selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Service på äldre linnprylar. Länkar till Topica https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=1911 |
Page 2 of 2 |
Author: | daniel.n [ Sun Jan 29, 2006 23:42 ] |
Post subject: | |
Sant .. speciellt som tidiga 5103 hade en del problem som nog kan leda till service-behov, typ ljud-dropouts när dom blev varma. Edit: fel .. dom fel jag tänkte på är alla relaterade till en viss komponent som tillkom efter DTS-introduktionen och därmed går dom reparera. |
Author: | Stones [ Mon Jan 30, 2006 10:22 ] |
Post subject: | |
Visst blir man lite orolig, det är ju hela deras backkatalog. Undras vad som händer med begagnat priserna nu, dom lär väl rasa en hel del i samband med detta. |
Author: | jajo [ Mon Jan 30, 2006 10:30 ] |
Post subject: | |
Tur att de flesta av produkterna är riktiga slitvargar som inte går sönder i första taget. Förhoppningsvis finns det kunniga DIY:are/handlare som fortfarande kan fixa grejerna även om Linn slutar supporta dem. Jag är ganska säker på att en LK1a kommer kunna repareras även i framtiden, trots att Linn nu säger att komponenterna är slut. Det mesta borde vara standardkomponenter, eller hur? Mvh, jajo |
Author: | sportbilsentusiasten [ Mon Jan 30, 2006 10:55 ] |
Post subject: | |
fredde wrote: Spelar ingen roll om det endast gäller äldre 5103, sååå gamla är de inte och de var inte direkt billiga då de tillverklades. Mycket dåligt av Linn tycker jag. Riktigt uselt är det o man tappar lusten att investera i nya pryar om de senare skiter i supporten. Aktiva Artikulat känns mer o mer ointresssant - jag menar alla grejjer i dom o sen "näää de kan vi inte fixa" Känns tryggare med separata enheter. EDIT, fast de verkar lärt sig läxan då CD12 har en lager reservdelar. Undra hur många av produkterna som får den ynnesten... |
Author: | ulfbnilsson [ Mon Jan 30, 2006 12:06 ] |
Post subject: | |
jajo wrote: Tur att de flesta av produkterna är riktiga slitvargar som inte går sönder i första taget. Förhoppningsvis finns det kunniga DIY:are/handlare som fortfarande kan fixa grejerna även om Linn slutar supporta dem. Jag är ganska säker på att en LK1a kommer kunna repareras även i framtiden, trots att Linn nu säger att komponenterna är slut. Det mesta borde vara standardkomponenter, eller hur? Jag har stött på linnhandlare som lite negativt sagt om Naim att "de bygger på så gammaldags teknik och standardkomponenter". Det kanske trots all inte är så dumt. |
Author: | ulfbnilsson [ Mon Jan 30, 2006 12:06 ] |
Post subject: | |
jajo wrote: Tur att de flesta av produkterna är riktiga slitvargar som inte går sönder i första taget. Förhoppningsvis finns det kunniga DIY:are/handlare som fortfarande kan fixa grejerna även om Linn slutar supporta dem. Jag är ganska säker på att en LK1a kommer kunna repareras även i framtiden, trots att Linn nu säger att komponenterna är slut. Det mesta borde vara standardkomponenter, eller hur? Jag har stött på linnhandlare som lite negativt sagt om Naim att "de bygger på så gammaldags teknik och standardkomponenter". Det kanske trots all inte är så dumt. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Mon Jan 30, 2006 12:27 ] |
Post subject: | |
ulfbnilsson wrote: Jag har stött på linnhandlare som lite negativt sagt om Naim att "de bygger på så gammaldags teknik och standardkomponenter". Det kanske trots all inte är så dumt. ![]() För det första ska man inte snacka skit om konkurenter! Det som gör det visar bara vilken nivå de är på... För det andra spelar det väl ingen roll hur man gör prylarna, är väl hur de låter som är det viktiga. För det tredje servar Naim alla sina gamla produkter. |
Author: | Stephan [ Mon Jan 30, 2006 13:20 ] |
Post subject: | |
