selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill och Ulf: Ni skämtar visserligen, men pratar likväl om något helt annat än vad jag gör.

Man kan med telefonmetoden få svar på frågan "spelar A bättre än B?", men aldrig "hur mycket bättre är A än B?" eller "Är A bra nog för mig?".

Det är inte särskilt ofta man behöver jämföra Linns olika apparater för att ta reda på vilken som är bättre - det vet man ju oftast på förhand.
Man vill nästan alltid veta HUR mycket bättre någonting är och bilda sig en personlig uppfattning om hur apparaten behandlar musiken. Telefonmetoden är då meningslös. Det saknas absoluta mått, för det finns ingen njutning i att lyssna på en stereo via GSM.

Vad metoden däremot gör är att förmedla skillnader i musikalitet, även mycket små sådana. Dessa blir intressant nog ännu lättare att uppfatta då allt välljud skalats bort.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det är inte särskilt ofta man behöver jämföra Linns olika apparater för att ta reda på vilken som är bättre - det vet man ju oftast på förhand..
Säj inte det :wink:
Hade varit elegant av Linn när de släpper en ny produkt att släppa den med att dema den via telefonmöte tex :D
"Nu spelar vi på 2250, nu på chakra 100w, nu på 200w."
"skicka era ordrar till närmaste Linnhandlare"
"leveranser startar nästa månad"

O varför inte specialdemo för kundgrupper med samma anläggning.
alla med passiv Ninka tex: demo passivt vs. aktivt.

Jag kan tänka mig en demo; 5*200w aktiva 242 mot Artikulat 350 vs. Solo/Komri

Borde pumpa upp försäljningen!!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 00:42 
Moderator
Moderator

Under dessa förutsättningar ska jag söka jobb som telefonist hos Linn :D

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill och Ulf: Ni skämtar visserligen, men pratar likväl om något helt annat än vad jag gör.

...

Det är inte särskilt ofta man behöver jämföra Linns olika apparater för att ta reda på vilken som är bättre - det vet man ju oftast på förhand.
Skämt eller inte - men ingen rök utan eld....
Det är just detta som stör mig. "Man" vet vad som är bäst, och det är oftast rankat efter vad Linn-grejorna kostar. Men är det verkligen så? Jovisst är en Arkiva bättre än en Basic. Men är alla Linn-pu bättre än alla andra pickups? På alla punkter? Mjae. Eller nä... Jag tycker att lite mer korsbefruktning skulle vara positiv här. För det är inte så att varje Linn-produkt är bäst i sin prisklass.

Om jag vill uppgradera från en Linn-pryl till en annan (cd-transport tex) så kan jag nog lista ut vilken som är "bäst". Jag kanske tom kan lista ut om den uppgraderingen är mer prisvärd än att byta slutsteg (om man nu inte driver "first source" in absurdum och anser att man ska investera i en CD12:a innan man byter sina Kan...). Men, är det bättre att byta en Ikemi mot en Pioneer 668 eller att byta Linn Högtalarkabel A mot B för samma peng?

Vad jag menar är: Är det alltid bättre att uppgradera med Linn-grejor?

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 02:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Njae.. jag sker ju att
Quote:
Hur man codar/decodar har större betydelse än upplösningen
men den meningen syftade på den tidigare.
Quote:
PSTN (vanlig tfn) är oneklignen bättre avsende ljudkvalitet än GSM men jag tror inte skälet till det enbart ligger i upplösningen...
Dvs PSTN låter inte bara bättre pga mer bandbredd. GSM codec gör en del märkliga saker som får mp3 att framstå som rena HIFI codecen :D
Sant, det var lite feltolkat av mig. Fast GSM är väl också 8 bitar / 8Khz, Samma bandbredd fast komprimerad ? Fast så kan man inte uttrycka det kanske. Samma frekvensomfång i alla fall. 3G ? Här har jag lite dålig koll faktiskt. Har fått för mig att den ökade bandbredden enbart är för paketförmedlad datatrafik och att talkvaliteten egentligen är på samma nivå som GSM.

Åter till ämnet. Jag börjar nog förstå vad ni menar, fast man måste nog uppleva det för att fatta helt.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
För det är inte så att varje Linn-produkt är bäst i sin prisklass.
Kan du ge några exempel?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Säj inte det :wink:
Nej, du har rätt. I fallen ny billigare produkt mot äldre dyrare är det ju ofta en del diskussioner kring vilken som är bäst.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jan,
Din ide ovan är ju intressant. Om det funkar via mobilen så borde det väl funka via dator? Linn skulle då kunna lägga in länkar på sin hemsida med vanliga kombinationer och man skulle kunna jämföra tex aktivt 5125 mot passivt 2250 på Ninkas, eller Ikemi mot Genki etc.

Om det nu funkar. Jag har som sagt inte provat metoden, så jag borde egentligen inte uttala mig. Om någon via mobiltelefon tex kan med 100% säkerhet 100 gånger i rad avgöra om man spelar med Linns originalkabel eller Lejonklous kabel, så skulle jag bli impad och övertygad.

Ibland har jag dock en viss skepsis till hela hifiindustrin, dvs inte enskila märken, personer etc. Man har sett så många "revolutionerande nyheter" komma och ett år senare finns de inte längre kvar på marknaden. Linn har ju också sina "sanningar" som man kan vara lite tveksam till att dra i absurdum. Tex source first det stämmer ju i viss omfattning men inte om man verkligen följer deras råd, ingen vettig människa har ju ett system med en fullriggad LP 12 eller CD12:a kopplad (med silverkablar) till en bordsradio. Så lite skepsis, ett öppet sinna och en vilja att bilda sig en egen uppfattning skadar nog inte.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan - GSM är lurigt. Finns fler codecs o de använder sig av olika bandbredd. Har sett mellan 8-12k bandbredd.
Det är inte PCM codning (8 bit/8kHz), utan mer komplexa algoritmer.

Just detta gör det så underbart häftigt att tune dem via GSM fungerar :!:
btw, 3G använder sig av GSM codecar, lustigt nog. (borde finnas plats för mer bandbredd tycker man ju, men de prioriterar väl data...)

Ulf - jag är inte, som jag tidigare sagt, säker på att lagrade tune dem demos funkar lika bra som de i realtid över tfn system.
Om vi dessutom gör det än mer komplext med att lagra dessa som streamade filer på en WEB server, streama över o spela upp med Mediaplayer/real - vete fasiken om man kan säga om skillnaden i tune dem är från källan.
Dvs hur vet man om de olika testerna (=olika streaming'arna) påverkas olika mycket under lagring/överföring/uppspelning på PC'n?

Grundproblemet är att tfn system är byggda för ljudöverföring i realtid med dedikerade kanaler (man koppplar upp en kanal, sedan skickar man info) medan Internet är designat för dataöverföring i icke realtid på icke dedikerade kanaler.
O andra sidan skickar teleoperatörer mer o mer av sin långväga telefoni över IP nätverk utan att vi vet om det, haha :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant diskussion detta...

Jag har ett intressant test ni kan göra över dator angående Codecs. Jag antar att ni alla har tunedemat olika mediaspelare någon gång. (Jag provade WMP 8.0 mot Winamp 3.x, med Winamp som klar segrare.) Där ser man att avkodarna har stor betydelse. Men jag tror att kodarna har ännu större betydelse. (Source first!)

Själv har jag aldrig hört bättre mp3 filer än dem jag kan ladda ner från Naim's hemsida. De är på 56kbit/s! Jag har provat med andra gratis kodare via nätet och aldrig fått det bättre än Naim, oavsett bithastighet. (Med datorn CD drive som källa.) Jag tror att vi skulle kunna tunedema olika CD spelare med mp3/wma filer! Har ni en av dessa (Mkt starkt rekomenderade!) Naimplattor så kan ni testa. (Beställ direkt?) Antonioplattan finns även på LP!

Foo Foo & The Boy - H2C, naim CD057
http://www.thenaimlabel.co.uk/mp3/cd057_tr8.mp3

Gary Boyle - Electric Glide, naim CD002
http://www.thenaimlabel.co.uk/mp3/cd002_tr7.mp3

Antonio Forcione - Meet Me in London (with Sabina Sciubba), naimcd021
http://www.thenaimlabel.co.uk/mp3/cd021_tr6.mp3

Lyssna gärna även om ni inte har plattorna och se om ni tycker det låter som 56kbit/s brukar låta.

Å andra sidan har jag aldrig lyssnat på bättre PC musik än de *.wav jag spelade in på jobbet med min Basik/Akito2b/Adikt/LK1 rakt in i det itegrerade ljudkortet på min Dell desktop. (Integrerade kortet klart bättre än Creative's separata kort.) Jag har ännu inte provat att göra dem till mp3 för att se hur bra det blir.

Sen låter mp3 och wma filer ganska olika beroende på var de är lagrade. Prova olika hårddiskar på er dator, prova med CD-3 i olika CD-ROM drivar eller prova från RAM minnet. (Lägg till mp3 filen i ett mail som bifogad fil och öppna den från mailet.) Stora skillnader ibland! Komprimerad musik via dator är annars något jag inte tror på och praktiserar, men det är kul att testa!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Intressant diskussion detta...

Jag har ett intressant test ni kan göra över dator angående Codecs. Jag antar att ni alla har tunedemat olika mediaspelare någon gång. (Jag provade WMP 8.0 mot Winamp 3.x, med Winamp som klar segrare.) Där ser man att avkodarna har stor betydelse. Men jag tror att kodarna har ännu större betydelse. (Source first!)
...
Har du testat Audioactive mp3-spelare ? "The world's best-sounding Windows MP3 player" enlig dom själva. http://www.audioactive.com/
Själv har jag billigt ljudkort och skithögtalare så tunedema i min PC är meningslöst.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, jag har inte testat den. Tack för idén, jag ska prova nån gång.

Min poäng är annars att man i allmänhet kan höra skillnad ändå. Precis som med mobiltelefonen. För du menar väl inte att du har sämre ljud i din PC än via telefonen? Var musikens budskap går fram bäst hör du nog ändå.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Tex source first det stämmer ju i viss omfattning men inte om man verkligen följer deras råd, ingen vettig människa har ju ett system med en fullriggad LP 12 eller CD12:a kopplad (med silverkablar) till en bordsradio.
OT
Tro mig, Linns råd stämmer inte med det du skriver och jag skulle bli väldigt förvånad om någon som representerar Linn eller de svenska återförsäljarna påstår att man ska göra som du skriver.

Tillbaka till ämnet...
Jag tror att det är fullt möjligt att göra tune dem över telefon. Utan att det var syftet så har det faktiskt hänt mig och en kompis för några år sedan. Han tyckte att det lät mycket bättre hos mig, än några dagar tidigare, när vi pratade i en vanlig* telefon. Förändringen var ett jag hade uppgraderat från Mimik till Ikemi.

*nu för tiden kanske mobiltelefoner anses som vanliga(re).

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vad jag menar är: Är det alltid bättre att uppgradera med Linn-grejor?

/ B

Jag förstår inte vad diskussionen Linn vs. andra märken har med saken att göra? Antingen kan man INTE göra en tune-dem via telefon - och då pratar Fredrik strunt. Eller så kan man det - och då kan man ta hjälp av en kompis via telefon för att avgöra små skillnader om man själv är osäker.

Vill du säga att metoden saknar praktiskt värde eller att den inte fungerar? Om man inte använder tune - dem överhuvudtaget så är den ju såklat helt värdelös.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
ulfbnilsson wrote:
Tex source first det stämmer ju i viss omfattning men inte om man verkligen följer deras råd, ingen vettig människa har ju ett system med en fullriggad LP 12 eller CD12:a kopplad (med silverkablar) till en bordsradio.
OT
Tro mig, Linns råd stämmer inte med det du skriver och jag skulle bli väldigt förvånad om någon som representerar Linn eller de svenska återförsäljarna påstår att man ska göra som du skriver.
Nej det klart att ingen bygger ett sådant system, och som jag skrev i meningen innan (som inte kom med i ditt citat) så är det ett exempel på en absurd tillämpning av filosofin "source first" och ingen handlare skulle ju följa principen till 100%.
Det var dock bara ett exempel på att man kanske ibland kan ta vissa saker oavsett källa med en viss nypa salt. Jag är själv inte helfrälst på tunedem heller, visst det innehåller filosofin en hel del vettigt och visst kan man beakta det men att endast tillämpa tunedem och helt strunta i livekänsla etc skulle i alla fall inte ge mig den största glädjen med min musikanläggning. Men det är väl kanske upp till tycke och smak. Samma sak med aktiva system, jag är inte säker på att de alltid ger mest glädje för pengarna. Tyvärr är det kanske inte alltid så enkelt att det finns tumregler som alltid kan tillämpas som axiom, utan att verkligheten är lite mer komplicerad och att man uppnår ett bättre resultat om man strävar efter balans?

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00