selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du kan köpa en Klout så GÖR det :!:
Det är ett solklart bättre slutsteg, var ca 3ggr dyrare nytt än LK140.
Inget som slits direkt.

Om du demar LK140 vs. Klout så vill du inte ha ett 140 efteråt :wink:
Ett av dessa steg är bra, det andra är underbart.
Klout har kraft o finess!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 08:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naim folket brukar ju ibland skicka sina förstärkare på något de kallar "re cap" när förstärkaren blivit lite ädre. Bör man kanske ta med något liknande i kalkylen om man köper en 13 år gammal Klout?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 12:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Om du kan köpa en Klout så GÖR det :!:
Tyvärr har jag lite svårt att lägga de extra pengarna som Klouten kostar just nu. Jag kanske får ha lite is i magen och hoppas att Tonläget inte sålt kloten innan jag vant mig vid tanken på att spendera mera. Med tanke på de råd jag fått känns lite som att lk140 blir en varken-eller lösning. Det kanske i så fall är bättre att leta rätt på ett lk100 för kanske 2500 pix och senare uppgradera till ett klot.

Om det blir en Klout, är det då bättre att köra Kairn som förförstärkare i stället för Kolektor? Jag läste manualen till Klout där det står att det är gjort att passa med Kairn.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär GM wrote:
Om det blir en Klout, är det då bättre att köra Kairn som förförstärkare i stället för Kolektor? Jag läste manualen till Klout där det står att det är gjort att passa med Kairn.
Det är under (nästan) alla förhållanden bättre att köra Kairn än Kolektor, framförallt om du behöver ett RIAA-steg. Kairn är helt enkelt ett bättre försteg.

Undantaget skulle vara en tidig (trafo-)Kairn mot en sen Kolektor. Där tror jag Kolektorns linjesteg nog är bättre.

PostPosted: Wed Dec 21, 2005 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär GM wrote:
...och jag tror att jag skulle få mer sväng och kontroll med ett bättre slutsteg.
...
//Pär GM
Du får mer sväng och kontroll med bättre CD/skivspelare. Att köpa Klout till detta system är inte vettigt, bättre att lägga pengar på andra delar. LK100 räcker rätt långt faktiskt. Beror på vad du har för uppgraderingsplaner i övrigt.

PostPosted: Wed Dec 21, 2005 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Pär GM wrote:
...och jag tror att jag skulle få mer sväng och kontroll med ett bättre slutsteg.
Du får mer sväng och kontroll med bättre CD/skivspelare. Att köpa Klout till detta system är inte vettigt, bättre att lägga pengar på andra delar. LK100 räcker rätt långt faktiskt. Beror på vad du har för uppgraderingsplaner i övrigt.
Ja, det måste jag helt instämma i. Kairn + Klout vore ett jäkla overkill för en stackars Dual. :twisted:

PostPosted: Wed Dec 21, 2005 16:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

teatime wrote:
stefan wrote:
Pär GM wrote:
Ja, det måste jag helt instämma i. Kairn + Klout vore ett jäkla overkill för en stackars Dual. :twisted:
Jag har tänkt att byta upp mej på skivspelarfronten snarast möjligt. Mimiken får dock hänka med ett tag till.

Intressanta skivspelare som jag har tänkt kolla upp:
- Pro-Ject RPM6
- Rega P3
- Linn Axis (beg)
- Linn LP12 (äldre beg)
- Clearaudio Emotion

Jag är lite tveksam till om man törs köpa en begad skivspelare med tanke på alla mekaniska slitdelar. Sen vet jag inte om det är värt ljudmässigt med en gammal lp12 jämfört med en sprillans spelare för runt 7' kr + pickup? Jag har inte varit runt och provlyssnat ännu så jag vet inte. Nyare LP12 blir nog för dyrt verkar det som. Dessutom är jag ruskigt sugen på Clearaudion om den låter lika bra som den ser ut.

//Pär

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du får niog leta länge om du ska hitta en bättre spelare än en beg 12a :D
Du lämnar bara in den på service för oljebyte, justering och kanske ny pickup/nål så kommer hela världe le mot dej nästa gång du lägger på en platta :D

PostPosted: Wed Dec 21, 2005 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär GM wrote:
Jag är lite tveksam till om man törs köpa en begad skivspelare med tanke på alla mekaniska slitdelar.
Låter det bra är det bra. Köper du genom en Linnhandlare kan du nog vara lugn. Köper du begagnat så ta spelaren till en handlare för utvärdering - kanske kan du göra det i samband med köp (vem vet, kan ju vara möjligt)?
Quote:
Sen vet jag inte om det är värt ljudmässigt med en gammal lp12 jämfört med en sprillans spelare för runt 7' kr + pickup?
Spontant skulle jag faktiskt tro det. Det skulle inte alls förvåna mig om en 20 år gammal tolva står sig rätt bra mot en modern spelare för 7000 kr. Dock har jag inte hört Regas eller Projects bättre modeller på åratal. Clearaudio har jag inte hört alls.

PostPosted: Wed Dec 21, 2005 17:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Quote:
Det skulle inte alls förvåna mig om en 20 år gammal tolva står sig rätt bra mot en modern spelare för 7000 kr.
Men vad brukar en sån ligga på för pris? Lite svårt eftersom dom inte säljs så ofta begade i sverige. Jag såg dock att de hade en gammal utan tonarm för 5000:- på Ljudmakarn i Stockholm för ett tag sedan.
//Pär

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det vettigaste alternativet är ju heltklart LP12an, enligt mig. En nyservad 12a står sig mycket bra mot en ny spelare för runt 7K vill säga om inte 12an inte är allt för gammal alltså mitten av 70 talet och ej uppdaterad. Axis är också en rolig spelare men får en bara att vilja ha en LP12a.

Skulle tro att du får mer kontroll och sväng på att uppgradera signalkällan före slutsteg tex ett klout skulle nog avslöja bristerna i dualen rätt så dramatiskt vilket nog även ett LK140 gör. Men det är ju bara att testa.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 18:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

hepcat wrote:
Skulle tro att du får mer kontroll och sväng på att uppgradera signalkällan före slutsteg tex ett klout skulle nog avslöja bristerna i dualen rätt så dramatiskt vilket nog även ett LK140 gör. Men det är ju bara att testa.
Jag kan berätta att redan nuvarande anläggning avslöjar bristerna i Dualen (Elacarna är väldigt avslöjande, inte alls som mina gamla Index II). CD ljudet är bättre än vinylljudet som anläggningen ser ut nu. Jag hoppas på att det ska bli ändring på detta med ny skivspelare. Jag köper mycket begagnad vinyl, så ljudkvaliteten på skivorna kan variera, men det är ändå skoj att köpa begagnad vinyl med tanke på alla fynd man kan göra. Mycket musikglädje för pengarna! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär GM wrote:
hepcat wrote:
Jag kan berätta att redan nuvarande anläggning avslöjar bristerna i Dualen (Elacarna är väldigt avslöjande, inte alls som mina gamla Index II). CD ljudet är bättre än vinylljudet som anläggningen ser ut nu. Jag hoppas på att det ska bli ändring på detta med ny skivspelare. Jag köper mycket begagnad vinyl, så ljudkvaliteten på skivorna kan variera, men det är ändå skoj att köpa begagnad vinyl med tanke på alla fynd man kan göra. Mycket musikglädje för pengarna! :D
Oj hur avslöjande är inte de högtalarna Index II är ju redan de extremt avslöjande framförallt på brister i anläggningen detso bättre de matas med destu bättre blir de.

Ja en Mimik spelar rätt radikalt ifrån en dual 505 men 505 spelar bättre än många andra CD-spelare.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär GM wrote:
...redan nuvarande anläggning avslöjar bristerna i Dualen...
Självklart skall du uppgradera din signalkälla för vinyl! En anläggning som fn dessutom låter bättre på CD än vinyl, kan utvecklas enormt med en mindre investering på vinylsidan.
Pär GM wrote:
Jag köper mycket begagnad vinyl, så ljudkvaliteten på skivorna kan variera, men det är ändå skoj att köpa begagnad vinyl med tanke på alla fynd man kan göra. Mycket musikglädje för pengarna! :D
Om du köper mycket begad vinyl tycker jag definitivt att du skall satsa på en LP12:a. Snacka om mycket musikglädje för pengarna! :D Gick själv från Basik -> LP12 för drygt 10 år sedan och det är helt klart den största uppgraderingen någonsin.

Begagnade LP12:or dyker upp med jämna mellanrum och det är väldigt få ägare som inte har skött sina ögonstenar med regelbunden service etc. Fråga säljaren om senaste service och serviceställe. Ytterligare ett argument för LP12:an är ju fortsatta uppgraderingsmöjligheter med Cirkus, Lingo I/II, Ittok, Ekos I/II etc etc. :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 19:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

hepcat wrote:
Ja en Mimik spelar rätt radikalt ifrån en dual 505 men 505 spelar bättre än många andra CD-spelare.
Det är tyvärr tillochmed Dual 505:s plastigare och sunkigare lillebror 503 jag har. Tror att den dock har samma arm som 505. I vilket fall är den inte så kul. :cry:

//Pär

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00