Det luriga är nog lite att verkligheten inte är likadan som den var för 10 år sedan. Teknologiutvecklingen är väldigt snabb och livscykeln för elektronikkomponenter kan vara extremt kort och helt beroende av någon enskild stor kunds behov. Vi har på vårt företag haft problem att ens hinna få ut en ny produkt innan det är last time buy på vissa komponenter. Som konstruktör får man förstås försöka välja komponenter med förväntad lång livslängd, Men att kunna supporta elektronik som är äldre än 5-10 år kräver att man skaffar ett stort lager och det kostar multum!!! Speciellt om man inte vet vad och hur mycket som kommer att gå sönder. Samtidigt känns det förstås absurt att investera kanske 100000kr i något som bara supportas några få år. Helt klart så borde supportgarantier klargöras mycket tydligare vid köp! Vi supportar denna burk 10 år från det att tillverkningen upphört, om reservdelar saknas får man en motsvarande burk till en reducerad kostnad bla bla...... Tacka vet jag mekaniska prylar som man förstår hur de fungerar ![]() mvh Steffe |
Author: | hepcat [ Mon Jan 30, 2006 17:11 ] |
Post subject: | |
jajo wrote: Tur att de flesta av produkterna är riktiga slitvargar som inte går sönder i första taget. Förhoppningsvis finns det kunniga DIY:are/handlare som fortfarande kan fixa grejerna även om Linn slutar supporta dem. Jag är ganska säker på att en LK1a kommer kunna repareras även i framtiden, trots att Linn nu säger att komponenterna är slut. Det mesta borde vara standardkomponenter, eller hur? Javisst standard komponenter som är utgågna, men de går att få tag på och det finns ekvivalenta komponenter så länge inte logiken havererar på en LK1a så kan man fixa så att den funkar haverera logiken kan man ju alltid göra rent grammofonsteg av den. Det mesta av det gamla går att fixa utan några större problem. |
Author: | jajo [ Mon Jan 30, 2006 17:17 ] |
Post subject: | |
hepcat wrote: Javisst standard komponenter som är utgågna, men de går att få tag på och det finns ekvivalenta komponenter så länge inte logiken havererar på en LK1a så kan man fixa så att den funkar haverera logiken kan man ju alltid göra rent grammofonsteg av den. Med andra ord, nu när Linns support försvinner är det fritt fram att lämna in alla prylar till hepcat... ![]() ![]() / jajo |
Author: | ulfbnilsson [ Mon Jan 30, 2006 17:22 ] |
Post subject: | |
hepcat wrote:
En av flera tankar jag haft inför framtiden har varit att när Karik/Numeriken ger upp så ska jag förbättra hela systemet med en beg Ikemi, Kairn och Klout. Främst pga att jag gillar LK lådorna av nostalgiskäl. De här korta service tiderna gör mig dock lite tveksam. Bör jag vara det eller går allt att fixa på nyare komponenter? |
Author: | hepcat [ Mon Jan 30, 2006 18:03 ] |
Post subject: | |
jajo wrote:
![]() ulfbnilsson wrote: Hur ser det ut på modernare komponenter som tex ett 5103? Eller andra prylar som (ännu?) inte finns med på "dödslistan"? Går de också att lämna in till den lokale tv-reparatören eller är de helt döda om något går sönder. det kan nog vara värre där om de inte har schema och kretslayout iom ytmonteringen. |
Author: | ulfbnilsson [ Tue Jan 31, 2006 09:52 ] |
Post subject: | |
Jag tror att de här kortare serviceperioderna kan bli till nackdel för Linn. Jag tror att Linn och Naim är de hififöretag med de mest lojala kunderna. Om man drar in på servicen förhållandevis tidigt, så har ju detta en väldigt negativ på andrahandsvärdet. Jag tror att Linn och Naim har haft det klart bästa andrahandsvärdet på marknaden, vilket också påverkar försäljningen av nya produkter. Dels för att man kan vara beredd att satsa på något ganska dyrt iom att man vet att man får tillbaka en hel del pengar när man säljer den, men också för att de flesta nog byter in gamla linn produkter när man köper nytt och därför "bara" behöver pytsa in mellanskillnaden. Om andrahandsvärdet sjunker så blir det ju betydligt dyrare köpa nytt. Kortare serviceperioder kan ju också ha en rätt "avtändande" effekt. Det finns nog rätt många Karik ägare som en gång betalade en smärre förmögenhet (40-50 tkr för K/N på den tiden var väldigt mycket pengar) som inte är helt nöjda när de går till linnhandlaren och får reda på att man inte kan laga dyrgripen som man hade tänkt att behålla länge. Hur som helst, slut på gnället. Det är väl bara att hoppas att prylarna håller ett tag till. Och gör de inte det så har man ju en bra anledning att skaffa något nytt!! ![]() |
Page 2 of 2 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |