selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 17:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
henriklh wrote:
young wrote:
henriklh wrote:
Jag kan inte för mitt liv tänka mig en mer högerorienterad lösning på trafikproblemet än denna.
Högerorienterade lösningar brukar ju verkligen förknippas med skatter,tullar mm...särskilt höga sådana...
Jag antar att du är ironisk? Att det kallas "skatt" gör ju ingen skillnad. Den är inte proportionell till någon inkomst (eller kostnad). Och drabbar därmed låginkomsttagare mycket hårdare än höginkomsttagare. För mig är det högerpolitik.
Givetvis var det ironiskt.

Du kan väl inte på fullaste allvar mena att det hade varit mer rättvist om avgiften stått i proportion till bilförarnas inkomst? Är nästa steg isf att de som tjänar mer än Xkr/mån betalar i proportion till inkomsten på ett Big Mac & Co eller för en back pilsner?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
young wrote:
...att det hade varit mer rättvist om avgiften stått i proportion till bilförarnas inkomst? Är nästa steg isf att de som tjänar mer än Xkr/mån betalar i proportion till inkomsten på ett Big Mac & Co eller för en back pilsner?
Intressant tanke. Tänk om alla priser på varor angavs i procent, alltså en procentsats av ens inkomst! En BigMac & Company skulle då kosta ca 0,3% (ger ett pris på 60:- om man tjänar 20.000 i månaden).

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill o young, med er ide skulle det inte finnas något incitament för att utbilda sig eller på annat sätt anstränga sig för att tjäna pengar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det är redan idag direkt olönsamt att utbilda sig till ett flertal yrken om man ser till livstidsinkomst.

Men jag skulle göra det ändå. Och skicka min son att köpa Big Mac & Co! ;)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
...skicka min son att köpa Big Mac & Co! ;)
Hur beräknas priset då, mot barnbidraget eller nolltaxeras han = Big Mac & Co for free :wink:

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 19:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
sportbilsentusiasten wrote:
Bill o young, med er ide skulle det inte finnas något incitament för att utbilda sig eller på annat sätt anstränga sig för att tjäna pengar.
Det är ju det jag menar. Hade jag varit en förespråkare av den politken hade jag flyttar en bit österut...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
young wrote:
Du kan väl inte på fullaste allvar mena att det hade varit mer rättvist om avgiften stått i proportion till bilförarnas inkomst?
Har jag påstått det? Jag sa att jag inte gillar biltullarna (och varför) och sen så påstod jag att det är en högerorinterad lösning (vänsterpartiet borde skämmas som hundar för att dom är med på den). Jag kan på intet sätt svara för saker som du hittar på att jag säger.

Rättvisa tycker jag är ett löjligt ord i såna här sammanhang, men alla kan väl vara överens om att det är människor med höga inkomster (dom får kortare restider och bättre miljö) som tjänar på det här förslaget snarare än människor med små (dom får hålla sig till tunnelbanan när dom ska in i stan)?

Vad tycker du själv om biltullarna?

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 21:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Då ber jag om ursäkt Henrik! Du nämner inte ordet rättvisa, men jag fick det intrycket av du ansåg att en progressiv tullavgift var lösningen på problemet då låginkomsttagare drabbas hårdare i ditt tycke då de måste erlägga samma avgift, som en som råkar tjäna mer, och då anser jag att rättvisebegreppet automatiskt träder in.

Vad jag själv anser? Tycker att något måste göras mot den allt mer tilltagande trafiken i innerstan, men någon vettig lösning på problemet har jag inte, men ett som
är säkert är att det inte skulle vara avgiftsbelagda biltullar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Klaga och argumentera innan!
Genomför!
Utvärdera och klaga eller beröm!

/Erik[/b]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
young wrote:
Vad jag själv anser? Tycker att något måste göras mot den allt mer tilltagande trafiken i innerstan, men någon vettig lösning på problemet har jag inte, men ett som
är säkert är att det inte skulle vara avgiftsbelagda biltullar.
Man kan ju börja med sådana självklarheter som att göra en/flera ringleder...
O sedan bygga väg förbi stan så de som passerar INTE tvingas åka genom stan.
Fast det är väl för enkelt för politiker...

Sedan kan man bygga bredare vägar SAMT BYGGA UT KOLLEKTIVTRAFIKEN så den blir ett överlägset bättre alternativ än bil.

För mig är det mer logiskt att göra ett alternativ mer attraktivt än göra det andra sämre - återigen inget politiker verkat vilja göra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
young wrote:
du ansåg att en progressiv tullavgift var lösningen.
Jag uttryckte mig kanske otydligt, men jag menade verkligen inte att en proportionell avgift vore lösningen (det vore ju ännu vansinnigare). Min poäng var att det är den typen av skatter (alltså proportionella) som brukar förknippas med "vänsterpolitik" inte avgifter i största allmänhet. Och oavsett vad man själv röstar på så borde väl rimligtvis partier till vänster föra vänsterpolitik?

/Henrik


Last edited by henriklh on Fri Jan 06, 2006 23:28, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
För mig är det mer logiskt att göra ett alternativ mer attraktivt än göra det andra sämre.
Precis! Och det vore säkert effektivare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill o young, med er ide skulle det inte finnas något incitament för att utbilda sig eller på annat sätt anstränga sig för att tjäna pengar.
Rätt. Och en massa andra saker skulle helt gå åt skogen också. Förutom att det inte skulle kunna genomföras överhuvudtaget så länge människor har olika inkomster - om man tänker efter på konsekvenserna.

Men visst är det en vacker tanke, alla betalar efter förmåga?

Det kommer förstås aldrig att fungera och lika bra är väl det. Den sortens "jämlikhet" är inte min kopp the....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 12:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Kanske kan denna sida förmedla en rättfärdigad lösning på problemet md biltullarna?

http://www.sheriffbilen.com/


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 12:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag vet inte om jag ser problemet med att riksdagsmän inte behöver betala för biltullarna om de kör bil i tjänsten. Det är väl inte konstigare än andra förmåner många förhandlar sig till på sitt arbete; semesterdagar, övertidsersättning, tjänstebil osv. Andra som arbetar inom tullarna med egen bil som tjänstebil lär väl förhandla sig till liknande villkor..?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited