?

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... Problemet uppstår då man lyssnar på musik som man inte känner eller har bildat sig en förmåga att återskapa på ett bra sätt. ...
Bra inlägg, hardcore! Ser ofta exempel på just detta: Favoritlåten kan de flesta digga hur illa det än låter, men spelar man något okänt blir det väldigt uppenbart hur bra återgivningen är på att förmedla musiken på ett begripligt sätt.

Den här fällan är det lätt att gå i när man tycker att man har sån bra koll på sina favoritlåtar och hur de ska låta. Det är ofta otroligt mycket enklare att till exempel justera in högtalare med musik man inte hört eller inte kan särskilt väl.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bra inlägg, hardcore!
.
Håller med! Ungefär vad jag menade men inte utvecklade. Nej, det handlar inte om hur instrument låter live. Det handlar om hur musiken är uppbyggd, dess struktur. Det handlar om harmonilära, vilka skalor som används osv. T ex traditionell jazzmusik är ju byggd på ett antal s k standards och drivna jazzmusiker kan dessa utan och innan. Dom vet precis när det kommer ett Fmaj7 eller D11-5 eller vilka andra kluriga ackord ni kan komma på. Jazzmusiker begriper jazz på en klockradio alltså och då begriper dom allt beroende på att dom vet precis hur musiken är uppbyggd. Detta även om dom aldrig har spelat just den låten.

Men man kan ju inte förenkla här och prata om musiker och icke-musiker utan det finns ju musiker på alla nivåer från blockflöjtseleven till Keith Jarrett. Dessutom behöver man inte ha spelat en enda ton på något instrument för att lära sig musikens struktur, många av er har säkert kommit rätt långt genom att bara lyssna om ni förstår vad jag menar. Bara att ni inte kan sätta det på pränt. Frågan är klart mer komplex alltså men säkert ligger det en hel del i det jag skrev.

Jo, även skickliga musiker har samma behov av bra system som vi andra om dom skall lära sig lyssna på för dom ny musik, musik som dom inte kan.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Ungefär vad jag menade men inte utvecklade.
Du var helt klart inne på samma spår. Och du har rätt i att man inte kan generalisera. Jag har demat hifi och förklarat Tune Dem för ett antal musiker och de har reagerat som de flesta andra: Antingen har de inte hört någon skillnad alls eller så har de blivit faschinerade. Svårt att säga om de varit överrepresenterade i någon av grupperna.

Vet inte om jag nämnt det tidigare här på Selleri, men en intressant bok om hur hjärnan arbetar när vi lyssnar på musik är "Hemisfärernas musik" av Jan Fagius. Han var min lärare i neurologi på Uppsala Universitet och kryddade alla föreläsningar med anekdoter om historiska musiker och författare.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 25, 2006 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan intressant bok är "In i musiken av den danske musikern och (om jag kommer ihåg rätt) musikläraren Peter Bastian" (http://www.academus.se/in_i_musiken_.asp).

Man skulle kunna säga att han beskriver en del av vad vi som gillar Linn:s prylar upplever när vi jämför med annan hifi, fast ur ett helt annat persepktiv (såklart). Han flippar dock ut bitvis och generaliserar både till det ena och det andra, men på det stora hela tyckte jag att det var en mycket intressant bok. Man lär sig en hel del om hur en (vad jag förstår) bra musiker ser på musik i varjefall.

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00